Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei vietä joulua?
Yksinäinen? Masentunut? Minkälainen ihminen ei nauti joulun tuomasta ilosta?
Onko oikeasti ihmisiä, jotka ei vietä joulua? Mitä ajattelet ihmisestä, joka ei vietä joulua?
??
Kommentit (37)
Ajattelen, et surullista, jos on kuitenkin jonkun länsimaisen kulttuurin kasvatti, käsittääkseni juutalaiset viettävät samoihin aikoihin hanukkaa.
Minusta juhlat ovat ihania läheisten kanssa, osaisin kyllä juhlia yksinkin, hyviä ruokia, mukava kirja, hyvää suklaata, hyvää musiikkia, kynttilöitä, hyvää viiniä. Joka tapauksessa rauhallista oloa.
Aikuinen ihminen voi tehdä juuri sellaisen juhlan kuin haluaa.
Arjesta pitää joskus ottaa irtiotto.
En itsekään vietä joulua sen kummemmin.
En ole viettänyt joulua kuuteen vuoteen. En halua tavata sukulaisia, koska se tulisi kalliiksi. Enkä pidä jouluruuista. Vain kalaruoat kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, et surullista, jos on kuitenkin jonkun länsimaisen kulttuurin kasvatti, käsittääkseni juutalaiset viettävät samoihin aikoihin hanukkaa.
Minusta juhlat ovat ihania läheisten kanssa, osaisin kyllä juhlia yksinkin, hyviä ruokia, mukava kirja, hyvää suklaata, hyvää musiikkia, kynttilöitä, hyvää viiniä. Joka tapauksessa rauhallista oloa.
Aikuinen ihminen voi tehdä juuri sellaisen juhlan kuin haluaa.
Arjesta pitää joskus ottaa irtiotto.
Entä jos pitää arjesta?
Että hänellä on siihen syynsä eikä se ole oikeampi tai väärempi tapa kuin minun jouluintoiluni.
Ravintolan keittiössä alkaa pikkujoulukausi jopa lokakuun puolessa välissä. Tästä johtuen en vietä joulua siviilissä, vaan vaihdan kinkun kesäkeittoon ja Hoosiannan Havaiji-kitaraan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minusta on ihan normaalia etenkin niille, jotka eivät ole millään lailla kristittyjä, vaan edustavat muuta uskontokuntaa. Jostain syystä monet ateistit kyllä viettävät joulua.
Olen ateisti ja pidän kovasti joulusta tai oikeammin yulesta. Yule on alunperin pakanallinen juhla, joten sitä voi hyvin tälläinen ateistinen tapa-suomenuskoinen viettää.
Joulu on ihanaa, enkä tiedä miksi jotkut ei vietä sitä... Vaikka olen yksinäinen teen jouluruuat, koristelen kuusen ja laitan kynttilöitä. Käyn metsässä riehumassa ja nappailen mukaan kauniita oksia joista teen koristeet.
En tajua niitä jotka ei vietä joulua, vaikka olisikin yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on ihanaa, enkä tiedä miksi jotkut ei vietä sitä... Vaikka olen yksinäinen teen jouluruuat, koristelen kuusen ja laitan kynttilöitä. Käyn metsässä riehumassa ja nappailen mukaan kauniita oksia joista teen koristeet.
En tajua niitä jotka ei vietä joulua, vaikka olisikin yksinäinen.
Toivottavasti et riehu niitä oksia elävistä puista.
Minä en tajua ihmisiä, jotka eivät pidä kaurapuurosta. Kaurapuurohan on hyvää! Kaikkien pitäisi syödä kaurapuuroa, jotta saisivat osansa kaurapuuron ihanasta mausta. Miten voi ihminen asennoitua niin huonosti, ettei suostu nauttimaan kaurapuurosta? Ajatelkaa nyt mistä jäätte paitsi!
No minä nyt olen niin hullu,että laitan kyllä näin ihan yksin elellessäkin joka joulu esim. sen joulukuusen ja koristelen myös. Ihan kivalta se sen laittaminen tuntuu ja laittamisen tulos sitten näyttääkin.
'Englantilainen joulukakku' on kiva leipoa, jo hyvissä ajoin ennen aattoa tietenkin, pipareita tehdä taikinasta, ostaa porkkanalaatikkoa ja sitten kutsua ystäviä jouluvieraiksi vuorollaan jne.
(yleensä pieniä, lähinnä toki vain 'symbolisia' )joululahjoja vaihdetaan yleensä keskenämme ja rommitotit nautitaan jne.
Jos nyt joku tykkää mielummin surkutella yksinäisyyttään ja kietoutua johonkin ' masennuksen viittaansa' joulunakin, niin :'Siittä vaan, kaikin mokomin '
(kunhan tekee sen sitten ihan vaan omassa tykönään ja ihan vain siellä omissa oloissaan ... )
Minulla ei ole mitään kenenkään jouluttomuutta vastaan. Itse ainakin haluan viettää tuota vuotuista, ainakin periaatteessa 'yhteistä hyväntahdon ja vilpittömyyden juhlaa' (joulunahan kaikki kai ainakin yrittävät olla esim. riitelemättä. )
Haluan ainakin omalta osaltani ja omasta puolestan uskoa siihen silloin.
Muiden joulunviettoon tai viettämättömyyteen en siis halua puuttua millään tavalla.
Jouluihminen kirjoitti:
No minä nyt olen niin hullu,että laitan kyllä näin ihan yksin elellessäkin joka joulu esim. sen joulukuusen ja koristelen myös. Ihan kivalta se sen laittaminen tuntuu ja laittamisen tulos sitten näyttääkin.
'Englantilainen joulukakku' on kiva leipoa, jo hyvissä ajoin ennen aattoa tietenkin, pipareita tehdä taikinasta, ostaa porkkanalaatikkoa ja sitten kutsua ystäviä jouluvieraiksi vuorollaan jne.
(yleensä pieniä, lähinnä toki vain 'symbolisia' )joululahjoja vaihdetaan yleensä keskenämme ja rommitotit nautitaan jne.
Jos nyt joku tykkää mielummin surkutella yksinäisyyttään ja kietoutua johonkin ' masennuksen viittaansa' joulunakin, niin :'Siittä vaan, kaikin mokomin '
(kunhan tekee sen sitten ihan vaan omassa tykönään ja ihan vain siellä omissa oloissaan ... )
Minulla ei ole mitään kenenkään jouluttomuutta vastaan. Itse ainakin haluan viettää tuota vuotuista, ainakin periaatteessa 'yhteistä hyväntahdon ja vilpittömyyden juhlaa' (joulunahan kaikki kai ainakin yrittävät olla esim. riitelemättä. )
Haluan ainakin omalta osaltani ja omasta puolestan uskoa siihen silloin.
Muiden joulunviettoon tai viettämättömyyteen en siis halua puuttua millään tavalla.
Tätä minä en teissä jouluihmisissä tajua. Jos joku ei vietä joulua, niin hän... öööh... "kietoutuu masennuksen viittaan ja surkuttelee yksinäisyyttään". Siis oikeasti mitä v*ttua? Minä ainakin teen jouluna niitä asioita, joista nautin, sen sijaan että osallistuisin johonkin pakkojuhlintaan, joka on minusta ainoastaan ahdistavaa. En ole masentunut enkä yksinäinen. En vain vietä joulua. Miten se voi olla noin vaikea ymmärtää, että kaikki eivät pidä samoista asioista??
Me emme miehen kanssa vietä joulua, koska sillä ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa ja nykyään on vain kaupallinen juhlapyhä. Mutta emme me silti ole masentuneita :D Molemmat saavat viikon ilmaisen loman duunista, niin katellaan hyviä leffoja kynttilänvalossa, käydään reippailemassa lenkillä jne, arjen juhlaa!
Minulla on vanha äiti ja veli joiden kanssa voisin viettää joulua. Joutuisin maksamaan matkasta heidän luo n. 200 €+ ruuat ja lahjat. Heillä on pienet eläkkeet. Minun pitäisi laittaa ruokaa ja passata heitä. Ei kiitos. Matkustan etelään.
Vaihtoehtojahan on, esim. että hänen uskontoonsa ei kuulu joulun viettäminen (esim. jehovantodistaja). Tai sitten on saanut lapsuudessaan ihan tarpeekseen kaikesta joulua edeltävästä ja aattonakin jatkuvasta stressistä, pakollisista sukulaisvierailuista, kiltteysvaatimuksesta, kireästä pinnasta ym. Tai sitten "viettää joulua" tienaamalla töissä hyvät rahat. Voi tietysti myös olla masentunut tai yksinäinen, jota koko joulunvietto ahdistaa.
Entäs ne, jotka nauttivat ylimääräisistä vapaapäivistä, mutta viettävät ne omalla tavallaan, ilman mitään perinteisiä joulumenoja? Sanotko heistä, että viettävät joulua vai eivät?
En vaivaa päätäni sillä, mitkä jonkun toisen mahdolliset syyt olla viettämättä joulua voisivat olla. Niin hukkaan heitettyä aikaa. Olen surullinen heidän puolesta, ketkä haluaisivat jakaa joulun jonkun kanssa, mutta eivät jostain syystä voi. Krääsään ja osteluun haluan kommentoida: Älä osta mitään-joulu, ihanaa!