Onko ex-puolisolla mielestäsi oikeus päästä toisen vanhemman kotiin
käyttäen lapsia verukkeena? Tilanne siis sellainen, että ex kertoo esim. että "lapsi haluaa näyttää jotain" ja sen vuoksi on päästävä sisälle. Tällaisia tilanteita jo useampi. Miten tuollaiseen kannattaa vastata?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko päästää. Lapsen kanssa voi asiasta keskustella kahden kesken (mikä on se asia, minkä haluaa näytttää) ja jos se on oikeasti lapselle tärkeä, päästäisin sen exän katsomaan, mutta olisin itse paikalla.
On täysin ymmärrettävää, että lapsi haluaa näyttää esim. huoneensa, tekemänsä jutun jne. Jos tilanne on sellainen, ettei sitä exää voi päästää missään tilanteessa sisälle (syyksi ei siis kelpaa "en halua / ei tunnu kivalta"), voi lapsi ottaa mukaansa tapaamiseen sen asian, minkä haluaa näyttää toiselle vanhemmalleen. Tai voi ottaa kuvan huoneestaan jne., mutta pitäisin tuota ihan viimeisenä vaihtoehtona, jos tilanne on oikeasti vaikea (vaarana, että ex varastaa jotain, pahoinpitelee jne.).
Eron jälkeen aikuisten tulee joustaa omista mieltymyksistään, esim. juuri päästää se ex käväisemään lapsen huoneessa, jos se on lapselle tärkeää. Ja kun lasta ajattelee, niin tottakai hän haluaa näyttää sille toiselle vanhemmalleen itselleen tärkeitä juttuja.
Olen täysin eri mieltä. "Ei tunnu hyvältä" on täysin pätevä syy valikoida kenet päästää kotiinsa.
Tuo peruste on puhdasta vallankäyttöä.
Miksi ihmeessä lapsen vanhemmalla olisi tarve etäännyttää lasta toisesta vanhemmasta, jos siihen ei ole mitään oikeaa syytä?
Sinun mielestäsi on etäännyttämistä, jos ei pääse ex-puolison kotiin sisälle? :'D
Jos asia on lapselle tärkeä ja sen lähivanhemman ainoa peruste on "ei tunnu hyvältä" niin kyllä. Absoluuttinen "ei" on yksi etäännyttämisen muoto. varsinkin jos asia on sille lapselle tärkeä. Silloinhan se vanhempi asettaa omat halunsa lapsen hyvinvoinnin edelle. Asia on toki toinen, jos se ex olisi tunkemassa sisälle säännöllisesti tai jos kieltoon olisi joku pätevä syy.
Ex-vaimoni änkesi kotiini huutamaan eteiseen kutsumatta, käveli ympäriinsä ja teki tupatarkastusta. Lähti vasta kolmanen kehoituksen jälkeen, kun kysyin pääseekö hän omin avuin pihalle vai pitääkö soittaa poliisit.
En tiedä oli tarkoitus provoisoida, jotta olisi käynyt kiinni ja heittänyt, jotta saa lyömäaseen väkivallasta. Katkeruutta ja kostoa ilmassa kait. Teki itse jo yli pari vuotta sitten eropäätöksen. Elämä on kait kovaa ja tuli realiteetteja vastaan. Itsellä elämä helpotti heti ja on parasta koskaa.
En enää päästä häntä sisälle ja en itsekään mielelläni vieraile hännen asunnossaan. Eri asia jos olisi edes jotkut peruskäytöstavat ja halu edes pitää jotenkin asiallisia välejä. Mitä kauempana niin sen parempi. Eli ehdoton ei. Asiat hoituu kännyviesteillä ja niistä ja dokumentti niin asiat eivät muutu koko ajan.
Miten pitää suhtautua jos isä sanoo lapsille että äitiä ei saa päästää entiseen kotiin kun on itse töissä.
Ajatteleeko hän mihin ns välikäteen lapsensa laittaa?
On todella katkera.
JustMe80 kirjoitti:
Miten pitää suhtautua jos isä sanoo lapsille että äitiä ei saa päästää entiseen kotiin kun on itse töissä.
Ajatteleeko hän mihin ns välikäteen lapsensa laittaa?
On todella katkera.
Ajatteleeko äiti, mihin välikäteen lapsen laittaa, kun vaatii päästä exänsä kotoin kun exä on töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko päästää. Lapsen kanssa voi asiasta keskustella kahden kesken (mikä on se asia, minkä haluaa näytttää) ja jos se on oikeasti lapselle tärkeä, päästäisin sen exän katsomaan, mutta olisin itse paikalla.
On täysin ymmärrettävää, että lapsi haluaa näyttää esim. huoneensa, tekemänsä jutun jne. Jos tilanne on sellainen, ettei sitä exää voi päästää missään tilanteessa sisälle (syyksi ei siis kelpaa "en halua / ei tunnu kivalta"), voi lapsi ottaa mukaansa tapaamiseen sen asian, minkä haluaa näyttää toiselle vanhemmalleen. Tai voi ottaa kuvan huoneestaan jne., mutta pitäisin tuota ihan viimeisenä vaihtoehtona, jos tilanne on oikeasti vaikea (vaarana, että ex varastaa jotain, pahoinpitelee jne.).
Eron jälkeen aikuisten tulee joustaa omista mieltymyksistään, esim. juuri päästää se ex käväisemään lapsen huoneessa, jos se on lapselle tärkeää. Ja kun lasta ajattelee, niin tottakai hän haluaa näyttää sille toiselle vanhemmalleen itselleen tärkeitä juttuja.
Olen täysin eri mieltä. "Ei tunnu hyvältä" on täysin pätevä syy valikoida kenet päästää kotiinsa.
Tuo peruste on puhdasta vallankäyttöä.
Miksi ihmeessä lapsen vanhemmalla olisi tarve etäännyttää lasta toisesta vanhemmasta, jos siihen ei ole mitään oikeaa syytä?
Sinun mielestäsi on etäännyttämistä, jos ei pääse ex-puolison kotiin sisälle? :'D
Se on sitä aikuisen ihmisen harjoittamaa entisen puolison etäännyttämistä itsestään, kun entinen puoliso ei usko hyvällä, että suhde on ohi.
Siis äiti ei ole menossa entiseen kotiin,mutta isä oli sanonut ketä asuntoon ei päästetä kun on töissä,ja äiti oli yksi niistä.
Katkera exä.
Myös mustamaalaaminen ympäri kylää kuuluu hänellä asiaan.
Yrittääköhän korjata omaatuntoa tekemisistään.....
Ei tietenkään ole oikeutta. Kotirauha. On sulla vässykkä puoliso, kun ei kiellä tätä eksää, mutta WT-kuviot on tuollaisia.
Ei tarvitse jos ei halua.
Meillä ei onneksi tuota ongelmaa. Mulle ihan Ok että ex käy täällä jos lapsilla jotain asiaa. Onpa ollut täällä yksinäänkin kun olen käynyt välillä asioilla. Kyllä me aina kahvit tarjotaan toisillemme kun tuodaan tai viedään lapset.
Ei tietenkään ole mitään oikeutta, mutta mielestäni on lapsen kannalta ihailtavaa, jos vanhemmat pystyvät pitämään sellaiset välit, että molemmat voivat olla lapsen elämässä vaikka päivittäin ilman mitään aikataulusopimuksia.
Eräs ystäväni, jonka luokse lapset jäivät erossa asumaan antoi avaimen exälleen ja oli tervetullut lasten asioissa koska tahansa. Mielestäni oli todella hienoa, miten tämä ex sitten tosiaan osallistui päivittäin lasten elämään ja tuli puhelinsoitosta kuskaamaan kavereille ja harrastuksiin tai ihan vain auttamaan synttärilahjan paketoinnissa, jos äiti oli juuri silloin kaupassa tmv. ja lapset tarvitsivat apua. Ex asui lähellä mutta hänellä ei ollut lapsille omia huoneita omassa kodissaan, joten vietti heillä sitten aikaa lasten kanssa ja pesi lasten pyykkejä yms. kuten kuka tahansa isä kun siellä vietti aikaa lasten kanssa.
Kun tämä ystäväni löysi uuden kumppanin, ex otti tavaksi varmistaa häneltä, että onhan nyt sopiva hetki, mutta heillä systeemi toimi vallan mainiosti vuosikausia.
Minusta tämä oli todella hienoa, ja kaikkien eroperheiden tulisi ottaa tästä mallia. Tietenkään se ei aina ole mahdollista syystä tai toisesta, mutta tavoittelemisen arvoinen ratkaisu kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole mitään oikeutta, mutta mielestäni on lapsen kannalta ihailtavaa, jos vanhemmat pystyvät pitämään sellaiset välit, että molemmat voivat olla lapsen elämässä vaikka päivittäin ilman mitään aikataulusopimuksia.
Eräs ystäväni, jonka luokse lapset jäivät erossa asumaan antoi avaimen exälleen ja oli tervetullut lasten asioissa koska tahansa. Mielestäni oli todella hienoa, miten tämä ex sitten tosiaan osallistui päivittäin lasten elämään ja tuli puhelinsoitosta kuskaamaan kavereille ja harrastuksiin tai ihan vain auttamaan synttärilahjan paketoinnissa, jos äiti oli juuri silloin kaupassa tmv. ja lapset tarvitsivat apua. Ex asui lähellä mutta hänellä ei ollut lapsille omia huoneita omassa kodissaan, joten vietti heillä sitten aikaa lasten kanssa ja pesi lasten pyykkejä yms. kuten kuka tahansa isä kun siellä vietti aikaa lasten kanssa.
Kun tämä ystäväni löysi uuden kumppanin, ex otti tavaksi varmistaa häneltä, että onhan nyt sopiva hetki, mutta heillä systeemi toimi vallan mainiosti vuosikausia.Minusta tämä oli todella hienoa, ja kaikkien eroperheiden tulisi ottaa tästä mallia. Tietenkään se ei aina ole mahdollista syystä tai toisesta, mutta tavoittelemisen arvoinen ratkaisu kuitenkin.
Joskus käy niin, että vaikka mitä vanhempi a tekisi ja kuinka asialliset välit yrittäisi pitää, sovittelisi, joustaisi ja liennyttäisi, vanhempi b onnistuu sotkemaan, aloittamaan riidan tyhjästä ja kääntämään kaiken ylös alaisin. Ulospäin näyttää siltä, etteivät tule toimeen, koska ovat molemmat vaikeita.
Ap tämä ei ole mielipideasia: asuntoon ei ole mitään asiaa taviksella joka ei ole siellä kirjoilla tai vieraaksi kutsuttuna. Eli ei, exällä ei ole mitään asiaa asuntoon millään verukkeella.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Minä kielsin miehen eksän tulemisen meidän asuntoon millään verukkeella. Mun koti, mun vieraat.
Ja lapsenko koti tämä ei ole ? Itsekkäitä olette .
Jos on yhteisiä lapsia, pitää kyetä olemaan exän kanssa samassa tilassa. Oikeasti aikuiset eronneet mahtuvat myös samaan kahvipöytään tarvittaessa.
Ajatelkaa itsenne lapsen tilalle.
Itse olen kirjoilla edelleen osoitteessa.
Meillä on kummallakin avaimet toistemme koteihin (siis lasteni isällä, joka exäni, ja minulla). Se on sitä varten, että jos toinen ei ole kotona, ja joku lapsen tavara on unohtunut toiseen kotiin, niin pääsevät sen hakemaan.
Koskaan ei paukata toisen kotiin ilmoittamatta, vaan laitetaan viestiä, että tarvittaisiin se tavara x sieltä sinun luota. Toinen voi sitten tuoda sen, tai sanoa, että tulkaa hakemaan. Ja jos ei ole kotona, voi antaa luvan, että käykää teidän avaimilla hakemassa se tavara, koska en ole kotona.
Koskaan ei tulla ilmoittamatta ja ilman lupaa toisen kotiin.
Tässä lapset on sen verran pieniä, etteivät kulje itse kotien välillä. Tilanne voi toki muuttua sitten, kun lapset on teinejä, että sitten lapsi varmaan hakisi itse sen tavaran. Muttei silloinkaan exän tarvitse tulla toisen kotiin ilmoittamatta.
Äidin luokse, jossa lapsi vakituisesti asuu, ei tarvi laskea, mutta isän luona saa käydä tekemässä tarkastuskäyntejä siisteydestä ja päihteistä.