Lihakset nykii ympäri kehoa!!! Mistä voi johtua?
1,5kk sitten alkoi. Välillä oli täysin oireetonta. Nyt on nykinyt pian 2 viikkoa ympäriinsä "nonstoppina". Molemmissa silmissä elohiiri vähän väliä ja joka puolella kehossa nykii lihakset vähän väliä, hyvä jos edes 5min on taukoa ettei missään nykäise. Olen perusterve 25v. Kuulemma stressikin voi tälläistä laukaista. Ei oo kipuja mutta ärsyttää! Olen syönyt magnesiumia jne...
Kommentit (67)
liikutko paljon? vai onko ylipainoa?
Vierailija kirjoitti:
Se on henkistä. Mutta ei mitään pahaa, vaan positiivista.
Mulla oli kerran vuosikaudet sitten kauhea elohiiri selässä kun jouduin puhumaan puhelimessa todella v-tuulella olleen sukulaisen kanssa ja yritin kaikin voimin selviytyä puhelusta sivistyneesti ja ystävällisesti.
Hiki virtasi kainaloista lanteille asti ja selässä nyki vimmatusti. Sillä kertaa oireet päättyivät samalla kuin puhelukin. Mutta henkinen paine oli kova ja pukkasi ruumiillisesti ulos, koska mitään poikkipuolista en voinut sanoa.
Kaliumlisää ei saa syödä ominpäin ilman että kaliumarvot on mitattu. Magnesium sen sijaan on turvallista syödä. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ettei ruokavaliosta tule liikaa natriumia ja että kaliumpitoisia vihanneksia on tarpeeksi.
Elämä mennyt ihan hulluksi..istuessani noin 15 min -30min nousen ylös jolloin piakkoin alan krampata, esineet tippuu käsistä, äkkiä kiinni jostain etten taas kaadu, tai kyykkyyn. Kädet, jalat, vartalo liikkuu tahdottomasti, päähän sattuu, näkö hämärtyy, joskus taju mennyt, korvissa kokoajan suhinaa, menee aika pian ohi mutta heti istuessani sama toistuu useasti päivän aikana.
Minulla alkoi yllättäen lihakset nykiä, ensin olkapää, sitten pohkeet ja sormi, vähitellen todella moni muukin lihas.
Tätä tutkittiin lääkärissä ja ainoa syy mikä löytyi oli stressi.
Netissä oli hyvä juttu nykimisestä. Siinä oli esimerkkinä miksi ei nykimisestä kannata huolestua: ”Jotkut ihmiset huomaavat tällaista nykimistä ja pelkäävät vakavaa neurologista sairautta. Kumma kyllä he eivät yleensä pelkää suolistosyöpää, vaikka huomaavat joskus piereskelevänsä.” Lihasten nykimistä ja piereskelyä kun ilmenee jossain kaikilla ihmisillä. Itsekkin nykinyt jossain määrin aina, mutta stressaantuneena se lisääntyy ja siihen kiinnittää huomiota. Kyselin (ja salaa seurasin) kavereiden ja sukulaisten nykimisestä ja selvisi, että kaikilla lihakset nykii joskus. Välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Jos nykiminen huolestuttaa, niin ehdottomasti lääkäriin!!! Syy nykimiseen (ja erityisesti syy miksi se ahdistaa) kannattaa selvittää ja hoitaa.
Mulla ollut nykimistä ja elohiirtä kans vuoden. Alkoi koronan jälkeen..
Mulla alkoi tuo vaiva myös aivan yhtäkkiä 26-vuotiaana. Pelkäsin kuollaksen alsia. Kävin neurologit julkisella ja yksityisellä, hermoratatutkimus ym. Mitään ei koskaan löytynyt. Vaiva jatkui vuosia ja palaa edelleen välillä (olen nyt 34v.)
Huomaan, että kahvin juonti pahentaa oireita. Puhkeamishetkellä en ollut pienten lasteni vuoksi nukkunut 4 vuoteen kokonaisia öitä. Neurologi lähti tästä siis erikseen kyselemään. En kokenut yöherätyksiä raskaiksi, mutta lääkäri oli silti sitä mieltä että vuosien rikkonaiset unet voivat yksinään aiheuttaa tämän oireiston.