Onko ex-puolisolla mielestäsi oikeus päästä toisen vanhemman kotiin
käyttäen lapsia verukkeena? Tilanne siis sellainen, että ex kertoo esim. että "lapsi haluaa näyttää jotain" ja sen vuoksi on päästävä sisälle. Tällaisia tilanteita jo useampi. Miten tuollaiseen kannattaa vastata?
Kommentit (38)
Ei ole pakko päästää. Lapsen kanssa voi asiasta keskustella kahden kesken (mikä on se asia, minkä haluaa näytttää) ja jos se on oikeasti lapselle tärkeä, päästäisin sen exän katsomaan, mutta olisin itse paikalla.
On täysin ymmärrettävää, että lapsi haluaa näyttää esim. huoneensa, tekemänsä jutun jne. Jos tilanne on sellainen, ettei sitä exää voi päästää missään tilanteessa sisälle (syyksi ei siis kelpaa "en halua / ei tunnu kivalta"), voi lapsi ottaa mukaansa tapaamiseen sen asian, minkä haluaa näyttää toiselle vanhemmalleen. Tai voi ottaa kuvan huoneestaan jne., mutta pitäisin tuota ihan viimeisenä vaihtoehtona, jos tilanne on oikeasti vaikea (vaarana, että ex varastaa jotain, pahoinpitelee jne.).
Eron jälkeen aikuisten tulee joustaa omista mieltymyksistään, esim. juuri päästää se ex käväisemään lapsen huoneessa, jos se on lapselle tärkeää. Ja kun lasta ajattelee, niin tottakai hän haluaa näyttää sille toiselle vanhemmalleen itselleen tärkeitä juttuja.
Ei ole jos lapsen äiti ei halua. Lapsi voi käydä näyttämässä mitä haluaa ovella.
Ei! Pyytäisin lasta kertomaan toiselle vanhemmalle siitä asiasta jota hän haluaa näyttää. Kuvasta voisi jossakin tilanteessa olla siihen apua ellei lapsi sitten voi ottaa ko. asiaa mukaansa näyttääkseen sitä toiselle vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jos lapsen äiti ei halua. Lapsi voi käydä näyttämässä mitä haluaa ovella.
Entäs jos lapsen isä ei halua
Ei todellakaan tarvitse päästää. Miksi pitäisi? Outo kysymys.
No tavallaan ei mutta itselle tulisi kyllä olo että jotain halutaan salata koko talo voi olla vaikka sisältä kuin kaatopaikka jossa kenenkään ei pitäisi joutua elämään
"Oi kun mukavaa. Minäpä sanon että ottaa ensi kerralla mukaan sen"
Ei tarvitse. Minä kielsin miehen eksän tulemisen meidän asuntoon millään verukkeella. Mun koti, mun vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Minä kielsin miehen eksän tulemisen meidän asuntoon millään verukkeella. Mun koti, mun vieraat.
Entä lapsen koti ja lapsen vieraat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi lapsen vieras? Kuulostaa kyllä ajatuksenakin täysin vastenmieliseltä.
Ei tietenkään tarvitse. Kenenkään kotiin ei saa tulla ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vieraat hyväksytetään perheen aikuisilla. Lapsella ei ole mitään subjektiivista oikeutta tuoda kotiin keitä huvittaa.
No ei tietenkään tarvi päästää, mutta miksi ei voisi päästää?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko päästää. Lapsen kanssa voi asiasta keskustella kahden kesken (mikä on se asia, minkä haluaa näytttää) ja jos se on oikeasti lapselle tärkeä, päästäisin sen exän katsomaan, mutta olisin itse paikalla.
On täysin ymmärrettävää, että lapsi haluaa näyttää esim. huoneensa, tekemänsä jutun jne. Jos tilanne on sellainen, ettei sitä exää voi päästää missään tilanteessa sisälle (syyksi ei siis kelpaa "en halua / ei tunnu kivalta"), voi lapsi ottaa mukaansa tapaamiseen sen asian, minkä haluaa näyttää toiselle vanhemmalleen. Tai voi ottaa kuvan huoneestaan jne., mutta pitäisin tuota ihan viimeisenä vaihtoehtona, jos tilanne on oikeasti vaikea (vaarana, että ex varastaa jotain, pahoinpitelee jne.).
Eron jälkeen aikuisten tulee joustaa omista mieltymyksistään, esim. juuri päästää se ex käväisemään lapsen huoneessa, jos se on lapselle tärkeää. Ja kun lasta ajattelee, niin tottakai hän haluaa näyttää sille toiselle vanhemmalleen itselleen tärkeitä juttuja.
Olen täysin eri mieltä. "Ei tunnu hyvältä" on täysin pätevä syy valikoida kenet päästää kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse. Kenenkään kotiin ei saa tulla ilman lupaa.
Voiko lapsikin kieltää lähivanhemmalta vieraat? Tuolla logiikalla tietysti voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan ei mutta itselle tulisi kyllä olo että jotain halutaan salata koko talo voi olla vaikka sisältä kuin kaatopaikka jossa kenenkään ei pitäisi joutua elämään
Samalla logiikalla exällä pitäisi olla oikeus ratsata toisen auto, käsilaukku, roskikset, kavereiden ja sukulaisten kodit ja työpaikkakin. Ties mitä iljettäviä salaisuuksia niissä piilee :D
No ei todellakaan tarvitse, ihan järjettömiä kysymyksiäkin.
Aikuinen päättää ketkä perheen kotiin pääsevät. Lapsi ei päätä eikä hänen pidäkään päättää. Tällaiset asiat ylipäätään ovat perheessä aikuisten vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä. "Ei tunnu hyvältä" on täysin pätevä syy valikoida kenet päästää kotiinsa.
Tuo peruste on puhdasta vallankäyttöä.
Miksi ihmeessä lapsen vanhemmalla olisi tarve etäännyttää lasta toisesta vanhemmasta, jos siihen ei ole mitään oikeaa syytä?
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tarvitse, ihan järjettömiä kysymyksiäkin.
Aikuinen päättää ketkä perheen kotiin pääsevät. Lapsi ei päätä eikä hänen pidäkään päättää. Tällaiset asiat ylipäätään ovat perheessä aikuisten vastuulla.
Nythän ei ole kyse, että lapsi haluaisi tuoda kylään naapurin kummin kaiman. Kyse on siitä, että lapsi haluaisi näyttää toisella vanhemmalleen jotain kotoaan, ts. osallistaa vanhempansa siihen lapsen arkeen. Aika hyvä saa sillä lähivanhemmalla olla, jotta ei tätä salli.
Ei!