Seurustelukumppanin alkoholinkäyttö
Mietin tässä, että olenko aivan turhaan nyt huolissani, vai onko tämä ihan tavallista alkoholinkäyttöä. Olen itsealkoholistin lapsi ja edellisellä miehelleni oli alkoholiongelma, se voi olla syynä mahdolliselle ylireagoinille.
Eli siis, miesystävä ei lähes ikinä juo niin, että edes huomaisin hänen olevan humalassa. Alkoholia menee kuitenkin ainakin parina iltana viikossa. Esim pari bisseä tai pari lasia viiniä. Hän ei ikinä ole juotuaan pahantuulinen tai haasta riitaa tms. Ei asuta yhdessä,joten en tiedä kuinka paljon juo esim viikolla kun nähdään yleensä vaan viikonloppuisin. On hyvässä työssä ja muutenkin elämä kunnossa. Mietin vaan tuota juomista, että lisääntyykö se pikkuhiljaa? Voi olla että mietin tätä aivan turhaan ja ylireagoin, mutta kunhan nyt mietin.
Kommentit (27)
Mielestäni kaksi lasia viiniä tai olutta ei ole paljon kahtena iltana viikossa. Eri asia, jos tissuttelua on useamminkin. Ota nyt ensin selvää, kuinka usein mies todellisuudessa juo. Pari lasia viikonloppuiltana on mielestäni normaalia rentoutumista, jos määrät pysyvät kurissa eikä alkoholin juomatta jättäminen tule ongelmaksi (pakko saada=riippuvuus).
Vierailija kirjoitti:
Valitsit sitten "tutun ja turvallisen" oloisen (=juopon elkeet omaavan) miehen? Jos parina iltana viikossa juo, niin kyllä se on jo aika paljon työssäkäyvälle miehelle.
Kiitos vaan erittäin ystävällisestä vastauksesta. Vastaisisitko noin, jos tätä kysyttäisiin sinulta kasvotusten? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaksi lasia viiniä tai olutta ei ole paljon kahtena iltana viikossa. Eri asia, jos tissuttelua on useamminkin. Ota nyt ensin selvää, kuinka usein mies todellisuudessa juo. Pari lasia viikonloppuiltana on mielestäni normaalia rentoutumista, jos määrät pysyvät kurissa eikä alkoholin juomatta jättäminen tule ongelmaksi (pakko saada=riippuvuus).
Ei tunnu olevan ongelma, vaikka ei saisikaan tätä paria lasillista viiniä, ei siis tosiaan joka viikonloppu juo, mutta usein, jos vaikka olen tehnyt parempaa ruokaa tai sitten mökillä saunassa pari bisseä. Arvelinkin että ylireagoin kun edelliset kokemukset on olleet huonoja. Ap
Niinkuyin kerrot, sulla on kokemusta alkoholismista, joten ehkä voit siinä asiassa luottaa itseesi? Yksi asia olisi, jos rauhallisesti (ei syyttävästi tms.) kysyisit mieheltä alkoholin käytöstä ja kertoisit, että vähän huolettaa. Jos vastaus on äkäinen puksahdus ja sitten jäätävää hiljaisuutta tai suoraa vihaista huutoa, huoleen on varmasti aihetta. Jos on kiinnostunut siitä, että olet huolissaan ja haluaa keskustella asiasta, pohtii käyttääkö tosiaan liikaa, on kehitysmahdollisuuksia,
Alkoholismi on eri asia kuin alkoholin suurkulutus. Suurkuluttaa voi vaikka kuinka, ilman muita kuin lieviä tai pitkällä ajalla ilmeneviä terveydellisiä haittoja. Alkoholismia taasen, kun sairastaa, ei voi juoda yhtään tai muuten lähtee kaikki lapasesta hittaammalla tai nopiammalla kaavalla, kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.
Tiedän tämän, koska itse olen alkoholisti. Minulla menee kaikki höpöksi jos juon. Ystäväni on suurkuluttaja, hänellä ei ole mitään ongelmia, vaikka samaten alkoholinkäyttö on päivittäistä ja määrät pikkuhiljaa nousseet.
Minusta kuulostaa aika normaalilta. Mieheni on alkoholisti, ei juo nykyään kylläkään, mutta alkoholistilla se yksikin iltakalja yleensä lipsahtaa useammaksi. Jos tilanne on pikeasti se, että juo pari kertaa viikossa pari annosta, eikä niiden väliin jääminen ole ongelma, en usko että on syytä huoleen. Suutin osa ihmisistä pystyy kontrolloimaan juomistaan, mutta alkoholistilta se ei onnistu. Sen takia mieheni ei juo edes yhtä annosta, koska hän ei pystyisi jättämään sitä siihen yhteen.
Ihan täysin normaalilta kuulostaa. Mutta jos sinä olet menneisyyden takia noin herkkä alkoholiasioille, ehkä sinulle ainoa mahdollinen kumppani on absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa aika normaalilta. Mieheni on alkoholisti, ei juo nykyään kylläkään, mutta alkoholistilla se yksikin iltakalja yleensä lipsahtaa useammaksi. Jos tilanne on pikeasti se, että juo pari kertaa viikossa pari annosta, eikä niiden väliin jääminen ole ongelma, en usko että on syytä huoleen. Suutin osa ihmisistä pystyy kontrolloimaan juomistaan, mutta alkoholistilta se ei onnistu. Sen takia mieheni ei juo edes yhtä annosta, koska hän ei pystyisi jättämään sitä siihen yhteen.
Tämä. Itse olen suurkuluttaja, ja jonkinasteinen riippuvainen, vaikken varsinaiseksi alkoholistiksi itseäni vielä kutsuisi. Mutta joo ei onnistu multa tuommoinen pari bisseä tai pari viinilasia. Yksi voi vielä joskus onnistua, mutta jos otan kaksi, otan kunnes menen nukkumaan. Sen verran mulla vielä kontrolli toimii että osaan arkipäiviä ennen ottaa sen verran hitaasti että aamulla on promillet kuitenkin nollassa ja pääsen töihin. Mutta tissuttelua en saa poikki ennen yöunia.
Vaivaat päätäsi turhaan. Miehesi juominen on normaalia kun noin vähäkin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsit sitten "tutun ja turvallisen" oloisen (=juopon elkeet omaavan) miehen? Jos parina iltana viikossa juo, niin kyllä se on jo aika paljon työssäkäyvälle miehelle.
Kiitos vaan erittäin ystävällisestä vastauksesta. Vastaisisitko noin, jos tätä kysyttäisiin sinulta kasvotusten? Ap
Kyllä. Parille tuttavanaiselle olen noin sanonutkin ja välit on menneet poikki. Sitten ovat parin vuoden päästä tulleet pyytelemään anteeksi ja sanomaan, että "Olithan sinä oikeassa, juoppo se oli vaikka en itse uskonut."
Mikä tässä on ongelma? Pari lasia viiniä tai pari olutta pari kertaa viikossa ei tosiaan ole juomista, ongelmasellaista varsinkaan.
No oma isä oli tuollainen tissuttelija alussa ja myöhemmin alkoholisoitui. Pienenä muistan, että hän tykkäsi aina juoda pari sauna- tai muuten vain kaljaa, mutta ei sitten sen enempää. Illan vietoissa sitten vasta repesi käsistä juominen ja kipattiin kunnolla, kun oli uusi vuosi, vappu, juhannus... Kun olin vanhempi, niin sitten isä joikin jo joka ilta itsensä sammumiskuntoon. Jossain vaiheessa meininki oli sellaista kuin olisi asunut ostarideekun kanssa. Räkänen ja kiukkunen ukko, joka katsoi halveksuen taapertaessaan housut roikkuen viinavarastolleen. Eli ei se tissuttelu välttämättä kerro hallinnassa olevasta juomisesta, vaan voi myös kertoa taipumuksesta alkoholismiin, joka myöhemmin eskaloituu.
Kannattaa jutella asiasta. Taustasi tietäen miehesi luulisi ottavan vakavasti huolenaiheesi. Ehkä jopa alkaa kiinnittää itse huomiota siihen, onko kyse oikeasti hallitusta juomisesta, vai kaipaako hän sitä juomista ja odottaa sitä juomista... Onko siitä tullut perusrutiini viikkoihin, josta ei todellakaan voi edes kuvitella luopuvansa, vaikka se huolestuttaa kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse olen suurkuluttaja, ja jonkinasteinen riippuvainen, vaikken varsinaiseksi alkoholistiksi itseäni vielä kutsuisi. Mutta joo ei onnistu multa tuommoinen pari bisseä tai pari viinilasia. Yksi voi vielä joskus onnistua, mutta jos otan kaksi, otan kunnes menen nukkumaan. Sen verran mulla vielä kontrolli toimii että osaan arkipäiviä ennen ottaa sen verran hitaasti että aamulla on promillet kuitenkin nollassa ja pääsen töihin. Mutta tissuttelua en saa poikki ennen yöunia.
Kyllä sä olet alkoholisti, muttet vielä ole valmis sitä myöntämään. Alkoholisteista on edelleen se kuva, että he ovat vain räkäposkella kännääviä toimintakyvyttömiä puliukkoja, mikä tietty palvelee niiden alkoholistien totuuden kiistämistä itseltään, jotka eivät tähän lokerikkoon sovi. Alkoholisti voi olla myös hyvin toimeentuleva, hyvin töissä pärjäävä huoliteltu ihminen, joka kippailee sitä viiniään tai laatuoluitaan ahkeran työpäivän päätteeksi sohvalleen käpertyen.
Kuten on monesti jossain mainittu, alkoholistiksi ei tule juomalla, se on sairaus, joka joillakin on ja joillakin ei. Jos alkoholi vaikuttaa joka päiväiseen elämään häiritsevästi, se tietenkin on ongelma, mutta ei välttämättä alkoholismia vielä. Jos et miesystäväsi kanssa pysty näistä asiaoista rakentavasti keskustelemaan, teillä on parisuhdeongelma tai sitten miehesi yrittää peitellä alkoholin käyttöään, mikä viittaa puolestaan alkoholiongelmaan... Olipa harvinaisen sekava vastaus :-)))
Kyllä ongelma on sinun omassa päässäsi, jos tuossa on koko totuus miehen alkoholinkäytöstä. En tarkoita pahalla vaan että olet yliherkistynyt asialle. Miehen käyttö ei ole lähelläkään riskirajoja eikä siihen liity yhtään mitään huolestuttavaa. Olen samaa mieltä kuin joku edellä, joka arveli että sinulle sopisi parhaiten absolutistimies.
Kiitos vastauksista :-) otan aiheen puheeksi nyt viikonloppuna. Ap
Enkä ole itsekään absolutisti. Otan joskus itsekin sen saunakaljan tai pari. Ap
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole itsekään absolutisti. Otan joskus itsekin sen saunakaljan tai pari. Ap
No tuota suuremmalla syyllä kannattaa luottaa siihen, että siihen on syynsä, miksi olet kiinnittänyt miehen juomiseen huomiota. En ihan ymmärrä, miksi luulet ylireagoivasi...
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma? Pari lasia viiniä tai pari olutta pari kertaa viikossa ei tosiaan ole juomista, ongelmasellaista varsinkaan.
Jos tuo nautiskelu tapahtuu rauhallisella tahdilla, voi hypätä vielä auton rattiinkin ilman taukoa. Oikeasti maailmalla kymmenet miljoonat ihmiset nauttivat viiniä päivittäin tulematta koskaan alkoholisteiksi. Ei sillä, että sitä suosittelisin.
Onko alkoholismia:
- Arkena päivittäin töissä, tällöin ei alkoholia tippaakaan
- Perjantaina töistä päästessä korkataan ensimmäinen tölkki, ja tätä jatketaan sunnuntaiaamuun asti, välillä torkkuen pari tuntia, mutta heti vähänkään havahtuessa avataan tölkki, oli kello sitten 05 aamulla tai 12 päivällä. Juomaa kuluu n. 24 tölkkiä ja pari viinipulloa. Sunnuntaipäivä menee koomassa sängyssä, maanantaina on jo kunnossa töihin, tosin väsynyt.