Kummilapseni äiti teki minusta ikävän facebook-päivityksen kun en halunnut syödä hänen lapsensa ruuantähteitä
Söimme kaikki annoksemma ja lapselta 11v jäi lautasen reunalle kanaa ja riisiä n. dl verran. Olen monesti valitellut tällä äidille että kuinka olen vähävarainen ja joudun käymään leipäjonossa kun opintotuki ei yksinkertaisesti riitä. Tarjosi minulle "No syö ihmeessä nyo *Oonan jämät, roskiinhan ne muuten menee"
Vaikka olen köyhä, en halua syödä kenenkään kuolaisia ruuantähteitä.
Myöhemmin facebookiin ilmestyi päivitys tyyliin "Nykyään ei sitten osata arvostaa mitään vaikka auttaa yrittäisi" selkeästi viitaten minuun. Tunnistan tämän ihmisen kirjoitustyylin- ja tavat.
Kommentit (34)
No yök. Toisten ruoantähteet ovat ällöttäviä. Jostain syystä olen kyllä pystynyt syömään oman lapsen lautaselta jämiä, vaikka muuten ajatus saa lähes oksentamaan.
Outo kaveri sulla, ehkä miettisin pientä taukoa yhteydenpidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kommentoi pokkana: "Aijaa, no mitä on tapahtunut? Miten yritit auttaa?"
Tai jos on vielä enemmän pokkaa: "Mun oli tänään vaikeaa arvostaa sitä, kun tarjosit ruokaa Oonan lautaselta sen jälkeen kun olin kertonut opiskelijan talousongelmista. Puoliksi syödyn ruuan tarjoaminen ei ole apua, se on nöyryyttämistä. "
Kas kun ei tarjonnut biojäteastian sisältöä syötäväksi. "Oonan jämiähän ne vain on!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kommentoi pokkana: "Aijaa, no mitä on tapahtunut? Miten yritit auttaa?"
Tai jos on vielä enemmän pokkaa: "Mun oli tänään vaikeaa arvostaa sitä, kun tarjosit ruokaa Oonan lautaselta sen jälkeen kun olin kertonut opiskelijan talousongelmista. Puoliksi syödyn ruuan tarjoaminen ei ole apua, se on nöyryyttämistä. "
Tuo ensimmäinen ehdotus on mielestäni parempi, koska selvästi ap:n kaverin tyyli käsitellä asioita on passiivisagressiivinen, hän ei sanonut(tai vaikka laittanut viestiä) asiasta, vaan teki siitä harhaanjohtavan facebookpäivityksen.Olisi hauska vastata siihen kuin ei tosiaan tietäisi mistä on kyse, varsinkin tuo "Miten yritit auttaa?" Haluaako Oonan äiti kertoa julkisesti,mikä suuri hyväntekijä hän onkaan,oikein kana-aterian röniä tarjosi köyhälle opiskelijalle 😂
Tai ehkä ap voisi tehdä oman päivityksen aiheesta ystävien nöyryyttäminen muka auttamisena, samalla tavalla epämääräisesti kuin jalomielinen kaveri teki.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle annan aina ravintolaruuastani, koska järjestään liian isoja. Mutta leikkaan siis pihvistä palan jne, en mitään jämiä. Lasten jämät on ällöttäviä, aikuisten ei niinkään.
Eikö mies osaa tilata ravintolassa riittävästi ruokaa. Tuollainen ruoan pilkkominen ja toisen lautaselle siirtely on junttia. Eri asia, jos tilataan jaettavia annoksia.
Ovatko ihmiset nykyään näin itsekeskeisiä, että toisten ihmisten somepäivitykset tulkitaan henkilökohtaiseksi piilovittuiluksi? Olisko ollenkaan mahdollista että tuo päivitys nyt ei olisikaan liittynyt tarjottuihin tähteisiin vaan johonkin muuhun tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle annan aina ravintolaruuastani, koska järjestään liian isoja. Mutta leikkaan siis pihvistä palan jne, en mitään jämiä. Lasten jämät on ällöttäviä, aikuisten ei niinkään.
Eikö mies osaa tilata ravintolassa riittävästi ruokaa. Tuollainen ruoan pilkkominen ja toisen lautaselle siirtely on junttia. Eri asia, jos tilataan jaettavia annoksia.
Sinusta tuon pihvinjakajan pitäisi siis mieluummin heittää ruokaa roskiin kuin antaa se miehelle, koska ruuan jakaminen on "junttia"? Omituinen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junttia, no eih. Tutustu hormooniin nimeltä oksitosiiini, ja sen vapautumiseen kehossa. Mielenkiintoisia tutkimuksia mitä tapahtuu kun jaamme ruuan, miksi toiset jakavat ja toiset eivät.
Juntti oli tässä ap:n kaveri. Jos lapsi itse haluaa jakaa ruokansa ap:n kanssa niin tilanne on erilainen kuin lapsen äiti tarjoaa lapsen lautaselta muuten roskiin päätyviä jämiä. Ihmisten sosiaalinen pelisilmä on usein, öh, ihan paska.
Ruuan jakaminen on ikivanha riitti. Leipä on jaettu, murrettu yhdessä. Ja se riitti ei mene niin, että tuohon lautaselle jää nyt puoleksi pureskeltu leipä, otahan sinä se kun se menee muuten roskiin.
Minä tulen aina jakamaan ruokani mieheni kanssa. Pidän osan primitiivisistä vieteistä ja tavoista elävänä suhteessamme. Saatan jopa murista hetkittäin.
Toiset laittelee jouluna valkoiset kivat muovikuuset olohuoneeseen ja muuta ihanaa koristetta, toiset tuijottaa kyykyssä uuninluukkua ja katsoo kuinka ruoka kypsyy, ottavat siivun maistiaisiksi, jakavat palan ja pyyhkivät rasvan suupielistään, suutelevat.
Ravintolassa toki pysytään omassa pöydässä istumassa mutta joo, jaetaan pala maistiaisiksi, pyyhitään rasva suupielistä ja suudellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ihmiset nykyään näin itsekeskeisiä, että toisten ihmisten somepäivitykset tulkitaan henkilökohtaiseksi piilovittuiluksi? Olisko ollenkaan mahdollista että tuo päivitys nyt ei olisikaan liittynyt tarjottuihin tähteisiin vaan johonkin muuhun tilanteeseen?
Tuon takia ap erikseen mainitsi,että tuntee kaverinsa kirjoitustyylin eli ilmeisesti kaverilla on yleensäkin tapana tehdä piilovittuilupäivityksiä facebookkiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ihmisiä on. Nimim. Kiitos käytetyistä alushousuista
Aika hämmentävä lahja tuokin, siis oikeasti joku antanut vaateapuna omat alushousunsa?😱
Vierailija kirjoitti:
Minä tulen aina jakamaan ruokani mieheni kanssa. Pidän osan primitiivisistä vieteistä ja tavoista elävänä suhteessamme. Saatan jopa murista hetkittäin.
Toiset laittelee jouluna valkoiset kivat muovikuuset olohuoneeseen ja muuta ihanaa koristetta, toiset tuijottaa kyykyssä uuninluukkua ja katsoo kuinka ruoka kypsyy, ottavat siivun maistiaisiksi, jakavat palan ja pyyhkivät rasvan suupielistään, suutelevat.
Ravintolassa toki pysytään omassa pöydässä istumassa mutta joo, jaetaan pala maistiaisiksi, pyyhitään rasva suupielistä ja suudellaan.
Tämä tarina ei nyt liity Ap:n tilanteeseen millään lailla. Kyse oli siitä, että Ap:n kaveri tarjosi oman lapsensa ruokajämiä Ap:lle. Se on ihan eri asia kuin pariskuntien välinen ruuan jakaminen tai vaikka vanhemman oman lapsensa kanssa jakama ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina ei nyt liity Ap:n tilanteeseen millään lailla. Kyse oli siitä, että Ap:n kaveri tarjosi oman lapsensa ruokajämiä Ap:lle. Se on ihan eri asia kuin pariskuntien välinen ruuan jakaminen tai vaikka vanhemman oman lapsensa kanssa jakama ruoka.
Mitäs jos lukisit koko ketjun. Tarina ei liity ap:n tilanteeseen vaan keskusteluketjuun. Ne rönsyilee täällä aina. Kuten pihvin leikkaaminen ravintolassa aikuisten kesken ja onko se junttia vai ei. Joskus sivujuonet on mielenkiintoisempia kuin aloitus mutta ei jaksa aloittaa uutta ketjua. Kai se on hyi hyi tuhmaa keskustelua. No ainakaan en ole yksitotinen.
Vie seuraavalla kyläreissuilla itse leivottua tuoretta pullaa. Kun on nisut mahassa niin sano jossain lauseessa, että sinusta paras konsti pitää kynnenaluset puhtaana on pitää leipomispäivä, taikinaanhan ne kaikki putut jää.. :)