Mopon/kevytmoottoripyörän "Katsastuspalvelu"
Enpä tiennyt minne muualle laitan kyselyä joten laitan tänne. Olen ajanut moottoripyörää noin 10 vuotta ja huollan sitä itse 90% joten on vähän silmää missä kunnossa kaksipyöräset ovat. Olen pitkään aikaan katsonut että nuorisolla, siis 15-17v, on omat mopot ja kevarit vähän huonossa kunnossa. Tälle talvelle olen hankkinut itselleni kevytmoottoripyörän ja olen vähän kauhistellut renkaiden kuntoa, ketjujen kuntoa, sekä paria muuta kohtaa pyörässä. Kaiken olen itse korjannut ja mietinkin nyt että kuinka moni nuori osaa, ja ennenkaikkea ymmärtää, katsoa missä kunnossa oma laite oikeasti on?
Itse asun Espoossa ja yhden jos toisenkin kerran olen kauhistellut mopojen ja kevarien kuntoa. Milloin huomaa renkaat, milloin huomaa valot ja milloin huomaa että nyt on muokattu teinix menolla ja koko hommassa ei ole mitään järkeä. Kysymys kuuluukin, löytyisikö pk-seudulta kiinnostusta siihen että tekisin mopoille ja kevareille vähän yleistä katsastusta? Itselläni ei tietenkään ole mitään hienoja mittareita tai vastaavaa, mutta jos laittaisin 10-15 minuuttia aikaa ja tekisin pienen koe-ajon tietäisin aika hyvin jos pyörä on turvallinen ajaa liikenteessä.
Tiedän tietenkin myös että moni ajettelee: "Ääääh, ei niitä tarvitse niin tarkkaa katsoa" tai että "Kyllä nyt nuoriso osaa itse hoitaa vehkeensä" taikka vastaavaa. Mutta itse en ole niinkään varma ja kyselen nyt teiltä joilla on lapsia jotka ajaa mopoa/skootteria/kevaria, jos olisi kiinnostusta saada jonkin verran osaava kaveri tsekkaamaan millaisella vehkeellä se maailman tärkein oikeastaan ajelee.