Haluan siirtää rahani pois Nordeasta! Mihin pankkiin kannattaisi avata uusi tili?
Tänään uutisoitiin, että Nordea aikoo vähentää pohjoismaissa 6000 työntekijää, vaikka on viimeisten kolmen kuukauden aikana tahkonnut voittoa miljardin! Yritys on siis huippukannattava, mutta silti pitää sulkea pankkikonttoreita eri puolilla maata. Irtisanottua henkilökuntaa korvataan entistä enemmän puolalaisella halpatyövoimalla ja erilaisilla automaatioratkaisuilla, kertoo Yle (https://yle.fi/uutiset/3-9902234).
"Uudistuksia" perustellaan luonnollisesti kustannusten karsimisella ja liiketoiminnan tehostamisella, mutta pelkkä tehostaminen ja henkilöstökulujen leikkaaminen ei toki yhtiön hallitukselle tai osakkeenomistajille riitä. Lisäksi on nimittäin pakko ryövätä asiakkaiden tileiltä 5 euron kuukausittaista maksua vain siitä hyvästä, että asiakkaat saavat jatkaa rahojensa pitämistä Nordeassa ja käyttää niitä verkkopankin kautta. No, kaippa tämä 5 euron kuukausimaksujen nyhtäminen asiakkailta sentään mahdollistaa hyvien osinkojen maksamisen niille osakkeenomistajille...
Tuntuu muuten aika kummalliselta ajatella, että joskus muinoin pankeilla oli tapana maksaa asiakkailleen ihan korkoa niistä rahoista, joita nämä pankkitileilleen olivat tallettaneet - jopa aivan normaaleille käyttötileille. Nyt tavallisen asiakkaan on tuollaisista talletuskoroista turha edes haaveilla. Ehkä nekin rahat nykyään menevät osakkeenomistajille?
Anyway, oma mittani on viimeistään nyt tullut täyteen, ja olen ajatellut irtisanoa tilini Nordeassa. Onko ehdotuksia, mihin pankkiin tavallisen pienituloisen palkansaajan kannattaisi rahansa siirtää?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
S-Pankki. Ilmainen ja konttori on auki "laajemmin" kuin "normaaleissa" pankeissa. Hankala tuosta on paremmaksi laittaa.
S-pankin kautta sijoittaminen on vitsi, verkkopankki kömpelö, konttorissa olen tainnut käydä viimeksi 2 vuotta sitten (silloinkin toisen pankin kuin omani), Nordeakin on ilmainen avainasiakkaalle.
En enää suostu käyttämään paperisia tunnuslukuja pankkiasioissa. Onko jollain muulla pankilla tunnuslukusovellusta kuten Nordealla?
Köyhät vievät nordeaan vain hiekkaa lattioille. Vaihtakaa pankkia. Walhroos haluaa vain miljonäärejä nordeaan.
Vierailija kirjoitti:
S-pankkiin tai Danskeen.
Danske on juuri ilmoittanut vähentävänsä neljänneksen konttoreistaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordeasta EI kannata vaihtaa jossei halua tuulipukujen kanssa jonottelaan. Ei hyvää päivää. Upeita uudistuksia Nordealta, kohta saadaan osakkeenomistajana nähdä hyöty kun näistä turhista riippakivistä Nordean organisaatiossa päästään eroon.
Juuri tästä syystä aionkin vastedes olla Nordean tuulipukuasiakas eli riippakivi pahimmasta päästä.
Nro 5
Vinkkejä, miten voisin vielä tehostaa tuulipukuasiakkuuttani suurpääoman vastaisessa taistelussani? Hankinko tuulipuvun, johon sonnustautuneena pelmahdan suurieleisesti pankin sulkemisaikaan vaatimaan viisisenttisten vaihtoa sadan euron seteliksi?
Laitat Nordean maksamaan sulle. Se onnistuu parhaiten kun ostat Nordean osakkeita. Itse asiassa suosittelen että kaikki pankinvaihtajat ostavat edes yhden osakkeen koska sillä pääsee yhtiökokoukseen hiillostamaan Nallea.
Vierailija kirjoitti:
En enää suostu käyttämään paperisia tunnuslukuja pankkiasioissa. Onko jollain muulla pankilla tunnuslukusovellusta kuten Nordealla?
Nordea on edelläkävijä ja tulee upottamaan nämä kaikki papereita ja lippulappuja käyttävät pankit 100-0. Osa nöyrtyy ja uudistuu perässä, osa tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.
Onneksi on Nordea. Iso kiitos rohkeista ja täysin oikeista päätöksistä vuosien varrella.
niinnoh, minä oon tykänny nordean paperitunnuksista mutta nyt ne vetää nekin poies, applikaatio on mukamas kätevämpää? onhansejoo kätevämpi hakkeroida kuin paperijumalauta!
kyllä sitä rahaa liikku minunkin tileillä kun työelämässä olin, mutta seuraavaksi taas opiskelemaa, ei kulje kuin hiekka
Vierailija kirjoitti:
Minä taas nimenomaan haluaisin käyttää paperisia tunnuslukulistoja, koska ne ovat turvallisuudeltaan ihan eri luokkaa kuin joku hakkeroitavissa oleva mobiiliapplikaatio.
Mitä sitten jos vaikka puhelin varastetaan tai saastuu haittaohjelmalla?
Tunnuslukulistoista luopuminen ja mobiilikikkareisiin pakottaminen on jälleen yksi uusi syy vaihtaa nordeasta pois.
m85 kirjoitti:
niinnoh, minä oon tykänny nordean paperitunnuksista mutta nyt ne vetää nekin poies, applikaatio on mukamas kätevämpää? onhansejoo kätevämpi hakkeroida kuin paperijumalauta!
kyllä sitä rahaa liikku minunkin tileillä kun työelämässä olin, mutta seuraavaksi taas opiskelemaa, ei kulje kuin hiekka
Oletko tosissasi? Ethän oikeasti ole? Niitä lippulappuja saa kyllä vielä muista kivikautisista pankeista. Tervemenoa vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas nimenomaan haluaisin käyttää paperisia tunnuslukulistoja, koska ne ovat turvallisuudeltaan ihan eri luokkaa kuin joku hakkeroitavissa oleva mobiiliapplikaatio.
Mitä sitten jos vaikka puhelin varastetaan tai saastuu haittaohjelmalla?
Tunnuslukulistoista luopuminen ja mobiilikikkareisiin pakottaminen on jälleen yksi uusi syy vaihtaa nordeasta pois.
Perehdy hieman aiheeseen, ennen kuin alat mouhoamaan. Ei mitään järkeä väittää, että paperinen lippulappu (joka monella kulki jopa lompakossa!!!) olisi turvallisempi kuin tunnuslukusovellus. Tunnuslukusovelluksessa on päinvastoin otettu askel kohti turvallisempia ja helppokäyttöisempiä pankkipalveluja.
Mikä siinä kehityksessä aina niin kovasti häiritsee? Anna kun arvaan. Vastustit myös nettipankkia aikanaan, koska pankista tulee kasvoton jne muuta roskaa mitä siihen aikaan puhuttiin teikäkäisten toimesta.
Säästöpankki on ainoa, josta saa oikeasti palvelua. Joudun pankkien kanssa olemaan tekemisessä töiden vuoksi. Nordea pahin, Danske laskenut tasoaan lujaa, OP mukamas mukava - oikeasti ihan muuta.
Kannattaa ennen op:hen siirtymistä lukea eläkkeelle jäävän pääjohtaja Karhisen haastattelu. OP:kin tulee antamaan kenkää tuhansille. Pankkimaailma on murroksessa. Joko modernisoit toiminnot ja pistät ne paperinpyörittäjät pihalle tai huomaat kilpailijoiden menevän ohi vasemmalta ja oikealta. Kylmä tosiasia.
Muutama tuttu työskentelee vielä Nordealla. Sitten kun heidätkin on irtisanottu siirrän rahani pois.
Kuulin että Nordeaan ei saa enää mennä kotipaikkakunnalla.
Pitää varata aika.
Rahaa ei enää saa sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia tähän mennessä vastanneille. Jos saan hieman vielä täydentää aloituspostauksen kysymystä, niin olisi hyvä jos kertoisitte samalla vähän enemmän perusteluja mielipiteillenne, niin valistuneen päätöksen tekemisestä tulisi helpompaa jokaiselle joka lukee tätä ketjua ja mahdollisesti harkitsee pankin vaihtamista.
t. ap
No sehän riippuu ihan sinun asioinnista, mikä pankki on hyvä. Jos olet palkansaaja, jolle tili tulee ja tili menee etkä harrasta osakesijoittamista, niin S-Pankki on hyvä ja halpa, kunhan olet asiakasomistaja ja maksanut 100€ jäsenmaksun. Jos olet osakesijoittaja, niin Nordealla on todella edulliset välityspalkkiot verrattuna S-Pankin FIMiin.
Meillä on asuntolaina ja palkkatili Nordeassa, sijoitukset FIMissä (jossa palvelutaso laskenut sen jälkeen kun S-Pankki osti sen) ja ulkomaiset sijoitukset ulkomaisilla välittäjillä. Meille Nordea on hyvä, koska ollaan asuntolaina-asiakkaita ja palvelumaksut tosi alhaiset, 1,5€ kuussa. Nordeassa on yksi luottokortti ja S-Pankissa toinen. S-Pankin luottokortista menee 2€/kk jos saldoa ei maksa nollille ennen kuin lasku tulee (mikä joskus hankalaa). Nordean kortti on Finnair-kortti, joten siinä on joku isompi vuosimaksu.
Lapsella on myös tili Nordeassa ja sijoituksetkin siirrettiin sinne. Kun kerran kolmessa kuussa tekee kaupan, ei mene säilytysmaksua. Tili ja verkkotunnukset ilmaiset. Myös S-Pankissa hänellä on tili ja verkkotunnukset, ilmaiset nekin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennen op:hen siirtymistä lukea eläkkeelle jäävän pääjohtaja Karhisen haastattelu. OP:kin tulee antamaan kenkää tuhansille. Pankkimaailma on murroksessa. Joko modernisoit toiminnot ja pistät ne paperinpyörittäjät pihalle tai huomaat kilpailijoiden menevän ohi vasemmalta ja oikealta. Kylmä tosiasia.
Juuri näin. Automaatio tulee lopettamaan monet hommat pankkisektorilla ja mm. lainan myöntäminen tulee automatisoitumaan täysin. Nordea on paskonut panamapaperi-casessa maineensa, mutta nämä tulevat irtisanomiset koskevat jokaista pankkia, joka pyrkii varautumaan markkinan muutokseen!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni 28.000€ jäljellä asuntolainaa nordeassa. Mutta jäin työttömäksi,olen yksinelävä nainen. Haluaisin eroon nordeasta, mutta ei taida olla mahdollista?
Työttömänä voi kieltämättä olla vaikea saada asuntolainaa jostain muusta pankista. Onhan sulla Lyhennysjousto jo otettu käyttöön? Jos ei ole, niin suosittelen ehdottomasti!
Op nyt on ihan kypsä pankki.
Vaihdoin sieltä S-pankkiin, on ilmainen.
Bonukset tulee samalle tilille.
Hyvä mulle, kun asioidaan Prismassa.
Köyhälle ihmiselle hyvä pankki.
S-Pankki. Ilmainen ja konttori on auki "laajemmin" kuin "normaaleissa" pankeissa. Hankala tuosta on paremmaksi laittaa.