Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kolmannesta työpaikasta heippa-tekstiviestin.

Vierailija
02.11.2017 |

Tällä kertaa kaverini palkataan paikalleni työkokeilijaksi. Jokaisessa työpaikassani olen toiminut "moitteettomasti" kunnes yhtä äkkiä saan tekstiviestin että työpanostani ei enää tarvita. Vielä maanantaina minulta kysyttiin pikkujouluista ja tänään saan viestin ettei tarvitse enää tulla.
Uskon että minussa on oltava jotain vikaa. Teen mukisematta ylityöt, olen ripeä, hoidan aina kaikki hommani loppuun asti vaikka en ole saanutkaan palkkaa ylimääräisestä työstä. Kyselen muiden kuulumiset päivittäin enkä puhu itsestäni kuin kysyttäessä. Ilahdutan työkavereita tuomalla esim. leivoksia. Olen aina kertonut pomolle että minut voi pyytää milloin vain töihin ja toivon saavani palautetta, jos työn jäljessäni on jotain vikaa.
En enää jaksa en tahdo yhteenkään työpaikkaan enää koskaan ja pelkään koko ajan irtisanomista. En keksi enää mitään parannettavaa työn teossani. Silti en ansaitse edes jäähyväisiä kasvotusten enkä edes puhelimitse, ainoastaan tekstiviestillä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei niitä työnantajia oikeasti kiinnosta opintojen eteneminen, ellet toistuvasti kieltäydy työvuoroista opintoihin vedoten. Sit toisekseen, oikeasta työpaikasta ei ihan tuolla tavalla voi laillisesti irtisanoa. Koeajalla periaatteessa kyllä, mutta peruste siihenkin pitää olla. Se ei riitä, että lähetetään illalla tekstiviesti, että aamulla ei tartte tulla.

Eli vähän lisää informaatiota kiitos. Minkälaisella sopparilla olit töissä?

Nollatunti sopimuksella olin viisi kuukautta töissä. Koskaan en kieltäytynyt vuoroista.

Siis irtisanoiko sinut a) työnantaja, eli vuokrafirma vai loppuiko sulla vaan työt tuossa b) työkohteessa?

Jos a) niin jotain valitettavaa sun työssä on ollut mutta jos b) niin tuollaista vuokratyö on. Ei mitään ongelmaa, eivät vaan tarvii sun työpanosta enää. Tiedän, kun olen tehnyt itse myös vuokratyötä.

Olin työnantajalla töissä, en vuokra firman kautta. Töiden oli puhuttu jatkuvan niin kauan kun tahdon olla töissä. Tällä viikolla puhuimme vielä ensi kesän projektista, jossa saisin lisää työtunteja. Työnantajani on ollut myös lämminhenkinen ja lähes aina halannut minua kun olen töihin mennyt. Pieni yritys kyseessä ja monesti jäimme jopa juttelemaan töiden jälkeen työhön liittymättömiä juttuja koska tulimme niin hyvin toimeen. Aina on kiittänyt päivän jälkeen ja usein kertonut että olen hyvä työntekijä

Sitten yhtääkkiä tulee viesti päivällä ettei tarvitse tulla iltavuoroon eikä enää ollenkaan. Viestissä mainitsee myös kuinka olen tervetullut töihin ilman palkkaa, jos taloudellinen tilanteeni sallii. Tietää kyllä että olen vararikossa joten kuulosti pelkältä vittuilulta.

Miksi esitti että välitti työpanoksestani, jos ei viitsi edes päättää työsuhdetta kasvotusten?

Oudoin asia tilanteessa on mielestäni se, että miten kaverisi on paikkaan luikerrellut? Onko hän siis sattumalta saanut työkkärin kautta paikan, vai onko hän sinun kauttasi tietoinen työpaikasta ja mennyt pomolle selittämään että hän voisi tulla ilmaiseksi hommiin?

Eihän sinussa tuo perusteella mitään vikaa ole, vaan olet ollut hyvä työntekijä. Pomosi vaan käyttää nykyajan mahdollisuuksia hyväkseen ja teettää työt ilmaiseksi orjatyövoimalla.

Vierailija
22/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari outoa juttua tässä:

Miespuolinen pomosi halaa sinua joka päivä kun menet töihin? Ehkä hän olisi halunnut enemmän, mutta et tajunnut lähentelyä, joten jouduit pellolle.

Sanoit tekeväsi ylitöitä palkatta nollatuntisopparilla. Yleensä tuota ei katsota hyvällä. Ehkä muut samanlaisella sopparilla olevat kollegasi ovat valittaneet, että viet heidän työtunteja? Monessa työpaikassa on myös kielletty ylityökorvaukset ja "vapaaehtoinen" ylityö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei niitä työnantajia oikeasti kiinnosta opintojen eteneminen, ellet toistuvasti kieltäydy työvuoroista opintoihin vedoten. Sit toisekseen, oikeasta työpaikasta ei ihan tuolla tavalla voi laillisesti irtisanoa. Koeajalla periaatteessa kyllä, mutta peruste siihenkin pitää olla. Se ei riitä, että lähetetään illalla tekstiviesti, että aamulla ei tartte tulla.

Nollatunti sopimuksella olin viisi kuukautta töissä. Koskaan en kieltäytynyt vuoroista.

Siis irtisanoiko sinut a) työnantaja, eli vuokrafirma vai loppuiko sulla vaan työt tuossa b) työkohteessa?

Jos a) niin jotain valitettavaa sun työssä on ollut mutta jos b) niin tuollaista vuokratyö on. Ei mitään ongelmaa, eivät vaan tarvii sun työpanosta enää. Tiedän, kun olen tehnyt itse myös vuokratyötä.

Olin työnantajalla töissä, en vuokra firman kautta. Töiden oli puhuttu jatkuvan niin kauan kun tahdon olla töissä. Tällä viikolla puhuimme vielä ensi kesän projektista, jossa saisin lisää työtunteja. Työnantajani on ollut myös lämminhenkinen ja lähes aina halannut minua kun olen töihin mennyt. Pieni yritys kyseessä ja monesti jäimme jopa juttelemaan töiden jälkeen työhön liittymättömiä juttuja koska tulimme niin hyvin toimeen. Aina on kiittänyt päivän jälkeen ja usein kertonut että olen hyvä työntekijä

Sitten yhtääkkiä tulee viesti päivällä ettei tarvitse tulla iltavuoroon eikä enää ollenkaan. Viestissä mainitsee myös kuinka olen tervetullut töihin ilman palkkaa, jos taloudellinen tilanteeni sallii. Tietää kyllä että olen vararikossa joten kuulosti pelkältä vittuilulta.

Miksi esitti että välitti työpanoksestani, jos ei viitsi edes päättää työsuhdetta kasvotusten?

Irtisanomiseen täytyy olla peruste. Voit ilmoittaa myös työkkäriin että sun palkkatyö loppui työkokeilijan takia. Työkokeilusopimuksessa kysytään onko työnantajalla osa-aikaisia työntekijöitä ja jos on, onko heille tarjottu lisätunteja.

Mutta ap teki töitä nollasopparilla. Se tarkoittaa kirjaimellisesti sitä ettei työnantaja ole velvollinen antamaan työtunteja, sen takia sen nimi on nollasoppari. Viikon minimi työtuntimäärä on nolla. Myöskään työntekijä ei ole velvollinen ottamaan työvuoroja vastaan. Joten työ voi loppua kun seinään, juuri noin kun ap:lla.

Vierailija
24/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari outoa juttua tässä:

Miespuolinen pomosi halaa sinua joka päivä kun menet töihin? Ehkä hän olisi halunnut enemmän, mutta et tajunnut lähentelyä, joten jouduit pellolle.

Sanoit tekeväsi ylitöitä palkatta nollatuntisopparilla. Yleensä tuota ei katsota hyvällä. Ehkä muut samanlaisella sopparilla olevat kollegasi ovat valittaneet, että viet heidän työtunteja? Monessa työpaikassa on myös kielletty ylityökorvaukset ja "vapaaehtoinen" ylityö.

Jokainen joka tekee töitä tai ylitöitä ilman palkkaa pitäisikin potkia työpaikalta pihalle. Niiltäkin työtunneilta olisi joku saanut palkkaa. Ja mua ärsyttää työpaikalla juuri tuollaiset ihmiset jotka kyselee toisilta asioita mutta ei kerro itsestään mitään. Ei toki tarvitse myöskään kertoa joka päivä pitkän kaavan mukaan mitä lapsi/kissa/koira on tehnyt, mutta tuollainen kysely ärsyttää. Voi jutella vaikka mistä muista asioista jos jutustella haluaa työkavereitten kanssa. Ja jos kyselee täytyy myös itsestään "antaa" jotain, kertoa siis myös jotain itsestäänkin.

Vierailija
25/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomiseen täytyy olla peruste. Voit ilmoittaa myös työkkäriin että sun palkkatyö loppui työkokeilijan takia. Työkokeilusopimuksessa kysytään onko työnantajalla osa-aikaisia työntekijöitä ja jos on, onko heille tarjottu lisätunteja.

Mutta ap teki töitä nollasopparilla. Se tarkoittaa kirjaimellisesti sitä ettei työnantaja ole velvollinen antamaan työtunteja, sen takia sen nimi on nollasoppari. Viikon minimi työtuntimäärä on nolla. Myöskään työntekijä ei ole velvollinen ottamaan työvuoroja vastaan. Joten työ voi loppua kun seinään, juuri noin kun ap:lla.

Sovituista vuoroista kuitenkin pitää pitää kiinni. Ei voi noin vain ilmoittaa, ettei tarvi tulla iltavuoroon, jos on sovittu, että tulee iltavuoroon.

Vierailija
26/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän pitkään ap:lla ois työvuoroja ollut sovittuna. Jos on tehnyt vaan satunnaisia keikkoja nikn en alkaisi vääntää yhdestä tai kahdesta perutusta työvuorosta koska sillä ainakin saisi aikaan sen ettei kyseinen työnantaja ota enää myöhemminkään töihin, tai pahimmassa tapauksessa sana kiirii ja saa hankalan tyypin leiman, jos on kuitenkin kyse vain muutamasta työvuorosta, eikös ap ole "päätoimisesti" opiskelija ja tekee koulun lisäksi keikkoja. Kyseessä kuitenkinnollasoppari ja työ päättyy, niin turha asiasta alkaa riidellä. Monikaan työnantaja ei muuten anna irtisanottujen tehdä enää yhtään työvuoroa ettei tee työn loppumisesta suuttuneena haittaa yritykselle.

Vierailija
27/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan pidä vettä tämä tarina. Keksi parempaa ensi kerralla.

Vierailija
28/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko muuten sanoa että jos mun työnantaja/esimies/työkaveri yrityäisi halata minua kun menen töihin, niin tekisin taatusti siitä ilmoituksen. Ei ole mitenkään asiallista halata työntekijää.

Lisäksi työnantaja on saanut ap:sta varmaan oudon käsityksen jos halailee, jää töitten jälkeen jutustelemaan, tuo leivoksia ja tekee (yli)töitä ilmaiseksi. Minusta tuo kuulostaa kokonaisuudessaan tosi oudolta.

Miten ihmeesä ap on onnistunut saamaan tekstarina ilmoituksen kolmesta paikasta että työt loppuu, tekeekö työnantajat nykyään paljonkin nollasoppareita, jos ei kerran vuokrafirman kautta ole ollut töissä. Vähän tulee nyt sellainen käsitys että ap kuvittelee että kun töissä on vaan kivaa ihmisten kanssa niin silloin työkin sujuu kuin itsestään. Eikös suurin huomio pitäisi olla työnteossa, ei kahvittelussa ja jutustelussa ja ilmaisissa ylitöissä. Tässä on ap:lla mennyt työ ja vapaa-aika väjän sekaisin keskenään.

Vierailija
29/29 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan pidä vettä tämä tarina. Keksi parempaa ensi kerralla.

Vähän alkoi muakin epäilyttää että miten tuo on edes mahdollista, löytää kolme työpaikkaa ja tehdä nollasopimus kaikkiin paikkoihin niin ettei kyseessä ole vuokratyö, kolmesti saanut tiedon tekstarina työn loppumisesta, en oikein tiedä mitä tällä provolla haettiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi