Kannattaa siirtyä kitkarenkaisiin
https://yle.fi/uutiset/3-9897823
Itsellä kitkarenkaat talvirenkaina vuodesta 2000, eikä koskaan enää tule nastarenkaita.
Kommentit (20)
Hengenvaaralliset renkaat. Varmasti ihan ok jossain suljetulla alueella.
Sama täällä. Ajan suurimmaksi osaksi moottoritiellä, niin nastat ovat ihan turhat. Jokinlainen valheellinen turvallisuudentunne niistä rapisevista nastoista kyllä varmaan tulee, siks kai jengi niistä diggailee.
Mä just mietin niiden etuja nastoihin verrattuna. Tahdotteko selittää?
Nastarenkaat on tutkitusti parempi vaihtoehto rannikkoalueilla. Lunta ei ole tarjolla juurikaan vaan vaihtoehdot on sula maa tai jää ja nastat pitää jäällä paremmin kuin kitkat.
vieras. kirjoitti:
Nastarenkaat on tutkitusti parempi vaihtoehto rannikkoalueilla. Lunta ei ole tarjolla juurikaan vaan vaihtoehdot on sula maa tai jää ja nastat pitää jäällä paremmin kuin kitkat.
Eiii välttämättä. Lue juttu.
Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu tutkijoiden mukaan mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe
Joopa joo..täällä missä itse asun, ei kitkarenkailla tee yhtään mitään!! Ja en puhu mistään Lapin perukoista.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo..täällä missä itse asun, ei kitkarenkailla tee yhtään mitään!! Ja en puhu mistään Lapin perukoista.
Sulla voi olla ihan oikea tarve nastoille, en kiellä kun en tiedä missä asut ja ajelet. Mutta joku joka asuu ja ajelee Helsingin tai Tampereen keskustassa ja moottoriteillä, ei todellakaan tee yhtään mitään nastoilla.
Vierailija kirjoitti:
vieras. kirjoitti:
Nastarenkaat on tutkitusti parempi vaihtoehto rannikkoalueilla. Lunta ei ole tarjolla juurikaan vaan vaihtoehdot on sula maa tai jää ja nastat pitää jäällä paremmin kuin kitkat.
Eiii välttämättä. Lue juttu.
Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu tutkijoiden mukaan mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe
Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014).
Suosittelen kitkarenkaita. Pääasia talvikeleillä on sopeuttaa ajonopeus omiin taitoihin ja vallitsevaan keliin sopivaksi. Lisäksi kitkarenkaat on hyvät, eivätkä kuluta tien pintaa niinkuin nastat.
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vieras. kirjoitti:
Nastarenkaat on tutkitusti parempi vaihtoehto rannikkoalueilla. Lunta ei ole tarjolla juurikaan vaan vaihtoehdot on sula maa tai jää ja nastat pitää jäällä paremmin kuin kitkat.
Eiii välttämättä. Lue juttu.
Aalto-yliopiston tutkimustiedon mukaan hyvä kitkarengas pitää asfaltin päälle kertyneellä kirkkaalla jäällä jopa paremmin kuin nastarengas. Pito perustuu tutkijoiden mukaan mikroskooppiseen karheuteen, jota paljaalla silmällä ei näe
Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014).
No, sinä olet jo päättänyt että käytät nastarenkaita ja piste. End of story. Jatketaan elämää.
Kitkat säästäisivät luontoa ainakin meidän tapauksessa. En pääsisi ennen kevättä omasta pihasta ajotielle.
Taitava kuljettaja osaa sovittaa nopeuden kelin mukaan. Hyvässä autossa abs jarrut, luistonesto- ja ajonvakausjärjestelmä. Tähän kitkarenkaat on hyvä yhdistelmä. Itse olen ajanut hyvällä autolla ja kitkarenkailla kolme talvea, enkä ole kertaakaan suistunut tieltä tai ajanut kolaria. Sitä ennen oli kaikenlaisia vanhoja autonrimpuloita alla joissa nastat, ja eräitä kertoja olin penkassa tai ojassa. Alkuun pelkäsin ajaa kitkoilla, mutta enää en nastoihin vaihtaisi.
Asun maalla, kuljen pitkän työmatkan töihin, myös motaria.
Kitkoilla ei tee yhtään mitään, toimii kaupunkialuleilla hyvin, mutta jäällä nastat pitää paremmin.
Kokemuksella tiedän ja ajokilsoja tulee mulle 40 000-50 000 vuodessa.
Kitkat on ihan jees, mutta ei täällä.
Viisi tilannetta, joissa kitkarengas ei toimi Suomen talvessa:
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201710192200471627_oa.shtml
Kiteytys: Sää vaihtelee nollan asteen tuntumassa niin kitkat ei toimi
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo..täällä missä itse asun, ei kitkarenkailla tee yhtään mitään!! Ja en puhu mistään Lapin perukoista.
Opettele ajamaan autoasi. Minä olen pärjännyt kitkoilla Niin lapissa kuin pääkaupunkiseudulla ja sillä välilläkin.
Eli vähän vihjettä että missä ei pärjää? minulla on kokemusta vain sisämaasta ja rannikosta niin etelässä kuin pohjoisessa. Eli mikä on se maaginen paikka joissa säät niin erilaiset verrattuina noihin.
Huvittavaa, että Vihreät ovat aina laskemassa nopeusrajoituksia mukamas "liikenneturvallisuuden" nimissä. Kuitenkin haluaisivat kieltää nastarenkaat Etelä-Suomesta vaikka täällä on eniten kitkarenkaalle hankalia kelejä.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla, kuljen pitkän työmatkan töihin, myös motaria.
Kitkoilla ei tee yhtään mitään, toimii kaupunkialuleilla hyvin, mutta jäällä nastat pitää paremmin.
Kokemuksella tiedän ja ajokilsoja tulee mulle 40 000-50 000 vuodessa.
Kitkat on ihan jees, mutta ei täällä.
No minulle tulee 70 tkm vuodessa ja hyvin olen kitkoilla pärjännyt. Nyt kyllä pelottaa kun noin paskoja kuskeja tuollaisilla kilometerillä liikenteessä, ettei yhtään mitään tee.
Ihan sama onko sulla alla kitkat vai nastat, jos oot surkee kuski niin oot surkee kuski. Paitsi että nastat kuluttavat lisäksi vielä tienpintaa. Surkea kuski vaan valitsee useimmiten nastarenkaat. Siis tarkoitan tällaisia Riittoja ja Marja-Liisoja, jotka ajavat kaksi kertaa vuodessa. Huomioikaa tässä, että en tarkoita että kaikki nastoilla ajavat ovat surkeita kuskeja.
Niin voi, kitkat saa olla kesät talvet. Ei renkaanvaihto ruljanssia .