hmm
Kommentit (4)
Lopeta koulunkäynti ei sun sukupolvi enää töitä saa. kaikki automatisoidaan ja ulkomaalaiset sijoitajat saa kaikki rahat.
Kannattaisi ehka lahestya koulupsykologia ja omalaakaria noista ADD/ADHD-jutuista? Nykyaan moni on saanut avun oikeasta oppimisvaikeuksien diagnosoinnista - niitahan on ADHD:n lisaksi esim dyspraxia, lukihairio, asperger, ym.
Kirjoitat kayvasi kuudetta luokkaa, jos nain on, niin todella fiksultahan sina kirjoituksesi perusteella vaikutat. Fiksulta muutenkin, mutta erityisesti ian huomioonottaen. Olen itse opetusalan toissa (ulkomailla, siksi pisteelliset aakkoset ei tassa onnistu) joten usko minua :)
Toisin sanoen, alya ei sinulta puutu, joten pitaa selvittaa mika on esteena. Motivaatio on tietenkin todella suuri vaikuttava tekija, mutta siihenkin voi erinnaiset oppimisvaikeudet vaikuttaa.
Suosittelen, etta puhut vanhemmille, opettajille ja laakarille naista oppimisvaikeuksien mahdollisuuksista. Nykyaikana niihin on paljon apua - ja siis paljon muutakin kuin 'vain' adhd-laakkeita tm. Mutta vasta diagnosoinnilla saa tietaa, etta mitka tukimenetelmat toimisivat parhaiten.
Mika sinua kiinnostaa, muukin kuin kavereiden kanssa juttelu? Jos loytaisit jonkun intohimon kohteen ja sita kautta saisit motivaatiota panostaa opiskeluihin. Jos et jaksa kuunnella tunnilla (jotkut opettajat ei ole mitenkaan hirvean kiinnostavia, suoraan sanottuna), niin korvaa se kotona opiskelulla. Vahan sinua vanhempana, 13-vuotiaana, menetin itse kiinnostuksen kouluun. Mulla olikin sitten niin fiksu luokanvalvoja, etta se jutteli etta mika mua kiinnostaa. Sanoin etta naytteleminen. Se sai mulle puhuttua etta kyllahan sinne Teatterikorkeaan tarvitsee ylioppilastodistuksen - talla se sai mut motivoitua perusopintojen kunnolla suorittamiseen. No, musta ei tullut nayttelijaa (se lakkasi kiinnostamasta kun sain sita tarpeeksi tehtya:) mutta sain hyvan YO-todistuksen ja sain sita kautta mahtavia korkeakoulutusmahdollisuuksia.
Eli keksi jokin aidosti motivoiva syy miksi kannattaisi noihin perusaineisiin panostaa. Esim. matikkaa ja aidinkielta oikeasti voi hyodyntaa missa tahansa - ei niita turhaan opeteta niin paljon peruskoulussa! Ja yhdyn edelliseen, eli englannin kieleen kannattaa tosissaan panostaa, nykyaikana siita on hyotya missa tahansa (ja aidinkielen hyva osaaminen on keskeista vieraitten kielten oppimisessa. Aidinkieleen viela sellainen vinkki etta klassikkokirjojen lukeminen auttaa tassa enemman kuin mikaan, esim Tuntematon sotilas, sen takia kannattaa jo olla syntynyt suomalaiseksi etta saa lukea sen alkukielella!).
Onnea matkaan!
Ootko pyytänyt sun vanhemmilta apua? Tai onko joku muu, jolta voit kysyä?
Aikamoinen seinä tuossa sulla, muista jaksottaa myös!
Ei kaikki ole opiskelijoita, itsellä on vasta kolmikymppisenä löytynyt se mikä kiinnostaa, sen voin sanoa että englantia kannattaa osata.
Yritä pitää vaikka välivuosi ennenkö valkkaat amiksen tai lukion mikäli kotiväki eiole liian tiukka, tietysti ylä—aste ensin minimissään.
Minä tein kuljetusalan hommia joka ei vaatinut kuin ajokortin ja lisäkurssit, kyllä niitä töitä on mahdollista saada ilman ammattitutkintoakin.