Pään magneettikuvaus otettu - melko ahdistava kokemus (sykkivä tinnitus, migreeni)
Vajaa pari viikkoa sitten lisäsin avauksen, jossa puhuin sykkivästä tinnituksestani ja aurallisista migreenikohtauksista. Avaus löytynee täältä: https://www.vauva.fi/keskustelu/2994713/sykkiva-tinnitus-mista-voisi-jo…
Nyt on sitten pään magneettikuvaus otettu ja voin sanoa, että oli kokemuksena ahdistava. Ei ainoastaan se, että laitetaan lähes koko keho tosi ahtaaseen putkiloon vaan myös se, että putkilon lisäksi sinulle laitetaan sellainen maski, jossa on vain muutama sentti tilaa hengittää, jne. Koneen pitämä äänikään ei ollut miellyttävä - kuulosuojaimet auttoivat vain hieman.
Jos ilmastointi ei olisi ollut niin hyvä kuin mitä oli, olisin aika todennäköisesti pyörtynyt sinne. Ja en koe itseäni ahtaan paikan kammoiseksi, joten voin vain kuvitella ahtaita paikkoja pelkäävien reaktioita.
Voimaa pysytellä siellä saa siis silmiä kiinni pitämällä ja hyvän ilmastoinnin avulla. Mutta en voi sanoa, että oli kauhean miellyttävää. Pää jumissa siellä maskissa ahtaassa putkilossa, eikä saa liikkua. Kun otettiin ulos sieltä putkilosta, maailma pyöri aika vauhdikkaasti silmissä (toki kova magneettikenttäkin voi tasapaino-ongelmia aiheuttaa).
Onko kohtalotovereita sykkivien tinnituksien ja aurallisten migreenien suhteen? Olisi kiva kuulla kokemuksia myös pään magneettikuvauksista, jos teillä on sellaisia ollut!
Kommentit (67)
Minäkin olen käynyt ja on ollut tähystykset ja muut mahakipujen vuoksi. Syitä ei oireille löytynyt. Sitten vuosien päästä selvisi, että kilpirauhasen vajaatoiminta.
En muista laitteest muuta kun liukuhihnalla putkeen ja piti olla vähän aikaa hengittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin kaksi kertaa pään magneettikuvaus kun olin 7-8. kuulla raskaana (ilman varjoainetta toki) ja pakko sanoa että nämä ovat olleet elämäni epämiellyttävimpiä kokemuksia.
Tsemppiä ap:lle. Toivottavasti kuvista on apua!
Todellakin. En ole koskaan ollut niin ahtaassa paikassa ennen. En koskaan.
Ja ajatella, että jotkut trollaavat vielä tässä ketjussa tällä aiheella. Ei mitään moraalikäsitystä ihmisillä..
ap
Olen monta kertaa ollut pään magneettikuvauksessa päänsärkyjen takia, mutta en muista juuri mitään niistä, koska olin ala-asteella kun ne tehtiin. Sen hurinan muistan ja sen, ettei ollut kiva olla liikkumatta niin kauan. :D
Kävin HUS:ssä pään MRI:ssä pari viikkoa sitten. Ihan ok oli. Yksi miellyttävimmistä toimenpiteistä. Epämiellyttäviä ovat koepalojen otto kaulasta ja rinnasta, gynekologinen tutkimus ja syöpäleikkaukset sekä mammografia.
N15 lisää vielä, että kaikki sympatiat APlle! Tuolla putkessa tulee helposti paniikki, muistan jotenkin hämärästi, pelänneeni hammasrautojeni takia (toki ne poistettiin kuvauksen ajaksi), mutta luulin että niistä jäisi jotain "jäämiä" hampaisiin ja kävisi huonosti. :/
Olen ollut 3 kertaa, mutta ei ollut minusta paha. Minulla soi itse valitsemani musiikki kuulokkeissa koko ajan ja hoitaja kertoi etukäteen, kun kuvaus alkoi. Olin silmät kiinni ja kuuntelin musiikkia. Pahinta minulle oli se, että selkä ja jalka ovat kipeät ja piti maata siinä kuvauspöydällä. Päästäkin löytyi sitten vikaa niiden kuvien avulla, mutta saatiin hoidettua. Onnea matkaan sinulle ap, että saat vaivaasi hyvän hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Kävin HUS:ssä pään MRI:ssä pari viikkoa sitten. Ihan ok oli. Yksi miellyttävimmistä toimenpiteistä. Epämiellyttäviä ovat koepalojen otto kaulasta ja rinnasta, gynekologinen tutkimus ja syöpäleikkaukset sekä mammografia.
Tosiaan, ei sitä kuvausta voi verrata syöpäleikkauksiin. Raskaiden syöpäleikkauksien jälkeen tuo kuvaus tuskin tuntuisi missään.
Yksi miellyttävimmistä taitaa olla, muttei kuitenkaan miellyttävä niin kuin ei muutkaan toimenpiteet.
ap
Mä meinaan nukahtaa sinne magneettituubiin. 30-60 min (kuvauksesta riippuen) kuulokkeet korvilla ja rauhallista musiikkia kuunnellessa on mulle unilääkettä. Edes se magneettikuvauslaitteen pitämä meteli ei häiritse mua.
Kuvattu on (yleensä varjoaineen kanssa) kuuppaa, vatsaa, polvia, lonkkia, nilkat, lannerankaa ja kaulanikamia. Pään kuvauksessa se kehikko lähinnä ärsyttää, mutta en siitä muuten häiriinny.
TT-kuvaus taas on nopeasti lusittu ja siinä eniten vie aikaa suoniyhteyden löytäminen varjoainetta varten, mikäli kuvataan tuon aineen kanssa.
Osa tuntuu sekoittavan magneetin ja tietokonetomografian keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin KYSsillä pään magneettikuvauksessa, ja ihan mukava toimenpide oli. Piti vain maata paikoillaan :D
OH HOH! Onko muka maaseudun sairaalassa magneettikuvantamislaitteet? Aina ajatellut niiden olevan yliopistosairaaloiden + yksityisten kalustoa.
Joudun käymään pään kuvauksessa säännöllisesti. Ahtaanpaikan kammoisena se on tuskaa pamien kanssakin. En näköjään totu ikinä siihen. Itselleni kipua aiheuttavat lyhyempikestoiset tutkimukset ovat helpompia. Tuntuu mitä enemmän tutkitaan sitä enemmän alan inhoamaan tutkimuksia. Minulla oli kausi kun inhosin verikoettakin vaikka olen käynyt vuosikymmeniä säännöllisesti monta kertaa vuodessa. Tuntuu että minut väsytetty kaikkien tutkimusten kanssa niin etten välillä siedä mitään. Ja sitten tulee pyyntö osallistua johonkin lääketieteelliseen tutkimukseen tai opiskelijat haluavat tutustua mielenkiintoiseen tapaukseen. Mutta näillä mennään. Sori kun innostuin avautumaan.
Tulethan kertomaan mitkä olivat tulokset, laitan tän ketjun itselleni kirjanmerkkeihin!
Mulla kans tuo sykkivä tinnitus, on kuvattu magneetilla useampaan otteeseen ja nyt tutkitaan vielä taas lisää kun oire pahenee.
Mulla migreeni ollut lapsesta asti, joku lääkäri on heittänyt et liittyiskö tuo tinnitus siihen, mutta muuna verisuoniperäisenä sitä nyt tutkivat kuitenkin.
Tuntuu että jokaisella lääkärillä on eri näkemys siitä, mitkä kuvaukset tai tutkimukset on oikeasti parhaita ja itse olen aivan uupunut oireeseen ja myös tutkimuksiin.
"Varjoainetta laitettiin. Eli semmoinen automaattinen neula kiinni suoneen tauon aikana ja sitten takaisin putkiloon. Sitten annettiin äänimerkki putkilossa kuulokkeisiin, kun varjoaine siirtyy verenkiertoon. Kyllä sekin kieltämättä ahdisti, että se neula oli koko kuvauksen toisen jakson ajan kiinni suonessa.
ap"
Ihan vain saivarrellakseni; mitään neulaa ei suinkaan suoneen jätetä, vaan onton kanyylineulan kautta pujotetaan ohut putki suoneen. Neula vedetään pois. Neulaa ei voi suoneen jättää, sillä se melkoisella varmuudella puhkaisisi suonen seinämän mikä aiheuttaa verenvuodon kudokseen. Tästä johtuu myös se, jos/kun verikokeen jälkeen syntyy mustelma: suonta on vioitettu. Ei tosin vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Joudun käymään pään kuvauksessa säännöllisesti. Ahtaanpaikan kammoisena se on tuskaa pamien kanssakin. En näköjään totu ikinä siihen. Itselleni kipua aiheuttavat lyhyempikestoiset tutkimukset ovat helpompia. Tuntuu mitä enemmän tutkitaan sitä enemmän alan inhoamaan tutkimuksia. Minulla oli kausi kun inhosin verikoettakin vaikka olen käynyt vuosikymmeniä säännöllisesti monta kertaa vuodessa. Tuntuu että minut väsytetty kaikkien tutkimusten kanssa niin etten välillä siedä mitään. Ja sitten tulee pyyntö osallistua johonkin lääketieteelliseen tutkimukseen tai opiskelijat haluavat tutustua mielenkiintoiseen tapaukseen. Mutta näillä mennään. Sori kun innostuin avautumaan.
Älä pyytele anteeksi, tosi kiva kuulla kokemuksiasi. Jaa ihmeessä.
Nyt kun olen itsekin käynyt kuvauksissa, voin todellakin ymmärtää sen tuskan. Varsinkin, jos tuon joutuu käymään monta kertaa läpi. Siihen vielä muut tutkimukset päälle niin ai ai.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tulethan kertomaan mitkä olivat tulokset, laitan tän ketjun itselleni kirjanmerkkeihin!
Mulla kans tuo sykkivä tinnitus, on kuvattu magneetilla useampaan otteeseen ja nyt tutkitaan vielä taas lisää kun oire pahenee.
Mulla migreeni ollut lapsesta asti, joku lääkäri on heittänyt et liittyiskö tuo tinnitus siihen, mutta muuna verisuoniperäisenä sitä nyt tutkivat kuitenkin.
Tuntuu että jokaisella lääkärillä on eri näkemys siitä, mitkä kuvaukset tai tutkimukset on oikeasti parhaita ja itse olen aivan uupunut oireeseen ja myös tutkimuksiin.
Tulen ehdottomasti kertomaan! Eli siis 17. päivä ensi kuussa tulee tulokset. Laitan ne tähän ketjuun silloin. Jos jotain selvää syytä edes sitten ilmenee.
ap
Tinnitus alkoi stressin ja lisäravinne (ainakin rauta) puutosten myötä, myös niskan kireys. On helpottanut, kun ferritiini saatiin ylätasolle ja stressi vähentynyt. Syön myös muitakin vitamiineja, en ole varma edesauttaako se.
Aurallinen migreeni taas loppui Food Detectiven kautta, kun löysin minua ärsyttävät ruoka-aineet. Lisäksi vitamiinipuutokset voivat aiheuttaa myös migreeniä.
3 vuotta ilman täsmälääkkeitä =)
Vierailija kirjoitti:
"Varjoainetta laitettiin. Eli semmoinen automaattinen neula kiinni suoneen tauon aikana ja sitten takaisin putkiloon. Sitten annettiin äänimerkki putkilossa kuulokkeisiin, kun varjoaine siirtyy verenkiertoon. Kyllä sekin kieltämättä ahdisti, että se neula oli koko kuvauksen toisen jakson ajan kiinni suonessa.
ap"
Ihan vain saivarrellakseni; mitään neulaa ei suinkaan suoneen jätetä, vaan onton kanyylineulan kautta pujotetaan ohut putki suoneen. Neula vedetään pois. Neulaa ei voi suoneen jättää, sillä se melkoisella varmuudella puhkaisisi suonen seinämän mikä aiheuttaa verenvuodon kudokseen. Tästä johtuu myös se, jos/kun verikokeen jälkeen syntyy mustelma: suonta on vioitettu. Ei tosin vaarallista.
Haha, sitten käsitin väärin. Joka tapauksessa se ontto kanyylineula oli koko sen ajan siinä. Se oli outo kokemus, koska aina kun rokotteita ym. ollaan laitettu, niin ne on ollut nopeita toimenpiteitä neulojen ja muun suhteen. Siinä se roikkui kiinni ihossa koko sen kuvauksen ajan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin KYSsillä pään magneettikuvauksessa, ja ihan mukava toimenpide oli. Piti vain maata paikoillaan :D
OH HOH! Onko muka maaseudun sairaalassa magneettikuvantamislaitteet? Aina ajatellut niiden olevan yliopistosairaaloiden + yksityisten kalustoa.
siis mitä? 😂 tajuatko mistä sanoista tulee KYS?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen ehdottomasti kertomaan! Eli siis 17. päivä ensi kuussa tulee tulokset. Laitan ne tähän ketjuun silloin. Jos jotain selvää syytä edes sitten ilmenee.
ap
Kiva, kiitos!
Olen lukenut olisko suomi24 tai vastaavalla ollutta ketjua pulsoivasta tinnituksesta ja aika monella tuohon ei syytä ole löydetty, mutta siellä keskustelut on vuosien takaa suurimmaksi osaksi. Koska oma oire on todella häiritsevä ja hankala, mielelläni kuulen mitä muilla on tutkittu ja löydetty, voi sit omalta lääkäriltä kysellä muidenkin kokemusten perusteella. Mulla siis magneetissa ei löytynyt mitään ja osa lääkäreistä sanoo et se riittää sulkemaan verisuonijutut pois, mutta osa sanoo et pitäis vielä tutkia lisää, ja niiden tutkimusten riskejä sitten mietitään suhteessa saatavaan tietoon, eli kannattaako tehdä kajoavia tutkimuksia..
Välillä pelottaa, välillä kyllästyttää ja jonkunlaisen tutkimus- ja sairaalakammon saan kohta kun aina uudelleen sorkitaan. Nyt jo mennään suht kiireellisenä oirekuvan hankaloituessa ja sekin vähän huolestuttaa vaikka voihan olla et lääkäri on vaan empaattinen ja tajuaa miten henkisesti kuluttava tilanne on ja siksi asiat etenee nopeasti.
Toivottavasti sulla asia selviää parhain päin, löytyy syy, joka ei ole vakava tai hoitoa vaativa, sitä ainakin itse aluksi kovasti omalla kohdalla toivoin, nyt näyttää et mun kohdalla muita vaihtoehtoja etsitään kun "hyvänlaatuista".
-tuo aiempi tinnikorva
Vierailija kirjoitti:
Vajaa pari viikkoa sitten lisäsin avauksen, jossa puhuin sykkivästä tinnituksestani ja aurallisista migreenikohtauksista. Avaus löytynee täältä: https://www.vauva.fi/keskustelu/2994713/sykkiva-tinnitus-mista-voisi-jo…
Nyt on sitten pään magneettikuvaus otettu ja voin sanoa, että oli kokemuksena ahdistava. Ei ainoastaan se, että laitetaan lähes koko keho tosi ahtaaseen putkiloon vaan myös se, että putkilon lisäksi sinulle laitetaan sellainen maski, jossa on vain muutama sentti tilaa hengittää, jne. Koneen pitämä äänikään ei ollut miellyttävä - kuulosuojaimet auttoivat vain hieman.
Jos ilmastointi ei olisi ollut niin hyvä kuin mitä oli, olisin aika todennäköisesti pyörtynyt sinne. Ja en koe itseäni ahtaan paikan kammoiseksi, joten voin vain kuvitella ahtaita paikkoja pelkäävien reaktioita.
Voimaa pysytellä siellä saa siis silmiä kiinni pitämällä ja hyvän ilmastoinnin avulla. Mutta en voi sanoa, että oli kauhean miellyttävää. Pää jumissa siellä maskissa ahtaassa putkilossa, eikä saa liikkua. Kun otettiin ulos sieltä putkilosta, maailma pyöri aika vauhdikkaasti silmissä (toki kova magneettikenttäkin voi tasapaino-ongelmia aiheuttaa).
Onko kohtalotovereita sykkivien tinnituksien ja aurallisten migreenien suhteen? Olisi kiva kuulla kokemuksia myös pään magneettikuvauksista, jos teillä on sellaisia ollut!
Itselläni on kokemuksia aurallisesta migreenistä. Pää on kuvattu useamman kerran, koska olen sairastanut myös aivoinfarktin. Ensimmäisellä kerralla kun sain migreenikohtauksen epäiltiin infarktin uusineen, koska kipu oli erittäin kovaa, toinen puoli vartalostani puutui täysin jne. Migreeni on saatu itselläni melko hyvään hoitotasapainoon, estolääkitys auttaa. Kohtauksia tulee enää muutaman kerran kuukaudessa, mutta ne ovat suhteellisen pahoja.
Magneettikuvaukset ovat itselleni aika rankkoja, koska pelkään ahtaita paikkoja. Lisäksi minua on tutkittu erilaisten terveysongelmien takia niin paljon, että olen alkanut pelätä lähes kaikkia tutkimuksia. Itse pärjään putkessa parhaiten, jos pidän silmät kiinni ja yritän keskittyä musiikkiin. Ainakin meidän sairaalassa saa valittua radiokanavan tai tuotua oman levyn. Yleensä valitsen klassista musiikkia, koska se peittää koneen ääntä mukavasti :)
Olin 20 vuotta sitten. Piti ottaa toisetkin kuvat joten putkessa olin 40 min siihen aikaan. Jälkikäteen iski ahtaan paikan kammo. Sai alkunsa tuosta