Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäreille provikkaa masennuslääkkeiden määrämisestä?

Vierailija
24.10.2017 |

Onko täällä monikin sitä mieltä, että lääkärit saisivat rahaa siitä, että määräävät tiettyjä lääkkeitä? Esim. masennuslääkkeitä. Kiinnostaa. Tuli vain jossakin keskustelussa esiin, että näin ajatellaan.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni on lääketehtaannettu edustaja. Hän viettää talvella monta viikkoa Lapin tuntureilla ja ottaa lääkäreitä sinne lomailemaan lääketehtaan eli työnantajansa piikkiin.

Vierailija
42/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis olen itse lääkäri ja halusin herättää keskustelua asiasta siksi, että mua oikeasti kiinnostaa, ajattelevatko ihmiset ja esim. jotkut potilaani, että määrään tiettyä lääkettä provision toivossa.

Kyllä, lääkefirma tarjoaa joskus koulutusta ja ruokaa. Enää ei kyniä :)

Ap[/quote]

Miten hyvin olet itse perillä esim. terapiamahdollisuuksista? Monelle keskivaikeaakin masennusta potevalle asiakkalle   terapia pitäisi olla se dominoivin hoitomuoto, eivät pillerit. Vaikeat masennukset ovat kyllä  luku sinänsä. Joskus tuntuu vaan  siltä, että ihmiset puhuvat holtittomasti masennuksesta vaikka kyseessä on vain alakulo. Kohta suuri osa suomalaisista kärsii taas "kaamosmasennuksesta", mikä tietää hyvää tiliä lääkefirmoille.

Onkohan niin, että suomalainen ei tunne oikein olevansa terve, ellei ole vähän sairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitätkö ap miksi yksikään firma maksaisi siitä lääkkeen määräämisestä, kun asiakas voi vaihtaa sen apteekissa kilpailijan valmisteeseen?

Eli korkeintaan koskisi patenttisuojan alaisia, ei-geneerisiä lääkkeitä. Ja miten niistä voitaisiin ohjailla provikat niitä tosiasiassa kirjoittaneille lekureille, en oikein ymmärrä sitä, miten tietoihin pääsisi käsiksi, kertoisitko, tirsk?

Niin siis olen itse lääkäri ja halusin herättää keskustelua asiasta siksi, että mua oikeasti kiinnostaa, ajattelevatko ihmiset ja esim. jotkut potilaani, että määrään tiettyä lääkettä provision toivossa.

Ap

Niin niin aivan, ihmiset pitää kestitsemistä provikkana, sehän jo selvisikin tässä. Oon itsekin ihmetellyt sitkeää luuloa provikasta kun määräät tiettyjä lääkkeitä. Että mistä jengi luulee lääkefirmojen näkevän sen? :DD

Vierailija
44/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän et osaa hyödyntää koulutustasi 38/39. Mikä estää ottamasta vastaan yksityisellä puolella potilaita. Ei millään kuukausipalkkalla. Kuka jää julkiselle. Kai sentään ostat osakkeita??

Kai psykiatrian potilas tarvitsee seurantaa; lab.kokeita, kuvantamista, mieti asiaa.

Vierailija
45/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten hyvin olet itse perillä esim. terapiamahdollisuuksista? Monelle keskivaikeaakin masennusta potevalle asiakkalle   terapia pitäisi olla se dominoivin hoitomuoto, eivät pillerit. Vaikeat masennukset ovat kyllä  luku sinänsä. Joskus tuntuu vaan  siltä, että ihmiset puhuvat holtittomasti masennuksesta vaikka kyseessä on vain alakulo. Kohta suuri osa suomalaisista kärsii taas "kaamosmasennuksesta", mikä tietää hyvää tiliä lääkefirmoille.

Onkohan niin, että suomalainen ei tunne oikein olevansa terve, ellei ole vähän sairas.

En ole ap, mutta vaihdoit sitten puheenaihetta, kun vastaväitteesi aloittajalle provikasta osoittautuivat bullshitiksi :D

Vierailija
46/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ovat ihan aaseja, siis lääketieteen lisensiaatit. Mutta lääkärien jatkokoulutuksen kustantaa lääkefirmat, siellä rupeaa raha kunnolla haisemaan. Joku erikoislääkäri määrää aina jonkun tietyn lääkefirman troppeja, mitä edustaa, ja jolta on saanut koulutuksensa. Joku syöpälääkekin voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja per annos.

Ai?! Ja sillä toisella firmalla ois kympin maksava samantehoinen syöpälääke, vai? :DDDD

Vierailija
47/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkefirmat alkavat aivopestä jo opiskeluaikana näitä tulevia lääkäreitä mm. järjestämällä erilaisia tilaisuuksia ja lahjoja.  läheiseni kertoi usein näistä tilaisuuksista. Ei tämä mikään uutinen ole, mutta kyllähän se vaikuttaa siihen, miten esim. vielä kokematon nuori lääkäri ratkaisee masentuneen potilaan ongelmat. Terapia olisi monelle se paras paikka, mutta usein määrätään vaan lääkkeitä. Lääketehtaat ovat usein pörssiyrityksiä, joiden on tuotettava sijoittajille voittoa tuotteillaan. Heidän tuotteensa on usein se pilleripurkki.

Lääkeiden kaikkia vaikutuksia ei edes vielä tunneta. Ne voivat arvaamattomasti muuttaa mm. aivojen kemiaa.

Tällä ei ole mitään tekemistä provision kanssa, jota maksettaisiin lääkärille tiettyjen lääkkeiden määräämisestä potilaille. Eli mitä enemmän määräisit, sen enemmän saisit lääketehtaalta rahaa. Idioottimaisin valhe taas pitkiin aikoihin, jonka olen kuullut. En ole lääkäri, enkä ap.

Vierailija
48/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MOT, eilinen psyykelääkeohjelma. Kyllä, lääkärit saava provisioita lääkefirmalta kirjoittamistaan psyykenlääkkeistä. Siis teidän hehkuttamat psyykenlääkkeet lihottavat psykiatrin tuloja.

Valetta. Kukaan lääkefirman edustaja ei pysty kontrolloimaan mitä lääkkeitä lääkäri on kirjoittanut.

Kyllä pystyy, oletko vähän yksinkertainen. Lääkefirma saa tilastonsa heidän valmistamien lääkkeiden kulutuksesta. Järjestelmä on avoin. Totta kai lääkäri palkkionsa kuittaa. Juuri psykiatrit mainittiin, Suomessa.

Valitettavasti kaikki ei ole helposti jäljitettävissä. Iso pomo istuu HUSssissa ja THL:ssä korkealla pallilla ja samaan aikaan vetää yliopiston puolella tutkimusryhmää joka saa rahoituksen lääkefirmalta.

Vierailija
49/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni on lääketehtaannettu edustaja. Hän viettää talvella monta viikkoa Lapin tuntureilla ja ottaa lääkäreitä sinne lomailemaan lääketehtaan eli työnantajansa piikkiin.

Missä tässä oli se provisio per kirjoitettu resepti a la sen yhtiön lääke? Se palkka siitä?

Vierailija
50/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tässä oli se provisio per kirjoitettu resepti a la sen yhtiön lääke? Se palkka siitä?

Meinaan tuonne pääsee kirjoittamatta ikinä yhtään sen firman lääkereseptiä. Vai luuliko joku täällä, että siihen ois jokin tsekkaussysteemi? :DD

Vierailija
51/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös syöpätautien lääkkeet eivät ole samanhintaisia, ei vaikka käytetään tietyn syövän hoitamiseen. Syöpätauteja hoidetaan myös yksityissektorilla. Täällä ilm. kirjoittelee julkiselle jääneet lääkärit. Miten kestätte? Ette voi päättää työajastanne, toimitte tietyn budjetin mukaan, kamalaa.

Vierailija
52/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ovat ihan aaseja, siis lääketieteen lisensiaatit. Mutta lääkärien jatkokoulutuksen kustantaa lääkefirmat, siellä rupeaa raha kunnolla haisemaan. Joku erikoislääkäri määrää aina jonkun tietyn lääkefirman troppeja, mitä edustaa, ja jolta on saanut koulutuksensa. Joku syöpälääkekin voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja per annos.[/quot

Siis yleislääkärit on aaseja? En sanoisi niinkään. Terkkarijakson aikana tapasin monia huippufiksuja kollegoja, ihan erikoistumattomia. Itse olen nyt erikoistumassa patologiaan ja en koe olevani tyhmä, vaikka en ikinä määräisi mitään lääkkeitä.

Vierailija
53/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myös syöpätautien lääkkeet eivät ole samanhintaisia, ei vaikka käytetään tietyn syövän hoitamiseen. Syöpätauteja hoidetaan myös yksityissektorilla. Täällä ilm. kirjoittelee julkiselle jääneet lääkärit. Miten kestätte? Ette voi päättää työajastanne, toimitte tietyn budjetin mukaan, kamalaa.

Tietenkään kaikki lääkkeet samaan sairauteen eivät ole samanhintaisia, eikä teho, saati vaikutuskohdatkaan ole niissä samanlaisia.

Vierailija
54/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et osaa hyödyntää koulutustasi 38/39. Mikä estää ottamasta vastaan yksityisellä puolella potilaita. Ei millään kuukausipalkkalla. Kuka jää julkiselle. Kai sentään ostat osakkeita??

Kai psykiatrian potilas tarvitsee seurantaa; lab.kokeita, kuvantamista, mieti asiaa.

Et tainnut lukea tarkkaan kirjoittamaani etkä taida myöskään tuntea alaa. Pahoittelut, en avaa tätä enempää.

Me ihmiset myös olemme erilaisia. Minä todellakin hyödynnämme koulutustani, ja teen sen tavalla, jonka takana seison kaikin tavoin.

Vierailija
55/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen sektori ei myöskään tarjoa, niitä uudempia syöpähoitoja, jotka on todettu vaikuttaviksi. Kustannussyistä. Kuka erikoistuu patologiaan? Etkö halua olla tekemisissä elävien ihmisten kanssa?

Vierailija
56/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ovat ihan aaseja, siis lääketieteen lisensiaatit. Mutta lääkärien jatkokoulutuksen kustantaa lääkefirmat, siellä rupeaa raha kunnolla haisemaan. Joku erikoislääkäri määrää aina jonkun tietyn lääkefirman troppeja, mitä edustaa, ja jolta on saanut koulutuksensa. Joku syöpälääkekin voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja per annos.

Sitä jotain syöpälääkettä valmistaa yleensä vain yksi firma eli tottakai se määrätään eikä anneta potilaan kuolla. Syöpiä on katsos erilaisia eikä kaikki lääkefirmat todellakaan valmista kaikkia mahdollisia lääkkeitä. Se on katsos aika kallista.

Vierailija
57/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpöhöpö, ei ole yhtä ainoaa syöpälääkkeitä kehittänyttä firmaa. Useammalta firmalta on valittavissa.

Vierailija
58/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen sektori ei myöskään tarjoa, niitä uudempia syöpähoitoja, jotka on todettu vaikuttaviksi. Kustannussyistä. Kuka erikoistuu patologiaan? Etkö halua olla tekemisissä elävien ihmisten kanssa?

Oletko docrates-klinikan lääkäri?

Erikoistun patologiaan siksi, että se on mielenkiintoista ja haastavaa. Tutkin enimmäkseen elävien näytteitä, ruumiinavaukset ovat pieni osa työtäni. En todellakaan halveksu obduktioitakaan.

Juu, ja haluan olla tekemisissä elävien ihmisten kanssa. Ei erikoistumisalani sitä pois sulje :)

T. Patologiaan erikoistuva.

Vierailija
59/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Psykoterapia onkin hieno juttu, eikä sulje lääkkeitä mitenkään pois. Mutta millä ihmeen rahalla maksaisitte psykoterapian kaikille suomen masentuneille? Jos ajattelee että vuoden lääkehoito maksaa yhteyskunnalle joitakin satoja euroja, ja psykoterapia vuoden ajaksi (yleensä käydään 3 vuotta), maksaa tuhansia euroja. Ja monille se 3 vuotta ei edes riitä eli hyöty ei ole niin kummoinen vaan taas viiden vuoden päästä tarvitsee uutta 3 vuoden terapiaa aloitella. Omavastuuosuus on merkittävä mutta Kelallekin kosahtaa aikamoinen lasku. Hienoa siis, mutta kallista, eikä todellakaan auta kaikkia. Osa ihmisistä ei hyödy psykoterapiasta. Ja terapeutteja ei edes riitä millään koulutusmäärällä kaikille suomen masennus/ahdistus potilaille.

Vierailija
60/77 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkeyhtiöt antavat lääkäreille rahaa, matkoja yms. jos he määräävät potilaille tiettyjen firmojen lääkkeitä. Alalla normaali käytäntö. Hyvä, että asia tulee yleiseen tietoisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi