Rakkaudesta se hevonenkin potkii?
Mitä tämä sanonta tarkoittaa? "Potkiiko" ihminenkin rakkaudesta? ;D
Kommentit (25)
Minua ei hevoset koskaan ole potkineet rakkaudesta. Hermoissaan ja levottomina kyllä useinkin.
No näinhän sanottiin 70-luvulla tytöille, joita pojat pahoinpiteli. Yksi luokkakaverini esim. kirjaimellisesti potki minua jatkuvasti isoille mustelmille. Opettajat totesi että se on vaan ihastunut, koska "rakkaudesta se hevonenkin potkii". Pahoinpitelyjähän se ei lopettanut, mutta totta puhuen se kyllä henkisesti auttoi. En enää pelännyt niin kovasti kyseistä tyyppiä. Ajattelin, että ei hän oikeasti mitään pahaa tahdo. No silti en kyllä halunnut kohdata häntä missään vapaa-ajalla, koska siellä pahoinpitely oli aina pahempaa kuin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei hevoset koskaan ole potkineet rakkaudesta. Hermoissaan ja levottomina kyllä useinkin.
En tunne varsinaisesti hevosia, mutta tuleeko orihevonen kiimoissaan potkineeksi tammaa samalla kun astuu? Ymmärtääkseni näin on. Tai sitten sanonnalla viitataan siihen, että orit ajautuvat tappeluun tammojen takia. Joka tapauksessa rakkaus/kiima siis synnyttää hevosilla väkivaltaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä hevosista kovinkaan paljoa. Sanonta " rakkaudesta hevonenkin potkii " juontaa ajasta jolloin käytettiin luonnollista tapaa tiineyttää tamma eli ori taakse pökkimään vauvavarsa siemenet sisään. No jostain syystä tamma joskus sattui potkaisemaan taaksepäin... Siksi käytettiin tamman ja orin välissä ns. potkulautaa, ettei orille tullut vammoja tuon nopean aktin aikana.
Mun poikkis ainakin hakkaa mua rakkauesta. ite on sano nut niin. #rakkaus #Kössin oma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne varsinaisesti hevosia, mutta tuleeko orihevonen kiimoissaan potkineeksi tammaa samalla kun astuu? Ymmärtääkseni näin on. Tai sitten sanonnalla viitataan siihen, että orit ajautuvat tappeluun tammojen takia. Joka tapauksessa rakkaus/kiima siis synnyttää hevosilla väkivaltaista käytöstä.
Ei näin.
Joku teini-ikäinen ihminen varmaan voi "potkia" rakkaudesta koska ei osaa vielä ilmaista tunteitaan kunnolla, ihastuksen tunnustaminen tuntuisi nololta. Tämä karisee kun ikää karttuu ja oma epävarmuus vähenee.
Onkohan tämä sanonta iskostunut monille naisille niin tiukkaan, että sen vuoksi ovat hakkaajien kanssa parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä hevosista kovinkaan paljoa. Sanonta " rakkaudesta hevonenkin potkii " juontaa ajasta jolloin käytettiin luonnollista tapaa tiineyttää tamma eli ori taakse pökkimään vauvavarsa siemenet sisään. No jostain syystä tamma joskus sattui potkaisemaan taaksepäin... Siksi käytettiin tamman ja orin välissä ns. potkulautaa, ettei orille tullut vammoja tuon nopean aktin aikana.
No enhän tiedä hevosista mitään :D Mutta oletin toisin päin sen takia, että nimen omaan tytöille on aina sanottu että väkivaltainen käytös ihastusta kohtaan on ihan ok, koska rakkaudesta se hevonenkin potkii. Mutta vaikka olisikin noin päin, niin idea pysyy samana: rakkaus ja väkivalta kuuluvat luonnollisesti yhteen :D
Tämä on iskostunut monille miehille niin tiukkaan että syyllistyvät seksuaaliseen häirintään kuvitellessaan negatiiviset signaalit ja sanat merkiksi rakkaudesta.
Tuosta kulttuurista, kun "naisten häirintä" ja pahoinpitely rakkauden nimissä oli ihan ok, on oikeasti todella vähän aikaa. On siis aika kohtuutonta, että ne miehet, jotka vielä ovat vanhakantaisia tämän suhteen, joutuvat nykyään julkisen lynkkauksen kohteiksi. Eivät ihmiset niin helposti pysty vaihtamaan totuttuja toimintatapojaan. Eikö olisi järkevämpää hoitaa asia kunnon kasvatuksella ja valistuksella (katkaista miesten kesken sukupolvelta toiselle kulkevat opetukset)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enhän tiedä hevosista mitään :D Mutta oletin toisin päin sen takia, että nimen omaan tytöille on aina sanottu että väkivaltainen käytös ihastusta kohtaan on ihan ok, koska rakkaudesta se hevonenkin potkii. Mutta vaikka olisikin noin päin, niin idea pysyy samana: rakkaus ja väkivalta kuuluvat luonnollisesti yhteen :D
Mutta toisaalta ori saattoi purra tammaa selästä/kaulasta itse aktin aikana... Eli väkivaltaa puolin ja toisin.
T: viidennen viestin naputellut heppa
Tämä on todella hyvä ja ajankohtainen aihe, koska juuri tämä kuvitelma on taustalla useassa ahdistelutapauksessa. Ei = kyllä, vihainen ele = ihastumista, pysy kaukana = tule lähemmäs.
Ja hevonen potkii kiimasta, ei rakkaudesta. Mulle sanottiin tuota myös ja kun kerroin koulumatkalla tapahtuvasta kiusaamisesta, sille hymyiltiin soikeena ja annettiin ymmärtää että poika on ihastunut. Minä en ollut enkä halunnut sellaista huomiota. No onneksi vanhemmat oli sentään tolkun ihmisiä ja antoivat palautetta ja se loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ja hevonen potkii kiimasta, ei rakkaudesta. Mulle sanottiin tuota myös ja kun kerroin koulumatkalla tapahtuvasta kiusaamisesta, sille hymyiltiin soikeena ja annettiin ymmärtää että poika on ihastunut. Minä en ollut enkä halunnut sellaista huomiota. No onneksi vanhemmat oli sentään tolkun ihmisiä ja antoivat palautetta ja se loppui siihen.
No mutta kun tässä sanonnassa tietenkin ajatellaan että kiima ja rakkaus on ihan sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Munkin äiti yhden tavallista pahemman potkusession jälkeen kauhisteli mustelmia ja kyseli pitäisikö viedä asiaa eteenpäin. Kielsin, koska oman logiikkani mukaan ei ollut järkevää vihastuttaa kyseistä henkilöä. Koska jos ihastus saa potkimaan noin, mitä mahtaisikaan tehdä vihastus? En ollenkaan uskonut että joku voisi suojella minua ko. henkilöltä. Ja olen vieläkin sitä mieltä, että kukaan ei olisi voinut suojella. Eli oikea ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Saako ihmistä potkia?
Riippuu ihan siitä, mistä maasta ja aikakaudesta on kyse. Luulitko että on olemassa jotain absoluuttista moraalia?
Henkistä potkimista tapahtuu fyysistä enemmän. Ei rakkaudesta vaan vihasta.
Älä kysele tyhmiä.... :D