Miksi ihmiset ostavat suklaalevyjä, karkkia, munkkeja, pullaa?
Ei ehkä noita kaikkia samana päivänä paitsi hurjimmat, mutta monilla näkee ostoskorissa noita. Kertovat sitten töissä”maistoin sitä uutta suklaata”, ”syötiin sen ja sen leipomon pullia”, MIKSI ihmiset elävät näin? Mihin hävisi terveyden tavoittelu? Vielä minun lapsuudessani karkkia ostettiin harkiten, joku kunnon syy piti olla.
Kommentit (41)
On hyvää.Eikä ole elämässä muita nautintoja.Nämä on halpoja huveja,muuhun ei varaa.
Stressaa ja ahdistaa. On kylmää ja pimeää. Herkut lohduttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä noita kaikkia samana päivänä paitsi hurjimmat, mutta monilla näkee ostoskorissa noita. Kertovat sitten töissä”maistoin sitä uutta suklaata”, ”syötiin sen ja sen leipomon pullia”, MIKSI ihmiset elävät näin? Mihin hävisi terveyden tavoittelu? Vielä minun lapsuudessani karkkia ostettiin harkiten, joku kunnon syy piti olla.
Mikä on kunnon syy ostaa karkkia?
Esim. joulu, syntymäpäivä. Pääsiäinen, juhannus tms ovat vähän siinä rajoilla raaskiiko.
Onko rahat tiukilla, kun ei edes pyhinä raaskita ostaa herkkuja?
Mä ihmettelen myös näitä herkkujen ostajia ja syöjiä. Kunnon ruoka on paljon ravitsevampaa, ei väsytä, auttaa hillitsemään hiilari- ja rasvahimoja ja pitää kropan käynnissä paljon paremmin.
Itse ostan karkkia kerran puolessa vuodessa, pullaa vähän useammin. Työn kauttaa saan kotiin aika paljon herkkuja mutta suurin osa menee kiertoon. Sipsejä en ole ostanut moneen vuoteen en niitä syökään. Miksi ihmeessä pilaisin kroppani jollain lisäaine-hirvityksillä kun suht puhdasta ravintoakin on saatavilla?
Ääh, tulin just lenkiltä. Illalliseksi tekaisen vain tonnikalasalaatin, mutta oispas ollut kivaa jos kotoa olisi löytynyt jotain jälkkäriä.
Ei jaksa enää kauppaankaan vääntäytyä.
Ap, jos sinulle ei riitä että itse elät terveellisesti vaan tunnet tarvetta kytätä ja arvostella muidenkin ostoksia noin ilkeästi, ruokasuhteesi ei enää ole ihan terve. Käy juttelemassa siitä lääkärille. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen myös näitä herkkujen ostajia ja syöjiä. Kunnon ruoka on paljon ravitsevampaa, ei väsytä, auttaa hillitsemään hiilari- ja rasvahimoja ja pitää kropan käynnissä paljon paremmin.
Itse ostan karkkia kerran puolessa vuodessa, pullaa vähän useammin. Työn kauttaa saan kotiin aika paljon herkkuja mutta suurin osa menee kiertoon. Sipsejä en ole ostanut moneen vuoteen en niitä syökään. Miksi ihmeessä pilaisin kroppani jollain lisäaine-hirvityksillä kun suht puhdasta ravintoakin on saatavilla?
No ihan kuule siksi, että maistuu hyvälle ja saa psyykkistä mielihyvää. Antaa naapurin TerveysTeijan kauhistella. Mä ostan silti munkkeja.
Tuttu juoksi maratonin alle kolmeen tuntiin. Nyt on vielä alle 70 ja niin sairas, ettei kynäkään enää pysy kädessä. Nautinnon vuoksi. Mut ei joka päivä.
Lidlin paras tuote on muuten suklaamousse, josta voi herkutella kaksikin kertaa!
Ja ne Bellarom-suklaat! Muuten kyllästyttää jo nuo juustokakut. Taidan leipoa itse jonkun marja-kermavaahtokakun nam! Itse tehty kakku voi olla todella hyvä.
Jäätelöt on yleensä liian makeita. Minulle käy parhaiten Pirkan (ihme kyllä) suklaajäätelö, jossa on suklaakastiketta, myös...Kanniston leipomon omenaleivoksia voin myös suositella. Harmi, kun en niitä nyt Helsingissä käydessä saanut. Niitä ei myydä ihan joka kaupassa.
Tervetuloa tutkimaan minun ostoskärryni :). Kerroin töissä, että luin täältä, että on todella olemassa ihmisiä (tai siis onko?), jotka tutkivat toisten ostoksia. Ei meinanneet uskoa, mokomat työkaverit.
Pitäähän aikuisellakin olla joskus karkkipäiviä. Pullat leivon itse, koska saan niistä siten mieleisiäni.
Juuri 50 täyttänyt työkaveri kuoli työhuoneeseen. Oli kova liikkumaan, juoksi maratoneja. Ei tupakkaa, ei viinaa - ilmeisesti ainakaan. Eikä ylipainoa, todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja niinhän se on, että jos samalla kauppareissulla ostaa pullaa, suklaata ja karkkia, ne syö myös kaikki samantien.
Minä en ainakaan syö. Ei makeaa mahan täydeltä! Kerran kun oikein vilutti, ostin suklaalevyn ja tietoisesti annoin itselleni luvan syödä vaikka koko levyn, tai niin paljon kuin teki mieli. Jäi puolet. Ei kaikki ahmi, jotka tykkää makeastaKIN.
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletkin HYVÄ IHMINEN, ole onnellinen siitä ja katsele meitä huonompia edelleenkin nenänvarttasi pitkin :)
Koska kaupat myyvät niitä. Jos eivät myisi, en ostaisi. Kauppojen vika. Olen uhri!
Mielihyvän ja aistinautinnon takia.
Tavoittelen kyllä terveyttäkin – se on minulle aika tärkeä arvo, mutta tärkeintä terveydessä on kokonaisvaltainen hyvinvointi, ja tuore munkkirinkilä kaupan paistopisteestä silloin tällöin on osa sitä :)
Itse olen aika ehdoton syömisissäni. Voin paljon paremmin, kun en syö ns. herkkuja. Sitten kun niitä on jonkin aikaa syömättä, ei tee enää yhtään edes mieli. Viihdyn timmissä kropassa!
Herkuttelu on hyväksi psyykkiselle terveydelle ihan tutkitusti. Ja olen sen huomannut itsekin. Nuorempana en sallinnut itselleni mitään epterveellistä ja voin silloin henkisesti paljon huonommin kuin nykyään. Nykyään olen herkuttelusta huolimatta paljon energisempi ja jaksavampi ja hyväntuulisempi.