Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikani on nyt ysillä ja tähtää "koodariksi". Mihin kannattaisi jatkaa?

Vierailija
30.10.2017 |

Lukio ei ehkä hänen juttunsa.

Kommentit (259)

Vierailija
161/259 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat nyt älykkyyden ja kapea-alaisen lahjakkuuden toisiinsa. Harva älykäs ihminen viihtyy koodarina, koska työ on melko tylsää (olen työskennellyt koodarina). Sen sijaan kapea-alaisesti juuri tuolla alalla lahjakkaat sopivat työhön hyvin, ja sellaisia myös hakeutuu alalle paljon.

Älykkäät viihtyvät yleensä huomattavasti monipuolisempaa ajattelua vaativissa ammateissa.

Mitäköhän hommia olet mahtanut tehdä, jos väität koodaamista tylsäksi!? Siinähän ollaan jatkuvasti luomassa uutta, sellaista mitä ei ole koskaan ennen tehty. Ja pähkitään ongelmia, mitä ei ole koskaan ennen ratkottu. Miten joku voi pitää tuollaista tylsänä?

Tylsää kuin tauti on. Ei me useimmat tehdä mitään hienoa ja ihmeellistä. Firmoille kaikenlaista perussoftaa mitä tarvitsevat varastojen hallintaan, asiakassuhteiden hallintaan, kirjanpitoon, työajan seurantaan. 

Ainoat älylliset haasteet tulee siitä että jatkuvasti joku uusi tekniikka on hype jolla kaikki pitää tehdä, eli pitää projektien ohessa oppia taas uusi tekniikka jolla tehdään se sama asia minkä olisi yhtä hyvin voinut tehdä vanhallakin. 

Vierailija
162/259 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkiksi että kun hakee töihin ulkomaille niin sillä on palkan suhteen hyvin paljon väliä onko amk tai yliopistosta paperit. Palkka on paljon suurempi jo heti lähdössä kun on yliopiston käynyt. Ja sitten että opiskelujen lisäksi pitäisi olla näyttää omia projekteja. Koodaus on sellaista että sitä pitää tehdä koko ajan ja kehittää itseään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/259 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

Datanomi—>tradenomi

Tai jopa harkita amerikkaan vieläkun eiole muureja

Kuvitteletko oikeasti, että amerikassa saa työluvan jotenkin helposti? Miksi meksikon rajalla oleva muuri vaikuttaisi mitenkään suomikoodarin matkaan ylipäätään?

Vierailija
164/259 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon jos on päätä ja siitä sitten yliopistoon Aaltoon. 

Vierailija
165/259 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat nyt älykkyyden ja kapea-alaisen lahjakkuuden toisiinsa. Harva älykäs ihminen viihtyy koodarina, koska työ on melko tylsää (olen työskennellyt koodarina). Sen sijaan kapea-alaisesti juuri tuolla alalla lahjakkaat sopivat työhön hyvin, ja sellaisia myös hakeutuu alalle paljon.

Älykkäät viihtyvät yleensä huomattavasti monipuolisempaa ajattelua vaativissa ammateissa.

Mitäköhän hommia olet mahtanut tehdä, jos väität koodaamista tylsäksi!? Siinähän ollaan jatkuvasti luomassa uutta, sellaista mitä ei ole koskaan ennen tehty. Ja pähkitään ongelmia, mitä ei ole koskaan ennen ratkottu. Miten joku voi pitää tuollaista tylsänä?

Tylsää kuin tauti on. Ei me useimmat tehdä mitään hienoa ja ihmeellistä. Firmoille kaikenlaista perussoftaa mitä tarvitsevat varastojen hallintaan, asiakassuhteiden hallintaan, kirjanpitoon, työajan seurantaan. 

Ainoat älylliset haasteet tulee siitä että jatkuvasti joku uusi tekniikka on hype jolla kaikki pitää tehdä, eli pitää projektien ohessa oppia taas uusi tekniikka jolla tehdään se sama asia minkä olisi yhtä hyvin voinut tehdä vanhallakin. 

Ai noita...no noihin on tekijöitä. Sulautettujen järjestemien puolella on edelleen töitä ja siellä pitää osata vähän tekniikkaakin.

Vierailija
166/259 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeneelta koodarilta (koulutus tietojenkäsittelytieteen FM) sellainen varoitus sitten, että ainakaan kaupallisella puolella tämä ala ei enää sovi sellaisille klassisille nörteille kovin hyvin, eikä pelkkä koodaustaito riitä. Akateemiselta puolelta tutkimushommista voi vielä sellaistakin työtä kyllä löytyä jossa saa olla vähän "omituinenkin" tai erakkoluonne.

Mutta nykyään it-alalla on roolien eriytyminen aika paljon kadonnut. Itse oon "senior software engineer" ja tälle alalle tulin että saisin koodailla itsekseni. Kun tulin alalle 20 vuotta sitten, erityiset määrittelijät tuotti speksit, erityiset testaajat testasi ohjelmat, myyjät myivät. Nykyään minun täytyy itse asiakkaiden kanssa määritellä, protoilla, testata, tehdä asennusautomaatiota, suunnitella käyttöliittymiä - ja jopa myydä. Meillä on kaikilla joka vuosi ihan euromääräinen tavoite, joka koodarinkin pitäisi saada "lisämyyntiä" firmalle. Eli pitäisi koko ajan olla kärppänä asiakkaan suhteen, että voisiko nyt tarjota tuohon huomaamaansa tarpeeseen jotain projektia.

Itse olen kyllä hyvä koodari, mutta ääri-introverttinä ja vähän sosiaalisten tilanteiden pelkoisena valitettavasti tosi huono noissa asiakasjutuissa. Tuntuu että ei ole enää minun alani tämä.

Vierailija
167/259 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai noita...no noihin on tekijöitä. Sulautettujen järjestemien puolella on edelleen töitä ja siellä pitää osata vähän tekniikkaakin.

Joo totta on että siellä voi joutua ymmärtämään jopa elektroniikasta jotain. Mutta jos ei ole sellaisesta kiinnostunut tai lahjakas niin varmaan ainakin 80% alalla on kuitenkin meitä perus-webbisoftan vääntäjiä jossa ei kauheasti vaadita muuta kuin perslihaksia jotka kestää istumista ja itsevarmuutta oppia koko ajan uutta ilman muodollisia koulutuksia. 

Kyllä meillä ainakin on firmassa paha työvoimapula ollut viime aikoina, siis ihan näistä perustekijöistäkin, java jne koodareista. Toki on suhdanneherkkä ala, kun lamakausi tulee niin taas pyörii yt:t.

Vierailija
168/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sivusta heitän tähän vielä sellaisen pointin, että on ihan turha vertailla 20 vuotta alalla olleen koututustaustaa ja työllistymismahdollisuuksia joskus muutaman vuoden päästä valmistuvan työllistymismahdollisuuksiin eri koulutustaustoilla.

Maailma on muuttunut, itsekin pääsin suoraan kauppaoppilaitoksesta IT-alan hommiin, nykyään vastaaviin töihin ei pääsisi YO-merkonomin tutkinnolla (jos täysin samaa tutkintoa vielä olisi, minun tutkintoni on jostain nykymerkonomin ja tradenomin koulutuksen välimaastosta).

Aika harva kouluttamaton tai alemman koulutuksen hankkinut pääsee suoraan hyviin IT-alan töihin tänä päivänä kuin 1990-2000 vaihteen IT-huuman aikoihin, jolloin suunnilleen joka toinen kynnelle kykenevä "revittiin kadulta töihin". Ja kun kerran sait jalan oven väliin, on jatkotyöllistyminen ollut helpompaa. Kyllä tämän päivän nuorilla tämä työllistyminen vaatii paljon enemmän kuin meillä vanhemmilla aikanaan.

T. vuodesta 1998 lähtien IT-alan hommia tehnyt, vasta 2012 IT-alan tutkinnon suorittanut

Vierailija
169/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja on:

Toinen aste: joko lukio, datanomi tai kaksoistutkinto

Korkeakoulu: tradenomi (tietojenkäsittely puoli) tai yliopisto tietojenkäsittelytiede.

Molempiin koulutuksiin voi hakea myös datanomi pohjalla :)

Työllisyystilanne ja palkkataso hyvät.

Terveisin, opinto-ohjaaja

Toivottavasti et systemaattisesti ohjaa oppilaita sillä periaatteella, että ohjelmointialalle voi päästä vain it-tradenomitutkinnon tai yliopiston tietojenkäsittelytieteen kautta. Ammattikorkeakouluista valmistuu ohjelmistoalan insinöörejä. Terveisin koodausalan opettaja.

Vierailija
170/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaajia tarvitaan ihan simona. Toki mieluummin pitkälle koulutettuja mutta kyllä amis koodaajakin työllistyy paremmin kuin amishitsaaja tms.

Vierailija
171/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kiinnostus alaan ja harrastuneisuus on kaiken a ja o. Eli ei riitä että kahlaa pakolliset kurssit läpi rimaa hipoen, vaan pitää oppiakin jotain. Eli tutkinto sen mukaan mikä kiinnostaa ja mihin jaksaa keskittyä.

Englannin kieltä pitää osata, joten esim. vaihto-opiskelu on ihan hyvä idea.

Kunnostaan kannattaa pitää huolta ja siihen ei riitä pelkkä lenkkeily. Koneen ääressä istuminen on kuluttavaa hommaa.

Vierailija
172/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon, pitkä matematiikka ja sitten johonkin alan korkeakouluun tai AMK:hon. Datanomitutkinnosta ei ole kyllä juuri mitään hyötyä valitettavasti, jos haluaa olla oikeasti hyvä. Tietysti kokonaan itseoppineitakin alalla on, mutta pitää silloinkin olla matemaattisesti lahjakas.

Vierailija
173/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen korkeakoulutusta kirjoitti:

Lukioon, pitkä matematiikka ja sitten johonkin alan korkeakouluun tai AMK:hon. Datanomitutkinnosta ei ole kyllä juuri mitään hyötyä valitettavasti, jos haluaa olla oikeasti hyvä. Tietysti kokonaan itseoppineitakin alalla on, mutta pitää silloinkin olla matemaattisesti lahjakas.

Koodaus ei ole matikkaa. Paremminkin moni hyvä koodaaja on hyvä kielissä. Matikan taito ei haittaa, mutta erityislahjakkuutta matikassa ei koodaus vaadi.

Vierailija
174/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä hyvä koodari, mutta ääri-introverttinä ja vähän sosiaalisten tilanteiden pelkoisena valitettavasti tosi huono noissa asiakasjutuissa. Tuntuu että ei ole enää minun alani tämä.

No vaihda työnantajaa? Mieheni on ollut alalla 20+ vuotta eikä ole joutunut koskemaan asiakkaisiin tikullakaan. Softaa tehdään toki tiimityönä, mutta ihan rauhassa saa olla introvertti ja vaikka outo asperger ja kulkea kulahtaneissa vaatteissa. Uskoisin että tällaisia hommia on missä tahansa firmassa, missä on omat tuotteet.

Vierailija
175/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parrakas nainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika kävi lukion ja opiskelee nyt yliopistossa tietojenkäsittelyä. Tiesi haluavansa koodariksi jo ekaluokkalaisena.

Yritettiin kyllä ehdottaa jotain muuta alaa (koska korealaiset/intialaiset/jne) tekee koodin aina halvemmalla (ei välttämättä kuitenkaan paremmin), mutta piti päänsä. No, ehkä yliopistokoulutuksella pystyy tekeen muutakin kuin koodausta..

Miten poikasi saattoi haluta koodariksi jo ekalla luokalla ja on nyt yliopistossa? Koodaamisesta ei tiedetty Suomem peruskouluissa mitään ennen 2010-lukua. Nyt kyllä feikkaat.

Ketjun aloittajan taas kannattaa laittaa poikansa ehdottomasti opiskelemaan dradenimiksi ja yrittää, jos pääsisi harjoittelijaksi johonkin starup firmaan. Lukion papereilla ei tee mitään, paitsi pyyhkii peppuaan. Lukioon kannattaa nykyään mennä vain sitten, jos ei ole varma mille alalle haluaa opiskella.

Koodasin peruskoulussa jo 80-luvulla. Pascalia opetettiin lukiossa 80- ja 90-lukujen taitteessa eikä kyseessä ollut edes suuren kaupungin eliittikoulu.

Sitä en minä ymmärrä, missä vaiheessa ohjelmoinnista on tullut koodausta? Koodaaminen on jotain ihan muuta. Tai ainakin oli.

Varmaan samana päivänä kun kovo alkoi tarkoittaa kovalevyä.

176/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo koodaus / ohjelmointi kuulu ns. katoaviin töihin? Siis sellaisiin jotka tekoäly hoitaa jatkossa.

Vierailija
177/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5324 kirjoitti:

Eikö tuo koodaus / ohjelmointi kuulu ns. katoaviin töihin? Siis sellaisiin jotka tekoäly hoitaa jatkossa.

Varmaankin siihen suuntaan ollaan menossa. Tällä hetkellä ohjelmointi katoaa jo vauhdilla halpamaihin, kun suomalainen ”huippujohtaja” luulee sen tuottavan säästöjä (ei tuota, mutta tuottaa kyllä hupenevan asiakaspohjan). En siis suosittele ap:n pojalle ohjelmointialaa, ellei kyseessä ole todella poikkeuksellinen lahjakkuus.

Vierailija
178/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5324 kirjoitti:

Ei.

Vierailija
179/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suosittelen korkeakoulutusta kirjoitti:

Koodaus ei ole matikkaa. Paremminkin moni hyvä koodaaja on hyvä kielissä. Matikan taito ei haittaa, mutta erityislahjakkuutta matikassa ei koodaus vaadi.

Miksi alapeukkuja? Kertokaa nyt joku konkreettinen esimerkki, missä koodauksessa tarttee matikkaa. On tietty jotain sovelluksia, joihin tarvitaan matikan osaamista, mutta on myös paljon sovelluksia, missä tarttee ihan jotain muuta. Looginen ajattelukyky ei ole aina sama asia kuin matikka.

Vierailija
180/259 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaihda työnantajaa? Mieheni on ollut alalla 20+ vuotta eikä ole joutunut koskemaan asiakkaisiin tikullakaan. Softaa tehdään toki tiimityönä, mutta ihan rauhassa saa olla introvertti ja vaikka outo asperger ja kulkea kulahtaneissa vaatteissa. Uskoisin että tällaisia hommia on missä tahansa firmassa, missä on omat tuotteet.

Alalla on tosiaan monenkirjavia ihmisiä. Meillä eräs Linux-järjestelmiin erikoistunut tietoliikenneinsinööri pitää tapanaan huudella jatkuvasti ”Minä panen huoria pe*seeseen” tyylisiä ilmaisuja, silloin kun naisia ei ollut paikalla ja muiden huomautuksista piittaamatta. Tästä huolimatta kyseinen henkilö on arvostettu työntekijä firmassamme.

En henkilökohtaisesti murehtisi persoonollisuuteen liittyä pikku puutteita it-alalle harkitsevien osalta. Kyllä tähän joukkoon mahtuu, vaikka oman paikkansa löytämiseen voi mennä oma aikansa. Tärkeintä on että on valmis tekemään töitä oman menestymisensä eteen.