Minkä tuloksen saatte?
Kommentit (44)
1
...kun ensin lasketaan sulkujen sisältö ja nimittäjän arvo, ja lopuksi tehdään jakolasku.
No ei tuohon neroutta tarvita, kun muistaa jo peruskoulun ala-asteella (minun tapauksessa kansakoulussa) opetetut säännöt siitä, mitkä laskutoimitukset suoritetaan ensin. Minäkin vitosen matikalla osasin heti laskea, että tulos on 1.
Höpöhöpö, oikea vastaus on 25. Ensin lasketaan suluissa oleva, ja sitten jako- ja kertolaskut järjestyksessä vasemmalta oikealla. Ei niitä kertolaskuja lasketa aina automaattisesti ennen jakolaskuja, silloin saataisiin kyllä se 1 vastaukseksi...
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, oikea vastaus on 25. Ensin lasketaan suluissa oleva, ja sitten jako- ja kertolaskut järjestyksessä vasemmalta oikealla. Ei niitä kertolaskuja lasketa aina automaattisesti ennen jakolaskuja, silloin saataisiin kyllä se 1 vastaukseksi...
Sulut muuttaa laskujärjestystä siten, että 3*2 + 3*3 = 15, ja 15/15 = 1.
Ei tuohon matikkaneroutta tosiaan tarvitse. Jopa minä sain tulokseksi 1, vaikka olin huono matikassa.
Ensin sulkeiden sisällä oleva toimitus, sitten kertolasku, sitten jakolasku – näin meille opetettiin aikoinaan.
1 (lunttasin aloituksesta)
t. fyysikko
En saanut mitään koska en osannut. Sen muistin että suluissa olevat ensin sitten kerto- ja jakolaskut. En muistanut miten lasketaan 3(5). Siitä tulee siis kertolasku. Peruskoulusta on aikaa jo 25 vuotta.
Ensimmäiseksi lausekkeesta lasketaan kaikki laskut sulkeiden sisällä.
Toiseksi lasketaan potenssilaskut.
Kolmanneksi lasketaan kerto- ja jakolaskut vasemmalta oikealle.
Viimeiseksi lasketaan yhteen- ja vähennyslaskut vasemmalta oikealle.
Oikea tulos on siis 25
Sana kirjoitti:
Ei tuohon matikkaneroutta tosiaan tarvitse. Jopa minä sain tulokseksi 1, vaikka olin huono matikassa.
Ensin sulkeiden sisällä oleva toimitus, sitten kertolasku, sitten jakolasku – näin meille opetettiin aikoinaan.
Ei tarvitsekaan. Mutta siinä mielessä nimimerkki matikkanero on pätevä, kun katsoo näitä vastauksia. :D Aika hirvittävää, miten moni saa tulokseksi väärän eli 25.
25
Sulkeet ensin. Sen jälkeen jako- ja kertolaskut JÄRJESTYKSESSÄ VASEMMALTA OIKEALLE!
Kerto- ja jakolaskut ovat samanarvoisia.
Joo joskus sata vuotta sitten on saatettu opettaa väärin että kertolaskut ennen jakolaskua.
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
Ei tarvitsekaan. Mutta siinä mielessä nimimerkki matikkanero on pätevä, kun katsoo näitä vastauksia. :D Aika hirvittävää, miten moni saa tulokseksi väärän eli 25.
Voi hyvä isä! Miten jotkut haluaa ylpeillä tyhmyydellään!
Vierailija kirjoitti:
25
Sulkeet ensin. Sen jälkeen jako- ja kertolaskut JÄRJESTYKSESSÄ VASEMMALTA OIKEALLE!
Joo joskus sata vuotta sitten on saatettu opettaa väärin että kertolaskut ennen jakolaskua.
Sulla on ihan oikeat perusteet, kyllä, mutta silti saat väärän tuloksen. Sulkeet tosiaan ensin eli 3*2+3*3 = 15.
Pääsin peruskoulusta 9 vuotta sitten yli 9 keskiarvolla.
15/3(2+3)
15 / 3*2 + 3*3
15/6+9 = 11,5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25
Sulla on ihan oikeat perusteet, kyllä, mutta silti saat väärän tuloksen. Sulkeet tosiaan ensin eli 3*2+3*3 = 15.
Pääsin peruskoulusta 9 vuotta sitten yli 9 keskiarvolla.
Mitähän ihmettä sä lasket?
15/3(2+3)
15/3×5
5×5=25
Oikean vastauksen saa helpoiten, kun pistää googleen 15 / 3(2 + 3)
15
--------- = 1
3 (2+3)
15/3(2+3) = 25