Kokemuksia Floridan Walt Disney Worldistä
Oletko käynyt? Missä neljästä puistosta kävitte? Mikä olisi paras/antoisin 12v ja 14v lapsille/nuorille?Riittääkö päivä per puisto? Mikä hyvä hotelli? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Pitääkö liput ostaa etukäteen netistä? Vinkkejä ja kokemuksia otetaan kiitollisena vastaan.
Kommentit (41)
Päivä per puisto on juuri ja juuri riittävä. Mutta siellä on sitten oltava, kun puisto aukeaa ja pois vasta yöllä ilotulituksen jälkeen.
Meidän lempparit oli Magic Kingdom ja Universal. Olemme lisäksi käyneet myös Disneyn Hollywood Studios:ssa ja Epcotissa.
FastPass:sta kannattaa maksaa.
Onko Kennedy Space Center järkevän ajomatkan päässä Orlandosta? Eli kannattaako siellä käydä jos on hotelli Orlandossa huvipuistojen lähellä?
Minua kiinnostaa myös hotellisuositukset teinien kanssa ja muut mahdolliset nähtävyydet, joissa kannattaisi 13 ja 15-vuotiaiden kanssa käydä. Suurimman osan reissusta olemme Miamin lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko Kennedy Space Center järkevän ajomatkan päässä Orlandosta? Eli kannattaako siellä käydä jos on hotelli Orlandossa huvipuistojen lähellä?
Minua kiinnostaa myös hotellisuositukset teinien kanssa ja muut mahdolliset nähtävyydet, joissa kannattaisi 13 ja 15-vuotiaiden kanssa käydä. Suurimman osan reissusta olemme Miamin lähellä.
Ehdottomasti kannattaa käydä KSC, se on n tunnin ajomatkan päässä.
Jos olette NFL kauden aikana reissussa, tsekatkaa jos pääsette Miami Dolphins:n peliin. Kiva kokemus.
Kertokaa vähän budjeteistanne? Kuinka kauan pitäisi säästellä. Budjetti siis paikan päällä ja kuinka isolle perheelle. Kiitti!
Minuakin kiinnostaa tietää mitä olette maksaneet näistä reissusta?
Pääsyliput, hotellit, vuokra-auto jne...
Rahaa meni 15000€. Lennot, auto, 3 viikkoa okt, shoppailut ja huvipuistot. Kaikki 7:lle hengelle.
Miten te viitsitte (järjestellä, jonottaa etc.) ja raaskitte?
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin kesällä -89, joten siitä on jo vierähtänyt tovi...😄
Mutta varmaankin jonottaminen on pysynyt ennallaan eli siihen kannattaa varautua. Disney Worldin lisäksi Sea Worldiä ja Kennedy Space Centeriä suosittelen minäkin.
Mä kävin 90-luvun alussa. En muista juuri muuta kuin että ihoni paloi koko ajan. Olin ostanut jotain typerää amerikkalaista aerosoli-aurinkovoidetta. Luulen että aurinkoihottumani puhkesi sen ansiosta.
4h, 10vrk, kiertely ympäri Floridaa, kokonaishinta noin 9000e. Disneypuistossa sisällä yötä 3 yötä+4 päivän liput (ylivoimaisesti matkan kallein osuus) Finnairin suorat lennot Miamiin. Auton vuokraus oli halpaa. Disneyn sisällä bussit toimivat hyvin, todella iso alue.
Oli liian lyhyt aika, Floridassa niin paljon nähtävää. Keväällä Suomen hiihtoloma-aikaan ei ollut isoja jonoja Disney Worldissä ja first pass-systeemi toimi, passeja sai kuukausia etukäteen varattujen laitteiden lisäksi haettua lisää puistopäivän aikana. Jos haluaa jotain spesiaaliruokailua Disneyssä pitää varata reilusti etukäteen, esim. illallinen tuhkimon linnassa puolta vuotta ennen. Ajoitimme Disneypäivät viikolle, viikonloppuna voi olla ruuhkaisampaa ja kannattaa välttää kaikki erikoispyhät, uudet vuodet ja valentinet yms. Disney Worldin sivuilla on oletettu ruuhka-aika kalenteri.
Ja Floridassa alligaattoreita todella, todella paljon. Rämealuilla miltei aina kun pysäytti auton ja hetken tarkkaili näki yhden. Kuten joku linkittikin jopa Disneypuiston sisällä (laguunihotelli) on alle pari vuotta sitten lapsi syöty. Makean veden ääreen ei siis saa mennä/päästää lasta kahlailemaan.
Ps. KUKAAN ei mene Sea Worldiin nähtyään Blackfish dokumentin :(
Seaworldiin ei saa mennä. Kannattaa katsoa dokumentti Blackfish.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Blackfish
Vierailija kirjoitti:
Ps. KUKAAN ei mene Sea Worldiin nähtyään Blackfish dokumentin :(
Uskomatonta että samaan kaksi kommenttia tästä. En menisi kyllä mihinkään ko. firman tytärpuistoihinkaan kuten Loro parque yms. suomalaisten kesto ihkukohteet. On kyllä huippudokumentti.
Universal Studios teemapuistossa jos vierailette, niin käykää - jos huvittaa - katsomassa paikanpäällä paikallista showpainia. Ilmainen sisäänpääsy; lippuja kun jaetaan "Blue Man Group" teatterin edessä.
Suosittelen.
Oltiin reilu vuosi sitten kesäkuussa 10 ja 12 -vuotiaiden kanssa. Magic Kingdom ei kiinnostanut, oli pettymys Universalin jälkeen joten jos menette niin ekana Magic Kingdom. Universal Studios ehdottomasti ja myös se Adventure Island oli kiva! Yksi päivä per puisto riitti hyvin kun oltiin heti aamusta mestoilla. Avaruuskeskuksessa ei käyty, olisi pitänyt käydä Magic Kingdomin sijaan siellä. Puistoissa menee koko päivä, 12 h joten on rankkaa varsin helteellä :).
Meillä oli Airbnb kämppä (reilu 120 dollaria / yö) noin 10 min ajomatkan päässä puistoista ja Outleteista. Oli kiva kun oli 2 mh ja tilaa. Majoitukseen ei kannata suuria summia uhrata, jos meinaa vaan olla puistoissa jne. Oltiin kyllä todella tyytyväisiä tuohon meidän kämppään!
Vierailija kirjoitti:
Kiva paikka, mutta perus-mammalle liian kallis.
Höps höps. Tämä elämänkoululainen / Siwan kanssa on nätillä hymyllä ja upealla treenatulla vartalollaan pokannut 10 vuotta vanhemman lääkärin, jolla todellakin on rahaa. Meillä on rahaa. Tai no aloittaja on tavallaaan oikeassa. En ole perus-mamma, koska olen treenannut salilla itselleni sixpackin, kunnon muhku peban ja ottanut luotolla silikonit. Nämä "sijoitukset" todellakin kannattavit" :-))
Näin Blackfish dokumentin ja todellakin boikotoin sitä firmaa. Mutta apua! Olen lasten kanssa menossa helmikuussa Floridaan ja on jo liput Disney worldiin. Onko ne samaa firmaa? Toisaalta koko Disneyn boikotointi ois aika hankalaa...
(ps. jos joku sanoo tekopyhäksi niin kyllä, olen vegaani)
Varaisin yhden päivän Magic Kingdomiin, yhden Universal Studios-puistoon ja yhden päivän Epcot Centeriin. Disney Worldissä mun suosikkilaite on Space Mountain ja tykkään myös siitä lapsellisesta It's a Small World vai mikä se on. Jonothan on karmeita aina, mutta kannattaa etukäteen katsoa mihin laitteeseen haluaa ainakin ja hankkia siihen FastPass.
EuroDisneyn sivuja kun kerran katsoin, niin siellä jos yöpyi Disney-hotellin Sviitissä, niin sai sellaisen pysyvän FastPassin puistoon, millä pääsee koko ajan jonojen ohi. Jos vielä joskus hairahtuisin Disney Worldiin (olen ollut kaksi kertaa Orlandossa ja kaksi kertaa Tokiossa) niin ehdottomasti harkitsisin tuota vaihtoehtoa, jos se on tarjolla. Se on vaan niin masentavaa saapua pienen jonotuksen jälkeen kyltille, joka kertoo että tästä kohtaa vielä 1,5 tunnin jonotus.
Hassua kyllä, mun paras muisto Floridan-lomilta oli joku päiväristeily Bahamalle. Se laiva, millä mentiin, oli joku entinen Ruotsin-lautta ja sekös meitä suomalaisia ilahdutti :-)
Kennedy Space Centrissä kannattaa käydä.
Me kävimme myös rodeossa Kissimmessä ja lapset tykkäsivät kovasti. NHL- matsia suosittelen myös, kiva kokemus. Jouluna ja hiihtolomalla Orlandossa on usein kylmä eli kannattaa varautua siihenkin.
Me oltiin vaatimattomassa hotellissa Orlandossa pari yötä. Muutoin olimme etelässä, jossa lämmin. Siellä sitten vuokrattuna iso huoneisto. Vuokrattiin muistaakseni USA suomeksi tms. nettisivujen kautta.
3 krt ollaan oltu ja aina tosi kivat asunnot, joissa upeat uima-allas alueet, tenniskentän yms.
Aikuisten reissulle voin suositella joko keväällä Flower & Garden festivalin aikaan menoa, Epcot on silloin hurjan kaunis! Garden Rocks konserttisarja, ja erilaisia festivaaliruokia ja -juomia, tai sitten syksyllä Food & Wine festivalin aikaan menoa. Silloin on tusinoittain erilaisia ruokalajeja ja juomia joka puolelta maailmaa, sekä viikonloppuisin erilaisia konsertteja Epcot:ssa.
Varsinkin jos on varannut free dining paketin, on nämä erinomaisia aikoja käydä, sillä dining plan:n snack creditit käy kaikissa festivaalikioskeissa ruoka-annosten ostoon.
13