Mikset katsonut tarpeelliseksi kiittää, kun sait jouluapua lahjoituksena?
Sinä, joka olet saanut yksityisenä lahjoituksena joululahjoja tai muita lahjoituksia, muttet kiittänyt antajaa. Ihan neutraalisti puhtaasta uteliaisuudesta kysyn, miksi et halunnut sanoa kiitosta. Oliko lahja liian huono? Etkö halunnut antaa vaikutelmaa nöyrästä kerjäläisestä? Oliko sinulla huonoja tunteita antajaa kohtaan? Unohtuiko vain?
Ei lahjoituksia anneta kiittelyiden takia, mutta antajalle vain tulee mieleen, että eikö lahjoitus ollut ehkä tarpeeksi hyvä ja tarpeeseen. Eikö kannata lahjoittaa enää, eikö sitä tarvita eikä haluta?
Kommentit (34)
Millaista kiitosta ap. nyt kaipaat?
Eikö kiitetä silloin, kun lahja vastaanotetaan. Ja se minusta riittää ja on samantekevää, kuka on tehnyt lahjoituksen.
Jos saan lahjan työyhteisössä, kiitän lahjasta esimiestä, joka toimesta lahja on annettu, enkä suinkaan erikseen lähetä kiitoksia yrityksen omistajille tai johtoryhmälle.
Tai jos joku lapsi tuo lahjan, kiitän lahjasta lasta, en hänen vanhempiaan, vaikka he ovat lahjan hankkineet.
Tai jos vien suklaata tai kukkia vanhusten hoivakotiin tai muihin avustuskohteisiin, minulle riittää vallan mainiosti kiitos lahjan vastaanottajalta, enkä edes odota erikseen kiitosta kenelle lahja on päättynyt.
Ja eikö suurin osa lahjoittajista pysy salassa ja nimettömänä, jolloin ei edes tiedetä lahjoittajaa, kun joku muu jakaa ne eteenpäin.
Vai onko tämä taas aloitus, jossa voi paheksua ja haukkua vähempiosaisia ja haetaan paremmuutta itselle.
No ei tässä ketjussa nyt tainnut olla kysymys puuvärien tarpeesta vaan siitä, että jos jotain saa, niin on tapana kiittää.
Jos minua aivastuttaa ja joku ystävällisesti ojentaa paperinenäliinan, tietenkin sanon kiitos, vaikka niitä itselläkin jossain laukun pohjalla olisi.
En ole huomannut ap. kertomaa ilmiötä, vaikka olen tehnyt lahjoituksia jo vuosikymmeniä.
Rahalahjasta on kiitetty jo etukäteen tilinumeron yhteydessä ja tavaralahjasta vastaanottaja on aina kiittänyt.
Näistä että poika saa lahjaksi sinapinväriset pitsikirjaillut tulee mieleen että joku suurten ikäluokkien mummo on vähän konmarittanut ja eihän hyviä lapasia voi poiskaan heittää. *pitsikirjaillut lapaset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kiitosta vielä niistä puuvärikynistä kaipaat.
En tosin ole koskaan mitään saanut, mutta täällä joka joulu hehkutetaan kuinka köyhäkin voi köyhää auttaa ja köyhän lapselle riittää puukynät ja hiuspinni.
Hyvätuloisen perheen hyvinkasvatettu lapsi varmasti kiittää puukynistä ja pinnistä. Ja on iloinen niistä. Tässä on näitä sosiaaliluokkien eroja, joihin raha ei auta.
Tuo on ihan peruslahja lapselle tällaisessa keskituloisessa perheessä! Kauniit pinnit kelpaa aina pikkutytöille ja piirustustarvikkeita tarvitaan aina. Onneksi lapsi ei osaa etsiä hintalappua lahjasta...
Minua jouluavun pyytäjä on kiitellyt jo etukäteen viesteissä. Minun mielestäni on aina kohteliasta kiittää kun saa jotain. Kaupan kassalla kiitetään vaihtorahoista tai kuitista, ravintolassa kiitetään kun on saatu annos tai kun ollaan lähdössä, ja jos joku antaa sinulle joululahjan niin silloinkin kiitetään. Itse en jouluapua anna sen kiitoksen takia, vaikka se kuuluukin hyviin tapoihin kiittää, ja ihmettelisin jos joku ei kiittäisi. Mä annan jouluapua siksi että mä itse ilahdun siitä, jos voin ilahduttaa jotain toista ihmistä lahjalla tai ruualla. Tässä maailmassa on niin paljon pahaa, että tekee hyvää ihmiskunnalle kun pidetään vähän yhtä.
Vierailija kirjoitti:
En tosin ole koskaan mitään saanut, mutta täällä joka joulu hehkutetaan kuinka köyhäkin voi köyhää auttaa ja köyhän lapselle riittää puukynät ja hiuspinni.
Onko nuo hiuspinnit ja värikynät jotenkin huono lahja? Ihan hyvin voisin antaa omalle lapselleni tuollaisen lahjan, en nyt ymmärrä yhtään mitä vikaa siinä on.
Nyt olet ap. ihan väärillä jäljillä. Suurin osa lahjoittajistahan pysyy nimettömänä ja salaisena ja jo siitä syystä lahjansaaja ei voi osoittaa kiitosta antajalle, kuin korkeintaan ajatusten tasolla.
Ja hyvä näin, sillä suurin osa kokee antamisen ilon ja hyvän mielen ja se riittää kiitokseksi. Eikä lahjoituksilla ole tarkoituskaan hakea huomiota itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo hiuspinnit ja värikynät jotenkin huono lahja? Ihan hyvin voisin antaa omalle lapselleni tuollaisen lahjan, en nyt ymmärrä yhtään mitä vikaa siinä on.
On ihan ok. lahja, kun ne ovat hyväkuntoisia, mutta monet antavat suoraan roskikseen meneviä hiuspinnejä, joiden pinta on pahasti kulunut tai värikynissä ei ole mitään jäljellä. Kuuluisivat roskikseen, mutta lahjanantaja kuvittelee niiden vielä kelpaavan köyhälle.
Jokaisessa hyväntekeväisyysjärjestössä vapaaehtoiset tekevät valtavasti töitä, kun lajittelevat epäkuranttia tavaraa ja maksavat jätemaksuja, kun jotkut eivät ymmärrä, ettei köyhän perheen lapsi ilahdu rikkinäisistä vaatteista tai leluista tai annetaan makeisia ja elintarvikkeita, jonka viimeinen käyttöpäivä on mennyt yli jo vuosi sitten.
Ja olen tämän omin silmin nähnyt ja tästä kaikesta köyhien olla kiitollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok. lahja, kun ne ovat hyväkuntoisia, mutta monet antavat suoraan roskikseen meneviä hiuspinnejä, joiden pinta on pahasti kulunut tai värikynissä ei ole mitään jäljellä. Kuuluisivat roskikseen, mutta lahjanantaja kuvittelee niiden vielä kelpaavan köyhälle.
Jokaisessa hyväntekeväisyysjärjestössä vapaaehtoiset tekevät valtavasti töitä, kun lajittelevat epäkuranttia tavaraa ja maksavat jätemaksuja, kun jotkut eivät ymmärrä, ettei köyhän perheen lapsi ilahdu rikkinäisistä vaatteista tai leluista tai annetaan makeisia ja elintarvikkeita, jonka viimeinen käyttöpäivä on mennyt yli jo vuosi sitten.
Ok, en minäkään antaisi mitään kuluneita värikyniä tai käytettyjä pinnejä. Mutta kaupasta ostettuna mielestäni erinomainen lahja :)
Tuli noista käytetyistä pinneistä ja kynistä jotenkin mieleen sivusto Paskat Kirppislöydöt. Ihmiset myyvät kirpputoreilla kaikenlaista roskaa ("käpy 5 euroa"), niin ei kai ihmekään jos jotkut niitä myös lahjoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis et kai ole tosissasi? Ei kai kukaan lahjoita roskiin menevää tavaraa? Olen tänä vuonna ajatellut tehdä lahjoituksen ja en kyllä edes kehtaisi kynän nysiä lahjoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat kiitokset lahjastasi se ei ollut lahja vaan vaihtokauppa. Vaihdat lahjan kiitokseen
Noinko sivistymättömiä ihmiset tosiaankin nykyään ovat? Ei ole tullut ikinä mieleen jättämättä kiittää edes kupillisesta kahvia kaupassa tms. Ennen vanhaan olisi pidetty henkisesti vajaana jollei olisi osannut yhtä kohteliasta kiitosta sanoa toiselle ihmiselle. Eihän se edes maksa mitään.
Mikset itse kiitä???
Samasta syystä ei muutkaan kiitä eli ei saa mitään jouluapua tai lahjoja.
Ei tää ole mikään köyhien palsta.