Muutin pk-seudulta maalaiskuntaan. Elämämme muuttui paljon paremmaksi
Ensinnäkin täällä maaseudulla 15 kilometrin työmatka kestää n. 10 minuuttia kesät talvet. Siinä ajassa kaupungissa kävelee vain muutaman korttelin. Matkaan ei tarvitse lähteä minuuttiakaan etukäteen, koska ruuhkia ei tarvitse pelätä. Toki täällä on liikennettä, mutta se vetää aina ongelmitta.
Tietysti kahden auton pitäminen maksaa, mutta kun auto on yli 10-vuotias, se on jo tosi halpaa. Vastapainoksi asuminen on halpaa, ei tarvitse maksaa bussilippuja, taksia ja palvelut maaseudulla ovat ihan eri halpoja verrattuna pk-seutuun. Lisäksi moni rahastusriento jää vähemmälle ja lasten harrastustoiminta on pääasiassa täysin maksutonta. Ja onhan se luksusta lähteä lämpimällä autolla oven edestä oven eteen. Ja bensaa menee vähän, koska ei tarvitse seistä ja nykiä jonoissa.
Eli kun työ loppuu klo 15, kotona on jo klo 15.10. :) Keskitalvellakin jää vielä aikaa ulkoilla päivänvalossa. Sellainen yksityiskohta, että täällä eskari-ikäisetkin saavat kulkea itse eskariin. Vanhempien ei tarvitse sitten sahata autoilla pitkin koulutietä.
Täällä ihmiset - tuntemattomatkin (tuleva tutut) tulevat juttusille. Mikä parasta, lapset ja nuoretkin juttelevat ja ovat fiksuja ihan eri tavalla. Kukaan ei pidä yllä kulissia vaan uskalletaan kutsua ihmisiä kylään omaan kotiin - sikahintaisen trendikahvilan sijaan.
Sekin on kiva huomata, että täällä maalla vietetään aikaa ulkona paljon enemmän kuin pk-seudulla oli kesä tai talvi. Täällä ei 20 asteen pakkanen tunnu juuri miltään ja ihmiset osaavat pukeutua. Talvet ovat valoisampia ja kuivia. Autot pysyvät puhtaina ja vaatteet kuivina.
Tunnen voivani paljon paremmin, koska iltaisin on rauhallista eikä jatkuvaa valojen ja melun sykettä. Uniongelmani paranivat ja sitä kautta olen kuin eri ihminen. :)
Kun eläminen muuttui paljon halvemmaksi ja palkka pysyi samana, meillä on nyt haaveissa kesämökki järven rannalta. :) Mutta tärkeintä on se, että perheemme tuntee olevansa oikeassa paikassa.
Kommentit (6)
Minulla kävi huonnpi tuuri. Töitä on vaan pätkissä. Ihmiset täällä ovat sulkeutuneita ja puhuvat vain jo ennestään tuntevile tyypeille. Minulla siis ei ole yhtään ystävää. Pk-seudulla asuessamme kaikki juttelivat kaikkien kanssa ja kahvitteluystäviä riitti. Olin siis itse sinne nuorena muuttanut, en sikäläisiä.
Mukavaa kuulla, olen itse aikoinaan opiskelujen ja töiden takia muuttanut kaupunkiin, ja kohta täytyy muuttaa takaisin :) 14v kaupungissa rupeaa riittää
M34
Maaseudulle muuttanut perhe hehkuttaa: kirjoitti:
Täällä ei 20 asteen pakkanen tunnu juuri miltään ja ihmiset osaavat pukeutua.
Häiritseekö sinun rauhaasi, jos naapurilla ei ole toppahousuja pakkasella? Eikö riitä, että itse osaat pukeutua oikein? En oikein saa kiinni tuosta ongelmastasi.
Olette siis muuttaneet reilusti kauemmaksi pk-seudulta, jos taksitkin halvempia ja talvet puhtaita eli lumisia?
Kuulostaa kivalta, mutta ajokortittomana ja perheettömänä saattaisin tuntea olevani liian eristyksissä... :)
Onnitteluni valintanne johdosta! Asun myös maalla, 12v. kerrostalo- ja kaupunkielämää riitti. Täällä eri vuodenajat erottuvat ihan eri tavalla. Esim. kevään ja syksyn äänet (kurkien muutto). Ihmiset rauhallisia ja juttelevaisia.