Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella upeeta -sarjan rankat aiheet

Vierailija
02.11.2017 |

Katsoin tuota sarjaa ysärillä yläaste- ja lukioikäisenä ja tykkäsin kovasti. Nyt uusintoja katsoessani olen huomannut, että siinä väännetään vitsiä aika rankoista aiheista. Edina ja Patsy ryyppäävät ja käyttäytyvät kuin teinit, ja Edinan tytär on pitkälti mummonsa kasvattama. Edina ei ota vastuuta mistään. Patsyllä on ollut todella rankka lapsuus, ja nykytiedon valossa hänellä näyttää olevan narsistinen persoonallisuushäiriö.

Pidän sarjasta edelleen mutta samalla olen vähän järkyttynyt. Onko muilla samaa?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Minua ihmetytti jo nuorena se miten Patsy pilkkasi ja vähätteli Saffronia (toivoi ettei tämä olisi syntynyt jne.) eivätkä juuri ne kommentit saaneet minua nauramaan. Toisaalta tietyt muut Patsyn kommentit olivat hauskoja juuri siksi, että tiesi, millainen ihminen hän kaiken kaikkiaan on (miten hirveässä henkisessä ja moraalisessa jamassa siis).

Siinähän on kiero kolmiodraama. Patsy ja Saffy molemmat kisaavat Edinan huomiosta. Patsy ei ollenkaan aina osaa pitää sisällään kateuttaan Saffya kohtaan. Saffylla on kuitenkin sitä mitä Patsylla ei aikoinaan ollut, jollain muotoa turvallinen koti, rahaa ja mahdollisuus opiskeluun. Ja näistä Patsy on kade, ja mieluummin omisi Edinan myös kokonaan itselleen.

Vierailija
42/46 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuota sarjaa ysärillä yläaste- ja lukioikäisenä ja tykkäsin kovasti. Nyt uusintoja katsoessani olen huomannut, että siinä väännetään vitsiä aika rankoista aiheista. Edina ja Patsy ryyppäävät ja käyttäytyvät kuin teinit, ja Edinan tytär on pitkälti mummonsa kasvattama. Edina ei ota vastuuta mistään. Patsyllä on ollut todella rankka lapsuus, ja nykytiedon valossa hänellä näyttää olevan narsistinen persoonallisuushäiriö.

Pidän sarjasta edelleen mutta samalla olen vähän järkyttynyt. Onko muilla samaa?

Ei Patsylla ole narsistista persoonallisuushäiriötä. 😁 Jotain persoonallisuushäiriön tynkää toki on sekä Patsyssä että Eddyssä päihdeongelman lisäksi, mutta molemmat ovat hyvin inhimillisiä ja aitoja hahmoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti on myös päättänyt kestää kaikki tyttärensä toilailut hyvinkin toimivalla defenssillä, jossa hän vain kieltäytyy yksinkertaisesti huomaamasta asioita. 😁 tänään tulleen jakson lopussa hän toteaa joutuessaan katsomaan orgiavideota, ettei ymmärrä miten saattoi tuolloin kuvitella noiden verhojen ja maton sopivan toisiinsa. Jotenkin tuossa on vähän omaa itseäni, kuten oikeastaan kaikissa sarjan päähahmoissa. 😂

Vierailija
44/46 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi katsoa vain niitä Onnenpäiviä jos ei rankempi huumori avaudu.

Kyllä se avautuu vaikka samalla toki hiukan mietityttää. Tykkään katsoa sarjaa myös nostalgian ja vaatteiden vuoksi.

Mielestäni sarjassa tulee alusta asti ilmi se, että Edina ja Patsy ovat avoimesti naurettavia ja käyttäytyvät typerillä ja ei-hyväksyttävillä tavoilla. Muutkin henkilöt saavat osansa pilkasta. 

He ovat huonoja naisia, aivan päinvastaisia kuin mitä naisilta odotetaan. Miehinä he eivät olis kovin kummoisia roolihahmoja. Eivät naurattais.

Tämähän oli yksin sarjan uranuurtajajutuista. Naiset voivat tehdä pilaa päihteiden käytöstään ja nauraa seksinkaipuulleen. Paino-ongelmat olivat myös hyvinkin herttaisia ja inhimillisiä. Ei missään aiemmassa sarjassa ollut noin villiä naiskuvaa. Ja kaikki sarjan hahmothan ovat hyvin sympaattisia ja rakastettavia suurista puutteistaan huolimatta - vahvoja naisia kaikki.

Vierailija
45/46 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken Edina vetäisi turpaan keski-ikäistä yliopisto-opettajaa, joka lähenteli Saffya. :D On siellä jonkinlaista kiintymystä sittenkin.

- ap

Vierailija
46/46 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja ajatuksia. On kyllä vähän "rankempaa" huumoria. Minkähän takia tuo ei ysärillä tuntunut niin pahalle? Olin itse nuori? Silloin ihmettelen miksi Edinan lihavuudesta revitään niin paljon vitsiä. Eiköhän tuo ole ihan normaalipainon rajoissa oleva näyttelijä.

Minulla on ihan samat ajatukset. Muistan, että teininä pidin sarjaa hykerryttävän hauskana. Toki se on sitä edelleenkin, mutta ysärillä en järkyttynyt noista aiheista yhtään. Silloin en järkyttynyt Saffyn saamasta kohtelusta, Patsyn alkoholismista enkä Edinan vastuuttomuudesta. Miksiköhän nyt tuntuu erilaiselta? Edina ei tee töissä mitään ja elää ex-miestensä rahoilla. Hän on siis av-termien mukaan lompakkoloinen. :D

Itsekin olen huomannut, että Edinaa esittävä Jennifer Saunders näyttää mielestäni sarjassa normaalipainoiselta. Olisiko sitten niin, että Saunders halusi itse vitsailla ulkonäköpaineista, keski-ikäistymisestä ym. Ysärillä oli myös muotia olla langanlaiha (oli Kate Mossit ym.), joten ehkäpä Edinan vartalomalli oli silloin oikeasti vähän "out". 

Jennifer Saunders on muuten syntynyt vuonna 1958, eli sarjan alkaessa hän on ollut vasta 34... Hänen roolihahmonsa on siis vanhempi. 

- ap

Ja Julia Sawalha (Saffy) on vain 10 vuotta Saundersia nuorempi.

Juu, sekin! Katsoin näyttelijöiden iät Wikipediasta jokin aika sitten ja yllätyin. 

Joanna Lumley on muuten aivan loistava näyttelijä. Hän teki nuorena mallitöitä ja oli Todella upeeta -aikoihin erittäin simpsakassa kunnossa. Tupakoikohan Lumley itse tai käyttiköhän hän alkoholia? Veikkaan, että ei. Mielestäni hän näyttää sentyyppiseltä ihmiseltä, joka on erittäin tarkka ulkonäöstään. Sen valossa onkin aivan mahtavaa, miten hän Todella upeeta -sarjassa tekee pilaa itsestään ja ikääntymisestään. Myös Patsyn kovuus yhdistettynä silloin tällöin ilmitulevaan herkkyyteen ja lapsekkuuteen muodostavat hauskan kontrastin. Patsyn tylyt ilmeet ja äänensävyt ovat todella hauskoja. 

Muistan lukeneeni jostain, että Ivana Trump oli yksi Patsyn esikuvista. Ulkoasussa on kieltämättä paljon samaa. 

- ap

En tiedä, tupakoiko Lumley, mutta ainakin hän on ollut kasvissyöjä vuosikymmeniä. Hän on juontanut joitakin hienoja dokumenttisarjoja.

Muistan jonkin ohjelman, jossa Lumley asui viikon jollain trooppisella autiolla saarella. Hän teki myös dokumenttisarjan kissoista. 

Lumley oli näissä ohjelmissaan sivistyneen ja kohteliaan oloinen, ei yhtään patsymainen. :)

- ap

Muistan lukeneeni, että Joanna Lumley on kotoisin jostain paremmista piireistä ja on erittäin sivistynyt. Hän on ollut myös Bond-elokuvassa, en nyt muista missä niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän