Pärjäänkö 50 euron ruokabudjetilla marraskuun? Pärjäisitkö sinä?
Haluaisin kerrankin ostaa kivoja joululahjoja läheisille, ja jos nipistän ruokakuluista ensi kuussa, se voisi onnistua. Kaapissa on melko paljon jo valmiina, joten onko teidän mielestä realistinen idea?
Ennestään löytyy:
perustarvikkeita kuten kilo jauhoja, sokeria, suolaa, öljyä
pari pussia pastaa
puoli pakettia riisiä
4 tölkkiä papuja ja 2 tölkkiä linssejä
1 tölkki tomaattimurskaa
1 pussi pähkinöitä
kaurahiutaleita ja ruishiutaleita
Jääkaapissa ja pakasteessa on:
puoli pakettia margariinia
paketti voita
5 perunaa
5 porkkanaa
puolikas kaali
pussi pakastevihanneksia
pussi mustikoita
1 paketti pinaattilettuja
Mitä mieltä olette? Mitä kannattaisi ostaa sillä 50 eurolla ja mitä ruokia tehdä?
Kommentit (40)
Minulla on budjetoituna loppuvuodelle 80 euroa ja vaihtoehtoja ei ole, siillä on pärjättävä ja pärjäänkin.
t: Suomen köyhin
-aamupalaksi puuroa voisilmällä
-leivo itse leipää ja sämpylöitä
-kurkku on edullista leivän päälle
-juureksia, tee niistä laatikoita, keittoa yms.
-kananmunat on edullisia, syö yksi päivässä
-omenaa ja muuta halpaa hedelmää, päärynöitäkin on saanut kilon eurolla
-mä syön lihaa niin ostaisin laputettuja ja jos niitä ei ole niin edullisinta kilohinnaltaan ja tekisin esim. keittoja. Hernekeittoa, jauhelihakeittoa jne.
Yksin pärjäisin 50 eurolla.
On aivan hullua kiduttaa itseään joululahjojen vuoksi!
Lahjoja saa käytettynäkin ja kun katsoo netistä, ihmiset myyvät uusia ja avaamattomia lahjoja.
Itsekin aion myydä uutta tavaraa netissä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja syön siis kasvispainotteisesti, lihaa vain pari kertaa vuodessa :) /ap
Just ajattelin suositella hyödyntämään niitä S-marketin ilta-alennuksia, -60 %, mutta ne on lähinnä lihaa.
Syötkö munia? Entä kala, maitotuotteet?
Ostaisin kuivattuja papuja ja keittelisin niitä itse pakastimeen. Myös linssejä, mutta niitä nyt ei tarvitse etukäteen keittää. Sitten halpoja kasviksia, eli lähinnä juureksia, kaalia, halvimpia omenoita. Tomaattimurskaa saa ainakin Lidlistä halvalla, jos sinulla on sellainen lähellä. Näistä keittelisin erilaisia ja eri tavoin mautettuja papusoppia joita söisin kaksi kertaa päivässä. Välillä vaihteen vuoksi esim. linssi-kaalilaatikkoa, tai voisin pihvejäkin paistaa jauhetuista pavuista. Aamiainen olisi puuroa voisilmällä, ja niistä halpisompuista keittäisin itse sosetta siihen höysteeksi. Jos syöt munia niin sellainen aamuin illoin. Jauhoista leipoisin itse sämpylöitä, ja jos makeaa haluaisin niin ehkä paistaisin lettuja.
Kyllä tuolla tavoin kuukauden voisi elää, kun on selkeä tavoite, miksi tekee niin.
Mitä jos tekisit lahjat itse? Suklaatryffeleitä, hilloa tai jotain säilykettä kauniissa astiassa, jokin käsityö tai koru..? 20 euroa kuulostaa minusta isolta summalta, jos niin kallis lahja ostetaan jokaiselle oman terveyden kustannuksella.
Helposti pärjäät! Varsinkin kasvispainotteisesti :) kannattaa käydä esimerkiks aasialaisissa kaupoissa ostamassa kookosmaitoa ja tofua, saa paljon halvemmalla kun normikaupoista. Jos ei oo mahollista tollaseen niin tofu on kyllä ihan ok hintasta esim prismassa. Mut linsseistä ja pavuista saat vaikka mitä tehtyy ja tulee muuten halvaks! Tee vaikka linssikeittoo lounaaks, syöt sitä sit lounaaks koko viikon. Ja sit päivällisiks jotain erilaista :)
Sulla on hyvä sydän. Toivottavasti onnistut ja joulusta tulee ikimuistoinen.
Sanoit olevasi opiskelija ja silloin saat edullisesti ellet jopa ilmaiseksi koululla syödä eli kannattaa hyödyntää tämä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit olevasi opiskelija ja silloin saat edullisesti ellet jopa ilmaiseksi koululla syödä eli kannattaa hyödyntää tämä.
Niin just, yksi ateria arkisin ja siihen meni 50€.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä minulla menee n. 120 euroa ruokaan kuussa. Lähiperheelle eli sisaruksille, vanhemmille ja siskon lapselle olen ostamassa lahjat, noin 20 euroa per pää. Ei silläkään mitään kovin hienoa saa, mutta jotain muuta kuin ne ainaiset karkit ja sukat tosiaan :D Olen opiskelija ja mieluummin nyt säästäisin ruoasta kuin nostaisin opintolainaa. /ap
Aa ok. onko mahdollista jotenkin tienata ylimääräistä rahaa? Kiireapulaiseksi jonnekin vaikka vaan muutamaksi päiväksi? Oletko käynyt kirppiksillä ja facen kirppiksillä katsomassa lahjoja, jos saisit jotain kivaa vähän halvemmalla kuin 20€ per pää? Tai voisit esim. vanhemmille ja sisaruksille tehdä itse jotain, esim. syötävää niin riittäisi vaikka 10€ per pää, ja varmasti olisivat iloisesti yllättyneitä kun olet nähnyt vaivaa, ja itsetehty ruoka usein on parempaa kuin kaupan jutut.
Poimin tämän viikonlopun tarjoukset: tomaatteja 0,99 €/kg K-supermarketista, ja kasslerlihaa 3,95 €/kg. Lidlistä suklaakeksejä 0,85€ /paketti. Ja olihan siellä kaalikin tarjouksessa 0,59 €/kg.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä minulla menee n. 120 euroa ruokaan kuussa. Lähiperheelle eli sisaruksille, vanhemmille ja siskon lapselle olen ostamassa lahjat, noin 20 euroa per pää. Ei silläkään mitään kovin hienoa saa, mutta jotain muuta kuin ne ainaiset karkit ja sukat tosiaan :D Olen opiskelija ja mieluummin nyt säästäisin ruoasta kuin nostaisin opintolainaa. /ap
Aa ok. onko mahdollista jotenkin tienata ylimääräistä rahaa? Kiireapulaiseksi jonnekin vaikka vaan muutamaksi päiväksi? Oletko käynyt kirppiksillä ja facen kirppiksillä katsomassa lahjoja, jos saisit jotain kivaa vähän halvemmalla kuin 20€ per pää? Tai voisit esim. vanhemmille ja sisaruksille tehdä itse jotain, esim. syötävää niin riittäisi vaikka 10€ per pää, ja varmasti olisivat iloisesti yllättyneitä kun olet nähnyt vaivaa, ja itsetehty ruoka usein on parempaa kuin kaupan jutut.
Ja se opintolaina kannattaa tottakai ottaa. En ymmärrä miksi joku ei nosta opintolainaa. Jos sitä ei tarvi elämiseen niin kannattaa säästää ensiasuntoa varten, kuitenkin pitää olla pesämuna kun asunnon ostaa, ja toki asunto kannattaa ostaa heti kun töihin pääsee. Laina on nyt halpaa, ja valtio takaa opintolainan, jos ei ole töissä ei tarvi maksaa kuin korot.
Minusta tämä on vähän surullista, että lahjojen antamisen "rituaali" menee terveyden edelle, vaikka kyllä terve ihminen varmaan jotenkin selviää kuukauden pihistelystä ruoasta, mutta aika hiilaripainotteiseksi varmaan menee.
Onko joululahjoja mahdollista tehdä itse, ostaa kirpparilta tai antaa jotain aineettomia lahjoja, esim. "siivouslahjakortin" (sinä siivoaisit) tai muita palveluksia?
Sillä pärjää viikon. Mikäli ei hammastahna lopu.
Saatko sä ne rahat joululahjoihin kuitenkin valmiiksi jo marraskuussa tai aiemmin? Jos näin, kannattaa aina välillä katsoa, olisiko jotain alennuksessa, koska sitten joulun alla kaikesta rahastetaan kyllä optimaalisesti.
Todella kireällä olisin, en ostaisi leipää, jogurttia, voimariinia, vain keittoaineksia.
Riisiä ja vihanneksia, jos sattuisi löytymään maustekastiketta.
Mukaeltu Janssonin kiusaus, munamaitoon hiukan kermaa, perunaa suikaleina, saa monta maukasta laatikkoa, yhdestä kalasäilykkeestä.
Kiitos vastanneille, en ehdi enää vastata kysymyksiin tänään, mutta arvostan kommenttejanne! Toivon että onnistun koska minun pitää ostaa oikeastaan vaan juureksia ja omenoita, tomaattimurskaa maitoa ja jugurttia :) Muuten aion syödä varastoa tyhjäksi ja herkut jättää pois! /ap
Hohoijaa aika itseääntoistavaa sopaa kirjottaa jokainen. Samat kaali-soijarouhe-porkkana-tee mahd paljon ite vinkit kirjottaa jokainen.
Tiedät itsekin vastaukset kysymääsi että jos on 50e ja 31 pv niin siit vaan lasket per pv ja elät sen mukaan. Jos ei riitä niin paastoa. Saatat laihtua niin voit jouluna sitten syödä porkkanalaatikkoa vähän enempi
Kaada öljyä ruokiisi, niin ei palella eikä nälkä iske. Makukin paranee.