Mitä kaikkea koulunkäyntiavustaja tekee? Työkkäri passittaa minut kokeilemaan työtä 3 kk.
Mitä joudun tekemään? Jokin ala-asteluokka. Myös iltapäivätoimintaa. En vielä tiedä tarkemmin. Olen aika hiljainen ja ujo luonne.
Kommentit (27)
Nostelen ennen kuin aika loppuu. Hirvittää mennä jos hälyä 8 tuntia. Ainoa koulutus alalle on että olen äiti.
En tiedä, mutta eikö tuo ole palkkaukseltaan sellainen, ettei sillä elä? Vai haluatko osa-aikatyön?
Koulunkäyntiavustaja kaitsee niitä häiriintyneimpiä penskoja joita pitää tukea, kannustaa ja rauhoitella luokan ulkopuolella kun vetävät raivarit matikantehtävien vaikeudesta. Aikanaan tein välivuotenani keikkahommana tuota monessa eri ala-asteen luokassa, ja aina oli pahojakin keskittymisvaikeuksia tai maahanmuuttajataustaa minkä takia tarvitaan se ylimääräinen käsipari auttamaan yhtä/paria häirikköä tai kokonaista häirikköjen pienluokkaa. Aivan järkyttävää huutoa ja tappelua jatkuvasti, niin tavattoman raskasta että luojan kiitos ei tarvinnut pitkään kituuttaa niissä hommissa. Eskarissa oli kivaa, siellä lapset oli "normaaleita", apukäsiä tarvittiin vain jatkuvassa touhuamisessa ja ulkoilurumbassa.
En minä osaa rauhotella ketään. Varsinkaan vierasta. Mitäs sillon tehdään kun oppilaat lomalla? Tuskin itsekin kotona ollaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta eikö tuo ole palkkaukseltaan sellainen, ettei sillä elä? Vai haluatko osa-aikatyön?
En ole aikonut alalle mutta työkkäri sanoi että kotiäitiyden jälkeen työllistymistä edistävään toimintaan on lähdettävä muuten katkeaa työttämyysturva. Oma koulutus merkonomi.
Pärjäät varmaan ihan hyvin. Olet menossa tutustumaan tuohon hommaan ja muutaman kuukauden kuluttua tiedät itse mitä se on. Joulu tauon tekemisistä voit kysyä heti, kun menet sinne. Onnea töihin! Saatat löytää alan, josta innostut tai sitten ei.
Olen koulunkäynninohjaaja yläkoulussa. Minulla on siihen ammattitutkinto käytynä. On omituista, että työkkärissä ajatellaan, että tää on niin helppoa duunia, et kuka vaan tämän osaa. Alakoulussa on varmasti helpompaa aineiden puolesta, mutta kyllä pedagogisia taitoja täytyy olla kun oppilaita ohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäät varmaan ihan hyvin. Olet menossa tutustumaan tuohon hommaan ja muutaman kuukauden kuluttua tiedät itse mitä se on. Joulu tauon tekemisistä voit kysyä heti, kun menet sinne. Onnea töihin! Saatat löytää alan, josta innostut tai sitten ei.
Kiitos rohkaisusta!⚘
3 kk on lyhyt aika ja kyllä sen selviää vaikka sitten hampaita kiristellen. Vaaditaan vain pitkää pinnaa ja vähän viitseliäisyyttä, koska avustettavat oppilaat osaavat olla tooodella hankalia uutta ihmistä kohtaan, testaavat sietokykyä jopa kyyneliin asti mutta jos tykästyvät sinuun niin monet kamalimmatkin tapaukset ovatkin oikein herttaisia ja mukavia lapsia, yrittävät oikein kaikkensa jottei kivan avustajan tarvitsisi enää torua heitä :)
Hyvin laaja kirjo. Auttaa parhaansa mukaan . Tukee ja kannustaa. Vetää kurahousut jalkaan. Monistaa. Hengailee. Arvostelee oppilAita ja opettajia. Odottaa että tunnit täynnä. Voi olla ainut joka puhuu kiudatulle
Jos järkevä rehtori niin eipä luulisi keltanokkaa pahimpaan myrskynsilmään laittavan.
Wtf! Toivottavasti et ainakaan tuu mun luokkaan! En todellakaan haluaisi jotain työkkärin osoittamaan ehkä vastahakoista työllistettävää luokkaani perässävedettäväksi. Mulla on ollut näitä lapaset suorana seisoskelijoita, joita joutuu koko ajan ohjeistamaan, ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta. Kuin yksi lapsi lisää luokassa. Miten työkkärissä kuvitellaan, että koulunkäynninohjaajaksikin voi tulla kuka tahansa?
Opiskelen koulunkäynninohjaajaksi ja olen tällä hetkellä työharjoittelussa. Ohjaan oppilaita, rauhoittelen villikkoja, tuuraan lyhyitä aikoja opettajaa (siis jos käy esim. kokouksessa). Toimin siis opettajan työparina. Mukavaa työtä.
Siis maksetaantko tästä työkokeilusta se 9 € kulukorvaukset vai ihan kunnon palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis maksetaantko tästä työkokeilusta se 9 € kulukorvaukset vai ihan kunnon palkkaa?
9 €.
Juu kävin kokeilemassa ja lähdin kesken kokeilun muihin hommiin. Et pääse mihinkään avustaviin opetushommiin vaan niihin naurettaviin: ripusta työt seinälle, rauhoita riehuva kakara, avusta käsitöissä (oletko käsityöihminen?) ja sitten on niitä opettajia jotka todella ylenkatsovat sinua kun he ovat siellä opettamassa ja sinä vain joku koulunkäyntiavustaja. Joku järkevämpi opettaja sentään voi uskaltaa käyttää koulunkäyntiavustajaa jopa tehtävien tekemisen avustamiseen mutta riippuu ihan opettajasta. Jotkut leimaavat sinut automaattisesti tyhmäksi. Sitten se meteli ja nenäkkäät oppilaat... Vaikka omalta koulunkäyntiajalta on vain hyviä muistoja niin kun olin siinä metelissä ja ilmapiirissä niin se sai sellaisen fiiliksen että: "ei tänne taas uudestaan..."
Vierailija kirjoitti:
Wtf! Toivottavasti et ainakaan tuu mun luokkaan! En todellakaan haluaisi jotain työkkärin osoittamaan ehkä vastahakoista työllistettävää luokkaani perässävedettäväksi. Mulla on ollut näitä lapaset suorana seisoskelijoita, joita joutuu koko ajan ohjeistamaan, ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta. Kuin yksi lapsi lisää luokassa. Miten työkkärissä kuvitellaan, että koulunkäynninohjaajaksikin voi tulla kuka tahansa?
Juu. Hän on tulossa juuri sinun luokkaan.
Kokeilussa olet kokeilemassa, et tee mitään itsenäisesti. Et esim. valvo välitunteja, vaikka niin esitettäisiin.
Riippuu varmaan opettajasta mitä joutuu tekemään.