Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäätkö hämähäkkejä? Miksi?

hämyfani
25.10.2017 |

Hankittuani viimein tarantellan josta olen vuosia haaveillut, järkytyin siitä, miten vihamielisesti ihmiset näihin eläimiin suhtautuvat. Varsinkin netissä melkein aina jos lemmikistään edes mainitsee, niin heti tulee joku kysymään että "Hyi helvetti, miten voit pitää sellaista, ne on ällöjä!" tai "Mä en ainakaan ikinä enää tule teille kylään" tai jopa "Toivottavasti se kuolee". Jos sanoisin samanlaista jonkun koirasta, se olisi ihan kamalaa. En ikinä ole tajunnut, mikä niissä on niin pelottavaa ja inhottavaa, että se oikeuttaa haukkumaan toisen lemmikkiä. Kertokaa siis te, jotka ette niitä voi sietää: mikä niissä on niin kamalaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-9896026

Ihmisen aivoissa on ohjelmoituna myrkyllisten eläinten pelko.

Vierailija
2/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan ne nyt ällöjä kaikkine jalkoineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomuoto on äärimmäisen vastenmielinen. Kokemani tunne ei ole pelkoa vaan syvää inhoa.

Vierailija
4/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-9896026

Ihmisen aivoissa on ohjelmoituna myrkyllisten eläinten pelko.

Mutta ei suurin osa hämähäkeistä oo ihmiselle myrkyllisiä? Suomalaisista ei taida mikään edes osata purra. Koirat on paljon vaarallisempia kuin hämähäkit, mutta ei niitä pelätä samalla tavalla.

Vierailija
5/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana pelkäsin älyttömästi, mutta näin vanhemmiten en enää. Jos kotiin eksyy joku hämähäkki, otan sen käteeni ja vien sen ulos. 

Vierailija
6/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin sydänkohtauksen jos näkisin ison hämäkin. Ihan oikeesti saisin. Luulen että minulla tuo fobia opittua koska 9 vuotta vanhempi siskoni pelkäsi hirveästi hämähäkkejä. Itku ei lähellä jos näen hämähäkin. Se niiden asentokin on niin hyökkäävä. Ja se miten syö uhrinsa puistattaa.

Vierailija
7/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisin sydänkohtauksen jos näkisin ison hämäkin. Ihan oikeesti saisin. Luulen että minulla tuo fobia opittua koska 9 vuotta vanhempi siskoni pelkäsi hirveästi hämähäkkejä. Itku ei lähellä jos näen hämähäkin. Se niiden asentokin on niin hyökkäävä. Ja se miten syö uhrinsa puistattaa.

itku ei kaukana siis.

Vierailija
8/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkkipelon uskotaan olevan opittua. Lapset ottavat vanhemmiltaan mallia ja lasten nähdessä vanhempiensa pelkäävän hämähäkkejä lapset oppivat hämähäkkien olevan pelottava asia. Hämähäkkien pelko onkin lähtenyt keskiajan Euroopasta, jossa niiden uskottiin levittävän tauteja. Pelkoa lisää myös hämähäkkien käyttö erilaisissa kauhuelokuvissa ja-sarjoissa. 

Vierailija
9/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämähäkkipelon uskotaan olevan opittua. Lapset ottavat vanhemmiltaan mallia ja lasten nähdessä vanhempiensa pelkäävän hämähäkkejä lapset oppivat hämähäkkien olevan pelottava asia. Hämähäkkien pelko onkin lähtenyt keskiajan Euroopasta, jossa niiden uskottiin levittävän tauteja. Pelkoa lisää myös hämähäkkien käyttö erilaisissa kauhuelokuvissa ja-sarjoissa. 

Tutkimuksen mukaan jo vauvat pelkäävät hämähäkin kuvia, vaikkeivat ole ehtineet oppia sitä mistään, se on siis synnynnäistä.

Vierailija
10/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt menis toisen lemmikkiä haukkumaan, mutta jos kyläilisin asunnossa, jossa tuollainen lemmikki on, pitäisin taatusti katseeni suunnattuna terraarioon varmistaakseni, että elukka on turvallisesti tallessa. Eikä esimerkiksi kiipeämässä paitaani pitkin.

Pelkään hämähäkkejä enemmän kuin mitään muuta. Kylmiä väreitä ja pakkoliikkeitä tulee jos hämppis liian lähellä. Lukit ei pelota, mutta mustat paksujalkaiset ovat todella vastenmielisiä. En hallitse reaktioitani silloin kun oikein iso yksilö osuu kohdalle. Jopa kuvien katsominen mahdotonta. Lähikuvista puhumattakaan. Eläinkaupassa olen joskus pystynyt hetken katsomaan terraariossa liikkuvaa tarantellaa.

Pelkoni alkoi joskus 6-vuotiaana, sitä ennen suorastaan rakastin hämähäkkejä. Keräilin niitä luonnosta ja ihailin. Päästin ne aina menemään, enkä tehnyt kiusaa.

Vierailija
11/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt varsinaisesti pelkää, mutta kartan hämähäkkejä. Ne ovat nopeita, arvaamattomia ja niillä on liian monta jalkaa. En ymmärrä, miksi joku haluisi pitää sellaista lemmikkinä. Silti en koskaan kommentoisi edellä mainituilla tavoilla kyseisen lemmikin omistajalle, enkä toivoisi tälle pahaa.

Tosin itselläni on kaneja ja liian usein saan vihjailuja lämpimistä rukkasista tai kyselyä, milloin aion syödä ne. Ei sellaisia asioita myöskään sanottaisi koiran omistajalle. Joten olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset ovat mulkkuja.

Kiinnostaisi kyllä tietää, että mikä saa hankkimaan tuollaisen eksoottisemman lemmikin? Millainen hämähäkki on lemmikkinä? Ja ihan rehellisesti olen utelias tietämään, kun itseä kauhistuttaa ajatuskin tarantellaan koskemisesta.

Vierailija
12/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkkipelko on ihmisellä geeneissä, eikä turhaan: kaikki hämähäkit ovat myrkyllisiä.

Joten iloitse tarantellastasi, mutta älä edellytä ihastelua muilta.

Ja ennen kuin joku saivero tarttuu tähän, niin juu, eivät kaikki tietenkään hämähäkkejä kammoa, mutta suurin osa.

Jotkut haluavat esittää itselleen ja muille, että ei pelota yhtään, vaikka selkäpiissä värähtää.

Vierailija
13/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on ainakin ihan alkukantaista pelkoa, kuten myös käärmeidenkin kanssa.

Vierailija
14/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään ja inhoan. En tiedä miksi. Vamhempani eivät pelkää. Pelkkä kuvan katsominenkin inhottaa. Minun on vaikea olla samassa huoneessa hämähäkin kanssa. Jopa kuollut hämähäkki on liikaa.

Vierailija
15/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin kissat pelkäävät käärmeen näköisiä juttuja.

https://www.youtube.com/results?search_query=cat+afraid+of+cucumber

:p

Vierailija
16/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana pelkäsin älyttömästi, mutta näin vanhemmiten en enää. Jos kotiin eksyy joku hämähäkki, otan sen käteeni ja vien sen ulos. 

Myös minä kannan näitä sisätiloihin eksyneitä hämähäkkejä kädessäni ulos sekä kotona että työpaikalla. En ole pelännyt hämähäkkejä koskaan, vaan ne ovat minusta kiehtovia eläimiä verkon kutomisineen. On muuten aika uskomaton luomus sellainen valmis hämähäkin verkko! Vanhempani ovat opettaneet minulle jo silloin kun olin ihan pieni lapsi, että hämähäkkejä ei saa tappaa, koska ne ovat hyötyeläimiä. Ja juuri näinhän asia on. Suomessa hämähäkit eivät ole ihmiselle vaarallisia. 

Vierailija
17/17 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kammoksu hyönteisiä mutta pieni hiirikin saa minut hyppimään pöydille kirkuen. Samoin inhoan käärmeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi