Italialaiset lihapullat: voiko "grana padano SAN (raastettu)" -juustolla korvata parmesanraasteen?
Olen tekemässä italialaisia lihapullia, mutta marketissa ei ollut raastettua parmesanjuustoa. Siellä oli pusseissa "grana padano San" -juustoa raastettuna. Se näytti aika paljon parmesanilta, joten ostin sitä.
Se maistuu vähän miedommalta kuin parmesan, mikä on parempi kuin se, että se olisi åmaistunut voimakkaammalta.
Mitä te ruuanlaittoekspertit osaatte kertoa grana padano san -nimisestä juustosta? Mihin käytätte sitä? Voiko sillä korvata lihapullissa parmesanraasteen?
Kommentit (4)
On parmesaanin ns. halvempi versio, mutta maku on lähes sama.
Tuli ihan valtavan hyviä lihapullia, parempia jopa kuin parmesaanilla. Tai no, makuasia. Kiitos vastanneille. AP
Vierailija kirjoitti:
On parmesaanin ns. halvempi versio, mutta maku on lähes sama.
Ei todellakaan ole.
Kumpikin on Pohjois-Italiassa tietyllä alueella samalla metodilla valmistettu juusto. Parmesaania valmistetaan Parman ja Reggio Emilian alueella, Grana Padanoa Po-joen laaksossa.
Makuero tulee siitä, että maidossa on hieman eri maku johtuen siitä että eri alueilla lehmät syövät erimakuista rehua. Valmistustavassa on nykyisin joitakin eroja, mm. erityyppistä maitoa käytetään. yms.Myös pieni väriero on, Grano Padano on usein vaaleampaa, parmesaani kellertävämpää.
On makuasia kummasta pitää enemmän. Itse suosin Grano Padanoa.
Voit toki korvata sillä parmesanin, mutta onhan se ihan eri makuista. Mulle tulee siitä lähinnä emmental mieleen.