Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä paras hoitomuoto alkoholismiin, kokemuksia?

Vierailija
24.10.2017 |

Mitä hoitomuotoa suosittelet alkoholistille? Vaihtoehtojahan on a-klinikasta Minnesota-hoitoon, mutta mikä lienee tehokkain? Toki aina alkoholistista itsestään paljon kiinni.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ja mun eno ovat alkoholisteja. Hoidin asian sillä tavalla että en pidä yhteyttä ja sanoin EVVK ja haistakaa... Ihan turhaa ottaa sitä riskiä että oma elämä menee hukkaan auttamisyritysten ohella. Vitut!

Yritä elää oma elämää. Tosi harvoin saat alkoholistin lopettamaan. Harmi kyllä, mutta totuus se on.

Vierailija
2/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lääke alkoholismiin on usein tiukka puoliso, usein vaimo, joka pakottaa aamulla syömään kaurapuuroa. Kaurassa on aineita, jotka osaltaan suojaavat suolistoa alkoholin haitoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene oma elämä hukkaan, sen verran pysyn etäällä, mutta auttaa voisin, jos jokin hoitomuoto vaikuttaisi hyvältä.

Ap

Vierailija
4/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antabus, siis jos ottaa lääkkeen eikä huiputa. Sopii niille jotka haluavat itse lopettaa ja välttää hetken mielijohteesta tapahtuvia retkahduksia.

Vierailija
5/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en tunne parantuneita vaan ainoastaan akuutisti sairaita alkoholisteja.

Tähän sairauteen ei ole kuitenkaan olemassa "parasta" lääkettä jos ei Jeesusta lasketa, siitä suurin prosentti ilmeisesti kokee saaneensa avun - ainakin jos äänekkäitä on uskominen?

Vierailija
6/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään Minnesota,A-klinikka ym. huuhaa jutut eivät auta. Alkoholistin on Itse tehtävä itsensä kanssa päätös. Kaverin mies oli Minnesotassa=ei tulosta paitsi rahaa meni ja paljon. Samoin hän kävi A-klinikalla=ei auttanut. Kaveri otti eron miehestä ja mies ryyppää samaan tahtiin.

Vierailija
7/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko kalliita nuo hoitola-vaihtoehdot. Minnesota 6500€/kk.

Ap

Vierailija
8/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilokaasu, muistaakseni sillä saatu hyviä tuloksia.

Vierailija
9/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina auttaa 100 varmasti.

Vierailija
10/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Alkoholistilla on puutteellinen kyky käsitellä ja sietää negatiivisia tunteita.

Vierailija
11/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkään Minnesota,A-klinikka ym. huuhaa jutut eivät auta. Alkoholistin on Itse tehtävä itsensä kanssa päätös. Kaverin mies oli Minnesotassa=ei tulosta paitsi rahaa meni ja paljon. Samoin hän kävi A-klinikalla=ei auttanut. Kaveri otti eron miehestä ja mies ryyppää samaan tahtiin.

Saisikohan tuollaisella hoidon maksamisella itsensä ns. puhtaaksi oman tunnon osalta. Eli olisi tehnyt "kaikkensa" ja ei tarvitsisi syyllistää itseään, jos tuonkaan jälkeen raitistumista ei tapahdu. Rahalla vapaaksi.

Ap

Vierailija
12/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisikohan tuollaisella hoidon maksamisella itsensä ns. puhtaaksi oman tunnon osalta. Eli olisi tehnyt "kaikkensa" ja ei tarvitsisi syyllistää itseään, jos tuonkaan jälkeen raitistumista ei tapahdu. Rahalla vapaaksi.

Ap

No ei sekään ihan tervettä ole että tarvii noin itseään kusettaa.

Vierailija
13/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkoitatko, että koet olevasi jotenkin vastuussa jonkun toisen holtittomasta alkoholinkäytöstä?

Jos näin, niin aivan älytöntä. Alkoholisti on itse vastuussa juomisestaan.

Alkoholismiin auttaa itsekuri ja alkoholistin oma päätös olla juomatta. Alkoholistille viina on tärkeämpää kuin läheiset, työ tai jopa koti.

Vierailija
14/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkääminen. Antaa alkkiksen vajota niin pohjalle että menettää koko ihmisarvonsa. Sen jälkeen alkoholisti ehkä päättää tehdä muutoksen elämässään. Uskoontulo voi auttaa parantumista.

Vierailija
15/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkinaru

Vierailija
16/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylkääminen. Antaa alkkiksen vajota niin pohjalle että menettää koko ihmisarvonsa. Sen jälkeen alkoholisti ehkä päättää tehdä muutoksen elämässään. Uskoontulo voi auttaa parantumista.

Aika moni alkoholisti on jo valmiiksi uskossa. Odottelen että oma isä kuolisi, niin loppuisi äidin piina. Toisaalta äidinkin pitäisi vaan lähteä.

Vierailija
17/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras lääke alkoholismiin on usein tiukka puoliso, usein vaimo, joka pakottaa aamulla syömään kaurapuuroa. Kaurassa on aineita, jotka osaltaan suojaavat suolistoa alkoholin haitoilta.

Vatsa kestää ryyppäämistä vuosia pidempään. Ja se on hyvä juttu? Haimatulehtus tai itsemurha toimii.

Vierailija
18/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkopuolinen voi auttaa mitenkään.

Vierailija
19/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Alkoholistilla on puutteellinen kyky käsitellä ja sietää negatiivisia tunteita.

Tai sitten siitä on vaan kivaa olla kännissä.

Vierailija
20/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni oli kahdesti kuolla vuosia jatkuneeseen juomiseensa. Antabustakin meni jossain vaiheessa. Juominen jäi jo vuosia sitten, mutta muutoin toipuminen on ollut hidasta. Kyse ei siis ole vuodesta tai parista, vaan kymmenestä. Täsmällistä syytä en tiedä, mikä juomisen lopulta lopetti - paitsi kuoleman läheisyyden pelästyminen. Apua hän on hakenut lääkäripäivystyksestä ja A-klinikoilta. Oman lapsen syntymän - minkä ei pitänyt edes olla mahdollista enää - repsahduksia on tapahtunut. Nyt ollut juomatta tippaakaan viime joulusta asti, ja luotan tähän, koska hän on hyvin läheinen minulle. Olemme yhteydessä monta kertaa vuorokaudessa.

Väite, että mikä on alkoholistista itsestään kiinni, on vähän vaikea. Mikä on se "itse", josta kaikki on kiinni. Onko se vapaa tahto - jos sellaista edes on, jokin psyyken ydin, vai mikä oikein? No, tietääkseni Minnesota-mallin hoito auttaa puolta, kenties jopa kahta kolmannesta alkoholiriippuvaisista.

Lähisuvussani on muitakin alkoholisteja, joskaan ei yhtä vaikeita tapauksia. Minun näkemykseni alkoholismista toipumiseen liittyy kaksi toisiinsa kytköksissä olevaa, mutta erillistä ilmiötä: raitistuminen ja kuntoutuminen. Ensimmäinen on aika helppo tajuta: raitistuminen on päihteiden käytön lopettamista. Kuntoutuminen tarkoittaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toipumista. Esimerkiksi siskoni ei tule ikinä enää pystymään normaaliin kahdeksan tunnin työpäivään. Siihen en jaksa uskoa. Se, että hän jaksaa hoitaa lapsensa, on jo valtava saavutus ja parannus. Isäni taas ei ole täysin raitistunut ikinä, mutta opiskeli vielä varttuneena vaativan uuden ammatin ja sai työtehtävän, jota hoiti hyvällä menestyksellä osin Suomessa, osin Venäjällä.