Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaa siirtyä kitkarenkaisiin

Vierailija
26.10.2017 |

https://yle.fi/uutiset/3-9897823

Itsellä kitkarenkaat talvirenkaina vuodesta 2000, eikä koskaan enää tule nastarenkaita.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voi, kitkat saa olla kesät talvet. Ei renkaanvaihto ruljanssia .

Vierailija
2/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenvaaralliset renkaat. Varmasti ihan ok jossain suljetulla alueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Ajan suurimmaksi osaksi moottoritiellä, niin nastat ovat ihan turhat. Jokinlainen valheellinen turvallisuudentunne niistä rapisevista nastoista kyllä varmaan tulee, siks kai jengi niistä diggailee.

Vierailija
4/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just mietin niiden etuja nastoihin verrattuna. Tahdotteko selittää?

Vierailija
5/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastarenkaat on tutkitusti parempi vaihtoehto rannikkoalueilla. Lunta ei ole tarjolla juurikaan vaan vaihtoehdot on sula maa tai jää ja nastat pitää jäällä paremmin kuin kitkat. 

Vierailija
6/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Nastarenkaat on tutkitusti parempi vaihtoehto rannikkoalueilla. Lunta ei ole tarjolla juurikaan vaan vaihtoehdot on sula maa tai jää ja nastat pitää jäällä paremmin kuin kitkat. 

Eiii välttämättä. Lue juttu.

Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu tutkijoiden mukaan mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taatusti siirry.

Vierailija
8/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo..täällä missä itse asun, ei kitkarenkailla tee yhtään mitään!! Ja en puhu mistään Lapin perukoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo..täällä missä itse asun, ei kitkarenkailla tee yhtään mitään!! Ja en puhu mistään Lapin perukoista.

Sulla voi olla ihan oikea tarve nastoille, en kiellä kun en tiedä missä asut ja ajelet. Mutta joku joka asuu ja ajelee Helsingin tai Tampereen keskustassa ja moottoriteillä, ei todellakaan tee yhtään mitään nastoilla.

Vierailija
10/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Nastarenkaat on tutkitusti parempi vaihtoehto rannikkoalueilla. Lunta ei ole tarjolla juurikaan vaan vaihtoehdot on sula maa tai jää ja nastat pitää jäällä paremmin kuin kitkat. 

Eiii välttämättä. Lue juttu.

Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu tutkijoiden mukaan mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe

Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kitkarenkaita. Pääasia talvikeleillä on sopeuttaa ajonopeus omiin taitoihin ja vallitsevaan keliin sopivaksi. Lisäksi kitkarenkaat on hyvät, eivätkä kuluta tien pintaa niinkuin nastat.

Vierailija
12/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vieras. kirjoitti:

Nastarenkaat on tutkitusti parempi vaihtoehto rannikkoalueilla. Lunta ei ole tarjolla juurikaan vaan vaihtoehdot on sula maa tai jää ja nastat pitää jäällä paremmin kuin kitkat. 

Eiii välttämättä. Lue juttu.

Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu tutkijoiden mukaan mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe

Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014).

No, sinä olet jo päättänyt että käytät nastarenkaita ja piste. End of story. Jatketaan elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat säästäisivät luontoa ainakin meidän tapauksessa. En pääsisi ennen kevättä omasta pihasta ajotielle.

Vierailija
14/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitava kuljettaja osaa sovittaa nopeuden kelin mukaan. Hyvässä autossa abs jarrut, luistonesto- ja ajonvakausjärjestelmä. Tähän kitkarenkaat on hyvä yhdistelmä. Itse olen ajanut hyvällä autolla ja kitkarenkailla kolme talvea, enkä ole kertaakaan suistunut tieltä tai ajanut kolaria. Sitä ennen oli kaikenlaisia vanhoja autonrimpuloita alla joissa nastat, ja eräitä kertoja olin penkassa tai ojassa. Alkuun pelkäsin ajaa kitkoilla, mutta enää en nastoihin vaihtaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla, kuljen pitkän työmatkan töihin, myös motaria.

Kitkoilla ei tee yhtään mitään, toimii kaupunkialuleilla hyvin, mutta jäällä nastat pitää paremmin.

Kokemuksella tiedän ja ajokilsoja tulee mulle 40 000-50 000 vuodessa.

Kitkat on ihan jees, mutta ei täällä.

Vierailija
16/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi tilannetta, joissa kitkarengas ei toimi Suomen talvessa:

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201710192200471627_oa.shtml

Kiteytys: Sää vaihtelee nollan asteen tuntumassa niin kitkat ei toimi

Vierailija
17/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo..täällä missä itse asun, ei kitkarenkailla tee yhtään mitään!! Ja en puhu mistään Lapin perukoista.

Opettele ajamaan autoasi. Minä olen pärjännyt kitkoilla Niin lapissa kuin pääkaupunkiseudulla ja sillä välilläkin.

Eli vähän vihjettä että missä ei pärjää? minulla on kokemusta vain sisämaasta ja rannikosta niin etelässä kuin pohjoisessa. Eli mikä on se maaginen paikka joissa säät niin erilaiset verrattuina noihin.

Vierailija
18/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että Vihreät ovat aina laskemassa nopeusrajoituksia mukamas "liikenneturvallisuuden" nimissä. Kuitenkin haluaisivat kieltää nastarenkaat Etelä-Suomesta vaikka täällä on eniten kitkarenkaalle hankalia kelejä.

Vierailija
19/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla, kuljen pitkän työmatkan töihin, myös motaria.

Kitkoilla ei tee yhtään mitään, toimii kaupunkialuleilla hyvin, mutta jäällä nastat pitää paremmin.

Kokemuksella tiedän ja ajokilsoja tulee mulle 40 000-50 000 vuodessa.

Kitkat on ihan jees, mutta ei täällä.

No minulle tulee 70 tkm vuodessa ja hyvin olen kitkoilla pärjännyt. Nyt kyllä pelottaa kun noin paskoja kuskeja tuollaisilla kilometerillä liikenteessä, ettei yhtään mitään tee.

Vierailija
20/20 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko sulla alla kitkat vai nastat, jos oot surkee kuski niin oot surkee kuski. Paitsi että nastat kuluttavat lisäksi vielä tienpintaa. Surkea kuski vaan valitsee useimmiten nastarenkaat. Siis tarkoitan tällaisia Riittoja ja Marja-Liisoja, jotka ajavat kaksi kertaa vuodessa. Huomioikaa tässä, että en tarkoita että kaikki nastoilla ajavat ovat surkeita kuskeja.