Sokkotesteissä ihmisiltä katoaa 70 % allergioista!
https://tonic.vice.com/en_us/article/43yapb/only-four-percent-of-americ…
VAIN 5 % prosentilla ihmisistä jopa JENKKILÄSSÄ on allergioita. Suomessa ruoka on puhtaampaa, joten tuo prosentti on vielä pienempi.
Ja nyt odotellessa kommentteja joissa "erityislapsella on maitoallergia...." HUOH!
Kommentit (32)
Koirani repii tuolla silmiään päästään, lapset ovat taas tiputtaneet lattialle jotain mitä koira ei voi syödä. Sekin varmasti kuvittelee oireet, ei se oikeasti ole allerginen. Näin se on.
Eräänä keväänä terve lapseni sai 6 korvatulehdusta putkeen. Hassua kun ei hänellä ikinä ennen ollut korvatulehduksia. Asia korjaantui kun sai lääkkeet koivuallergiaan. Tämäkin on vain kuvitelmaa, jätetään lääkkeet ensi keväänä pois. Nyt olen valaistunut, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mahdotonta, että allergiat katoaisivat iän myötä. Itseltänikin on heinänuha kadonnut 90 %:sesti viime vuosina.
Lisäksi joskus tulee oireita joistain hedelmistä ja joskus toisinaan ei. Vaikea sanoa mistä johtuu, immuunijärjestelmä nyt tuskin on täysin staattinen järjestelmä sekään, eikä ehkä ruokatuotekaan aina ole samanlainen, vaikka olisikin samaa lajia.
Saattaisin siis itsekin sanoa kysyttäessä, että olen allerginen maapähkinälle, omenalle, persikalle sekä kirsikalle, mutta joku näistä on saattanutkin helpottaa aikojen saatossa. En minä ainakaan joka vuosi jaksa testailla, että vieläkös turpoaa kurkku kirsikasta.
Itse olen ollut lapsena allerginen melkein kaikelle,astma ja olin aina kipeä.
Tämä on vanhemmilta kuultua,pienenä olin melkein enemmän sairaalassa kuin kotona.
Koulussa vitutti hakea keittiöstä omat ruuat vaikka olisin halunnut syödä samaa kuin muutkin.
En muista milloin lopetin välittämästä olenko allerginen vai en ja nyt aikuisena on vain eläin/jonkinlainen pölyallergia,tai en tiedä onko se allergiaa mutta astma alkaa aina oireilla.
Joskus olen miettinyt että olinko oikeasti lapsena niin kipeä/allerginen?
Faija ainakin oli aina uusimassa mun punaisen kolmion rinomar nuhalääkereseptiä enkä muista ikinä yhtään syöneeni? Faija veti ne varmaan viinan kanssa.
Saisiko mistään tietää olinko oikeasti niin sairas?
Lasten ruoka-aineallergiat ja astma helpottavat iän myötä. Monella astmalääkkeet voi lopettaa murrosiässä.
Epikriisit voi tilata siitä sairaalasta, missä on lapsena ollut hoidossa. Asiaa kannattaa kysyä vaikka sieltä sairaalan arkistosta tai mieluummin potilasasiamieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä. Sairaalat voi siirtyä sokkotesteihin sitten.
Sairaaloissa tehdään sokkotestejä. Sekä minut että lapseni on testattu Helsingin allergiasairaalassa kaksoissokkotesteillä niiden prick-testien ja verikokeiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos se katoaa, se ei ole allrgia.
Oikea allergia ei kyllä häivy mihinkään vaikka sokeutuisi.
Kyllä häviää. Suurin osa pienten lasten ruoka-aineallergioista häviää noin kouluikään mennessä. Ilmeisesti lääkäritkään eivät ihan tiedä, miksi niin käy, mutta allergisten lasten perheet ovat tietysti tosi onnellisia, että niin käy.
Meillä on vaikeasti allerginen 4-vuotias, joka ei voi syödä maitoa, kananmunaa, viljoja eikä pähkinää missään muodossa. Allergiasairaalan lääkäri on sanonut, että onneksi lapsi on vasta 4-vuotias, koska jos se olisi 14-vuotias, niin olisi tosi pieni todennäköisyys, että allergiat enää katoaisivat. Mutta pienten lasten ennuste on hyvä.
Jos allergiat ovat vakavia eli oireina on anafylaksia, pienille lapsille ei tehdä mitään siedätyshoitoja. Se ei ole vaihtoehto. Myöhemmin sitä voidaan kokeilla, mutta sekään ei tarkoita sitä, että allergia on parannettavissa vaan sitä, että parhaimmillaan se allerginen ihminen pystyy sietämään pieninä annoksina proteiinia, esim. maitoa, josta aiheutuu allergisia reaktioita.
Laktoosi-intoleranssi ei ole allergia ollenkaan vaan kyse on maitosokerin imetymishäiriöstä. Jos ihmisellä on laktoosi-intoleranssi (useimmilla aikuisilla on), hän voi käyttää maitotuotteita, kunhan ne ovat laktoosittomia. Jos on maitoallergia, ei voi, koska on allerginen maidon proteiinille.
Keliakia on myös toisentyyppinen sairaus eikä ole allergia. Keliakiasta ei voi parantua.
On ymmärrettävää, että koska ihmisillä on niin kovin vähän oikeaa tietoa allergioista, aihe synnyttää paljon ennakkoluuloja. Itseäni tällainen ***skanpuhuminen kuitenkin lähinnä ***tuttaa, koska oikeaa tietoa on tarjolla, jos aiheesta on oikeasti kiinnostunut.
Tai sitten niitä allergioita tulee vaan lisää. Lapsena oli allerginen, alakouluikäisenä vähemmän ja sitten aikuisena sain kaikki allergiat takaisin ja paljon uusia. Nyt en voi enää syödä oireetta kuin kymmentä ruoka-ainetta!
Vierailija kirjoitti:
Mutku on niin kiva olla erikoinen ja erityinen kun on joku allergia. Ja kaikilla muillakin on. (siksi voin myös laittaa trikoot vaikka hautajaisiin, koska kaikilla muillakin nykyään on)
Minulla on aikuinen lapsi, joka on allerginen yhdelle hedelmälle, eikä millään haluaisi olla, kun pitää siitä kovasti. Aina huomaa, milloin on syönyt sitä salaa, kun on kyynertaipeissa ihottumaa. Eipä taida ainakaan hän haluta olla yhtään erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Allergia on mielen heikkoutta.
Heh, no minusta mielenterveysongelmat ja päihderiippuvuudet ovat mielen heikkoutta (sinulla varmaan kokemusta?). Fyysiset sairaudet, kuten allergia, taasen eivät.
Mikä yleistys on se ettei voi olla allerginen koska ei hengitystiet turpoa umpeen?
Jos syön tomaattia niin allergia näkyy nokkosihottumana. Ei kaikki allergian oireet näy heti tai ulospäin.
Itse oon sitrusallerginen ja sitruuna ja lime on ne pahimmat ollu aina.
Helvetin upeeta on huomata ruuan tehtyä että siinä jossain olikin mainitsemattomasti sitruunaa. Anoppi ei myöskään ikinä muista allergiiani ja aika sinne mennessä syömään on oltava itsellä mukana allergialääkettä ettei kurkku turpoo.
Raskausaikana on myös muut sitrushedelmät alkanu allergisoimaan pahemmin ja olis super hienoo huomata nykyään et joku piilottelis noita mun safkoihin.