Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikävä tilanne kaverin kanssa. Miten toimia? Tosi hyvä ystävä kyseessä, niin mietityttää

Vierailija
28.10.2017 |

Nähtiin eilen tän kaverin kanssa. Yleensä ollaan mun luona, jolloin tietty aina kahvit ja teet keitän ja tarjoan aina jotain hyväskää. Monesti oon esim. itse leiponut juustokakun tai kuppikakkuja, mutta joskus on tullut ostettua vaan hätäisesti kaupasta jotain pöytään. Oon aina sanonutkin kaverille, että mä hoidan sit tarjoilun ja siksikään kaveri ei varmasti ole ikinä tuonut mitään. Eihän nyt tosi hyvälle ystävälle tarvitsekaan pokkuroida mitään. Oon myös ajatellut tämän vähän hyvittävän sitä, kun kaveri aina matkustaa mun luo. Etäisyys on tyyliin Helsinki-Tikkurila ja useimmiten kaveri tulee junalla ja busseilla tänne.

Eilen kuitenkin pitkästä aikaa nähtiin kahvilassa. Jono oli aika pitkä ja siinä jonottaessa kaveri sanoi suunnilleen:"Me voitais vähän jutella noista raha-asioista.. Kun tää sun luo tulo on aika kallista." Kaveri vaikutti jotenkin tosi vaivaantuneelta, niin yritin sit helpottaa tilannetta ja sanoin, että jos kaverilla on nyt taloudellisesti tiukempaa, niin totta kai mä voin tarjota kakkukahvit tänään. Kaverin vaivaantuneisuus ei ainakaan vähentynyt siitä ja hän sanoi jotenkin jännästi:"Ei kun mä tarkoitan ihan yleisesti.. Tää maksaa aika paljon mulle ja musta tää on epäreilu systeemi." En sit osannut tuohon enää mitään järkevää sanoa ja tuli myös meidän vuoro tilata. Mä nyt kuitenkin maksoin meidän molempien kahvit ja kakut, kuten olin luvannut. Tämän jälkeen aiheeseen ei enää palattu ja kaverikin muuttui suht normaaliksi.

Ärsyttää, etten ole ihminen, joka osaa selvittää asiat heti ja suoraan. Jotenkin odotin, että jos kaveria jokin häiritsee, niin hän sitten myös kertoo asiasta kunnolla. Nyt tosta jäi vaan sellainen fiilis, että kaveri pitää mua palstan kauhukertomusten tyylisenä "lokkina". :(

Kaveri itse ei ole vuoteen antanut mun tulla hänen luo käymään, koska tällä on poikaystävä, joka on jatkuvasti kotona. Joskus sitä jaksan yhä ehdottaa, mut vastaus on aina se:"Kyllähän sä tiedät "Jussin" olevan kotona.. Niin ei se käy. Nähdään sun luona! Tai mennään vaiks syömään kaupungille?" Kaverin lähistöllä taas ei ole oikein mitään tekemistä tai kivoja kahviloita tai ravintoloita, joten edes hän itse ei tahdo tavata kotinsa lähellä.

En tiedä miten ja missä kehtaan ehdottaa seuraavaa tapaamista ton kaverin jupinan jälkeen vai odotanko vaan hänen tapaamisehdotusta? Tää kaveri on myös tyyppi, joka ei kestä yhtään määräilyä, joten siitä syttyisi riita heti jos vaan "käskisin" tätä sen poikaystävä Jussia menemään lenkille tai vaikka kaljalle sillä aikaa, kun tulisin käymään. Kaveri esim. vasta jakoi Facebookissa sellaisen huumorijutun, jossa mies sanoi naiselle (enkuksi): Vietä oikein hyvä päivä, rakkaani!" ja nainen vastaa siihen, että älä sä määräile mitä mun pitää tehdä, senkin lurjus. Kaveri vielä kommentoi tuohon hänen niin inhoavan oikeesti tollasia ihmisiä, jotka käyttää jutellessa määrääviä muotoja. Ja siis tuo määräysmuoto oli tässä "have a good day"-tyylinen. En tahtoisi mitään ilmiriitaa tästä, kun nähdään yleensä kuitenkin vähintään kerran viikossa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että pitäisi matkat maksaa, kun saapuu kyläilemään. Uskomatonta. Minulla ei aloituksen kaltaisia kavereita tai "ystäviä" ole eikä tule.

Eihän kaveri pyytänyt matkoja maksamaan? Sanoi vain, että tulee kalliiksi. Eli ilmeisesti haluaa joko nähdä harvemmin tai sitten jossakin muualla kuin ap:n kotona, minne on kallista tulla säännöllisesti.

Vierailija
22/33 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen hoitaa matkakulunsa itse. Käy sen verran kun budjetti sallii.

Paljon leipovana sanon ettei ne tarjottavatkaan ole ilmaisia.

Ihmettelen ettei vastavierailumahdollisuutta ole. Onko oikeasti kyse avomiehestä vai jostain muusta, koti niin sotkuinen ettei ilkeä sinne vieraita kutsua tms. Minusta on perin outoa jos kumppani ei hyväksy kavereita yhteiseen kotiin tai jos kumppanille ei voi esitellä omia kavereitaan.

Mistä tämä johtopäätös on kaikille tullut, että kaveri pyysi ap:ta maksamaan matkakulut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että pitäisi matkat maksaa, kun saapuu kyläilemään. Uskomatonta. Minulla ei aloituksen kaltaisia kavereita tai "ystäviä" ole eikä tule.

Niinpä ja kaveri vielä itse haluaa tulla kylään, kun mikään muu paikka ei tälle tunnu kelpaavan. Sitten toisen pitäis tarjoilujen lisäksi maksaa matkat. Kaveri on ihan selvä lokki. Ei olis mun kaveripiirissä kovin kauaa.

Ööh, kaveri EI pyytänyt maksamaan matkoja. Sanoi vain, että tulee kalliiksi, koska tapaavat aina ap:n luona.

Vierailija
24/33 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tarjottavatkaan ole ilmaisia, ei sinun hänen matkakustannuksia tarvitse korvata.

Yleensä niillä jotka kulkee julkisilla on kuukausilippu jonka joka tapauksessa ostavat.

Kaveri ei pyytänyt korvaamaan matkakustannuksia. Sanoi, että tulee liian kalliiksi nähdä aina ap:n luona.

Vierailija
25/33 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus aloittajan viestistä:

"Me voitais vähän jutella noista raha-asioista.. Kun tää sun luo tulo on aika kallista." Kaveri vaikutti jotenkin tosi vaivaantuneelta, niin yritin sit helpottaa tilannetta ja sanoin, että jos kaverilla on nyt taloudellisesti tiukempaa, niin totta kai mä voin tarjota kakkukahvit tänään. Kaverin vaivaantuneisuus ei ainakaan vähentynyt siitä ja hän sanoi jotenkin jännästi:"Ei kun mä tarkoitan ihan yleisesti.. Tää maksaa aika paljon mulle ja musta tää on epäreilu systeemi." 

Tästä kohtaa tuli ajatus että aloittajan kaveri haluaisi keskustella matkakustannuksista, kun joku sitä ihmetteli. Tilanne jäi auki ja siitä ei sitten keskusteltu ja aloittajaa tämä vaivaa - näin ymmärsin.

Sanon aloittajalle, älä ala makselemaan matkoja, vieras käy jos on varaa tai halua.

Jos ottaa asian esiin niin sano että voitte nähdä kaverin paikkakunnalla vaihteeksi tai hänen luonaan. Kerro halustasi tutustua myös miesystävään.

Vierailija
26/33 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyisin, että missä kaveri haluaisi nähdä eli pyytäisin häntä ehdottamaan hänelle sopivaa paikkaa ja sen mukaan sitten mentäisiin. Eihän sun tarvi olla mikään seremoniamestari, joka aina järjestää tai ehkäpä jopa tuon kaverin mielestä "määrää", missä tavataan.

Tää on hyvä neuvo. Kannattaisiko mun ihan ottaa asia jo uudestaan viesteillä puheeksi? En tiedä, jotenkin tuntuu nillittämiseltä alkaa asiaa vielä ruotimaan. Mut harmittaa, etten eilen siinä tilanteessa tajunnut kysyä, että mitä hän sit tahtoisi asialle tehtävän? Kaveri kuitenkin on ennen itse halunnut tavata mun kaupungissa, koska hänen lähistöllään ei kuulemma ole mitään kivaa. Onhan hän tietysti saattanut muuttaa mielensä.

Eikä kaveri mikään lokki ole. Itse ollaan aina ennen maksettu omat juttumme kaupungilla. Nyt tuo tilanne vaan meni noin, että tuli mun tarjottua, koska sitä ehdotin.

ap

No seuraavan kerran kun viestittelette toistenne näkemisestä/seuraavasta tapaamisesta, niin kysy, missä hän haluaa nähdä. Ei kai tuosta tarvitse erikseen alkaa jaarittamaan, mitä hän silloin kahvilassa sanoi ja mitä sinä siihen jne. Ehdottaako tuo kaverisi muuten koskaan oma-aloitteisesti tapaamisia?

Ehdottaa, ollaan tosi läheisiä. Ennen tätä kaverin poikaystävää, nähtiin aika tasapuolisesti toistemme luona. Nykyään hän ehdottaakin useimmiten, että tuleeko hän käymään mun luona tai sitten ehdottaa kahvilaa tai ravintolaa minun kaupungistani. Kaveri on sen pari kertaa sanonut, ettei hänestä hänen lähellään ole kivoja paikkoja eikä tahdo niihin mennä ja sitten hänen luokseen ei myöskään voi ikinä tulla sen poikaystävänsä vuoksi. Siksikin ihmettelen tätä hänen jupinaansa, koska olen mielestäni vain tehnyt juuri kuten hän on tahtonut. Nyt kaveri ei ole viestein palannut aiheeseen.

ap

Vierailija
27/33 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näitä romaanin mittaisia provoja jaksaa satuilla??

Viidestä ekasta lauseesta näkee mikä on homman nimi.

Vierailija
28/33 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi on rahapulassa. Syynä voi olla kundikaveri.

Varaudu siihen, että hän pyytää sulta lähiaikoina rahaa tai maksavan jotain kulujaan, pientä tietenkin, ensin. Sitten enemmän. Eikä suinkaan lainaksi.

Millainen teidän keskinäinen dynamiikka on?

Kaverisi puhuu jotenkin kuin sä olisit sille kiitollisuudenvelassa. Oletko?

Sä maksoit sen kakkukahvit. Seuraavaksi on sen vuoro. Kiittikö se muuten edes?

Tuntuu oudolta, että noin lyhyestä matkasta tulee tuollainen numero. Miksette tapaa Hesassa? Kumpikin voi yhdistää treffeihin muuta asiointia.

Vierailija
29/33 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyisin, että missä kaveri haluaisi nähdä eli pyytäisin häntä ehdottamaan hänelle sopivaa paikkaa ja sen mukaan sitten mentäisiin. Eihän sun tarvi olla mikään seremoniamestari, joka aina järjestää tai ehkäpä jopa tuon kaverin mielestä "määrää", missä tavataan.

Tää on hyvä neuvo. Kannattaisiko mun ihan ottaa asia jo uudestaan viesteillä puheeksi? En tiedä, jotenkin tuntuu nillittämiseltä alkaa asiaa vielä ruotimaan. Mut harmittaa, etten eilen siinä tilanteessa tajunnut kysyä, että mitä hän sit tahtoisi asialle tehtävän? Kaveri kuitenkin on ennen itse halunnut tavata mun kaupungissa, koska hänen lähistöllään ei kuulemma ole mitään kivaa. Onhan hän tietysti saattanut muuttaa mielensä.

Eikä kaveri mikään lokki ole. Itse ollaan aina ennen maksettu omat juttumme kaupungilla. Nyt tuo tilanne vaan meni noin, että tuli mun tarjottua, koska sitä ehdotin.

ap

No seuraavan kerran kun viestittelette toistenne näkemisestä/seuraavasta tapaamisesta, niin kysy, missä hän haluaa nähdä. Ei kai tuosta tarvitse erikseen alkaa jaarittamaan, mitä hän silloin kahvilassa sanoi ja mitä sinä siihen jne. Ehdottaako tuo kaverisi muuten koskaan oma-aloitteisesti tapaamisia?

Ehdottaa, ollaan tosi läheisiä. Ennen tätä kaverin poikaystävää, nähtiin aika tasapuolisesti toistemme luona. Nykyään hän ehdottaakin useimmiten, että tuleeko hän käymään mun luona tai sitten ehdottaa kahvilaa tai ravintolaa minun kaupungistani. Kaveri on sen pari kertaa sanonut, ettei hänestä hänen lähellään ole kivoja paikkoja eikä tahdo niihin mennä ja sitten hänen luokseen ei myöskään voi ikinä tulla sen poikaystävänsä vuoksi. Siksikin ihmettelen tätä hänen jupinaansa, koska olen mielestäni vain tehnyt juuri kuten hän on tahtonut. Nyt kaveri ei ole viestein palannut aiheeseen.

ap

Ei tuossa ole mitään kummallista. Sinkkuna kaverillasi on ollut omat rahat ja on ollut pelkästään hänen oma asiansa, miten paljon käyttää rahaa bussilippuihin ja sinun kanssasi kahvitteluun. Tilanne on muuttunut, koska hän asuu nyt avoliitossa ja jos mies kerran on aina kotona, on mies todennäköisesti työtön. Eli taloudessa ei nyt enää ole varaa laittaa 11 € per matka. Joko teidän pitää harventaa tapaamisia tai tavata sellaisessa paikassa, ettei kaverisi tarvitse ostaa bussilippua tai ainakaan seutulipppua. 

Vierailija
30/33 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin kaverille heti ja sanoisin, että edellispäivän kommenttinsa jäi vaivaamaan ja pyytäisin selventämään asiaa. Ei tarvitsisi arvailla eikä jäisi mitään hankausta väleihin. Puhumalla asiat selviää.

Vierailija
31/33 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaverin kotona makaava poikaystävä on valittanut raha-asioista ja käskenyt sanoa sinulle siitä. Haiskahtaa pahasti siltä, että sieltä voi paljastua muutakin mätää. Miksi kaverin kotiin ei voi mennä? Yrittääkö poikaystävä rajoittaa hänen menojaan ystävien kanssa? Yrittikö kaverisi kertoa sinulle jotain kotitilanteestaan? Nyhdäpä kaverilta koko totuus rehellisesti mistä on kyse. Kyydit on kalliita, totta, mutta mikä on se perimmäinen syy asiasta avautumiseen? Kuuntele kaveriasi herkällä korvalla ja kysy suoria kysymyksiä.

Vierailija
32/33 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkurilan juna-asemalta (Vantaa) on kilometri Puistolan juna-asemalle Helsingin puolelle. Jatkossa Hgin sisäinen mobiilimatkalippu maksaa vain reilu 2€. Kaveri kävelee Hgin puolelle ja edestakaisiin matkoihin menee jatkossa 4,50€.

Tai sitten alatte pitää Excel-taulukkoa ystävyysmenoistanne ja perustatte ehkä yhteisen matkarahastotilin kuluja varten ;-)

Vierailija
33/33 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) ehdotat kaverilla käymistä

2) käyt hänen kotikaupungissa vaikka olis kuinka tylsä

3) ehdotat, että voisitte nähdä harvemmin

Tai sitten kysyt, että mitä itse haluaa?

1) Ap on ehdottanut jo kaverinsa luona kyläilyä. Kaveri ei halua ap omaan kotiinsa kylään, vaan ap:n luo!!!!

2)Ap on ehdottanut jo, kaverin mielestä ei ole hyviä paikkoja!!!!

3)Huoh, eiköhän tässä vaiheessa sunkin ois jo pitänyt tajuta, että kaverilla on joko ongelmia tai on vaan niin ahne, että matkatkin pitäis maksaa. Eipä siinä ap:n kyselyt auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi