Miksi pikkulapsille ei voi puhua normaalisti?
Mammoilla tuntuu olevan vain kaksi eri soundia eikä kumpikaan niistä ole normaali:
”lallallaa, mamin kiltti pikku veikkojessika, ittuppat penkille, otakko kulta mehua ja kekkiä, lälläskakkapöö, elä viitti kulta huutaa ja hakata ku mamii ottaa kolviin ja tattuu, auau”
tai
”NYT VEIKKOJESSIKA LOPETAT HETI TAI ME JÄÄDÄÄN TÄSTÄ BUSSISTA POIS SEURAAVALLA PYSÄKILLÄ EIKÄ MENNÄ OSTAMAAN SULLE SITÄ UUTTA PAITAA, KUULIKKO? JA SITTE SAAT ITTE KERTOA ISILLE MITÄ TAPAHTUI. SIIS NYT LOPETAT HETIPAIKALLA, TAI ET KATO TELKKARIA KOKO ILTANA!! YMMÄRRÄKKÖ!?”
Kommentit (41)
Miksi tästäkin aloituksesta suututaan? Onko nämä suuttujat niitä lässy-huuto-mammoja? Jos ei, niin miksi hermostua keskustelusta joka ei koske sinua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomat idiootit laatii täällä vihamielisiä yleistys-aloituksia aiheesta, josta eivät ymmärrä hittojakaan?
Lässyttäminen - siis äänensävyllä ja toistolla - on lapsen kielenkehitykselle jopa hyväksi. Tuollaista vauvakieltä (tattua sen sijaan että sanoisi sattua jne.) en ole kuullut kenenkään aikuisen käyttävän.
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/lepertely_kannattaa
Lapselle huutaminen ja uhkailu ei tietenkään ole hyvä asia. Mutta kappas, jopa äidit ovat ihmisiä ja heiltä saattaa joskus katketa pinna. Hyvin harvoin onneksi. Mutta lapsille SAA joskus suuttuakin, kunhan asia käsitellään jälkeenpäin ja aikuinen pyytää anteeksi. Lapsi oppii, että aikuisellakin on pinnalla rajat ja negatiivisia tunteita saa ilmaista, kunhan ei hauku ja mitätöi toista tai käytä väkivaltaa.
https://www.vau.fi/perhe/jaksaminen/kun-pinna-palaa/
"Vaikka huutamisen tehottomuus olisikin vanhempien tiedossa, on huutamaton kasvatus toisinaan vaikeaa. Vanhemmat ovat väsyneitä ja lapset tottelemattomia, ylivilkkaitta ja riehakkaita.
”On hyvin inhimillistä, että vanhemmalla palaa pinna. Siksi en lähtisi kieltämään huutamista. Toisissa tilanteissa huutaminen ei ole toivottavaa, mutta lasten kanssa elettäessä sellaista tapahtuu”, (neuvolapsykologi Pirjo) Latvanen sanoo.
....
Vaikka huutaminen ei ole ammattilaisten suosittelema kasvatuskeino, ei lasta saisi myöskään kasvattaa pumpulissa.
”Jos lapsi kasvaa ympäristössä, jossa ei koskaan näe pinnan palamista, voi hänellä tulla isona ongelmia oman suuttumisen kanssa. Lapsi ei aikuisena välttämättä ymmärrä omia aggressiivisia reaktioitaan”, Latvanen sanoo.
Kun aikuinen huutaa, lapsi saa mallin purkaa omaa suuttumustaan.
”On hyvä, että lapsi tutustuu erilaisiin tunteisiin. Pelkkä huutaminen ei tosin riitä opettamaan lapselle tunteiden käsittelyä. Aikuisen täytyy osata myös vastaanottaa lapsen suuttumusta ja kiukkua, niin että lapsi pääsee ilmaisemaan omia tunteitaan”, Latvanen huomauttaa."
Näin juuri, ap on i**ootti...
Mä en oo koskaan ymmärtäny tota lässytystä. En lässyttäny omalle lapselleni edes silloin kun hän oli vauva. Minusta se on jotenkin loukkaavaa pientä ihmistä kohtaan puhua hänelle kuin jollekin vähä-älyiselle. (Eikä edes ne vähä-älyiset ansaitse sellaista kohtelua.)
Lapsetkin on ihmisiä ja ansaitsee ihmisarvoisen kohtelun. Hyvä lukemani neuvo on se, että lapseen pitäisi suhtautua kuin vieraalta planeetalta tulevaan diplomaattiin, joka ei tiedä miten täällä toimitaan. Vaikka hän on vielä vieras eikä tunne Maan tapoja, niin ei hän tyhmä ole.
Minulla oli tapana jutella vauvalle bussissakin, koska hän oli aina siinä lähellä. Minulla ei ollut vaunuja, vauva kulki aina kantoliinassa ja oli jutteluetäisyydellä. Muistan kertoneeni hänelle Helsingin yliopiston hiukkaskiihdyttimestä ja myös siitä, miten voimalaitoksessa tehdään sähköä. Ei se vauva parka tainnut paljonkaan ymmärtää, mutta minusta nämä olivat mielenkiintoisempia asioita puhella vauvalle kuin jotkut lässytykset ilman sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomat idiootit laatii täällä vihamielisiä yleistys-aloituksia aiheesta, josta eivät ymmärrä hittojakaan?
Lässyttäminen - siis äänensävyllä ja toistolla - on lapsen kielenkehitykselle jopa hyväksi. Tuollaista vauvakieltä (tattua sen sijaan että sanoisi sattua jne.) en ole kuullut kenenkään aikuisen käyttävän.
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/lepertely_kannattaa
Lapselle huutaminen ja uhkailu ei tietenkään ole hyvä asia. Mutta kappas, jopa äidit ovat ihmisiä ja heiltä saattaa joskus katketa pinna. Hyvin harvoin onneksi. Mutta lapsille SAA joskus suuttuakin, kunhan asia käsitellään jälkeenpäin ja aikuinen pyytää anteeksi. Lapsi oppii, että aikuisellakin on pinnalla rajat ja negatiivisia tunteita saa ilmaista, kunhan ei hauku ja mitätöi toista tai käytä väkivaltaa.
https://www.vau.fi/perhe/jaksaminen/kun-pinna-palaa/
"Vaikka huutamisen tehottomuus olisikin vanhempien tiedossa, on huutamaton kasvatus toisinaan vaikeaa. Vanhemmat ovat väsyneitä ja lapset tottelemattomia, ylivilkkaitta ja riehakkaita.
”On hyvin inhimillistä, että vanhemmalla palaa pinna. Siksi en lähtisi kieltämään huutamista. Toisissa tilanteissa huutaminen ei ole toivottavaa, mutta lasten kanssa elettäessä sellaista tapahtuu”, (neuvolapsykologi Pirjo) Latvanen sanoo.
....
Vaikka huutaminen ei ole ammattilaisten suosittelema kasvatuskeino, ei lasta saisi myöskään kasvattaa pumpulissa.
”Jos lapsi kasvaa ympäristössä, jossa ei koskaan näe pinnan palamista, voi hänellä tulla isona ongelmia oman suuttumisen kanssa. Lapsi ei aikuisena välttämättä ymmärrä omia aggressiivisia reaktioitaan”, Latvanen sanoo.
Kun aikuinen huutaa, lapsi saa mallin purkaa omaa suuttumustaan.
”On hyvä, että lapsi tutustuu erilaisiin tunteisiin. Pelkkä huutaminen ei tosin riitä opettamaan lapselle tunteiden käsittelyä. Aikuisen täytyy osata myös vastaanottaa lapsen suuttumusta ja kiukkua, niin että lapsi pääsee ilmaisemaan omia tunteitaan”, Latvanen huomauttaa."
Näin juuri, ap on i**ootti...
Loistava argumentti! 👏👏👏
Oon lähinnä vieraiden tätien huomannut välillä lässyttävän pienille lapsille, mutta kyllä valtaosa ihmisistä puhuu ihan normaalisti. Pahin kohtaaminen oli lässyttävän lääkärin kanssa, kun oma poika oli vauva. Se oli kyllä kaameeta kuultavaa :D
Toisia vanhempia näen päiväkodissa ja lapsen harrastuksessa ja satunnaisesti lasten tapahtumissa. Siihen perustuvat omat kokemukset.
Kuka voi, kuka ei. On niitä henkilöitä, joiden on aivan pakko pulua laften kielfä tms, ja sitten on se suurin osa ihan normaaleja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka voi, kuka ei. On niitä henkilöitä, joiden on aivan pakko pulua laften kielfä tms, ja sitten on se suurin osa ihan normaaleja ihmisiä.
Ja titten on näitä lättynlättyjä jotka kuvittelee että ap talkottaa iiiiiihan kaikkia äityleitä ja itukkeja, ja tuuttuu alotukketta.
Mä oon kerran nähny Maria Nordinin lapsineen livenä. Te ketkä ette oo samaa kokeneet, ette tiedä mitä on lässytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ton ap:n tarvitse olla lapseton idiootti, mutta ihan asiaa kirjoittaa. Hyppää joskus bussin kyytiin ja kuuntele, voi osua kohdalle.
Kyllä ap on lapseton idiootti. Kukaan, jolla on minkäänlaisia kokemuksia lapsista, ei kirjoita tuollaista puutaheinää.
Miksi tuo ”lapseton”-argumentti pitää tunkea joka paikkaan? Vaikka ap olisikin lapseton, mies, teini tai kuka tahansa, niin hänhän ihmetteli joidenkin mammojen käytöstä. Ei kritisoinut lapsia tai lasten hankkimista tms? Miten ap:n oletettu lapsettomuus liittyy mihinkään? Ja lapsettomuusko tekee idiootiksi?
Veljeni ja vaimonsa puhuivat lapselleen kuin vertaiselleen, ei lässytystä vaan ihan normaalia puhetta pienestä asti. Samalla tavalla kuin vaikka toisilleen tai kavereilleen. Kun lapsi alkoi ymmärtämään puhetta mutta joku asia meni ohi, niin se selitettiin ihan selkosuomella. Huutamisesta en tiedä, varmaan sekin ääntä korottamalla ja normi puhekielellä.
Lopputulos oli se että poika puhui kokonaisia lauseita jo 1,5-vuotiaana ja on nyt teininä verbaalisesti harvinaisen lahjakas.
Eli ei ole mikään pakko lässyttää lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kerran nähny Maria Nordinin lapsineen livenä. Te ketkä ette oo samaa kokeneet, ette tiedä mitä on lässytys.
Lässyttääkö Reinokin?
Eihän koiranpennuillekaan puhuta normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Koiranpentu ymmärtää äänen korkeuden ja sävyn. Voit luetella sille piin desimaalit ja se on innoissaan kunhan puhut silleen lässyttävästi.
Ihmislapsi ymmärtää sanat, sille ei tarvi lässyttää kun se tietää sanoista oletko vihainen vai kehutko.
Vierailija kirjoitti:
Ja niiden koiranpentujen kielenkehitys kärsii siitä eikä ne opi kunnolla puhumaan. Että sitä se lässyttäminen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyttääkö Reinokin?
Varmaan on voinu poliititetille lättyttää vähäten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja titten on näitä lättynlättyjä jotka kuvittelee että ap talkottaa iiiiiihan kaikkia äityleitä ja itukkeja, ja tuuttuu alotukketta.
Voi ei, kun mä en edes tajunnut suuttuneeni vaan luulin vastaanneeni melko asiallisesti vaikka hieman negatiivisesti kysymykseen 'miksi pikkulapsille ei voi puhua normaalisti', joka antaisi ymmärtää että yksikään ihminen ei siihen kykene. Mutta näin minä sitten kuulemma mieleni pahotin, nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, kun mä en edes tajunnut suuttuneeni vaan luulin vastaanneeni melko asiallisesti vaikka hieman negatiivisesti kysymykseen 'miksi pikkulapsille ei voi puhua normaalisti', joka antaisi ymmärtää että yksikään ihminen ei siihen kykene. Mutta näin minä sitten kuulemma mieleni pahotin, nyyh.
Jos olet se idiootiksi nimittelijä, niin älä viitsi kehua vastaustasi ”asialliseksi” :D
Mitäs väliä sillä on onko ap mies vai nainen? Provo siinä mielessä kyllä, että kärkkäästi kirjoitettu.