Onko vain alle kouluikäiset lapset
pieniä? Puhutaanko sen jälkeen isoista lapsista?
Kommentit (21)
Ainakin itsestä tuntuu, että on sitä pienuutta sen jälkeenkin.
On paljon vielä matkaa siihen, että on iso.
Aina sanotaan, että tässä vaiheessa elämä helpottuu monin tavoin.
Mitä nämä kyselyt ovat, että onko sen ja sen ikäinen lapsi vielä pieni? Mitä väliä? Meneekö se lapsi pilalle, kun häntä aletaan luokittelemaan isoksi.
Jotkuthan jäävät kotiinkin tuossa vaiheessa.
Niin jotkut jäävät, että ei tarvitse lapsen olla yksin iltapäiviä.
Nämä pakkomielteiset on hauskoja. Monta ketjua samasta aiheesta. Jankkaa, jankkaa
Toki lapsi on pieni vielä yli 6v.
On eriasia olla pieni tai iso lapsena kuin ihmisenä. Jos lapsuudesta puhutaan niin pieni lapsi voisi olla tuo alle kouluikäinen ja iso lapsi alakouluikäinen. Sitten taas jos puhutaan koululaisista niin pienet koululaiset on niitä 1-4 luokkalaisia ja isot koululaiset siitä vanhempia. Jos puhutaan pikkulapsivaiheesta niin yleensähän tarkoitetasn aika pieniä.
Itse subjektiivisesti ajattelen että lapset olivat pieniä vielä 1.-2. luokalla. Jos siis arvioidaan tuolla kriteerillä että "sitten helpottaa". Pieniä ja huolehdittavia ne on toki pitkään sen jälkeenkin.
Mutta 3. luokkalainen pärjäsi jo mainiosti iltapäivän koulun jälkeen itsekseen. Osasi huolehtia läksyistä ja harrastuskamoista. Kulkea lähiympäristössä itsenäisesti esim. harrastuksiin, kavereille pyörällä jne. Ottaa välipalaa ja myös korjata ne välipalasysteemit pois sen jälkeen.
Joka paikkaan ei tarvinnut mennä viemään ja tuomaan ja mukaan, sopia vamhempien kanssa kyläilyjä jne.
Mun mielestä tuota kaikkea on vielä kutoslaisenkin kanssa.
Riippuu tietysti lapsesta, mutta sanoisin että ekat 10 vuotta ne on pieniä.
Kyllähän täällä teineistäkin (13-19v) puhutaan että ne on vielä lapsia.
Jokainen vanhempi saa tietty itse määritellä omat lapsensa niin kuin haluaa mutta yleisessä puheessa pienillä lapsilla tarkoitetaan kyllä alle kouluikäisiä.
Kuten käsitteessä "pienten lasten vanhemmat" tai "kotona pienten lasten kanssa" ja mitä näitä on.
Terv. Pienen lapsen äiti
Minusta lapsi on alle 18v. Joten pieni lapsi on 1/3 siitä eli 0-6v ja iso lapsi siis 13-18v. Jos sitä viimeistä osaa sanotaan nuoreksi, niin tilanne muuttuu hieman, mutta in mielestäni tosi outo jos 17v sanotaan nuoreksi mieheksi
Minusta yli 10-vuotiaat alkavat olla isoja.
Ei