Vaatehuone nukkumatilaksi - mitä muutoksia tarvitaan?
Onko täällä ketään, joka tietäisi ilmanvaihtoasioista yms.? Asunnossani on pieni vaatehuone (150x200), jolle ei ole käyttöä, koska kiinteitä kaappeja on niin runsaasti. Mietin, voinko laittaa vaatehuoneeseen sänkyni ja nukkua siellä? Riittääkö siis ilmanvaihto, jos otan vain oven pois? Vai pitääkö ovi ja väliseinä poistaa makuuhuoneen ja vaatehuoneen väliltä kokonaan, jotta sitä voisi käyttää nukkumistilana?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti happea riittää jos oven poistaa. Onko kaapissa katos tai seinäs venttiili? Siit menee poisto. Kivempi varmasti tilana olis jos srinän kaataa pois.
Venttiiliä ei ole eli mistä se ilma sitten poistuu?
-Ap
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta vaatehuoneen muuttamisesta muuhun käyttöön?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta vaatehuoneen muuttamisesta muuhun käyttöön?
-ap
Kaksi serkkupoikaani jakoi kakarana vaatehuoneen, kun oli köyhät vanhemmat. Kyllä siellä ilma vaihtui sen verran, ettei kukaan hapenpuutteeseen kuollut. Onko sieltä poistoa? Jos ei, niin kannattaa pitää ovi raollaan.
Laitonta. Nukkumatilassa pitää olla ikkuna.
Me nukuttiin veljeni kanssa lapsena vaatehuoneessa kerrossängyssä =) Siellä oli kyllä pieni avattava ikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Laki ei sano mitään siitä missä ihmisen tulee omassa kodissaan nukkua.
Järkytän ap:ta oikein kunnolla: meillä ei ole missään huoneessa mitään ilmanvaihtoventtiilejä ja ihan hyvin asutaan ja elellään. Ikkuna auki, sieltä tulee raitista ilmaa. Vaatehuone-makuuhuoneen saa tuuletettua viereisen huoneen kautta. Vanhaan hyvään aikaan oli tapana tuulettaa huoneita aamulla 5-10 min.
Minä tein vaatehuoneesta työhuoneen, eikä ilmanvaihdon kanssa ollut mitään ongelmia. Ja oven jätin ihan paikalleen.
Eihän se ole sen kummempi tila, kuin makuuhuone, kuin pienempi koko.
Ja joskus siellä myös nukuttiin varavuoteessa. Ja hyvin nukutti.
Minulla on kämppä, jossa vaatehuone on olkkarin jatkona. Olen huomannut myyntikuvista, että samanpohjan kämpissä on usein purettu se koko vaatehuone pois. Venttiili näkyy olohuoneen seinässä ja olohuone on niin iso, että siihen saa kaksi eri lailla sisustettua aluetta, oleskelualue sohvineen ja toiseen päähän työtila tai leikkialue.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämmöinen määräys löytyy?
Oletko kuullut alkovista?
Siinä olet oikeassa, jos vaatehuoneesta tehdään makuusoppi, niin huoneiden määrä ei asunnossa lisäänny.
Nykyään tehdään tosi pieniä mh/lastenhuoneita ja neliöitä on vain muutama.
Vaatehuoneista on tehty makuusoppeja, saunoja jne. maailman sivun. Makuusopen tekemiseen ei tarvita edes lupaa, mutta sauna vaatii jo rakennusluvan.
Minulla vaatehuone on palvellut työhuoneena jo 10 vuotta, ongelmitta ja otin vain hyllyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti happea riittää jos oven poistaa. Onko kaapissa katos tai seinäs venttiili? Siit menee poisto. Kivempi varmasti tilana olis jos srinän kaataa pois.
Venttiiliä ei ole eli mistä se ilma sitten poistuu?
-Ap
Ilma vaihtuu vaatehuoneessa, vaikka jätät oven paikalleen, sillä kynnyksen ja oven välissä on jätetty parin sentin rako, ilman vaihtumista varten. Ei pitäisi olla mitään ongelmia.
Meillä oli vaatehuoneessa vanhanaikainen ovi, joka aukesi vain vaatehuoneen ulkopuolelta. Sinulla on toivottavasti normaali ovi vaatehuoneessa.
Kyllä vaatehuoneesta voi pienen harrastetilan tehdä tai sinne sängyn laittaa jos niin tykkää
Voihan siihen oveen laittaa tuuletusritilän, jos pelkää ilmanvaihdon olevan muuten riittämätön.
Inhoan vaatehuoneita ja alkoveja. Hyvä jos saat siitä makkaritilan, paljon kivempi kuin joku varastotila keskellä kämppää.
Mä voi paljastaa nyt kun on noita asuntojakin ilman ikkunaa. Että mä oon lapsuuden kodissa asunu viis vuotta 1,5 kertaa 2,4 metriä ikkunattomassa vaatehuoneessa eli 3,6 neliöö ja tasan 9 kuutioo. Ja ihan omasta halusta ja oikeestaan vaatimuksesta sinne muutin kun aikasemmin piti jakaa siskon kanssa huone ja ollaan eri sukuouolta ja viis vuotta ikäeroo. Mä vaan laitoin pitkälle seinälle parven ja sen päälle 90 leveen joustinpatjan. Perälle laitoin kirjotuspöydän poikittain osin parven alle. sängyn päätyyn vaatetangon ja alle vaatteille ja kengille ja muille tavaroille hyllyt. ja myöhemmin oviseinällekin lisähyllyt. Kaikki tavarat mahtu. Parvilla oli lukuvalo ja viipperä, kun toi yläosa oli joskus vähän kuuma. Alhaalla oli tietokone, pöytävalo ja kännykkälaturit ja pitkärivinen jatkoroikka, josta sai sähköt jaettua. Vanhemmat oli kauhuissa että happi lopuu ja kummitäti sano että selkä kasvaa kieroks ja silmät muuttuu likinäköseks. mutta mitään tollasia tai muitakaan ongelmia ei tullu ja oli siinä rako oven alla ja ilmanvaihto venttiili seinällä. Ja olin mä paljon ulkona, että vaan nukuin pelasin ja läksyjä noin 12 tuntia tuolla paitsi viikonloppuna pelasin enemmän tietenki.
Mä opiskelin koko lukioajan vaatehuoneessa. 2 kertaa 2 metriä. Oli kai joku pikkuikkuna katonrajassa
Vierailija kirjoitti:
-ap
On ja tuomio tuli kasvatuksesta, käytöstä ja hallussapidosta. Vaatehuone oli niin sopiva siihen tarkoitukseen.