Vanhemmat ei näe 10v terveystietoja, lapselle pankkitunnukset
Kun lapsi täyttää 10 vuotta, vanhemman oikeus Omakannassa oleviin lapsen tietoihin päättyy. Huoltaja pääsee edelleen katselemaan niitä tietoja, jotka on kirjattu ennen kuin lapsi täytti 10 vuotta, mutta ei voi muuten asioida yli 10-vuotiaan puolesta.
Lapsi pääsee itse kirjautumaan Omakantaan samalla tavoin kuin täysi-ikäinenkin, jos hänelle hankitaan henkilökohtaiset pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköinen henkilökorttin, jota varten tarvitaan kortinlukija.
Kommentit (8)
Lapsi voi antaa kirjallisen suostumuksen vanhemmilleen nähdä terveystietonsa ja tadaa - kaikki pelittää kuin ennenkin. Turhaa byrokratiaa toki. Kenen lie älynväläys.322
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi antaa kirjallisen suostumuksen vanhemmilleen nähdä terveystietonsa ja tadaa - kaikki pelittää kuin ennenkin. Turhaa byrokratiaa toki. Kenen lie älynväläys.322
Pääseekö silloin kantaan katsomaan lapsen tiedot omilla eli siis vanhemman pankkitunnuksilla? Koskaan ei ole nimittäin sanottu että se olisi mahdollista kun kanta.fi palvelua lapsen kohdalla on käsitelty.
Muuten toki lapsen tiedot saa, ilman kirjallista suostumustakin, ainakin jos lapsi on mukana, mutta ne saa siis tulostettuna.
Mitenkähän tässä on ajateltu hoitaa virhemerkintöjen korjaus kanta.fi:ssä 10 - 18 -vuotiailla? Itsellä nimittäin on ollut useita virheitä tiedoissa, osa jopa sellaisia jotka olisivat voineet sopivassa tilanteessa olla hengenvaarallisia. Miten on ajateltu että 10-vuotias tarkastaa omat tietonsa? Ilmeisesti ei mitenkään. Pääasia taitaa olla aivan jokin muu kuin lasten potilasturvallisuus.
Toi on hassua, kun kuitenkin vanhemmat ovat kaikessa mielessä vastuussa lapsestaan 18-vuotiaaksi asti.
Ei saa äidin pankkitunnuksilla. Ainoastaan lapsen omilla. Mitäs jos lapsella on esim syöpä tai sokeritauti. Päättäkö 10v hoidosta. Olen 55v ja vaikea päättää itse.
Tiedon ja ajanvarausten tulisi näkyä vanhemmille, mutta yksittäisissä tapauksissa lapsi voisi kieltää näkymisen.
Veikkaan, että ainakin hammaslääkäriajat tai rokotukset jäisi meidän 10-vuotiailta varaamatta, jos itse pitäisi olla aktiivinen. Saako sinne lääkäriin enää kohta mennä mukaankaan? Siinä voi sitten tentata oven ulkopuolella, että mitä siellä sanottiin tyypeiltä, joilta unohtuisi vielä pää lähtiessä kotiin ellei olisi kropassa kiinni.
Niin?