Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 12v enää pieni,

Vierailija
26.10.2017 |

voiko sen ikäisen vanhempi puhua pienesrä lapsestaan? Vai onko vanhempi jotenkin tippunut ajankelkasta?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hän vielä pieni. Tarkoittaa toki vähän eri asioita iästä riippuen, mutta lapset ovat pieniä.

Vierailija
2/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mihin tuo ikäinen huoltajaa edes tarvitsee, muuttakoon omilleen jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun vain alle kouluikäiset on pieniä.

Vierailija
4/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se ilmaus on hyvin laaja, ja ei ole tarkkoja rajoja.

Vierailija
5/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se pieni.

Vierailija
6/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 13 v pieni, entä 14 v? Milloin alaikäinen ei ole enää pieni?

Vierailija
7/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pieni, mutta lapsi.

Vierailija
8/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin ton ikäset tytöt alkavat jo pyöriä pari vuotta vanhempien urheilijapoikien panoringeissä.

Vierailija
9/42 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pieni ja ei voi olla esim. Yötä pois kotoa.

Vierailija
10/42 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mitään olla yötä pois kotoa, mutta ei yksin yötä kotona siis.

Vierailija
11/42 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuorin olisi täyttänyt 12 en puhuisi että minulla on pieniä lapsia. Ehkä puhuisin lasten olevan koululaisia, yli kymmenen tai jotakin sen tyylistä.

Vierailija
12/42 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 13 v pieni, entä 14 v? Milloin alaikäinen ei ole enää pieni?

9 v en puhu pienenä lapsena.

Vierailija
13/42 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omalla kohdalla kyllä lapsi lakkasi olemasta pieni mun mielessä kun kasvoi musta ohi. Mutta ei se sitä muuttanut mihinkään, etteikö ko. lapsi tarvitse rakkautta ja vanhempaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin.

Vierailija
14/42 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisesti hän saattaa olla kuinka pitkä ja iso tahansa, henkisesti hän on vielä pieni ja lapsen "kengissä". Lasten ja nuorten aivot jatkavat kehittymistä jopa 21v. saakka.

Vierailija
15/42 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotias ei voi olla yötä pois kotoaan? Siis ei partioretkellä tai futisleirillä tai sen sellaisella? 12-vuotias ei ole enää pikkulapsi. Toki hän on liian nuori erinäisiin asioihin. Itse - noin itseäni kehuakseni - olin kesäisin päivät yksin kotona, kun minä olin lomalla ja äiti töissä. Siinä iässä jo touhuttiin omaehtoisesti veneiden kanssa saaressa. Ja pyöräiltiin erinäisten kilometrien päässä kotoa. Koskaan ei sattunut mitään vakavaa. Ja olen iloinen, että joskus kuitenkin sattui jotakin, mikä hiukan pysäytti.

Lapset kypsyvät eri tahtiin, mutta jos 12-vuotiasta pitää pikkulapsena, olisi syytä pohtia, onko ylisuojelevainen.

Vierailija
16/42 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hä sillä tavoin pieni, että tarvitsee aikuista päivittäin.

Vierailija
17/42 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin paljon vanhempiaan tarvitsee.

Vierailija
18/42 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku kysyy täällä joka ikinen päivä x ikäisestä lapsesta onko iso vai pieni? Häh? Kerro syysi?

Vierailija
19/42 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 13v lapsi, jota en ole aikoihin pitänyt pienenä. Ei hänestä kuitenkaan mitään aikuista hetkessä ole tullut, vaan kyllä isokin lapsi vielä tarvitsee huolenpitoa, vaikka melkoisen omatoiminen ja pärjäävä jo ikänsä puolesta onkin. Mutta sen verran iso, että pystyy olemaan lomilla yksin kotona vanhempien työpäivän ajan, illalla vanhempien harrastuksen ajan yksinään, osaa laittaa jonkin verran ruokaa tai ainakin lämmittää sitä, hoitaa itsenäisesti koulunsa jne. Kuitenkaan öitä ei vielä tuon ikäinen voi yksinään kotona olla.

Vierailija
20/42 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voiko sen ikäisen vanhempi puhua pienesrä lapsestaan? Vai onko vanhempi jotenkin tippunut ajankelkasta?

Pojat saattavat vielä ollakin pieniä. Mutta tytöt harvemmin. Mun tytöllä ainakin on naisen muodot ja minä lainailen hänen vaatteitaan. Ja mikä nyt sitten on olla "henkisesti pieni"? Mun holhouksen allahan hän on, enkä päästä esim. yökylään kavereille (leirit yms on eri juttu, koska niissä on valvontaa). Mutta muuten henkinen taso ei nyt poikkea omastani.