Auttakaa uusavutonta, patteri ei lämpene?
Voiko tehdä itse jotain vai soittaa huoltomies? Vuokralla ja kerrostaloasunto. Soitanko maanantaina vasta?
Tosi noloa etten tiedä.
Kommentit (19)
Käännä siitä rullasta, missä on numeroita suurimman numeron kohdalle. Odota puoli tuntia. Jos ei vieläkään lämpiä, soita huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut ilmata patterit? Kierrä ilmausruuvia varovasti auki ja kokeile, tuleeko patterista ilmaa vai vettä. Pidä rievut valmiina veden varalta.
Ei mitään havaintoa mikä on ilmausruuvi, voitko selittää?
ap
Vierailija kirjoitti:
Käännä siitä rullasta, missä on numeroita suurimman numeron kohdalle. Odota puoli tuntia. Jos ei vieläkään lämpiä, soita huoltoon.
Rulla on ollut eilisestä täysillä ja patterin yläneljännes hieman lämmin, muuten jääkylmä :(
ap
Älä koeta ilmastoida itse! Huolto ilmastoi.
Jos sun kämppä on kaukolämmössä ja patteri on täysillä ja vain vähän lämmin, niin se saattaa olla sen patterin parasta antia. En tiedä tarkalleen näistä kaukolämpöjutuista, mutta oman kokemuksen mukaan tällaset kämpät on aina talvella viileitä. Säätävät sen maksimilämmön jostain etäältä ja se on hyvin hyvin matala. Nytkin värjöttelen viltin alla nekku viileänä sohvalla. Hrrr...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rulla on ollut eilisestä täysillä ja patterin yläneljännes hieman lämmin, muuten jääkylmä :(
ap
Jos kysymys on vesipatterista, niin patterissa voi olla ilmaa. Toisessa päässä kuin rulla on ruuvi, jota kääntämällä patterista voi päästää ylimääräiset ilmat pihalle. Tarvitset kuitenkin ruuvin kääntämiseen työkalun, joita saa muutamalla eurolla joka rautakaupasta ja varmaan myös isoista marketeista. Googlaa patterin ilmaus.
Kerrostalossa ei kannattaisi mennä ilmaamaan pattereita muiden kuin huoltomiehen.
Onko patterissa termostaatti? Vääntele sitä, voi joskus olla jumiutunut. Jos ei ala lämpeämään soitto maanantaina huoltomiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos sun kämppä on kaukolämmössä ja patteri on täysillä ja vain vähän lämmin, niin se saattaa olla sen patterin parasta antia. En tiedä tarkalleen näistä kaukolämpöjutuista, mutta oman kokemuksen mukaan tällaset kämpät on aina talvella viileitä. Säätävät sen maksimilämmön jostain etäältä ja se on hyvin hyvin matala. Nytkin värjöttelen viltin alla nekku viileänä sohvalla. Hrrr...
No asunnon toinen patteri on lämpimämpi, niin ajattelin että ehkä tuonkin kuuluisi olla. Aika viileää täällä tosiaan on, sisämittari näyttää 18 ja joku lappu joka jaettiin patterien huollon tai jonkun vastaavan jälkeen sanoo että ylärajoite on asetettu 23 asteeseen. Ehkä mulla on mittarissa vikaa ja täällä on se 23 sitten.
ap
Ilmaus tehdään ylimmässä kerroksessa. Jos ei mene päälle kun käännät vipua, vielä ei ole "tarpeeksi" kylmä. Laita vaatteita päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut ilmata patterit? Kierrä ilmausruuvia varovasti auki ja kokeile, tuleeko patterista ilmaa vai vettä. Pidä rievut valmiina veden varalta.
Ei mitään havaintoa mikä on ilmausruuvi, voitko selittää?
ap
Patterissa on venttiili, josta kääntämällä ilmaus tapahtuu. Mutta kun asut kerrostalossa niin jos sinulla on vanha patteri, niin kannattaa soittaa huolto. Ja varsinkin kun et ole koskaan ilmausta tehnyt, niin ehkä senkin takia soittaisin huoltomiehen tekemään ilmauksen. Omakotitalossa usein ja uusimmissa pattereissa ilmauksen voi usein tehdä itse. Usein lämpeämättömyys johtuu siitä ettei ilmausta ole tehty pitkään aikaan. Itse olen tehnyt ilmauksen itse kerrostalossa, mutta sitä ei kaikilta osin voi suositella jos ei ole varma mitä on tekemässä. T: #1
Älä ala itse tekemään mitään huoltotöitä!
Joo ei kerrostalossa kannata/saa ilmata itse. Vanhassa 70-luvun kerrostalokämpässäni oli tuo pattereiden ilmaus, 2 huoltojamppaa kävi patteria ilmaamassa pitkin viikkoa. Ei riittänyt mikään pieni sihautus vaan tulivat ainakin kolmena eri päivänä.
Okei, kiitos kaikille vastauksista. Soittelen maanantaina isännöitsijälle sitten ja kysyn jos tulisivat katsomaan, en tosiaan uskalla itse ruveta mitään soheltamaan kun olen paitsi uusavuton myös täysin tumpelo työkalujen kanssa.
ap
Isket hakulla patteriin niin saat lämpöiset suihkut.
Miksei saa ilmata itse kerrostaloissa? Ennen putkiremppaa minä jouduin ilmaamaan kylppärin patterit parin päivän välein. Ei huoltoporukoilla ole aikaa sellaiseen, eivätkä toisaalta osanneet tehdä mitään muutakaan sille kylmälle patterille, vaikka asiasta valitin. En siis ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tehdä itse jotain vai soittaa huoltomies? Vuokralla ja kerrostaloasunto. Soitanko maanantaina vasta?
Tosi noloa etten tiedä.
Ilmauksesta jo puhuttu, tuli vielä mieleen termostaatti: eihän ole verhon takana, pöydän alla tms. patterin kanssa omassa lämpimässä poterossaan? Termostaatti ei tiedä asuntosi lämpötilaa, vaan mittaa lämmön siitä missä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi noloa etten tiedä.Ilmauksesta jo puhuttu, tuli vielä mieleen termostaatti: eihän ole verhon takana, pöydän alla tms. patterin kanssa omassa lämpimässä poterossaan? Termostaatti ei tiedä asuntosi lämpötilaa, vaan mittaa lämmön siitä missä on...
Olen siitä siirtänyt verhon edestä pois, mutta se sijaitsee ikkunalaudan alla nurkassa, jossa toki voisi olla tuollainen mainitsemasi lämmin potero. Mutta ei siinä edessä mitään ole, huonekalua tai muuta.
ap
Hei sun käsi on noin 36-asteinen. Luultavasti patteri lämmittää ihan ok vaikkei käteen lämpimältä tunnukaan.