Munasarjakysta - oletteko joutuneet leikkaukseen?
Mulla todettii 2 kk sitten munasarjakysta n. 5 cm. Näytti hyvänlaatuiselta, eli ei lokeroita tms. epäilyttävää. Gyne sanoi, että voi hävitä itsestään, kontrolli 4 kk: n päästä ja jos ei ole hävinnyt, pitää ottaa joku näyte. Kuulemma kivulias toimenpide, koska en ole synnyttänyt. Sain myös Terolut -kuurin, koska vuodot oli ihan sekaisin. En tiedä, johtuiko kystasta vai muusta (ikää jo 44 v.) mutta Terolutilla kierto on asettunut kyllä. Kysta tuntui pienenä paineena alavatsalla. Tuntemus hävisi ensin, mutta nyt taas tuntuu. Ei siis kipua, vaan ainoastaan tuntemus. Mitäs, jos se kysta ei häviä 4 kk:ssa? Onko keltään otettu tuota näytettä? Ja mistä syistä päädytty leikkaukseen? Lapsihaaveita ei todellakaan enää ole, mutta pelottaa operaatiot ja vakavat vaihtoehdot...
Kommentit (17)
Poistettu on juu 5 x 5 cm kysta. Ei otettu mitään näytteitä etukäteen. Tähystämällä päiväkirurgisena leikattiin, hyvin meni ja toipuminen oli nopeaa.
Löydettiin sattumalta, ei oireita.
Vierailija kirjoitti:
Poistettu on juu 5 x 5 cm kysta. Ei otettu mitään näytteitä etukäteen. Tähystämällä päiväkirurgisena leikattiin, hyvin meni ja toipuminen oli nopeaa.
Löydettiin sattumalta, ei oireita.
Kuin myös ,ainoa seuraus oli kuukautisten loppuminen aika pian operaation jälkeen syystä,että nappasivat munasarjan samalla.Ikää tuolloin n.45v.
Ap, kystia tulee ja menee. Itselläni on kystä maksassa ja keuhkoissa, seurataan. Vointi on hyvä. Ei ensimmäisenä mennä leikkaukseen. Ellei vaivaa, niin voidaan seurata. Minut kuvattiin keskussairaalassa.
Ei multa ole kyllä ikinä mitään näytteitä munasarjakystista otettu etukäteen. En ole ikinä tuollaisesta käytännöstä kuullutkaan.
Kystia poistettu laparoskopialla neljästi ja poistettu kysta tai osa kystasta (?) lähtee patologille tutkittavaksi. Ennen leikkausta on toki verikoe otettu, jossa katsotaan syöpämarkkerit.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kystia tulee ja menee. Itselläni on kystä maksassa ja keuhkoissa, seurataan. Vointi on hyvä. Ei ensimmäisenä mennä leikkaukseen. Ellei vaivaa, niin voidaan seurata. Minut kuvattiin keskussairaalassa.
Riippuu ihan kystatyypistä, poistuuko mahdollisesti itsestään. Osaa voidaan seurata mutta osa pitää poistaa leikkauksella.
Miksiköhän mulla todetusta kystasta ei määrätty mitään jatkotutkimusta? Oli kyllä pieni, mutta kipuileva.
Kai prototyyppi tiedät, että kysta löytyy yleensä sattumalta. Kystat ovat yleisiä ja usemmat eivät edes niistä tiedä. Kirurgin sanoin, niitä tulee ja menee. Ei huoleta. Otan yhteyttä, jos tulee epätavallisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Kai prototyyppi tiedät, että kysta löytyy yleensä sattumalta. Kystat ovat yleisiä ja usemmat eivät edes niistä tiedä. Kirurgin sanoin, niitä tulee ja menee. Ei huoleta. Otan yhteyttä, jos tulee epätavallisia oireita.
Tiedän, mutta on myös kokemusta oireilevista kystista. Niitä kun on erilaisia, eri kokoisia ja eri paikoissa kehoa.
Oli kysta, seurattiin ja katosi itsestään oireita antamatta.
Ole hiljaa prototyyppi, et tiedä mistään mtn.
Vierailija kirjoitti:
Ole hiljaa prototyyppi, et tiedä mistään mtn.
Ja millähän perusteella?
On dermoidikystia, endometrioomia ym.
Vähän kun vaivaudut googlettamaan, niin viisastut asian suhteen.
Ap jatkaa - mietin, että oisko se edellinen kysta hävinny, ja nyt tullutki uusi? Nimittäin silloin tuo painontunne hävisi, ja nyt alkoi tuntua uudestaan... Ja nyt kun selvisi mistä johtuu, niin veikkaan, että mulla on ollu näitä vuosien varrella useinkin. Joku gyne joskus ikuisuus sitten sanoi että ois myooma (aikana ennen ultraa..) ja oon aina laittanu nää pienet tuntemukset sen piikkiin. Ovulaation aikaan aina ollu vahvaakin kipua - eikö se rakkula sillon just puhkea, ja jos ei niin sitten tulee kysta...? Tai jotain sinnepäin. Nyt siis selvisi, että ei olekaan myoomaa, vaan tää kysta. Tai oisko se voinut ensin pienentyä ja nyt taas kasvaa? Samalla puolella siis tuo tuntemus kuitenkin. No, kontrolli vuodenvaihteessa, nyt en kai lääkäriin lähde kun ei ole kuitenkaan kipua, ainoastaan pieni painon tunne, jota ei edes muista jos ei vartavasten mieti.
Siis kystat ovat yleensä sattumalöydöksiä. Googlatkaa. Kystat eivät muutu pahanlaatuisiksi!!! Googlaa, älä luule.
Vierailija kirjoitti:
Siis kystat ovat yleensä sattumalöydöksiä. Googlatkaa. Kystat eivät muutu pahanlaatuisiksi!!! Googlaa, älä luule.
Jotkut kystat voivat kyllä myös malignisoitua, joskin harvemmin näin käy.
Prototyyppi, erittäin epätodennäköistä.
Minulla on putsattu parikin kertaa, kun kysta on puhjennut ja sitten on tulehduksen tehnyt. Mutta itse kystia ei ole poistettu leikkaamalla, eikä näytettä otettu. Nytkin, kun vaihdettiin hormonikierukka, gynekologi sanoi, että kysta on, mutta häviää todennäköisesti omia aikojaan. Ei ole oireillut, joten enpä ole hätäillytkään.