Asunto ei mene kaupaksi, lyhennysvapaata ei myönnetty, rahat ei riitä mihinkään ylimääräiseen
Toinen meistä opiskelee. Tosi raskasta. Haluaisimme muuttaa ja välittäjääkin vaihdettu. Olemme jumissa. Mitään neuvoja?
Kommentit (40)
Hakekaa lainatarjouksia muista pankeista. Saatte varmasti, pankeilla on kova kilpailu nyt. Kun haette tarjouksia, laskekaa menot alakanttiin ja tulot yläkanttiin tarjouksia hakiessa. Älkää myykö alehinnalla, nyt on hyvät ajat asuntomarkkinoilla alkamassa.
Asunto voi olla " myyvämpi" ja edustavampi tyhjänä ilman kalusteita. Tai stailattuna houkuttelevammaksi.
Tämä on nyt sitä omistusasunnon ihanuutta! Miksi ihmeessä valitatte, kun kuitenkin olette haukkumassa vuokralla asuvia koko ajan? Kauheata kaksinaismoralismia, sanon minä.
Kovat ovat ajat muillakin. Suomen kalleimman talon hintapyyntö on juuri pudotettu kahdestatoista ja puolesta millistä yhdeksään ja puoleen milliin. Sääliksi käy. :( https://www.etuovi.com/kohde/1134689?sc=M1064974913&so=prda&pos=1
Jääkää asumaan ja laitatte myöhemmin uudelleen myyntiin? Ei liian halvalla kannata myydä ellei ole pakkoa muuttaa.
Minkä kokoinen kämppä ja minkälaisella paikkakunnalla? Jos ei ole yksiö tai kaksio, onko mitään toivoa että saisitte siihen jonkun köyhän opiskelijan asumaan teidän kanssa oman huoneeseensa ja tasoittamaan asumiskuluja? Kuinka hirveästi sitä velkaa on jos Garantialta on pitänyt saada takaus? Mikä on lainan kuukausilyhennys ja mitkä on teidän nettotulot? Onko opiskelijalla mahdollisuus keskeyttää opinnot ja jatkaa myöhemmin?
Olen itsekin ollut tuossa kuviossa että itsellä oli vain opintotuki (ekat 1,5 vuotta, 2,5 vuotta opiskelin ilman tukea) ja muistan että tiukkaa oli ja välillä se köyhäily ahdisti. Mutta tilanne helpotti kun valmistuin ja aloin saada työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt sitä omistusasunnon ihanuutta! Miksi ihmeessä valitatte, kun kuitenkin olette haukkumassa vuokralla asuvia koko ajan? Kauheata kaksinaismoralismia, sanon minä.
Täh. Omistusasumisen kustannukset ovat yhtiövastike+lainan korkokulu-((asunnon myyntihinta- asunnon ostohinta)/asumisaika kuukausina)
Jos tämä summa on pienempi kuin vastaavan asunnon vuokra, on omistusasuminen ollut kannattavaa, jos taas suurempi kuin vastaavan asunnon vuokra niin vuorkalla asuminen ollut kannattavaa.
Tämä kiinteistökupla(=ponzi) alkaa purkautua jo näillä korkotasoilla .
Katsokaapa mitä nyt tapahtuu esim. Kanadassa ,San Franciscossa jne.
Korkojen noustessa edes hieman alkaa iso pyörä pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Kanada
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta minua miten asuntojen arvot kehittyvät, Pystyn oman lainani hoitamaan ja jossakin on asuttava. Minulla on asumisen kulut (ilman asunnon arvon muutosta) reilusti alle vastaavan asunnon vuokrahinta olisi. Kulut tästä asunnosta on noin 600 €/kk, joka on ihan siedettävä, kun ottaa huomioon että asun arvoalueella. Tuolla hinnalla täältä ei saa edes yksiötä, ja nyt tässä on tilaa 50 m2 per nuppi tilaa olla ja elää.
"tilanne helpotti kun valmistuin ja aloin saada työttömyyskorvausta"
Tämä kertoo Suomesta paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on garantian takaus ja sillä pankki perusteli, että ei saada lyhennysvapaata, kun aikaisemmin ollut jo.
Hyvä tietää niin osaa tulevaisuudessa välttää tuollaisia ansoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin itse aikaisemmin vuokralaisten ottoa ja muuttoa itse halvempaan vuokralle, mutta aika mahdoton ehkä näin tehdä ottaen huomioon yhtiövastikkeen ja muut kulut mitä kuitenkin maksettava eli jos ei merkittävän paljon halvempaan voi muuttaa niin eipä kannata
Sitten on fiksuinta tosiaan niellä ylpeys ja realisoida tappiot. Toivottavasti saatte edes velan summalla kaupaksi.
Jos tappio näyttää väistämättömältä, niin aina on se vaihtoehto että lakkaa vain maksamasta lyhennyksiä ja asunto menee ulosoton myytäväksi. Ei yhtään mahdoton vaihtoehto, jos ei ole takaajia tai vakuuksia tuttavilta. Ne voi hyvinkin odotella pari kolme vuotta että tilanne asuntomarkkinoilla paranee ja sitten saa kelvollisen hinnan ja saadaan kuitattua sekä laina että perintäkulut myyntivoitosta ja voi jäädä vielä käteenkin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Asunto ollut huhtikuusta. Vastaa toteutuneita kauppahintoja samassa yhtiössä.
No ei tuo vielä paha aika myydä. Kokeilkaa toinen samanmittainen jakso. Voi sitä hintaa pyöristää alaspäin vaikka max. 5000. Kyllä se siitä menee.
Vierailija kirjoitti:
Kovat ovat ajat muillakin. Suomen kalleimman talon hintapyyntö on juuri pudotettu kahdestatoista ja puolesta millistä yhdeksään ja puoleen milliin. Sääliksi käy. :( https://www.etuovi.com/kohde/1134689?sc=M1064974913&so=prda&pos=1
Hieno on, mutta tulee mieleen enemmän jonkun firman vuokraama edustustila kuin koti. Ja 9 milliä on aivan liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto ollut huhtikuusta. Vastaa toteutuneita kauppahintoja samassa yhtiössä.
No ei tuo vielä paha aika myydä. Kokeilkaa toinen samanmittainen jakso. Voi sitä hintaa pyöristää alaspäin vaikka max. 5000. Kyllä se siitä menee.
Jos lähtöhinta oli pielessä, niin ei se mene enää kaupaksi vaikka korjaa hinnan. Pois myynnistä ja keväällä uudestaan. Lainaa kannattaa yrittää siirtää toiseen pankkiin, jos saisi paremmat ehdot ja vaikka sitä lyhennysvapaata alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin itse aikaisemmin vuokralaisten ottoa ja muuttoa itse halvempaan vuokralle, mutta aika mahdoton ehkä näin tehdä ottaen huomioon yhtiövastikkeen ja muut kulut mitä kuitenkin maksettava eli jos ei merkittävän paljon halvempaan voi muuttaa niin eipä kannata
Sitten on fiksuinta tosiaan niellä ylpeys ja realisoida tappiot. Toivottavasti saatte edes velan summalla kaupaksi.
Jos tappio näyttää väistämättömältä, niin aina on se vaihtoehto että lakkaa vain maksamasta lyhennyksiä ja asunto menee ulosoton myytäväksi. Ei yhtään mahdoton vaihtoehto, jos ei ole takaajia tai vakuuksia tuttavilta. Ne voi hyvinkin odotella pari kolme vuotta että tilanne asuntomarkkinoilla paranee ja sitten saa kelvollisen hinnan ja saadaan kuitattua sekä laina että perintäkulut myyntivoitosta ja voi jäädä vielä käteenkin jotain.
ja samalla menettää luottotietonsa? ei minusta mitenkään fiksu vaihtoehto jos toinen vaihtoehto on että pääsee velattomaksi ja saa osan rahoista takaisin ilman luottotietojen menettämistä. Tuo skenaario on validi korkeintaan ehkä silloin jos ei pysty myyntihinnalla kuittaamaan lainaa pois.
Vierailija kirjoitti:
"tilanne helpotti kun valmistuin ja aloin saada työttömyyskorvausta"
Tämä kertoo Suomesta paljon.
Kertoo enemmän henkilökohtaisesta tilanteesta. Valmistuin päälle nelikymppisenä ilman oman alan työkokemusta. 18 vuotta itseäni nuoremmat opiskelukaverit pääsivät töihin ihan hyvin. Ja nollatuloihin verrattuna se työmarkkinatuki oli suuri parannus.
Ap on kyllä elänyt yli varojensa. Jos aiemmin ollut lyhennysvapaita niin ymmärrän ettei pankki halua jatkaa loputtomasti. Onko laina lyhentynyt ollenkaan?
Voitte toki hakea tarjouksia muualtakin mutta ette voi valehdella tulojanne, pankki tarkistaa ne kyllä. Mihin rahat on kuluneet? Jos pelaamiseen niin ei teitä kyllä muutkaan pankit ota riesakseen.
Mitä teidän elämässä on tapahtunut ettei raha riitä edes lyhennyksiin?