Miksi joidenkin pitää väkisin tunkea viereen bussissa, jos siellä on vielä tilaa?
Ymmärrän jos paikkoja ei ole, niin toki viereen saa tulla. Äsken istuin siten että toinen laukuistani oli viereisellä istuimella, mutta naisen piti päästä juuri minun viereeni, joten istuin sitten kaksi laukkua sylissäni. Muualla olisi ollut vaikka kuinka paljon vapaita paikkoja.
Miksi jotkut tekevät näin?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan ängetä toisen viereen esim. tilanteessa, jossa on vapaana vain sellaisia ikkunapaikkoja joihin paistaa aurinko. Haluan istua varjossa.
No tässä tapauksessa ei voinut olla auringonpaisteesta kyse, sillä kello oli n. 23 😀
Ap
Kellonaika saattaa selittää. Halusi itse valita kenen vieressä istuu sen sijaan että istuu kokonaan vapaalle riville ja saa viereensä jonkun arvaamattoman.
En tajua näitä ihmisiä, joiden mielestä on ihan kamalaa, jos ikkunapaikalla istuja ei sano "anteeksi, jäisin tässä pois". Okei sitten tuo on epäkohteliasta, jos olettaa toisen ymmärtävän jostain hanskojen laitosta aikeesi ja tunkee sitten kiireellä väkisin ohi, mutta miten nämä käytäväpaikalla istujat eivät tajua toisen jäävän pois jos hän nousee seisomaan? Yleensä kyllä ihmiset malttavat noustuaan odottaa sen aikaa, että se vieressä istujakin ehtii nousta ja antaa tietä.
Joo, joitakin ärsyttää se laukku ja tarkoituksella haluavat istua siihen laukun tilalle näpäyttääkseen. Jotkut eivät viitsi ahtautua ikkunan viereen, vaan jäävät mieluummin reunalle, varsinkin jos jäävät pian pois. Tokihan reunalle voi istua kokonaan tyhjäänkin penkkipariin, joten ei ehkä sekään selitä ap:n tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan ängetä toisen viereen esim. tilanteessa, jossa on vapaana vain sellaisia ikkunapaikkoja joihin paistaa aurinko. Haluan istua varjossa.
No tässä tapauksessa ei voinut olla auringonpaisteesta kyse, sillä kello oli n. 23 😀
Ap
Kellonaika saattaa selittää. Halusi itse valita kenen vieressä istuu sen sijaan että istuu kokonaan vapaalle riville ja saa viereensä jonkun arvaamattoman.
Tässä on just se oikea syy.
Joka bussissa on vanhuspaikat eri kohdissa. Ensin aiot vapaalle paripaikalle ja huomaat se olevan varattu vanhuksille ja osottaville äideille. Sitten riennät kohti yksittäistä vapaata istuinta, joka onkin varattu käsilaukulle. Lopulta löydät tyhjän paikan ap:n tapaisen arvokkaan rouvan vierestä ja saat osaksesi murhaavan mulkaisun. Miehelle ei ole paikkaa busseissa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ikkunapaikalla ei tarvitse alkaa selitellä pitkästi poisjäämistään vaan pelkkä "Sori" tai "Anteeks" kyllä riittää, kumpi vaan tuntuu luontevammalta.
Itse sanon aina vaan "Sori" ja hyvin on toiminut.
Itseäni ärsyttää suomalaisten puhumattomuus, joten minä ilmaisen poisjäämisen aina näin: "Hyvää päivää/iltaa, olen *nimeni* ja asun *osoitteeni*, tänään aion mennä suoraan kotiin, joten ajattelin että jos mitenkään viitsisitte, voisitteko nousta noin kahden minuutin kuluttua seisomaan päästääksenne minut nousemaan pois tältä istuimelta, sillä ajattelin että se olisi lähestulkoon välttämätöntä bussista poistumiseni kannalta, kiitos etukäteen vaivannäöstänne!"
Busseissa pitäisi olla vaan seinänvieriä kiertäviä istuimia ja loput seisoisivat keskellä hihnoista kiinnipitäen niinkuin muualla maailmassa lyhyen matkan busseissa ja metroissa. Ei tulisi ongelmaa nousta ikkunapaikoilta ja kassilla ei kehtaa varata paikkaa kun toiset seisovat nenän edessä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä ihmisiä, joiden mielestä on ihan kamalaa, jos ikkunapaikalla istuja ei sano "anteeksi, jäisin tässä pois". Okei sitten tuo on epäkohteliasta, jos olettaa toisen ymmärtävän jostain hanskojen laitosta aikeesi ja tunkee sitten kiireellä väkisin ohi, mutta miten nämä käytäväpaikalla istujat eivät tajua toisen jäävän pois jos hän nousee seisomaan? Yleensä kyllä ihmiset malttavat noustuaan odottaa sen aikaa, että se vieressä istujakin ehtii nousta ja antaa tietä.
Olen se, joka kirjoitti sen alkuperäisen kommentin. Kirjoittaessa tuli mieleeni tilanne, jossa bussi oli jo pysähtynyt, ja tää vieressä oleva tuli suunnilleen mun syliin kun yritti mennä ohi. Kyllä hän olisi voinut sanoa, että jään tässä tmv, mutta ei sanonut mitään. Itse olin omissa maailmoissa ja keskittynyt seuraavaan pysäkkiin, jossa olin jäämässä, enkä tajunnut tuijottaa häntä koko ajan nähdäkseni, laittaako käsineitä käteen vai onko nousemassa. Kyllä mun mielestä ihmisillä pitää olla sen verran sosiaalisia taitoja ilmaistakseen itseänsä. Jos osaat puhua, niin puhu. Ei tarvitse toisen aamusta asti alkaa arvailemaan, mitä sä haluat.
Istun yleensä käytäväpaikalle, koska matkustan vain muutaman pysäkinvälin. Niiltä pysäkeiltä tulee kuitenkin yleensä paljon matkustajia, joten minun on ihan turha mennä ensin ikkunapaikalle ja sitten muutaman pysäkin jälkeen pyytää päästämään sieltä pois.
Jos on noin vaikeaa matkustaa julkisilla niin kannattaa varmaan hankkia oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka kirjoitti sen alkuperäisen kommentin. Kirjoittaessa tuli mieleeni tilanne, jossa bussi oli jo pysähtynyt, ja tää vieressä oleva tuli suunnilleen mun syliin kun yritti mennä ohi. Kyllä hän olisi voinut sanoa, että jään tässä tmv, mutta ei sanonut mitään. Itse olin omissa maailmoissa ja keskittynyt seuraavaan pysäkkiin, jossa olin jäämässä, enkä tajunnut tuijottaa häntä koko ajan nähdäkseni, laittaako käsineitä käteen vai onko nousemassa. Kyllä mun mielestä ihmisillä pitää olla sen verran sosiaalisia taitoja ilmaistakseen itseänsä. Jos osaat puhua, niin puhu. Ei tarvitse toisen aamusta asti alkaa arvailemaan, mitä sä haluat.
No siinä vaiheessa minusta pitää jo sanoa, että anteeksi jäisin pois, jos muuten joutuu tunkemaan väkisin vieressä istujan ohi. Mutta minusta on yhtälailla epäkohteliasta olla niin omissa maailmoissaan, ettei huomaa edes kun vieressäsi istuja nousee seisomaan. Jos istuu käytäväpaikalla jonkun vieressä, niin mielestäni voisi olla sen verran hereillä, että huomaa sen nousemisen. Mutta tunkeminen on joka tapauksessa törkeää.
Jos bussi on täydehkö, niin istun yleensä käytäväpaikalle jonkun viereen enkä kokonaan vapaalle riville. Näin siksi että poisjäänti on helpompaa, jos menisin ikkunapaikalle niin viereen tunkee satavarmasti joku ja joudun rynnimään hänen ylitseen kun on aika poistua. Sanattomat viestit poisjäämisestä eivät yleensä tehoa vaan on pakko tunkea väkisin syliin ja siitä käytävälle.