Kertokaa miltä esilääkitys ennen leikkausta tuntuu?
Leikkaus tehdään puudutuksessa ja mua pelottaa ihan helvetisti. Hoitaja sanoi, että saan esilääkityksen, mutta miten se auttaa jännitykseen ja paniikkiin? Hoitaja sanoi myös lääkkeen nimen, mutta en nyt saa sitä mieleeni. Diapam se ei ollut. Mitä yleisimpiä vois olla?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Onko se rauhoittava vai kipulääke?
Bentsot eli rauhoittavat vaikuttavat suunnilleen samalla tavalla, tulee rento, huoleton ja hieman puutunut olo. Diapamista tulee jostain syystä myös hiukan leijuva olo.
Jos on opiaatti eli kipulääke, sitten alkaa tuntumaan kirjaimellisesti siltä kuin leijuisit sängyn yöpuolella pumpuliin käärittynä, todella euforinen ja huoleton olotila.
Tuo opiaatinkin vaikutus on hyvin yksilöllinen. Itsellä ei esim oxanest mennyt ns.päähän lainkaan, ainoastaan lievitti kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Menin sairaalaan edellisenä päivänä ja illalla sain Tenoxin. Aamuyöstä herätys suihkussa käynti karvojen ajelu Diapamia. Sitten oottelin kärräystä leikkaussaliin ja itse sain nousta leikkauspöydälle kun olin virkeä. Siitä sitten unilääke taju pois ja avosydänleikkaus alkoi. Teholta heräsin iltapäivällä.
Sama, paitsi ettei ollut avosydänleikkaus eikä teho heräämönä.
Mutta esilääkitys ei siis tuntunut yhtään miltään. Muidenkin toimenpiteiden yhteydessä sitä on annettu, sellaisten joissa ei mene taju, ja ihan sama juttu: en huomaa mitään eroa normaalitilaani.
Johtuu ihan siitä, että rauhoittavaa annetaan ihan liian pieni määrä. Esilääkityksenä 5 mg diapamia. Pitäisi olla ainakin 20 mg, että se tehoaa kunnolla.
Niitäkö tuntuu? Ihanalta! Olen saanut kaksi kertaa (kahdesti leikattu). Mä vaan nauroin, tuli niin hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se rauhoittava vai kipulääke?
Bentsot eli rauhoittavat vaikuttavat suunnilleen samalla tavalla, tulee rento, huoleton ja hieman puutunut olo. Diapamista tulee jostain syystä myös hiukan leijuva olo.
Jos on opiaatti eli kipulääke, sitten alkaa tuntumaan kirjaimellisesti siltä kuin leijuisit sängyn yöpuolella pumpuliin käärittynä, todella euforinen ja huoleton olotila.
Tuo opiaatinkin vaikutus on hyvin yksilöllinen. Itsellä ei esim oxanest mennyt ns.päähän lainkaan, ainoastaan lievitti kipua.
No eikös sen pidä toimiakkin juuri noin? Itsellä avosydänleikkaukseen jälkeen oli kipupumppu ja en minä mitään ns. " olotilaa " havainnut. Kipu pysyi poissa ja se oli tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko siinä huimaava olo? Tai pahoinvointia?
Ap
Ei tule. Enkä ole koskaan myöskään mitenkään leijunut missään sängyn "yöpuolella". Esilääkitys vie pahimman pelon ja jännityksen, oikeastaan tekee olon vaan normaaliksi. Näin se on mulla toiminut.
Dormicumia taidetaan käyttää aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko siinä huimaava olo? Tai pahoinvointia?
ApEi tule. Enkä ole koskaan myöskään mitenkään leijunut missään sängyn "yöpuolella". Esilääkitys vie pahimman pelon ja jännityksen, oikeastaan tekee olon vaan normaaliksi. Näin se on mulla toiminut.
a erikseen.
Sulle annettiin rauhoittavia. Opiaatit on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Menin sairaalaan edellisenä päivänä ja illalla sain Tenoxin. Aamuyöstä herätys suihkussa käynti karvojen ajelu Diapamia. Sitten oottelin kärräystä leikkaussaliin ja itse sain nousta leikkauspöydälle kun olin virkeä. Siitä sitten unilääke taju pois ja avosydänleikkaus alkoi. Teholta heräsin iltapäivällä.
Sama, paitsi ettei ollut avosydänleikkaus eikä teho heräämönä.
Mutta esilääkitys ei siis tuntunut yhtään miltään. Muidenkin toimenpiteiden yhteydessä sitä on annettu, sellaisten joissa ei mene taju, ja ihan sama juttu: en huomaa mitään eroa normaalitilaani.
Johtuu ihan siitä, että rauhoittavaa annetaan ihan liian pieni määrä. Esilääkityksenä 5 mg diapamia. Pitäisi olla ainakin 20 mg, että se tehoaa kunnolla.
Toisaalta jos on ihan rauhallinen, miksi sitä edes annetaan? En muista että olisin erityisemmin jännittänyt.
Esilääkitys ei tehonnut mulla, mutta onneksi ne nukutti nopeasti salissa. Herätessä unilääkejämä pitää vähän aikaa pään sekavana ja puudutus kivun poissa. Tarvittaessa oxanest lisänä. Ihana olo.
Ei miltään, jos käytät lainkaan unilääkkeitä tai rauhoittavia.
Mulle annettiin esilääkitys hyvissä ajoin ennen leikkausta jota jännitin jonkin verran. Esilääke normalisoi olon henkisesti ja pystyin rentoutumaan. Minua hieman hoiperrutti kun kävelin saliin mutta minulla onkin kanan pää. Esilääke vaikutti minusta jotenkin muutenkin koordinaatioon, en esimerkiksi meinannut saada hiuksilta suojaavaa myssyä päähäni ja koin että kaikki liikkeeni olivat jotenkin hyvin hiiiitaiiiitaaaa.
Olen ollut muutamissa toimenpiteissä, joihin olen saanut rauhoittavia esilääkitykseksi. Tuli vain sellainen rento, huoleton ja välinpitämätön olo, taisin hiukan torkahtaakin. Mitään huimausta tai pahoinvointia taas ei tullut, koordinaatio myös pelasi kutakuinkin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle annettiin esilääkitys hyvissä ajoin ennen leikkausta jota jännitin jonkin verran. Esilääke normalisoi olon henkisesti ja pystyin rentoutumaan. Minua hieman hoiperrutti kun kävelin saliin mutta minulla onkin kanan pää. Esilääke vaikutti minusta jotenkin muutenkin koordinaatioon, en esimerkiksi meinannut saada hiuksilta suojaavaa myssyä päähäni ja koin että kaikki liikkeeni olivat jotenkin hyvin hiiiitaiiiitaaaa.
Esilääkityksen saatuaan ei potilas enää saa kävellä... kun on nääs lääketokkurassa
Diapamia se itselläni olisi ollut, mutta en halunnut ottaa esilääkitystä lainkaan, sillä en kokenut tarvitsevani. Ei pakotettu. Toki siinä suoraan suoneen sai myöhemmin mm. Rapifenia.
Ajatelleen nyt näin... Leikkaus olkoon mikä tahansa on ihmiselle aina hemmetin suuri operaatio. Niin siinä halutaan rauhoittaa ihmisen keskushermosto ja poistaa pelot. Minulla se ei vaan toiminut kun olin ihan skarppi ja pelokas ennen sydänleikkausta. Unilääke kyllä vei tajun heti pois ettei tarvinnut siinä leikkauspöydällä hermoilla.