Mistä kertoo, kun syke tuplaantuu (56->116) kun nousee sängystä ylös???
Olen perusterve, kaikki arvot oivalliset, tutkittu muutama viikko sitten. Väsymystä, ärtymystä, ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta ollut kuukauden ajan.
Kommentit (22)
Huono kunto, mutta terve sydän. Huolestuttavampa olisi, jos olisi maatessa yli 100.
Paljonko liikuntaa harrastat ja miten syöt? Paljon liikkuvalla (ja liian vähän syövällä) kyse voi olla alkavasta ylikunnosta. Vähän liikkuvalla ihan vain huonosta aerobisesta kunnosta.
Persesyövän ensioireitahan nuo ovat.
Siitä että kulutat pääosan elämästäsi makuulla.
Oletko masentunut?
Kuntosi on vaarallisen huono.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko liikuntaa harrastat ja miten syöt? Paljon liikkuvalla (ja liian vähän syövällä) kyse voi olla alkavasta ylikunnosta. Vähän liikkuvalla ihan vain huonosta aerobisesta kunnosta.
Vaihtelee, mutta oireet alkoivat salitreenistä sen jälkeen, kuin uskoin olevani terve flunssasta. Olen pitänyt lähes 2 viikon tauon, jolloin oireet jonkin verran helpotti, mutta nyt lisääntynyt kun olen alottanut taas kevyen salitreenin.
POTS on oikea diagbnoosi näillöä tiedoilla.
-verkossaa päivystävä EI-lääkäri mutta parempi kuin valehtelija lääkärit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee, mutta oireet alkoivat salitreenistä sen jälkeen, kuin uskoin olevani terve flunssasta. Olen pitänyt lähes 2 viikon tauon, jolloin oireet jonkin verran helpotti, mutta nyt lisääntynyt kun olen alottanut taas kevyen salitreenin.
Siinä tapauksessa kannattaa levätä nyt ihan kunnolla. Todennäköisesti tuo flunssa ja treeni yhdessä sai kehon akuuttiin ylikuntotilaan. Mutta se on palautuva, kunhan nyt lepäät kunnolla ja syöt riittävästi. Eli otat vähintään noin kuukauden rauhassa ja vasta, kun tuo ortostaattinen sykevaihtelu on ollut normaali jo viikon ajan ainakin, palaat RAUHALLISESTI treenin pariin.
Leposykkeesi on normaali. On myös normaalia, että syke nousee, kun lähtee liikkeelle. Sinun sykkeesi kuitenkin nousee aika reippaasti. Syyt voivat olla psyykkisiäkin. Syke nousee, kun on ahdistunut ja peloissaan ja stressaantunut. Ja kuten sanottu, toinen syy voi olla huono fyysinen kunto. Tuskin sinun kuitenkaan tarvitsee olla akuutisti huolissasi sydämesi terveydestä. Liikunnan välttely on pahinta, mitä voit tehdä sekä psyykkiselle että fyysiselle kunnollesi, vaikka masentuneena on vaikea lähteä liikkeelle. Hoida kuitenkin itseäsi mieluummin kävelylenkillä kuin makaamalla. Liikunta todistetusti helpottaa masennusoireita ja tietenkin pitää myös sydämesi kunnossa.
Mikäli verenpainekin heittelee yli 5 mmHg niin voisi epäillä munuaisten kuorikerrosta. Nesteytyskin voisi olla ongelmana. POTS on kuitenkin todennäköisin tuolla anamneesilla.
Tarkista veriarvosi tarkkaan, sillä itsellä meni puolisen vuotta samanlaisen vaivan kanssa ja syy löytyi viitearvojen alarajoilla olevista rauta-arvoista.
Tuskinpa siitä haittaa olisi, että kävisit tk:ssa sydänfilmeissä.
Itselläni oli väärä astmalääkitys ja se pisti sykkeen aivan sekaisin. Myös astman paheneminen tuntuu monesti ensimmäisenä siinä että syke on jotenkin koholla. Ja aivan pieni lämpöilykin nostaa minulla sykettä paljon. En koskaan harrasta mitään kevyttä kävelyä rankempaa liikuntaa flunssan jälkeen ennen kun sykkeet pysyvät normaaleina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa kannattaa levätä nyt ihan kunnolla. Todennäköisesti tuo flunssa ja treeni yhdessä sai kehon akuuttiin ylikuntotilaan. Mutta se on palautuva, kunhan nyt lepäät kunnolla ja syöt riittävästi. Eli otat vähintään noin kuukauden rauhassa ja vasta, kun tuo ortostaattinen sykevaihtelu on ollut normaali jo viikon ajan ainakin, palaat RAUHALLISESTI treenin pariin.
Kiitos, tuota itsekin epäilen. Mitattiin tulehdusarvot, kilpparit ja sydänfilmi: kaikki ok. Luulisi kyllä että 2 viikon lepo olisi palauttanut jo täysin.
Ap
Jos kyse on ylikunnosta, johtuuko samasta syystä että juotuani alkoholia krapula kesti oikeasti sen 4 päivää 1-2 päivän sijaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen perusterve, kaikki arvot oivalliset, tutkittu muutama viikko sitten. Väsymystä, ärtymystä, ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta ollut kuukauden ajan.
No, pysyykö se syke tuolla 116 bpm tasolla pysyvästi seisaallasi ollessa, vai onko tuo vain hetkellinen piikki?
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on ylikunnosta, johtuuko samasta syystä että juotuani alkoholia krapula kesti oikeasti sen 4 päivää 1-2 päivän sijaan?
Ap
Montako ämpäriä meni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Montako ämpäriä meni?
Tosta ei tarkkaa muistikuvaa :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo. Alkoholi nostaa kortisolitasot kattoon.
Ehkä olet hermoraunio.