Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuli tuosta läskimamma Prismassa -ketjusta mieleen seuraava näytelmä:

Vierailija
11.07.2008 |

Tämä tapahtui siis Espoossa viime keväänä eräässä K-ryhmän kaupassa. OLin ostoksilla omien lasteni sekä mieheni kanssa, kun kaupassa yhtäkkiä alkoi kuulua ihan hirveä huuto. Se oli niin kova, että kaikki ympärillä olevat kääntyivät katsomaan huudon suuntaan. Huuto jatkui ja jatkui, sitten hyllyjen takaa ilmestyi noin 4-vuotias poika äiti perässään. Lapsi huusi ja kiukutteli ja juoksi eteenpäin vimmalla... Äiti siinä perässä yritti sopottaa jotakin ja niin mentiin ristiin rastiin pitkin kauppaa - huutava ja raivoava lapsi ensin ja äiti juoksujalkaa perässä.

Tätä näytelmää kesti 20 minuuttia eli ainakin koko sen ajan, mitä minä olin perheeni kanssa kaupassa. Omat 4-vuotiaat lapseni katselivat ihmeissään parin touhua ja yleensä hiljainen poikani kommentoi autoon päästyään: "Olipa tuhma lapsi, ei noin saa kiukutella."

Minua ja miestäni lähinnä puistatti sen pojan äidin lepsuus ja lössöys kasvatusmenetelmissä. Hänhän varmaan oli täydellinen äiti, kun yritti keskustella lapsensa kanssa, mutta kyllä se oli niin huvittava näytelmä perässäjuoksuineen, etten moista lepsuutta ymmärrä. Tässä olisi ollut oiva ohje kaapata huutava ja raivoava lapsi syliin ja viedä kaupasta ulos pois häiritsemästä muita asiakkaita. Keskustelut olisi sitten voinut jättää pihamaalle.

Ai niin, lapsi sai näytelmän loppupalkintona jäätelön... Sitä tultiin pihamaalle syömään.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelija sai tikkarin. Meillä kun tikkarin voi saada jos on oikein kiltisti jossain oikein epämieluisassa paikassa.

Vierailija
2/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin sairaalta eikä masentuneeltakaan. Ihan terveen ja pirteän oloinen nainen oli, ei mikään hissukan näköinen.

Minä kyllä tiedän kahden lapsen kokemuksella, mitä on uhmaikä. En silti anna muksujeni juoksuttaa minua pitkin kauppaa 20 minuuttia ja sitten vielä palkitsen heidät jäätelöllä kaikesta raivoamisesta. Mutta ehkä se äiti olitkin sinä ja nyt osui nilkkaan...?

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule sitten kirjoittamaan kun tiedät mitä esim. on syvästi masentuneena ja syöpäpotilaana "juosta" uhmakkaan lapsen perässä. Silloin mennään niin miten vaan selvitään hengissä. Ja muut asiakkaat EI VOISI VÄHEMPÄÄ siinä tilanteessa kuule kiinnostaa.

Vierailija
4/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta kun lapseni uhmaa minua olen onnellinen koska tiedän hänellä olevan terve itsetunto ja luotto minuun vanhempana. Nujertajien lapsista tulee kynnysmattoja tai narsisteja..

Vierailija
5/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus tai muu sairaus ei näy ulospäin. Jeesus kun olet simppeli!!!

Mikä sun koulutustaso on? Ikä? Olet oikeasti tyhmempi kuin saapas!!!

Vierailija
6/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä moinen tunteenpurkaus? On aika lapsellista nimittää toista tyhmäksi tämmöisen aiheen takia. Mutta sepä taitaakin kertoa enemmän itse haukkujasta kuin ap:sta...

Kommentoin vielä avausta. Olen samaa mieltä siitä, että uhmakohtauksesta ei tule palkita. Voihan olla, että äiti oli ensin vaikka kieltänyt sen jäätelön, mistä seurasi tämä raivonäytelmä ja lopuksi lapsi sai sitten kuitenkin tahtonsa läpi. Eli mitäkö tästä opittiin?

Vierailija
7/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mulla tietenkään ole tällä 9 vuoden yliopistokoulutuksellani mitään kokemusta sairaista ihmisistä ja heidän hoidostaan... Eli annetaan siis anteeksi kaikille huonosti käyttäytyville lapsille ja heidän vanhemmilleen, kun sinua niin kovasti nyt ahdistaa.

t. Ap

Vierailija
8/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi tuollaisesta episodista mitään pitkälle vietyä johtopäätöstä. Lapset saa käyttäytyä huonosti, he vasta opettelevat. kouluiässä heitlä jo odotetaan enemmän..

Kerro muuten miten diagnosoit masennuksen silmämääräisesti? Olet vittu nero!

: ))

Vierailija
9/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi tuollaisesta episodista mitään pitkälle vietyä johtopäätöstä. Lapset saa käyttäytyä huonosti, he vasta opettelevat. kouluiässä heitlä jo odotetaan enemmän..

Kerro muuten miten diagnosoit masennuksen silmämääräisesti? Olet vittu nero!

: ))

Vierailija
10/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä lasten huonosti käyttäytyminen liittyy ap:n viestiin? Ei kai hän sitä lasta kritisoinut, vaan ihmetteli äidin metodeja hoitaa tilanne. Lasten kanssa tulee olla johdonmukainen, eikä todellakaan palkita huonosta käytöksestä jäätelöllä. Vaikka lapset miten opettelelisivat, niin pitäähän heillä kuri olla.

Sinulla on nyt jokin ongelma, eikö totta?

Vierailija
11/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerronko miksi? Minulla on 2 lasta. Toinen on jo teini, saman koulun saanut kotona kuin nykyinen uhmis. Tuo teini on äärimmäisen kohtelias, hieno poika. Opiskelee matematiikkaa pääaineena ja tähtää tähtitieteen pariin. Älykkäät lapset kyseenalaistaa, tampiot matkii vanhempiaan kuin papukaijat "olipas tuhma lapsi, ei noin saa kiukutella". jos mun lapsi olisi sanonut noin olisin ollut ihan sairaan pettynyt. Tajunnut, että lapseni on tavis-tyhmeliini.

Vierailija
12/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko tosiaan niin, että vain sinun mielipiteesi on se ainoa oikea? Että muilla ei voi olla eri näkemyksiä, kun sinun poikasi sentään opiskelee yliopistossa matematiikkaa ja tähtää tähtitieteen pariin? Kuule, siinä hänen opiskelussaan ei ole yhtään mitään ihmeellistä, mutta se taitaa olla sinulle ylpeydenaihe elämässä?

Ja mitä kyseenalaistamista tuossa kuvaamassani tilanteessa oli? Kerropas se minulle, kun kerran tunnuit olevan paikalla toteamassa omin silmin.

Ap.

PS. Tiesitkö muuten, että nerouden ja hulluuden raja on häilyvä?

Vierailija
13/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeasti koulutettu ja sivistynyt ihminen hallitsee oikein kirjoituksen, ei nimittele toisia ja on muutenkin suvaitsevaisempi kuin ne tavis-tyhmeliinit. Sinulla tuppaa olemaan noita kirjoitusvirheitä sun muita virheitä viesteissäsi...

Ja kerronko miksi? Minulla on 2 lasta. Toinen on jo teini, saman koulun saanut kotona kuin nykyinen uhmis. Tuo teini on äärimmäisen kohtelias, hieno poika. Opiskelee matematiikkaa pääaineena ja tähtää tähtitieteen pariin. Älykkäät lapset kyseenalaistaa, tampiot matkii vanhempiaan kuin papukaijat "olipas tuhma lapsi, ei noin saa kiukutella". jos mun lapsi olisi sanonut noin olisin ollut ihan sairaan pettynyt. Tajunnut, että lapseni on tavis-tyhmeliini.

Vierailija
14/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

totesin vain, ettei sinun lapsesi ole mitään neropatteja kun suoraan mielsivät lapsen tuossa käyttäytyneen tuhmasti. Mitä jos lapsi juoksi väkivaltaista mammaa karkuun? sinun lapsesi päättivät heti, että aikuinen on oikeassa. Käytätkö muuten paljon termiä Tuhma lapsi? Se on haitallinen lapsen terveelle kehitykselle.

Toisaalta mitäs minä sinulle enää aiheesta, sinun lapset on jo menneet piloille.

Jep, olen ylpeä lapsistani, minulla on siihen syytä. Se saattaa napsahtaa taas sinun nilkkaan, sinulla on pelkkiä undulaatteja. Otan osaa : )

Vierailija
15/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n lapsi ei ole neropatti kun mielsi huutamisen ja kirkumisen kaupassa huonoksi käytökseksi?

Lapsen älystä en näillä tiedoin osaa sanoa, mutta hyvin kasvatettu lapsi tuntuu ap:lla olevan. Kyllä peruskäytöstavat sisäistänyt 4-vuotias tietää, että niin ei kaupassa käyttäydytä. Vaikka sitten itsehillintä ei joskus siihen ihennekäyttäytymiseen riittäisikään.

Vierailija
16/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kiukuttelu julkisella paikalla ei tule kysymykseenkään. Teistä tälläiset "ylikiltit" lapset ovat varmasti nujerrettuja, mutta tietyissä paikoissa ajateltaisiin että ne riehuvat uhmaikäiset ovat egoistisia, huonosti käyttäytyviä lapsia.

Vierailija
17/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin eilen kaupassa juuri kaksi vuotta täyttäneen kanssa. Tarkoitus oli vain hakea yksi leipäpussi puistoreissulla ja mennä nopeasti kotiin. Lapseni on hyvin omatahtoinen tapaus ja olisi halunnut ajaa kaupan mopolla. Hän istui rattaissa ja sanoin, että tällä kertaa ei mopoa tarvita, kun ollaan niin vähän aikaa. Siitä sitten seurasi huuto ja raivo ja hän pomppasi rattaista pois ja juoksi mopolle. Koin ihan suunnatonta nöyryytystä siitä, etten ollut "osannut kasvattaa" lastani tottelemaan tällaisessa tilanteessa, vaan jouduin kantamaan huutavan lapsen pois kaupasta yrittäen saada rattaat ja kaikki laukut ja pussukat toisella kädellä ulos. Yleensäottaen tyttäreni on aika mukava ja "hyvinkäyttäytyvä" lapsi. En tiedä millaisia lapsia muilla on, mutta minulla ei ollut mitään keinoa hiljentää tätä lasta tai sovitella tilannetta hänelle mieluisaksi (en nyt yleensäkään kannata ajatusta että lasta tarvitsisi aina miellyttää). Täytyy myöntää, että hermot siinä menivät, mutta ehkä se näkyi lähinnä naaman väristä. Varmaan katselijat (heitä ei ollut vähän) ajattelivat, että tuossa on taas nuori äiti, jolla ei oikein ole homma hanskassa. Jokainen heistä olisi saanut tulla kokeilemaan omia metodejaan tuon tilanteen selvittämiseksi.

Tältä pohjalta en haluaisi lähteä arvostelemaan ketään yhden epäonnistuneen kauppareissun perusteella. Toiset lapset ovat helpommin käsittelyn ulottumattomissa kuin toiset, vaikka tietenkin kasvatuksellakin on tähän osansa.

Sitäpaitsi mulla on ainakin harvoin mahdollisuutta keskeyttää viikoittaista tunnin kauppareissua minkäänlaisen uhmakohtauksen yllättäessä.

Vierailija
18/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun pitäis ostaa sille lapselle karkkia että se on hiljaa.

Vierailija
19/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en ymmärrä miten tuollaisen tilanteen hoitamiseen liittyy. Sairaana ei jaksa tietty aina olla jämäkkä jne mutta jos 20 min jaksaa juosta lapsen perässä pitkin kauppaa niin luulisi että olisi jaksanut sen lapsen myös samalla vaivalla kantaa ulos sieltä kaupasta.

Ei voi olla ainakaan lapsen etu tuollainen.

Vierailija
20/34 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät hyssykät. Kun vedit noin herneen nenään tästä minun avauksestani, niin joko a) sinä olet vapaan kasvatuksen kannattaja, b) Curling-vanhempi, c) pikkutärkeä paska, joka luulee olevansa jotakin poikansa yliopisto-opintojen takia, d) puutteessa elävä tiukkapipo tai e) mielenterveysongelmainen, jonka lääkkkeet ovat jääneet ottamatta.

En yleensä sorru haukkumisen tasolle, mutta en silti ymmärrä, miksi minä olen tyhmä ja lapseni ovat undulaatteja. Susta pitäisi tehdä ilmoitus palstan valvojille ja poliisille, sillä ei terve ihminen käytä tuollaista kieltä toisia tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Mietipä sitä.

Ai niin. En ole muuten koskaan kuullut, että synnytyksen jälkeinen masennus kestäisi äidillä lapsen uhmaikään saakka. Kyllä se minullakin helpotti ihan vauva-aikana...

Ap.

totesin vain, ettei sinun lapsesi ole mitään neropatteja kun suoraan mielsivät lapsen tuossa käyttäytyneen tuhmasti. Mitä jos lapsi juoksi väkivaltaista mammaa karkuun? sinun lapsesi päättivät heti, että aikuinen on oikeassa. Käytätkö muuten paljon termiä Tuhma lapsi? Se on haitallinen lapsen terveelle kehitykselle.

Toisaalta mitäs minä sinulle enää aiheesta, sinun lapset on jo menneet piloille.

Jep, olen ylpeä lapsistani, minulla on siihen syytä. Se saattaa napsahtaa taas sinun nilkkaan, sinulla on pelkkiä undulaatteja. Otan osaa : )