Nykyajan kilttityttö -opettajat eivät saa kuria luokkaan
Ei lapset ole miksikään muuttuneet aikojen saatossa. Aina on ollut alemman sosiaaliluokan huonosti kasvatettuja ja vähemmällä älyllä varustettuja lapsia ja hyvin kasvatettuja normaalilapsia, sekä muita alaspäin katsovia yläluokan lapsia. Suurin osa lapsista on ollut kuitenkin aina normaaleja, nykyäänkin. Ja luokalle on aina mahtunut pari häirikköä.
Nykyisin opettajat eivät vaan osaa pitää kuria. Osa kyllä pitää ja heillä ei ole luokan kanssa ongelmia. Outoa, että tpisella opettajalla sitten onkin ongelmia ihan saman luokan kanssa, minkä kanssa toinen opettaja pärjää vallan mainiosti.
Opettajat luulevat, että jatkuva wilmassa kotiin ilmoittelu on avain työrauhaan luokassa. Varmasti osaltaan voi auttaakin, mutta oppilaat näkevät sen ennemminkin kostona oppilaalle ja opettaja menettää kasvonsa ja auktroriteetin oppilaiden silmissä. Kummasti ne vähiten wilmassa ilmoittelevat opettajat pärjäävätkin työssään parhaiten.
Syy ei aina ole tässä ajassa ja lapsissa, joskus syy löytyy ihan sen opettajanpöydän takaa, taitamattomuudesta käsitellä lapsia.
Kommentit (34)
Lapset todellakin ovat muuttuneet!
Vierailija kirjoitti:
Millä aikaperspektiivillä uskot lasten muuttuneen? Itse aloitin 70-luvulla kouluni ja kyllä meillä möykättiin ja itketettiin opettajia.
t. opettaja
Ei opettajat ole muuttuneet vaan oppilaat ja varsinkin niiden vanhemmat. Nykyään opettajaa pidetään suunnilleen jonain asiakaspalvelijana. Oppilaat ovat myös erittäin tietoisia omista oikeuksistaan viimeiseen asti. On myös ihan normaalia että esimerkiksi sijaisia kuvataan kesken oppitunnin etkä voi käytännössä tehdä yhtään mitään asialle kuin soittaa vaan rehtoria paikalle.
Tässä on se syy miksen mene ikinä töihin peruskouluun. Terveisin tuleva opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajat ole muuttuneet vaan oppilaat ja varsinkin niiden vanhemmat. Nykyään opettajaa pidetään suunnilleen jonain asiakaspalvelijana. Oppilaat ovat myös erittäin tietoisia omista oikeuksistaan viimeiseen asti. On myös ihan normaalia että esimerkiksi sijaisia kuvataan kesken oppitunnin etkä voi käytännössä tehdä yhtään mitään asialle kuin soittaa vaan rehtoria paikalle.
Tässä on se syy miksen mene ikinä töihin peruskouluun. Terveisin tuleva opettaja.
Tämä!! Veit sanat suustani!
Kyllähän vieläkin saa jättää jälki-istuntoon ja poistaa luokasta ja siirtää toiseen luokkaan (esim. naapuriluokkaan) opiskelemaan loppupäiväksi, jos omassa luokassa opiskelu ei suju. Opettajilla on myös mahdollisuus ehdottaa erityistapauksia erityisluokkiin, tai erityiskouluun, kyllä niitäkin vielä löytyy. Pahimmissa tapauksissa sairaalakoulu olisi ainut vaihtoehto mielestäni.
Ap
enää ei saa piiskata lapsia karttakepillä, siksi kaikki mennyt vituksi
tv ex ope
enää en mee töihin oon mieluummin työtön ja sossusa ja juon kaljaa
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on varmaan muuttuneetkin. Ne kehtaa käydä opettajien silmille toisin kuin takavuosina. Mutta pääosin oppilaitten kanssa pärjää, kunhan löytää oman tapansa "pitää kuria". Itselläni ei ole mitään jermuauktoriteettia. Yleensä seiskaluokkalaiset ovat vähän pitelemättömissä. Mutta kunhan olet tutustunut niihin, niin ysillä saat ne jo rauhoittumaan ja kuuntelemaan. Ihan kaikkeen ei kannata puuttua. Esim mitä se kuvaaminen haittaa? Tietysti silloin jos käyttäydyt itse jotenkin hassusti. Mutta jos et, niin...??
Opettajat eivät uskalla olla jämäköitä ja käyttää valtaansa. Asema ja auktoriteetti ansaitaan, tai sitten menetetään omalla lipsuvalla otteella.
Olin nuorena yhden vuoden aineenopettajan sijaisena, tunteja ala-asteella, yläasteella ja lukiossa. Olin nuori, 24 vuotias. Ei ollut yhdelläkään tunnilla ongelmia. Jos joku yritti metelöidä, otin huumorilla ja ystävällisellä asenteella tilanteen haltuun. Jos olisin kiljunut ja kimittänyt, peli olisi meneyetty saman tien ja loppuvuosi yhtä helvettiä. Oman hyvän sijaisvuoden jälkeen en voi kuin ihmetellä, miten koulutuksen saaneella opettajalla, peräti niin monella, voi olla hankaluuksia auktoriteetin saavuttamisessa. Myöskään yksikään oppilaan huoltaja ei kyseenalaistanut mitään koko vuotena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aikaperspektiivillä uskot lasten muuttuneen? Itse aloitin 70-luvulla kouluni ja kyllä meillä möykättiin ja itketettiin opettajia.
t. opettaja
70-luvulla ei yläasteella ollut konstailevia neekerimiehiä oppilaina.
No toi voi tietysti olla totta. Minä olen opettajana maalaisyläkoulussa, jossa "neekerimiehiä" ei ole konstailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vieläkin saa jättää jälki-istuntoon ja poistaa luokasta ja siirtää toiseen luokkaan (esim. naapuriluokkaan) opiskelemaan loppupäiväksi, jos omassa luokassa opiskelu ei suju. Opettajilla on myös mahdollisuus ehdottaa erityistapauksia erityisluokkiin, tai erityiskouluun, kyllä niitäkin vielä löytyy. Pahimmissa tapauksissa sairaalakoulu olisi ainut vaihtoehto mielestäni.
Ap
Et tiedä alkuunkaan, mitäopettaja saa nykyään tehdä tai ei saa. Oppilaan saa laittaa luookan ulkopuolelle ainoastaan jos opettaja pystyy valvomaan luokasta poistettua. Joten toiseen luokkaankaan ei saa laittaa, ellei satu olemaan laseratsetta. Minulle on aivan sama, mitä vanhemmat ajattelevat Wilma-merkinnöistäni, kunhan opettavat lapsensa käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oppilaita ei saa laittaa pois luokasta, vaan jos oppilas ei suostu rauhoittumaan viimeinen vaihtoehto on soittaa poliisit paikalle. Erityisopetuksen pariin joitain oppilaita on hyvin vaikea saada, koska vanhemmat vastustavat. Monet vanhemmat kieltävät että heidän lapsellaan olisi mitään ongelmia tai erityisyyksiä joiden vuoksi pitäisi tutkia lasta vähän tarkemmin. Opettaja siis EI voi lähettää ketään tutkimuksiin jos vanhemmat kieltävät. Tietysti opettaja voi tehdä räikeimmistä tapauksista lastensuojeluilmotuksen, mutta opettaja joutuu ammattinsa vuoksi tekemään sen aina omalla nimellään.
Monesti oppitunnista menee aivan kohtuuton määrä pelkästään jonkun raivoajan rauhoitteluun. Missä on muiden oppilaiden oikeus opiskella ja oppia? Jos luokassa on yksikään höyrypää niin oppitunnit on pilalla. Opettajan pitää myös pystyä huolehtimaan muiden oppilaiden turvallisuudesta, eli pelkästään se että jättäisi meuhkaajan huomiotta ei käy, jos joku muu oppilas voi olla tulilinjalla.
Ei taas tätä Kiltit tytöt ja kympin tytöt sitä ja tätä -ulinaa....
Opettajilla ei ole valtuuksia toimia.
Luokissa tarvittaisiin järjestyspoliisia, sairaanhoitajaa ja psykologia, jotta opettajalla ja normaaleilla oppilailla olisi turvallista ja työrauha.
Vaikeasti häiriintyneet oppilaat pois normaalikouluista ja hoitoon, tarvittaessa sairaalaan!
Tavatkin on muuttuneet. Entiset kurinpidot on kiellettyjä. Luokasta ei saa poistaa ellei voi valvoa. Ja mitenpä valvot ja opetat hyvin ellei ole lasiseinäinen luokka? Meidän koulu on myös luopunut jälki-istunnoista.
Minä saan pidettyä luokan kurissa ja mulla on auktoriteettiä vaikka olen 150cm 26-vuotias hyvin kiltin näköinen nainen. Menen sillä keskitiellä ja oon luopunut siitä ehdoton kännykkäkielto mantrasta jota moni toistaa, koska se ei vaan toimi tähän sukupolveen, jolle se kännykkä on kasvanut käteen.
Mun linja on, että natseile ja esim. tehtäviä tehdessä saa kuunnella musiikkia kuulokkeilla, koska siitä ei oo häiriötä, mutta en myöskään oo turhan rento vaan mun oppilaat tietää että esim. tämä musiikkietu lähtee jos silloin ei kuunnella, kun minä puhun. Myöskään läksyjä en yleensä anna erikseen, ne tulee mitä ei tunnilla ehdi.
He myös tietävät, että vastuu oppimisesta on heillä, jos netti kiinnostaa enemmän niin se on vähän voi voi, mulla (=koululla) ei oo resursseja pitää tukiopetusta joka kerta, kun joku ei viitsi keskittyä. Toimii oikeastaan joka luokkaan ja hiljaisuus säilyy. Jotkut tuijottaa lähinnä vaan sitä luuria, mutta ovat silti hiljaa eivätkä häiritse muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on varmaan muuttuneetkin. Ne kehtaa käydä opettajien silmille toisin kuin takavuosina. Mutta pääosin oppilaitten kanssa pärjää, kunhan löytää oman tapansa "pitää kuria". Itselläni ei ole mitään jermuauktoriteettia. Yleensä seiskaluokkalaiset ovat vähän pitelemättömissä. Mutta kunhan olet tutustunut niihin, niin ysillä saat ne jo rauhoittumaan ja kuuntelemaan. Ihan kaikkeen ei kannata puuttua. Esim mitä se kuvaaminen haittaa? Tietysti silloin jos käyttäydyt itse jotenkin hassusti. Mutta jos et, niin...??
Toisen ihmisen kuvaaminen salaa/ilman lupaa on yksiselitteisesti laitonta. Kyllä ne lait oppilaitakin koskee, ja mielestäni opettajilla on oikeus vaatia itselleen työrauha. Mutta kiva jos itseäsi ei haittaa jos muut koko ajan räpsivät kuvia sinusta tai kuvaavat koko ajan tekemisiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sairaalakoululla ei ole mitään tekemistä häiriköimisen kanssa. Sitä käyvät lapset ja nuoret, jotka eivät sillä hetkellä pysty tai saa mennä tavalliseen kouluun. Voivat olla esim.nuorisopsykiatrisessa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen kuvaaminen salaa/ilman lupaa on yksiselitteisesti laitonta. Kyllä ne lait oppilaitakin koskee, ja mielestäni opettajilla on oikeus vaatia itselleen työrauha. Mutta kiva jos itseäsi ei haittaa jos muut koko ajan räpsivät kuvia sinusta tai kuvaavat koko ajan tekemisiäsi.
No, aika harvoin huomaan jonkun minua kuvailevan. Minä olen ihan kuvauksellinen, joten mikäs siinä. Ei minusta saa mitään kohupätkiä someen. Mutta komennan kyllä näkyvät ja häiritsevät puhelimet pois kädestä, ihan siksi että häiritsevät oppilaitten omaa opiskelua.
kuka vitu jättä jälki- istuntoonnoita ipanoita, 1) ne ei opi mitään 2) open ajasta menee palkatonta vapaa- aikaan jälkkärin
en todellakaan uhraisi vapa-aikaani ipanoihin jotka riehuu,
tv ex eopa ala asteelta
Miten sitten lapseni luokassa on laitettu oppilaita harva se päivä ulos luokasta ja yksi mahdoton häirikkö siirretään usein naapuriluokkaan (pari vuotta vanhempien oppilaiden tunnille), kun omassa luokassa ei ole rauhoittunut.
Tekeekö koulu muka väärin toimiessaan noin? Minulle sopii kyllä tuollainen, saapahan oma lapseni olla häiriköktä rauhassa.
paitsi, että ennen se kilttityttö sai pistää häirikön ensin jälkkään ja jos jatkuvasti häiritsi niin oli nopeasti tarkkailuluokalla