Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hittoa!? Onko Suomessa jono BUSSIINKIN? :D

Vierailija
24.10.2017 |

Olin menossa bussiin, johon oli menossa muitakin. Saavuin vähän ennen kuin ihmiset nousivat bussiin, olin nousemassa sivusta ja mies tokaisi "äläpäs tyttö etuile!". Mä en nähnyt mitään järkeä kävellä sinne jonon päähän ja kiertää kaikki ihmiset.

Mä en tiennyt että Suomessa jonotetaan bussiinkin ja auta armias jos joku tulee väliin...

Katsooko nuo henkilöt kellosta kuka on saapunut pysäkille ensin, kuka toisena jne ja sen mukaan jono sitten tehdään? Mitä väliä sillä on kuka nousee bussiin ensimmäisenä ja kuka viimeisenä? Ei ole kertaakaan käynyt niin ettei bussiin olisi kaikki tulijat mahtuneet.

Miksi suomalaisille on niin tärkeää päästä kulkuneuvoihin ensimmäisenä sisään? Ymmärrän kaupassa etuilemisen, se on väärin ja hidastaa muiden pääsyä pois kaupasta mutta ei bussi/lentokone/juna lähde ennen kuin kaikki ovat tulleet sisään.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin menossa bussiin, johon oli menossa muitakin. Saavuin vähän ennen kuin ihmiset nousivat bussiin, olin nousemassa sivusta ja mies tokaisi "äläpäs tyttö etuile!". Mä en nähnyt mitään järkeä kävellä sinne jonon päähän ja kiertää kaikki ihmiset.

Mä en tiennyt että Suomessa jonotetaan bussiinkin ja auta armias jos joku tulee väliin...

Katsooko nuo henkilöt kellosta kuka on saapunut pysäkille ensin, kuka toisena jne ja sen mukaan jono sitten tehdään? Mitä väliä sillä on kuka nousee bussiin ensimmäisenä ja kuka viimeisenä? Ei ole kertaakaan käynyt niin ettei bussiin olisi kaikki tulijat mahtuneet.

Miksi suomalaisille on niin tärkeää päästä kulkuneuvoihin ensimmäisenä sisään? Ymmärrän kaupassa etuilemisen, se on väärin ja hidastaa muiden pääsyä pois kaupasta mutta ei bussi/lentokone/juna lähde ennen kuin kaikki ovat tulleet sisään.

Kuten tossa sanoitkin että miks on niin hirveä tarve päästä ensimmäisenä sisään ja bussi lähtee vasta kun kaikki matkustajat on kyydissä, miksi sinulla sitten oli niin hirveä kiire päästä sinne bussiin kun olisit ihan yhtä hyvin voinut odottaa =D

Vierailija
22/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä tätä suomalaisten kyräilyä!! Mitä ihmeen väliä jos kaikki kumminkin pääsee sisään bussiin?? Eihän junaankaan tai ratikkaan kaikki mene samasta ovesta jonossa tms.. Voi auta!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. On suurinpiirtein jono eli suurinpiirtein mennään sisään samassa järjestyksessä kun paikalle tultu. Syy tähän on se että jokainen haluaa istua ja ne jotka tulee ensin saa palvelua ensin. Sama myös jos sataa jne niin ne jotka on ensin tullut pääsee suojaan ensimmäisenä. On todella tökeröä kiilata ap:n kaltaisella tavalla muiden eteen.

Dösärillä on 25 ihmistä, joista ehkä 8 tulee samaan bussiin mun kanssa. Kuka jaksaa seurata ja muistaa paikalletulojärjestyksen :D

Siihen oppii kun busseilla kulkee. Ja se joka noista kaupunkibusseista sanoo ettei miihin ole jonoa niin kyllä on. Siihen isoon lössiin mennään järjestyksessä. Ei siihen mitään kaupan kassa jonoa muodosteta mutta kohtelias ihminen katsoo vähän kuka oli pysäkillä ennen itseä.

Oon kulkenut kohta 30 vuotta enkä ole vieläkään oppinut. No ehkä jonain päivänä

Vierailija
24/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on oikeassa, muualla maailmassa osataan onneksi toimia sivistyneesti. Ehkäpä joskus täälläkin. Herrasmiehiä nousemassa joukkoliikennevälineeseen.

Vierailija
25/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. On suurinpiirtein jono eli suurinpiirtein mennään sisään samassa järjestyksessä kun paikalle tultu. Syy tähän on se että jokainen haluaa istua ja ne jotka tulee ensin saa palvelua ensin. Sama myös jos sataa jne niin ne jotka on ensin tullut pääsee suojaan ensimmäisenä. On todella tökeröä kiilata ap:n kaltaisella tavalla muiden eteen.

Dösärillä on 25 ihmistä, joista ehkä 8 tulee samaan bussiin mun kanssa. Kuka jaksaa seurata ja muistaa paikalletulojärjestyksen :D

Tätä minäkin ihmettelen. Jotkut istuvat katoksessa ja loput seisovat kuka missäkin. Mistä hitosta te tiedätte kuka oli ennen ketä?? Asun Suomen mittakaavassa isossa kaupungissa enkä ole ikinä törmännyt siihen, että ihmiset menisivät bussiin pysäkillesaapumisjärjestyksessä. Se menee ensin joka on lähimpänä sitä kohtaa, johon bussin ovi sen pysähtyessä osuu. IKINÄ en ole kenenkään kuullut valittavan etuilusta, tai huomannut, että pysäkillä ensimmäisenä ollut pyrkisi sinne bussiin tarkoituksellisesti ensimmäisenä.

Pointti ehkä on enemmänkin se, ettei kiilata kenenkään nenän edestä, niinkuin ap teki.

Minusta jäi hiukan epäselväksi tunkiko aloittaja oikeasti toisten eteen vai eikö vain ollut jonomuodostelmassa niin kuin jonkun mielestä olisi pitänyt. Tarkennusta tosin taitaa olla turha kysyä, koska tietysti aloittaja vastaisi nyt ettei tunkenut. Tunkeminen on huonoa käytöstä, mutta mitään jonoa ei kyllä ole tapana varsinkaan ruuhkaisilla pysäkeillä muodostaa.

Vierailija
26/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa muualla jonotus on osataan vielä paremmin kuin Suomessa, esimerkiksi Japanissa ja Englannissa odotetaan yhdessä jonossa useammalle tiskille. Näin kaikki pääsevät järjestyksessä asioimaan, eikä kukaan joudu seisomaan jonossa joka ei vedä.

Ohiksena tämä, huvittaa kun puhutaan Suomessa sitä ja tätä, kun selvästi ei ole mitään käsitystä asioista!

Vierailija
27/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaisille on niin tärkeää päästä kulkuneuvoihin ensimmäisenä sisään?

Miks se oli sulle niin tärkeetä?

Vierailija
28/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiire ap:lla oli sinne bussiin? Vai pitikö päästä ensimmäisenä? Teki itse juuri sitä, mistä moittii muita.

Vierailija
29/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisille on niin tärkeää päästä kulkuneuvoihin ensimmäisenä sisään?

Voit esittää kysymyksen itsellesi, sinähän sinne olit tunkemassa.

Vierailija
30/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko huomauttaa että esim. britit on yhtä tarkkoja kuin suomalaiset tuosta jonottamisesta. Ja munkin mielestä ap oli moukka.

Vierailija
31/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tietää, missä järjestyksessä muut ovat tulleet, vaan tiedoksi riittää ketkä ovat tulleet ennen "itseä".

Käytän bussia useimmiten ruuhka-aikoina, enkä todellakaan halua joutua bussin korkeille, liikkeessä huojuville takapenkeille, saati että jäisin kokonaan ilman istumapaikkaa vain koska joku röyhkeästi tai ajattelemattomasti etuilee. Täälläpäin linjureita menee vain kerran tunnissa, joten seuraavaa vuoroa ei voi jäädä odottamaan.

Kesällä hyvällä säällä ja koulujen loma-aikoina tilaa riittää, joten silloin ei ole niin autoonnousujärjestyksellä väliä.

Yleensä ostan matkahuollosta korttiin lisää matkoja, mutta jos teenkin sen autossa, saatan jättäytyä viimeiseksi, jotta muut pääsevät kylmyydestä autoon sisään nopeasti. Kuljettajakin tarkenee paremmin, koska saa oven kiinni nopeasti, joten jos mahdollista, älä jää sulkeutuvan oven tielle.

Vierailija
32/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tietää, missä järjestyksessä muut ovat tulleet, vaan tiedoksi riittää ketkä ovat tulleet ennen "itseä".

Käytän bussia useimmiten ruuhka-aikoina, enkä todellakaan halua joutua bussin korkeille, liikkeessä huojuville takapenkeille, saati että jäisin kokonaan ilman istumapaikkaa vain koska joku röyhkeästi tai ajattelemattomasti etuilee. Täälläpäin linjureita menee vain kerran tunnissa, joten seuraavaa vuoroa ei voi jäädä odottamaan.

Kesällä hyvällä säällä ja koulujen loma-aikoina tilaa riittää, joten silloin ei ole niin autoonnousujärjestyksellä väliä.

Yleensä ostan matkahuollosta korttiin lisää matkoja, mutta jos teenkin sen autossa, saatan jättäytyä viimeiseksi, jotta muut pääsevät kylmyydestä autoon sisään nopeasti. Kuljettajakin tarkenee paremmin, koska saa oven kiinni nopeasti, joten jos mahdollista, älä jää sulkeutuvan oven tielle.

Puhe oli kaupunkiliikenteestä eikä jostain korvesta, missä busseja menee vain kerran tunnissa. Kaupungissa pysäkillä on usein niin paljon ihmisiä, että et todellakaan voi muistaa ketkä ovat tulleet ennen sinua.