Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pään magneettikuvaus otettu - melko ahdistava kokemus (sykkivä tinnitus, migreeni)

Vierailija
24.10.2017 |

Vajaa pari viikkoa sitten lisäsin avauksen, jossa puhuin sykkivästä tinnituksestani ja aurallisista migreenikohtauksista. Avaus löytynee täältä: https://www.vauva.fi/keskustelu/2994713/sykkiva-tinnitus-mista-voisi-jo…

Nyt on sitten pään magneettikuvaus otettu ja voin sanoa, että oli kokemuksena ahdistava. Ei ainoastaan se, että laitetaan lähes koko keho tosi ahtaaseen putkiloon vaan myös se, että putkilon lisäksi sinulle laitetaan sellainen maski, jossa on vain muutama sentti tilaa hengittää, jne. Koneen pitämä äänikään ei ollut miellyttävä - kuulosuojaimet auttoivat vain hieman.

Jos ilmastointi ei olisi ollut niin hyvä kuin mitä oli, olisin aika todennäköisesti pyörtynyt sinne. Ja en koe itseäni ahtaan paikan kammoiseksi, joten voin vain kuvitella ahtaita paikkoja pelkäävien reaktioita.

Voimaa pysytellä siellä saa siis silmiä kiinni pitämällä ja hyvän ilmastoinnin avulla. Mutta en voi sanoa, että oli kauhean miellyttävää. Pää jumissa siellä maskissa ahtaassa putkilossa, eikä saa liikkua. Kun otettiin ulos sieltä putkilosta, maailma pyöri aika vauhdikkaasti silmissä (toki kova magneettikenttäkin voi tasapaino-ongelmia aiheuttaa).

Onko kohtalotovereita sykkivien tinnituksien ja aurallisten migreenien suhteen? Olisi kiva kuulla kokemuksia myös pään magneettikuvauksista, jos teillä on sellaisia ollut!

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään magneettikuvaus on tehty minullekin. Ei se mikään erityisen mukava toimenpide ole, mutta onneksi ei kivuliaskaan. Epämukavuuden vielä sietää, mutta kipu erilaisissa tutkimuksissa on inhottavaa. Aika ronkittu olo tulee kuitenkin kun tarpeeksi tutkitaan. Kun vieraat ihmiset tunkeutuvat iholle, vaikka hyvässäkin tarkoituksessa, se ei ole miellyttävää.

Tinnitusta minulla ei ole, mutta migreeni on ollut teini-iästä asti. Kaikkein kurjinta on, että olen sen vieläpä periyttänyt kahdelle lapsellenikin

Vierailija
2/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sinulle se pään kuvaus on tehty. Miksi vielä toisten kokemukset asiasta kiinnostavat? Johan se oli ja meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pään magneettikuvaus on tehty minullekin. Ei se mikään erityisen mukava toimenpide ole, mutta onneksi ei kivuliaskaan. Epämukavuuden vielä sietää, mutta kipu erilaisissa tutkimuksissa on inhottavaa. Aika ronkittu olo tulee kuitenkin kun tarpeeksi tutkitaan. Kun vieraat ihmiset tunkeutuvat iholle, vaikka hyvässäkin tarkoituksessa, se ei ole miellyttävää.

Tinnitusta minulla ei ole, mutta migreeni on ollut teini-iästä asti. Kaikkein kurjinta on, että olen sen vieläpä periyttänyt kahdelle lapsellenikin

Mikäli oikein ymmärrän, migreeniä ei yleensä näy MRI-kuvauksista, kuten ei mistään muistakaan tutkimuksista kun ne ovat kohtauksellisia. Mutta tinnitus (sykkivä) saattaa näkyä esim. verisuonien rakenteita tutkimalla.

On jotenkin tosi ontto ja outo olo sen jälkeen, kun otetaan sieltä putkilosta pois. Ehkä putkilossa itsessään ei huimaa niin paljoa (ahdistaa vain se ahtaus), mutta sitten kun sieltä pääsee pois niin alkaa huimata. Mielenkiintoinen kokemus kaiken kaikkiaan.

ap

Vierailija
4/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan sinulle se pään kuvaus on tehty. Miksi vielä toisten kokemukset asiasta kiinnostavat? Johan se oli ja meni.

Koska se on sikäli ajankohtainen asia, että tulokset tulevat vasta parin viikon päästä. Olen aikuinen ja en ole ennen noissa kuvauksissa ollut, joten kokemuksena se oli jännittävä.

Kai minä vain haluan jakaa kokemuksia tästä ja kysyä muidenkin kokemuksia ihan vain sosiaalisissa mielin. Onko siinä jotain väärää?

ap

Vierailija
5/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko Diapamia ennen kuvausta? Vastaisuuden varalle, kuvaus voidaan tehdä ahtaanpaikankammon vuoksi myös täydessä nukutuksessa, mutta silloin osaston kautta.

Vierailija
6/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli oikein ymmärrän, migreeniä ei yleensä näy MRI-kuvauksista, kuten ei mistään muistakaan tutkimuksista kun ne ovat kohtauksellisia. Mutta tinnitus (sykkivä) saattaa näkyä esim. verisuonien rakenteita tutkimalla.

On jotenkin tosi ontto ja outo olo sen jälkeen, kun otetaan sieltä putkilosta pois. Ehkä putkilossa itsessään ei huimaa niin paljoa (ahdistaa vain se ahtaus), mutta sitten kun sieltä pääsee pois niin alkaa huimata. Mielenkiintoinen kokemus kaiken kaikkiaan.

ap

Minulla itselläni ei tinnitusta ole, mutta lapsellani on. Lääkärissä olemme käyneet ja lääkäri taisi sanoa, että kyse on synnynnäisestä rakenteellisesta ongelmasta, joka liittyy verisuoniin. Mitään hyötyä tästä lausunnosta ei pojalle tietenkään ollut. Ongelmaan ei löytynyt apua. Pojalta ei kylläkään ole koskaan kuvattu pään aluetta. Tuskin sekään mitään uutta tietoa antaisi.

Vierailija
7/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko Diapamia ennen kuvausta? Vastaisuuden varalle, kuvaus voidaan tehdä ahtaanpaikankammon vuoksi myös täydessä nukutuksessa, mutta silloin osaston kautta.

En saanut, enkä sellaista pyytänytkään. En tykkää ottaa ylimääräisiä lääkkeitä...

Varjoainetta laitettiin. Eli semmoinen automaattinen neula kiinni suoneen tauon aikana ja sitten takaisin putkiloon. Sitten annettiin äänimerkki putkilossa kuulokkeisiin, kun varjoaine siirtyy verenkiertoon. Kyllä sekin kieltämättä ahdisti, että se neula oli koko kuvauksen toisen jakson ajan kiinni suonessa.

ap

Vierailija
8/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi nyt hellanlettas. Muutaman sekunnin kuvaus laitteessa, joka ei kyllä mikään putkilo ole!

Vierailija
9/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käyty joo. Ei ahdistanut mikään muu kuin se, että käteen tökättiin neula ja kuvauksen aikana laitettiin varjoainetta suoniin. Ei tuntunu kivalle. Ilmastointi oli liian hyvä, koska mulla on narukädet ja ne jäätyy helposti. Mikäs siinä makoillessa. Sain pillimehua operaation jälkeen, kun kuulemma naama oli niin kalpea.

t:neula/pistos/verikoe foobikko, joka pyörtyy aina

Vierailija
10/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,f_auto,fl_lossy,q_…

Jos tuommoista pelkää, niin miten uskaltaa kävellä esim alikulkukäytävillä??

Vierailija
11/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään jo donitsien syömistä kun siinä on se musta aukko!

Vierailija
12/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi nyt hellanlettas. Muutaman sekunnin kuvaus laitteessa, joka ei kyllä mikään putkilo ole!

Ei ole mikään "muutaman sekunnin" kuvaus. Ota asioista selvää, dorka.

-ohis

Vierailija
13/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnin se kuvaus kokonaisuudessaan kesti. 2, 3 ja 5 minuutin kuvausjaksoja monta kertaa peräkkäin. Kutsuisin sinua oudoksi ihmiseksi omien kokemuksien pohjalta, jos ei hitustakaan ahdista siinä ahtaassa putkilossa.

ap

Vierailija
14/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, että missäpäin Suomea on noin ahtaat alikulkukäytävät?

Vierailija
15/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin KYSsillä pään magneettikuvauksessa, ja ihan mukava toimenpide oli. Piti vain maata paikoillaan :D 

Vierailija
16/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ahdas putkilo ja sitten vielä pään päälle maski, jossa pari senttiä tilaa hengittää. Siinä jopa tuntee sen oman hengityksen, kun osuu siihen maskin reunaan. Ja siinä sitten about 30+30 minuuttia. Miten tuota voi verrata alikulkukäytävään?

ap

Vierailija
17/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla pestä kasvojani lavuaarissa, sillä siinä on se kauhea aukko siinä alhaalla.

Vierailija
18/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vatsan magneettikuvauksessa ja olihan se aika ahdistava.Pitäis vaan pitää silmät kiinni koko ajan.Mut työnnettiin sinne putkiloon pikku hiljaa ja kun räväytin silmät auki niin kyllä se "katto" lähellä oli.Ilmastointi siellä on kuitenkin niin hyvä että ei siellä ole mitään hätää, hätä on vaan "omien korvien välissä."

Vierailija
19/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin vatsan magneettikuvauksessa ja olihan se aika ahdistava.Pitäis vaan pitää silmät kiinni koko ajan.Mut työnnettiin sinne putkiloon pikku hiljaa ja kun räväytin silmät auki niin kyllä se "katto" lähellä oli.Ilmastointi siellä on kuitenkin niin hyvä että ei siellä ole mitään hätää, hätä on vaan "omien korvien välissä."

Samanlainen kokemus mulla. Tuntui tosi oudolta ne ensimmäiset minuutit ja heilui väkisin ja panikoi, mutta kai siinä hiljalleen alkoi sitten rauhottumaan. Mutta ei missään vaiheessa ollut miellyttävää. Yhteys lääkäreihin helpotti oloa jonkin verran.

Toivotaan, että hyvät kuvat ja positiiviset tulokset tuli.

ap

Vierailija
20/67 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin kaksi kertaa pään magneettikuvaus kun olin 7-8. kuulla raskaana (ilman varjoainetta toki) ja pakko sanoa että nämä ovat olleet elämäni epämiellyttävimpiä kokemuksia.

Tsemppiä ap:lle. Toivottavasti kuvista on apua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan