Onko tämä mies patologinen valehtelija, tai jotain muuta outoa?
Eli olen tavannut yhden miehen, joka kertoi heti ensimmäisillä tapaamisilla asioita, jotka kuulostivat korvaani erittäin epäilyttäviltä. Hän kertoi esimerkiksi olleensa kuolonkolarissa, jossa kuski kuoli mutta hänelle ei tapahtunut mitään vaikka istui vieressä. Näytti jopa paikan jossa tuo oli tapahtunut, mutta en löytänyt netistä mitään tietoja. Lisää ei saanut kysellä, koska oli kuulemma niin arka asia. Hän kertoi myös jotain, että karhut ovat saartaneet hänet jossain metsässä ja poliiseilla kesti kaksi tuntia päästä paikalle. Myös kuulemma joku huumehörhö on yhtäkkiä tunkeutunut hänen autoonsa ja laittanut aseen hänen ohimolleen, enpä löytänyt tällaisestakaan mitään tietoja. Hän on myös kuulemma kokeillut kaikkia huumeita eikä jäänyt mihinkään koukkuun. Itsemurhaakin tullut yritettyä 2 kertaa muistaakseni. Oli kaikkia muitakin samaa sarjaa olevia juttuja, liittyi yleensä autoon jotenkin tai rahaan esim. että hänen tililtään on viety 10000€ mutta ketään ei saada vastuuseen jostain syystä.
Tämä henkilö puhuu oikeastaan vain itsestään, ei kysele minulta kauheasti mitään ja jos itse sanon jotain, niin hän vaikuttaa siltä niinkuin ei voisi vähempää kiinnostaa. Ei oikein tunnu ymmärtävän sarkasmia ja on jollain lailla ilmeetön tyyppi, mutta silti tosi mukava ja hänellä on laaja tuttavapiiri. Heti tavatessamme hän epäili ystävälleni, että minä pitäisin häntä jotenkin ylemmällä tasolla kuin itseäni. Siltikään en voi unohtaa häntä kun hän on nyt yhtäkkiä lopettanut yhteydenpidon.
En siis väitä etteikö nuo kaikki asiat voisi ollakin totta, mutta jotenkin noista jutuista tuli outo tunne. Miksi kertoo tuollaisia ensimmäisillä tapaamiskerroilla? Miten samalle ihmiselle voi sattua kaikkea tuollaista, eikä niistä löydy tietoa mistään? Joku tosi outo tunne tuli alkuun tästä henkilöstä, hänellä on jotain jännää viehätysvoimaa jolla on saanut minut lankeamaan häneen etenkin nyt kun yhteydenpito on loppunut seinään.
Kommentit (34)
No mieti itse. Perus patologinen valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
No mieti itse. Perus patologinen valehtelija.
Ja mahdollisesti narsu samassa paketissa.
Karhut eivät saarra ihmistä, saati sitten kahdeksi tunniksi. Nyt valoja päälle, hyvä ihminen! :)
Mies kärsii ns. sankarisyndroomasta. Huono itsetunto ja ero ihanneminän ja reaaliminän välillä on suuri. Tällainen trauma johtaa valehtelemiseen.
Kannattaisi miehen keskustella terapeutin kanssa.
Patologinen valehtelija valehtelee usein siksi, että hänellä on kroonisesti huono itsetunto, minkä vuoksi hän haluaa maustaa elämäänsä muiden silmissä vauhdikkaammaksi, kiinnostavammaksi ja tehdä itsestään sillä tavoin puoleensavetävämmän. Ensivaikutelma on ilmeisesti hänen mielestään ollut niin tärkeä, että on saman tien laittanut kaikki kortit pöytään, todennäköisesti hänellä on siis myös melko huonot sosiaaliset taidot (oikeasti taitava valehtelija tuskin vyöryttäisi kaikkea heti päälle, koska se tekee valheista epäuskottavia). Todennäköisesti satuilutaipumus kumpuaa samasta lähteestä kuin mainitsemasi "outo viehätysvoima". Mulla on ollut "ilo" tuntea pari patvalia elämäni aikana, ja kyllähän niiden jutuissa oli sellainen outo magnetismi – sitä vain mietti että ei helkkari, mitähän juonenkäänteitä se nyt on taas keksinyt elämäänsä.
Virtahepo kirjoitti:
Patologinen valehtelija valehtelee usein siksi, että hänellä on kroonisesti huono itsetunto, minkä vuoksi hän haluaa maustaa elämäänsä muiden silmissä vauhdikkaammaksi, kiinnostavammaksi ja tehdä itsestään sillä tavoin puoleensavetävämmän. Ensivaikutelma on ilmeisesti hänen mielestään ollut niin tärkeä, että on saman tien laittanut kaikki kortit pöytään, todennäköisesti hänellä on siis myös melko huonot sosiaaliset taidot (oikeasti taitava valehtelija tuskin vyöryttäisi kaikkea heti päälle, koska se tekee valheista epäuskottavia). Todennäköisesti satuilutaipumus kumpuaa samasta lähteestä kuin mainitsemasi "outo viehätysvoima". Mulla on ollut "ilo" tuntea pari patvalia elämäni aikana, ja kyllähän niiden jutuissa oli sellainen outo magnetismi – sitä vain mietti että ei helkkari, mitähän juonenkäänteitä se nyt on taas keksinyt elämäänsä.
Hauskasti kirjoitettu :D
Arvaan, jos joku kertoo jotain juttua, juuri sama asia ja vielä tuplasti erikoisempana on tapahtunut juurikin ko. tyypille. Been there, seen that.
Pysy nyt herranjumala kaukana tuosta, eikö oma järki sano mitään?! Olen seurustellut narsistin kanssa, joka sepitti myös aivan ihme juttuja. Monesti tuli outo olo ja ihmettelin juttujen aitoutta. Hulluhan se sitten olikin, olisi pitänyt heti tajuta. Tai siis heti lähteä kävelemään.
Minä kerroin tuollaiselle sankarille urbaanilegendan. Eikös hän sitten jonkun ajan kuluttua kertonut saman tarinan minulle niin, että se oli tapahtunut hänen työkaverilleen :))
Vierailija kirjoitti:
Arvaan, jos joku kertoo jotain juttua, juuri sama asia ja vielä tuplasti erikoisempana on tapahtunut juurikin ko. tyypille. Been there, seen that.
Heh. Voithan ap testata tätä teoriaa. Kerro järkyttyneesti miten matkallasi kauppaan ajoit lyhtypylvääseen ja kierähdit auton kanssa ynpäri. Jos hän vastaa tähän ettei tuo ole vielä mitään, kun itse taas viimeksi kauppamatkalla ajoi kolarin ja pyörähti viisi kertaa ympäri. Samalla kun pääsi autosta ulos niin hänet tultiin aseen kanssa ryöstämään.
Ehkä tässä kohtaa itse sitten katkaisisin välit. Tosin jos nämä ovat hauskoja tarinoita niin voisihan sitä välillä nähdä ja saada viihdykettä päivään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, just näin. Mietin myös narsismin mahdollisuutta tässä tyypissä, mutta en nyt tiedä olisiko hän niin laskelmoiva tai älykäs. Nähtävästi on minut kuitenkin saanut syöttiin...
Ihmettelin miten hän uskalsi heti alussa kertoa esim noista huumejutuista, niin hän vastasi että haluaa heti olla rehellinen. Ja jotkut noista jutuista oli sellasia, joista kuulemma "kukaan muu" ei tiedä. Miksi kukaan kertoisi heti uudelle tuttavalle sellaisia asioita?
Yritän miettiä huonoja puolia hänessä jotta pääsisin yli...
Just niin että eikö sulla itsellä ole valot päällä, kun vielä olet tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, just näin. Mietin myös narsismin mahdollisuutta tässä tyypissä, mutta en nyt tiedä olisiko hän niin laskelmoiva tai älykäs. Nähtävästi on minut kuitenkin saanut syöttiin...
Ihmettelin miten hän uskalsi heti alussa kertoa esim noista huumejutuista, niin hän vastasi että haluaa heti olla rehellinen. Ja jotkut noista jutuista oli sellasia, joista kuulemma "kukaan muu" ei tiedä. Miksi kukaan kertoisi heti uudelle tuttavalle sellaisia asioita?
Yritän miettiä huonoja puolia hänessä jotta pääsisin yli...
Mun narsistimiesystävä kertoi myös asioita "joita ei ollut ikinä aikaisemmin kertonut kenellekään" ja tihrusti tekoitkua. Siis ihan oikeesti tekoitkua. Tuli todella vaivautunut olo. Jälkeen päin ajatellen haki sääliä ja huomiota. T. Se sama, joka laittoi että pysy tuosta tyypistä kaukana
Eihän tyollainen voi narsisti olla, ehkä katsonut valehtelijoiden klubia?
Ohhoh, yllättävän samanlaiset jutut kuin narsisti-exälläni!
Ei kyllä nuo minusta kuulostavat ihan todelta. Tyyppi on todennäköisesti sotkeutunut, hakeutunut, joutunut tai syntynyt johonkin epämääräiseen paikkaan, jossa on rikollisuutta, väkivaltaa, päihteitä. Tuo että hän kertoo itsellään olevan huumekokeiluja, kertoo siitä, että hän olisi itse ainakin jonkin verran aktiivinen toimija noissa kuvioissa. Jos omaa huume-, rikollis- tai väkivaltataustaa ei olisi niin voi olla esim. poliisi, vanginvartija, sosiaalityöntekijä tai sellaisen puoliso, lapsi, ystävä tuollaisilla kokemuksilla ja siltikin vaikka olisi hallusinaatioita, dissosiointia, psykooseja. Tai voi olla ihan vain joku rikollisten tai persoonallisuushäiriöisten kiusanteon kohteeksi joutunut, jolla on nyt vaikeaa ja jota ei kukaan ota todesta.
Esimerkiksi nuorella ihmisellä, joka tutustuu uusiin ihmisiin voi olla tuollaisia kokemuksia ihan oikeasti koska on olemassa kaikenlaisia häiriintyneitä, persoonallisuushäiriöisiä tyyppejä, jotka järjestävät kaikenlaista tuollaista säpinää ja heidän mielestään elämää, pitkästyvät jos tuollaisia asioita ei tapahdu. Tuollaisten matkaan lähdettyään, jouduttuaan, hakeuduttuaan joutuu osalliseksi ihan käsittämättömistä tapahtumista ja onnettomuuksista. Esimerkiksi rikospoliisien ja häiriintyneiden nuorten kanssa työskentelevien ympärillä tapahtuu tuollaista jatkuvasti, saattaa kostomielessä yltää jopa heidän perheenjäseniinsä tai ihan johonkin satunnaiseenkin henkilöön, joka sattuu käymään vaikka kahvilla tuntemansa rikospoliisin kanssa. Psykopaatti tai sosiopaatti saattaa järjestää tuollaisia tapahtumia omaansa ja siten myös muiden elämään. Oleellista on erottaa onko tuo mies tapahtumien uhri vai niiden aiheuttaja.
Jos vielä tapaat hänet, tarjoa ”Äityliinin” herkullista maksamakkarakeittoa. Se on niin hyvää että pakottaa pysymään totuudessa.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2977384/helppoja-ja-nopeita-lounaitaval…