Onko tämä mies patologinen valehtelija, tai jotain muuta outoa?
Eli olen tavannut yhden miehen, joka kertoi heti ensimmäisillä tapaamisilla asioita, jotka kuulostivat korvaani erittäin epäilyttäviltä. Hän kertoi esimerkiksi olleensa kuolonkolarissa, jossa kuski kuoli mutta hänelle ei tapahtunut mitään vaikka istui vieressä. Näytti jopa paikan jossa tuo oli tapahtunut, mutta en löytänyt netistä mitään tietoja. Lisää ei saanut kysellä, koska oli kuulemma niin arka asia. Hän kertoi myös jotain, että karhut ovat saartaneet hänet jossain metsässä ja poliiseilla kesti kaksi tuntia päästä paikalle. Myös kuulemma joku huumehörhö on yhtäkkiä tunkeutunut hänen autoonsa ja laittanut aseen hänen ohimolleen, enpä löytänyt tällaisestakaan mitään tietoja. Hän on myös kuulemma kokeillut kaikkia huumeita eikä jäänyt mihinkään koukkuun. Itsemurhaakin tullut yritettyä 2 kertaa muistaakseni. Oli kaikkia muitakin samaa sarjaa olevia juttuja, liittyi yleensä autoon jotenkin tai rahaan esim. että hänen tililtään on viety 10000€ mutta ketään ei saada vastuuseen jostain syystä.
Tämä henkilö puhuu oikeastaan vain itsestään, ei kysele minulta kauheasti mitään ja jos itse sanon jotain, niin hän vaikuttaa siltä niinkuin ei voisi vähempää kiinnostaa. Ei oikein tunnu ymmärtävän sarkasmia ja on jollain lailla ilmeetön tyyppi, mutta silti tosi mukava ja hänellä on laaja tuttavapiiri. Heti tavatessamme hän epäili ystävälleni, että minä pitäisin häntä jotenkin ylemmällä tasolla kuin itseäni. Siltikään en voi unohtaa häntä kun hän on nyt yhtäkkiä lopettanut yhteydenpidon.
En siis väitä etteikö nuo kaikki asiat voisi ollakin totta, mutta jotenkin noista jutuista tuli outo tunne. Miksi kertoo tuollaisia ensimmäisillä tapaamiskerroilla? Miten samalle ihmiselle voi sattua kaikkea tuollaista, eikä niistä löydy tietoa mistään? Joku tosi outo tunne tuli alkuun tästä henkilöstä, hänellä on jotain jännää viehätysvoimaa jolla on saanut minut lankeamaan häneen etenkin nyt kun yhteydenpito on loppunut seinään.
Kommentit (34)
Mulle riittäisi jo se, että tunnustaa kokeilleensa kaikkia huumeita. On tarina sitten tosi tai ei, niin kääntyisin välittömästi 180 astetta ja jatkaisin matkaa.
Joo, yhteydenpito loppui nyt. Kylläpä ottaa hirveän kipeää :( mutta varmaan parempi näin
Satuilija? Sille on jokin hieno lääketieteellinen nimikin, joku -häiriö. Mytomania, se se oli. Tunsin tällaisen naisen. Toinen toistaan kummempia sattumuksia oli tapahtunut. Ja ymmärrän kyllä että jollekin voi oikeasti tapahtua esim. monia ikäviä asioita elämässään. Usein vaikeudet kasautuvat jne.
Vuosien päästä hän vähensi näitä juttujana radikaalisti, en tiedä miksi. Joko niitä ei enää tapahtunut. Tai sitten hän huomasi että ei saa minulta esimerkiksi rahallista hyötyä siitä. Monet ihmisethän saatttavat tarjota rahaa tai muuta auttaakseen, jos toinen kertoo sydäntäsärkevän tarinan.
Mulla oli teiniaikoina tällainen ystävä. Keksi yleensä tarinoita tapahtumista, jotka olivat tapahtuneet "hänen muiden ystäviensä kanssa". Tarinoissaan hän oli suosittu, teki kaikkea villiä ja hullua. Yritti tehdä minut todennäköisesti kateelliseksi. Loi mm. feikkiprofiileja someen (v. 2008), joilla sitten kommentoi hänen kuviinsa ylistysviestejä. Hän oli kyllä ihan todellinen patologinen valehtelija, sillä valehteli myös turhanpäiväisistä asioista, jos oli vaikka käynyt Prismassa, niin sanoi käyneensä Citymarketissa yms. Hän meni lopulta terapiaan lukioaikoina kun niin monen kanssa meni ystävyyssuhteet poikki asian takia.
Vierailija kirjoitti:
Arvaan, jos joku kertoo jotain juttua, juuri sama asia ja vielä tuplasti erikoisempana on tapahtunut juurikin ko. tyypille. Been there, seen that.
Lukioaikainen paras kaveri oli tällainen. Jos sinulla päänsärky, hänellä on migreeni. Jos sinulla on migreeni, hänellä on aivosyöpä.
Voi hyvät naiset teitä! Lähes päivittäin täällä kirjoitetaan miten nettitreffi oli hurmaava ja ok, mutta miten jäi jokin pieni asia kuitenkin vähän vaivaamaan ja sitten kysellään mielipiteitä, että onko mies ihan ok kuitenkin. Aina nuo tapaukset on vähintäänkin kauhistuttavia ja ihan selkeitä merkkejä vakavista asioista, ja siitä että tapailua ei kannata jatkaa. Mikä teitä, joilla ei tällaisissa tapauksissa ole selkeää ymmärrystä asioiden tilasta, oikein vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät naiset teitä! Lähes päivittäin täällä kirjoitetaan miten nettitreffi oli hurmaava ja ok, mutta miten jäi jokin pieni asia kuitenkin vähän vaivaamaan ja sitten kysellään mielipiteitä, että onko mies ihan ok kuitenkin. Aina nuo tapaukset on vähintäänkin kauhistuttavia ja ihan selkeitä merkkejä vakavista asioista, ja siitä että tapailua ei kannata jatkaa. Mikä teitä, joilla ei tällaisissa tapauksissa ole selkeää ymmärrystä asioiden tilasta, oikein vaivaa?
No se kai, kun mietin että mitä jos hän ei kuitenkaan valehtele... Ja mietin myös että hän on muuten niin mukava, että valehtelu ei haittaa. En kyllä ymmärrä mikä minua vaivaa kun näin ajattelen.
Pakko myöntää, että minulla on ollut tämmösiä taipumuksia myös. Esiteini-iässä keksin kaikenlaisia valheita, muistan sepittäneeni ainakin että minulla on diabetes ja että olen kasvissyöjä. Sittemmin pääsin tavasta eroon, mutta tultuani baareiluikään, selitin taas kännissä kaikenlaista puutaheinää. Olin käynyt Kiinassa, murtanut varpaani, sukulaiseni oli milloin mikäkin kuuluisuus..
Enää en tuota harrasta. Mutta ei välttämättä ole mikään sairaus, vaan opittu tapa. Esimerkiksi henkilöllä voi olla puutteita sosiaalisissa taidoissa, ja niitä sitten yritetään paikata valheilla. Erityisesti semmosessa tilanteessa, kun halutaan tehdä toiseen vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuulostaa aina pahemmilta kirjoitettuna. Tässäkin ap kuvaili vain miehen negatiivisia puolia, ei niitä hyviä. Tilanteet ei ole koskaan niin mustavalkoisia, kun ne meille muille näyttäytyy, varsinkin kun tunteet on mukana.
Silti, unohda se mies, ap.
Vierailija kirjoitti:
Juokse vielä kun voit...
Saman vinkin sain kaverini kautta tämän miehen exältä. Tai no, ei se mikään ex oikeasti ollut, olivat vaan tapailleet hetken mutta mies on kertonut että ovat seurustelleet. Tällä miehellä oli/on kuulemma joku pakkomielle tähän naiseen, ja oli yrittänyt (ainakin kovasti uhkaillut?) itsemurhalla, kun nainen halusi lopettaa tapailun. Oli kuulemma hänellekin suurennellut asioita ja esittänyt itsensä aina paremmassa valossa kuin muut. Hän oli myös kuulemma saanut raivokohtauksia ja on tosi takertuvainen.
Enää ei sureta pätkääkään, että se tyyppi lopetti yhteydenpidon. Ihme, ettei se muhun takertunut vaikka ihan alussa kyllä vaikutti siltä. Hän ei varmaan pystynytkään olemaan mun kanssa, koska on vieläkin pakkomielteinen sitä "exää" kohtaan. Hän teki kyllä itselleen karhunpalveluksen kertomalla tän naisen nimen mulle, koska nyt en ainakaan enää koskaan aio nähdä sitä miestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juokse vielä kun voit...
Saman vinkin sain kaverini kautta tämän miehen exältä. Tai no, ei se mikään ex oikeasti ollut, olivat vaan tapailleet hetken mutta mies on kertonut että ovat seurustelleet. Tällä miehellä oli/on kuulemma joku pakkomielle tähän naiseen, ja oli yrittänyt (ainakin kovasti uhkaillut?) itsemurhalla, kun nainen halusi lopettaa tapailun. Oli kuulemma hänellekin suurennellut asioita ja esittänyt itsensä aina paremmassa valossa kuin muut. Hän oli myös kuulemma saanut raivokohtauksia ja on tosi takertuvainen.
Enää ei sureta pätkääkään, että se tyyppi lopetti yhteydenpidon. Ihme, ettei se muhun takertunut vaikka ihan alussa kyllä vaikutti siltä. Hän ei varmaan pystynytkään olemaan mun kanssa, koska on vieläkin pakkomielteinen sitä "exää" kohtaan. Hän teki kyllä itselleen karhunpalveluksen kertomalla tän naisen nimen mulle, koska nyt en ainakaan enää koskaan aio nähdä sitä miestä!
Ap siis tässä
Tai jos laitetaan kaikki diagnoosit ja kotkotukset romukoppaan ja mennään ihan sillä yksinkertaisimmalla selityksellä. Miehelle on tosiaan sattunut nuo asiat ja hän luulee tekevänsä sinuun vaikutuksen niillä. Ei vain ymmärrä, että se mikä on omissa piireissä vaikuttavaa, ei olekaan naisen mielestä sitä. Ei nuo ole mitenkään epäuskottavia tarinoita, tosin sellaisia että miehen elämäntyyli ei kyllä ole sellainen, mihin ainakaan itse haluaisin sekaantua. Ei vaikuta miltään järjen jättiläiseltä, kuten ei rikolliset yleensäkään.
Oudommalta kuulostaa tuo sinun kertomuksesi, miten et uskonut mitään ja yritit jotenkin googlettamalla selvittää kaikkea, ihan kuin kaikki pikkurikokset olisivat jotenkin helposti löydettävissä netistä tarvittavine henkilötietoineen ja tarkkoine tapahtumapaikkoineen.
Juuri näin, minä tyhmä menin naimisiin tuollaisen valehtelijan kanssa… todella juokse!!