Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoja 14-16-vuotiaille teineille, tytöille ja pojille, suositelkaa!

Vierailija
01.11.2017 |

Kiitos!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukevat ihan normikaunokirjallisuutta jo.

T. 13- ja 15-vuotiaiden äiti

Vierailija
2/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruta Sepetys: Harmaata valoa

"14. kesäkuuta vuonna 1941 liettualaisen 15-vuotiaan Linan perheen ovelle tulee Neuvostoliiton salainen poliisi. Perheen täytyy lähteä. Lina lähtee äitinsä ja pikkuveljensä kanssa miesten mukaan. Isä on jo jossain, mutta kukaan ei tiedä missä.

Harmaata valoa on henkeäsalpaavan koskettava selviytymistarina, ylistyslaulu ihmisluonnon lannistumattomalle optimismille. Yhdysvaltalaisen Ruta Sepetyksen esikoisromaani perustuu tosikertomukseen kirjailijattaren isosedän perheen vaiheista Baltian neuvostomiehityksen aikana."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v tytöt: Neiti Etsivät

14v pojat: Discworld-sarja

16v tytöt: Atlantis-sarja (Anu Holopainen, Kristallien valtakunta, Noitien hovi, Gae Bolga)

16v pojat: Dragonlancen ja Forgotten Realmsin maailmoihin sijoittuvat kirjat, kirjailijoina mm R.A.Salvatore, Margaret Weis ja Tracy Hickman. Sherlock Holmesit, ehkä.

Kaikille noille sopii Kuoleman portti -sarja (yllä mainitut Weis ja Hickman), Tolkienin kirjat ja Orwellimainen Sinun tähtesi, Allstar (Jukka Parkkinen) jatko-osansa (Vanhan kulttuurin kurssi) kanssa.

Itse luin 16v:nä jo (Stephen) Kingiä ja (Edgar Allan) Poeta, mutta en suosittele, ellei ole kypsähkö. Herääminen on aika kiltti verrattuna Se-kirjaan tai moneen muuhun Kingin vanhempaan tuotantoon. King on aika... yksityiskohtiin menevä... kuvaillessaan ruumiita ja esim sänkypuuhia.

Vierailija
4/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noita on alapeukutellut ja miksi?

Vierailija
5/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin tuossa iässä Stewart Homen kirjoja, Andrew Vachssia, kaikkia tuommoisia rajuja ja väkivaltaisia. Matthew Hall: Murskaamisen taito, Bret Easton Ellis: Amerikan psyko, Philip Kerr: Sarjamurhan filosofia, de Sade: Justine... tuommoisia nimekkeitä on jäänyt mieleen. Niin ja H.P. Lovecraft, se oli noihin aikoihin pirun kova nimi. On toki vieläkin. Sitä en sano, että voiko tuommoisia suositella oikein minkään ikäisille, mutta ehkä tässä nyt oli semmoinenkin ajatus mulla, että vaikea suositella kokonaiselle ikäryhmälle, kun lukijoita on niin monenlaisia.

Fantasia vois olla ihan hyvä suositus, Sormusherrat ja Potterit, Artemis Fowlit, mitä näitä nyt on. Ei nyt oikein lähde kirjavinkkaus tähän aikaan päivästä, sori.

Vierailija
6/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtiin kirjoitettu virhe on 15v:n viimeisin luettu kirja.

Vierailija
7/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa ehdotti Neiti Etsiviä. Itse luin niitä 8-10-vuotiaana. Kyllä Neiti Etsivät ovat liian lapsellisia 14-vuotiaalle.

Vierailija
8/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuonikäiset lue ihan aikuisten kirjallisuutta. Ainakin itse luin.

Vierailija
9/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potterit, varma klassikko.

Milja - pohkeenväistöä ja pitkiä katseita. Uusi hevoskirjasarja, mutta käsitteli kyllä paljon muutakin kuin hevosia.

Mustarastas, myös uusi hevoskirja. (Teinimme harrastaa hevosia)

Miisan kaksoisaxel, kertoo tytöistä, jotka harrastavat luistelua.

Nälkäpeli. Vähän rajumpi sarja, mutta varsinkin ensimmäinen kirja hyvin kirjoitettu.

Nämä nyt ovat meillä pyörineet tässä ja tulivat ensin mieleen...

Vierailija
10/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Taisteluni

-Emmanuelle

-Juhannustanssit

-Pertsa ja Kilu "kippareina"

Vierailija
11/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bartimeus trilogia sekä tytöille että pojille. Todella hyvä fantasiakirjasarja.

Pottereiden kanssa ei voi mennä vikaan.

Tieteisfantasian puolelta tytöille ja pojille Animorphis sarja, mutta taitaa olla jo aika vanhahkoja (lukeeko nykylapset enää näitä?).

Tytöille Anu Holopaisen Sonja-sarja tai etenkin nuoremmille koirafaneille Helena Meripaasin Koirahullun päiväkirja -sarja.

Vierailija
12/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset lukevat kyllä jo ihan aikuisten kirjallisuutta. Neiti Etsivät tarkoitettu aika lailla nuoremmille.

Meillä lapset lukeneet 12-16-vuotiaina Stephen Kingiä, Dan Brownia, Hannu Rajamäen scifi-trilogian, kaikenlaisia dekkareita mm. Jo Nesbo, klassikoita mm. Kolme muskettisoturia.

Agatha Christiet, Potterit, Nälkäpelit ja Tolkienit luettu jo aiemmin, mutta jos ei ole vielä näitä lukenut, niin kannattaa ehdottomasti lukea!

Vierailija
13/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Taisteluni

-Emmanuelle

-Juhannustanssit

-Pertsa ja Kilu "kippareina"

Vain sairaat ehdottaa 14vlle emmanuellea :(

Vierailija
14/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stuart Hill: Jäämaanhuuto, Tulimiekka, Jäämaan viimeinen taistelu

Stephenie Meyer: Vieras

Darren Shan sarja: Friikkisirkus

Philip Pullman sarja: Kultainen kompassi

J. R. R. Tolkien kirjat: Hobitti

Deborah Spungen: Nancy

Malala Yousafzai ja Christina Lamb: Minä olen Malala

Carol Ann Lee: Anne Frank

Jane Austen: Ylpeys ja Ennakkoluulo

Tuomas Kyrö: Mielensä pahoittaja

Emily Bronte: Humiseva harju

Vierailija
15/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Discworld ei muka tytöille kävisi? 

Vierailija
16/29 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata lukudiplomi-listoja, niistä löytyy varmaan ne ajanmukaisimmat vaihtoehdot. Yksittäisiä kirjoja mainitsematta suosittelen lämpimästi uudehkoja suomalaisia ya-kirjoja.

Vierailija
17/29 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Selina Rouhiaisen kirjat (Susiraja sarja ja Väki sarja)

Percy Jackson kirjat

Myyttihovi sarja

Young world

Mehiläisten kuolema

Oonko ihan normaali ja Mikäkaikki voi mennä pieleen

Neropatin päiväkirjat

suklaamuruset sarja

Ylismaan Gregor sarja

Harry Potterit

Minä Simon, homo sapiens

Siinä ne mitä nyt muistu mieleen tällee äkkiseltään mitä ite oon lukenu. Ja oon siis 15-tyttö, mut ihan hyvin monet nuista käy pojillekkin

Vierailija
18/29 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkäpelit

Tähtiin kirjoitettu virhe

Ready Player one

Vierailija
19/29 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisille on nykyään paljon loistavaa kotimaista ja ulkomaista nuortenkirjallisuutta. Ei kannata suositella vuosikymmeniä vanhoja kirjoja enää. Löytyy fantasiaa, huumoria, jännitystä, kauhua ja vaikka mitä. Kannattaa esim. käydä kurkkaamassa kirjasampo.fi-palvelusta erilaisia kirjalistoja (http://www.kirjasampo.fi/fi/genre/nuortenkirjallisuus#.WgiKfFtL-po). Myös edellä mainitut lukudiplomilistat ovat hyviä, googlaamalla löytyvät. 

Vierailija
20/29 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Ehdotuksia luettavaksi 14-vuotiaalle pojalle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme