vesirokosta
Vanhemmat on töissä ja en jaksa oottaa että pääsisin kyseleen niiltä niin sain kuningasidean tulla tänne :D
Eli oon 16 vuotias tyttö ja tuli vaan mieleen että en oo siis ikinä sairastanut vesirokkoa. Eikä myös mun pikkusisaruksetkaan ja molemmat on jo yli 8 v. Ja nyt mua alko kuumotteleen että mun on pakko saada se rokotus millä estää se (eiks semmonen oo olemassa) kun kaikki aina sanoo että se on tosi vaarallista aikuisena.
Onks muita joilla ei oo ikinä ollut ja ootte jo aikuisia?
Kommentit (4)
Mä sairastin 33-vuotiaana. Oli mulla tosi lievä tauti. Luulin ihan vaan ihottumaksi, kun alkuun tuli ranteisiin pieniä näppylöitä joiden "päässä" oli pikkuruinen vesikello. Olo oli aika normaali, ei kuumetta, ehkä ihan vähän sellainen olo kuin flunssa olisi tulossa päälle.
Yllätys olikin iso kun työterveyslääkäri sanoi että "ihottuma" on vesirokko. Koko sairauden ajan oli niin terve olo että olisin voinut käydä vaikka töissä sen puolesta (en toki käynyt etten tartuta muita). Ainoa oire oli ne vesikellot, jotka hetken päästä muuttuivat ruviksi. Edes ne näpyt ei mulla kudinneet kovin paljoa. Jälkiseurauksena sitten kyllä jokaisen irronneen isomman ruven kohdalle jäi ihoon pysyä kuoppa, ja niitä on naamassakin ruma kokoelma.
Kannattaa hankkia se rokote.
Vaikka vesirokko itsessään ei välttämättä oo rankka tauti, sen sairastaneet saavat tosi helposti vanhana vyöruusun, joka on todella, todella kivuliaalla ihottumalla oireileva tauti.
Vesirokkorokote on "vanha" ja hyvin tunnettu rokote. Sellaisissa riskejä ei oikeastaan ole, jos verrataan vaikka influenssarokotteisiin. Niitähän täytyy tehdä uusiksi vähän väliä. Ei niiden haittoja ehditä sillä tavalla tutkia, ne tulevat esiin myöhemmin.
Toivoisin sydämestäni, että ihmiset eivät enää pitäisi positiivisena asiana vesirokon sairastamista.
No tuo kuuluu nykyään yleiseen rokotusohjelmaan. Omat lapseni rokotin jo ennen tuota muutosta. Syynä se, että esikoinen ei vielä eskariinkaan mennessä ollut sairastanut vesirokkoa, vaikka sitä joka vuosi tarjolla olikin ja nuorempi 2v lapsi oli todella herkkä ja atooppinen iholtaan. Työkaveri kertoi, miten heillä oli ollut kamala tauti atopian takia. Rahaa rokotteisiin meni molemmille lapsille (rokote+vahvistus) kolmisen sataa.
Muistaakseni rokote oli ilmainen jotain alle 10 tai 11 vuotiaille, mutta sinulle jo maksullinen.
Jos olisit minun lapseni, hoitaisin rokotteen kuntoon.
Minä oon kuullut että jotkut ovat immuuneja vesirokolle.