Tarhan aloitus 1,5-vuotiaalla
Pohdin tarhan aloitusta tammikuussa, kun töihin on mentävä taloudellisista syistä. Poika on silloin 1,5-vuotias ja mietin, miten meidän perhe pärjää arjessa silloin ja mitä mahdollisia valmisteluja kannattaisi tehdä, jos jollain voi helpottaa arkea silloin.
Tarha on 4km päässä eli mennään autolla. Meillä on onneksi 2 autoa eli vuoroin viemme ja haemme, jos vaan pystymme. Miehellä suht paljon töissä iltamenoja ja mulla uusi työtehtävä, jossa paljon opeteltavaa ja tunnollisena on riski, että myös teen ainakin alussa pitkiäkin päiviä eli vaikka kotona iltaisin koneella.
Kuinka kiireistä arki on teillä, joilla on pieni tarhalainen ja molemmilla täydet työpäivät? Miten parisuhteenne voi?
Kommentit (34)
Se on päiväkoti. Eläimet on tarhassa, ihmislapset päiväkodissa.
Meillä aloitti poika päiväkodissa 1,5 vuotiaana ja kaikki meni ihan hyvin.
Pari ekaa viikkoa aamusta itkeskeli, mutta se meni nopeasti ohi, hoitajat kertoivat että päivän aikana ei itkeskellyt perään.
Ekana vuonna oli 2 kertaa flunssassa, joten ei myöskään sairastellut normaalia enempää.
Mutta se me oltiin onnekkaita, ensinnäkin saatiin paikka pienestä päiväkodista, jossa vain 7 lasta ja 2 hoitajaa + avustaja joka huolehti ruuista ja auttoi pukemisissa jne.
Ja hoitopäivä meillä vain 7 tuntia. Kotona teen iltaisin jonkin verran töitä, mutta vasta kun lapsi nukkuu. Mies tekee ympäripyöreää päivää, joten arkea olen pyörittänyt yksin. Mutta meillä hyvät verkostot ja en ole niin kovin tarkka huushollin kanssa, koten illat ovat olleet leppoisia...
Meillä myös kouluikäinen isompi lapsi ja silti en ajattele, että arkemme olisi ollut tai olisi vieläkään kovin kuormittavaa, asenne auttaa. Kaiken ei tarvitse olla viimisen päälle, välillä voi syödä noutoruokaa ja vaan maata sohvalla yhdessä ja kikatella, kotityöt ja harrastukset kyllä odottavat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo teki 60%, kun lapset meni tarhaan.
60% palkka + kotihoidon tuki ja alemmat tarhamaksut oli mielestäni tehokas yhdistelmä.
No ei saa kotihoidontukea, jos lapset on tarhassa.
Tarkoittanee joustavaa hoitorahaa, jota saa jos tekee max. 80 % tai 60 % työaikaa. 160 tai 240 euroa/kk.
Varaudu tosiaan sairastelukierteeseen. Tuon ikäisellä vastustuskyky ei ole vielä kehittynyt. Meillä esikoinen meni päiväkotiin 1 v 7 kk ikäisenä ja rankinta oli se sairastelurumba jonka seurauksena infektioastma, liimakorva ja kaiken huippuna keuhkokuume.
Tätä jatkui pari vuotta ja työnantaja ja työkaverit varmaan tykkäsi kun olimme miehen kanssa vähintään kerran kuukaudessa poissa lapsen sairauden takia, pahimpina aikoina viikoittain.
Vai että liian aikasta...moni lapsi menee joitoon 9 kk, niin omanikin.
Puolitoistavuotias on ihan liian pieni päiväkotiin. Elätte vain vähän niukemmin, niin kyllä pärjäätte. Mikään ei ole niin tärkeä kuin oma lapsi, ei edes elintaso. Nyt järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Puolitoistavuotias on ihan liian pieni päiväkotiin. Elätte vain vähän niukemmin, niin kyllä pärjäätte. Mikään ei ole niin tärkeä kuin oma lapsi, ei edes elintaso. Nyt järki käteen.
Anteeks, mut tätä samaa itsekin mietin et onko elintaso omaa lasta tärkeämpi? :( Suomessa on sen verran hyvät tuet et kyllä täällä pärjää, vaikka tiukkaa olisikin... Mieti vielä haluatko noin pikkuista hoitoon laittaa :(
Siis miten niin pieni?! 1,5v on jo iso hoitoon laitettavaksi - kansainvälisessä mittakaavassa.
Itse sanoisin, älä huolehdi. Etsi pienryhmä lapselle, siellä lapsi ei sairastele niin paljon ja lapselle mukavampi alussa. Tyttöni meni hoitoon 11kk iässä ja hyvin on pärjännyt. 3v aikana olen ollut 2pv poissa töistä sairauden takia ja mies saman verran. Molemmat miehen kanssa on tehty 100% työaikaa ja molemmat vielä matkustavat työssään. Järjestellään niin, että aina toinen on kotona. Turvaverkkoja meillä ei ole sitten minkäänlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolmas ei ole vielä edes syntynyt, mutta tämä lapsi menee todellakn päiväkotiin viimeistään puolitoistavuotiaana, mahdollisesti jo vuoden iässä. Koska kotihoitoa tärkeämpää on äidin mielenterveys. Kahden edellisen kohdalla olin kotona yhteensä viisi vuotta, joten hoitoon menivät viiden ja kolmen vanhoina. Ja se oli minun jaksamiseni kannalta virhe.
Sellainen virhe jota en toista. Minusta ei todellakaan ole möllimään kotona vuosia. Ei vaikka se olisi taloudllisesti mahdollista tai jopa kannattavaa.
Voi elämä näitä jeesustelijoita täällä palstalla. Meidän molemmat lapset ovat menneet päiväkotiin 1,5 vuotiaina. Reippaita ja ihania lapsia niistä on kasvanut. Itse olen nauttinut työnteosta ja mieheni myös. Itse olin aikoinani 3 kk kun äiti 70-luvulla jätti minut hoitoon ja meni takaisin töihin. Yllättävän normaali minustakin on tullut. Ei hätää, hienosti teillä tulee menemään!
Esikoinen meni 1.5v koska mun oli pakko saada opinnot loppuun ja hieman työkokemustakin että koskaan saan sitten töitä toisen lapsen jälkeen. Oli raskasta viedä niin pieni hoitoon vaikka tiesin että sitten toisen lapsen synnyttyä saan molemmat kotiin. Oli pitkä vuosi.
Mutta kun toinen syntyi sai esikoinen olla sitten 2.5-5.5 v. ajan kotona ja sain jopa valita lapsien kannalta työajoiltaan edullisia töitä kun sitten menivät hoitoon kuopuksen ollessa 3v. Koulututtautuminen kannatti vaikka silloin oli raakaa uhrata esikoisen kotiaikaa vuodeksi mutta nyt olen pystynyt olemaan edelleen hyvin heidän tukenaan joustavien työaikojen ansiosta. Nyt odotan kolmatta, tuskin vien häntä hoitoon ennen 3 ikävuotta, isommat lapseni jo koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Olet keskimäärin 2-3 kertaa kuukaudessa pois töistä hoitamassa sairasta räkänokkaa.
Aika sairas räkänokka saa olla, jos on 4-6 kertaa kuussa kipeänä.
Oletan siis että perheessä on kaksi aikuista ja kumpikin jää tasapuolisesti vuorollaan kotiin sairaan lapsen kanssa.
No ei saa kotihoidontukea, jos lapset on tarhassa.