Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilu alkoholin käyttö alkuraskauden aikana

Vierailija
22.10.2017 |

Hämmentyneet tunnelmat. 2,5 vuotta sitten päätettiin, että vauva olisi tervetullut. Tähän päivään mennessä ei ole tullut yhtään plussaa ja aika tutkimuksiin on varattuna reilun viikon päähän. Ensimmäisen vuoden jaksoin hössöttää ja testailla oviksia. Sitten lopetin ja nyt olenkin ollut kohtuu varma, että lapsen saaminen luomusti ei ole meille mahdollista. Nyt kuitenkin menkat pari päivää myöhässä. Eilen halpis testi näytti viivan paikkaa, mutta en ajatellut siitä mitään, kun niitä on nähty ennenkin. Tänä aamuna tein testin kahteen kertaan ja tulos oli nega. Päätin kuitenkin hakea apteekista vielä eri merkkisen testin ja plussa tuli. Iloa rajoitaa ahdistus siitä, että viime viikkoina on tullut ryypiskeltyä poikkeukselisen paljon. Laskin, että olen juonut kolmen viikon aikana yhteensä neljä pulloa viiniä.

Onko kohtalotovereita? Mitäs neuvolasta on sanottu moisesta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muuta kun, että mä en kertoisi neuvolassa tuota.

Vierailija
2/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuohon voi muuta sanoa, kuin että harmillista. Pääasia, ettei nyt enää yhtään alkoholia. Kukaan ei voi tietää onko tuosta tullut vahinkoa vauvanalulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen tarvitse tulla neuvolassa esiin. Minultakin kysyttiin, käytänkö huumeita  -vastasin että en. Seuraava kysymys oli alkoholista, sen terkkari totesi sanomalla "Ja alkoholiahan sinä et käytä." Itse asiassa käytin, melkein koko ensimmäisen kolmanneksen join pari siideriä iltaisin, kunnes sitten pääsin siitä eroon. 

Vierailija
4/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on mitään vaikutusta mihinkään mut nyt varmaan kantsii opettaa ryypiskelyt.

Vierailija
5/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaa. T. 4

Vierailija
6/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, neuvolassa rauhoiteltiin kun panikoin. Kahvia olin myös juonut hyvin suuria määriä. Minkäs sille enää jälkikäteen mahtaa, pitää vaan parantaa tapansa välittömästi.

Vierailija
7/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan en tiennyt olevani raskaana, olin kuitenkin rv 6, ja join reippaan humalan. En juonut tietysti yhtään tuon jälkeen kun siitä seuraavalla viikolla tuli plussa. Lapsi syntyi terveenä ja tällä hetkellä on 14v. Koulu on mennyt hyvin eikä muitakaan ongelmia ole ollut. Asia vaivasi minua koko raskauden ajan ja kerroin kyllä heti ekalla neuvolakäynnillä. Terkkari sanoi, että tuo on tosi yleistä ja lohdutti että tuskin on mitään vaikutusta.

Vierailija
8/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yritettiin lasta 2 vuotta mutta ei kuulunut. Aina vaan menkat alkoi ja olin menettänyt uskoni koko asiaan.. Kerran sitten vedin hirveät kännit ja pari päivää sen jälkeen ei menkat alkanutkaan kun piti ja raskaanahan minä olin. Asia huolestutti ja kysyin itse neuvolassa että onko siitä paljon vahinkoa,niin neuvolan täti sanoi että en todellakaan ole ensimmäinen jolle näin on käynyt.

Vierailija
9/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiirikokeissa on osoitettu että ennen hedelmöittymisestä toiseta viikkoa, eli nk raskausviikko 4+0 tapajtunut alhokolialtistus ei vaikuta. Siitä eteenpäin, 4+1 jne eli viidennen raskausviikon alhokolialtistus voi vaikuttaa vähän. Toisin sanoen periaatteessa siihen asti kun menkkojen pitäisi alkaa, alkio on melkoisen immuuni. Tästä tuli kovastikin uutisoitu harhaluulo että ennen positiivista raskaustestiä juotu alkoholi voi vaikuttaa. Se pitääkin paikkaansa, jos raskaustestin tekee esim viikko odotettujen menkkojen jälkeen. Mutta käytännössä, tasaisella kk-kierrolla, ennen uusien alkamista ei ole vahinkoa. Toki riippuu ovulaation ajankohdastakin, joillainhan se heittelee, ja tällöin, jos ovis olisikin ollut vaikka heti kierron alkuun niin voisi olla kolmas elinviikko alkiolla meneillään. Nämä on kuitenkin suht epätodennäköisiä, koska yleisimmin epäsäännöllinen ovis on milloin on, mutta siitä kahden viikon päästä alkaa seuraavat kuukautiset.

Älä ryyppää enää ja onnea!

Vierailija
10/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jossain kohti ihan tietoisen päätöksen, että en tee lapsen hankkimisesta elämän tehtävää ja elän ihan normaalia elämää siihen asti, kunnes tiedän olevani raskaana. Nyt vaan harmittaa, että sattui juuri tähän ajan kohtaan. En kuitenkaan ihan jatkuvasti lipittele 2-3 lasia illassa.

Vierailija
11/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toivo kenellekään sairasta lasta, mutta täytyy kyllä kysyä ja ihmetellä, mikä saa ihmisen vetämään viinaa, jos on mahdollista että on raskaana? Ja varsinkin jos oikein toivoo ja yrittää, ja siitä huolimatta on pakko juoda. Itse en kyllä tuossa tilanteessa kuvittelisikaan että voisin vaarantaa mitään. 

Vierailija
12/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toivo kenellekään sairasta lasta, mutta täytyy kyllä kysyä ja ihmetellä, mikä saa ihmisen vetämään viinaa, jos on mahdollista että on raskaana? Ja varsinkin jos oikein toivoo ja yrittää, ja siitä huolimatta on pakko juoda. Itse en kyllä tuossa tilanteessa kuvittelisikaan että voisin vaarantaa mitään. 

Sinulla ei varmaan ole omakohtaista kokemusta vuosien odottelusta ja toivon menettämisestä?

Vierailija
13/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiirikokeissa on osoitettu että ennen hedelmöittymisestä toiseta viikkoa, eli nk raskausviikko 4+0 tapajtunut alhokolialtistus ei vaikuta. Siitä eteenpäin, 4+1 jne eli viidennen raskausviikon alhokolialtistus voi vaikuttaa vähän. Toisin sanoen periaatteessa siihen asti kun menkkojen pitäisi alkaa, alkio on melkoisen immuuni. Tästä tuli kovastikin uutisoitu harhaluulo että ennen positiivista raskaustestiä juotu alkoholi voi vaikuttaa. Se pitääkin paikkaansa, jos raskaustestin tekee esim viikko odotettujen menkkojen jälkeen. Mutta käytännössä, tasaisella kk-kierrolla, ennen uusien alkamista ei ole vahinkoa. Toki riippuu ovulaation ajankohdastakin, joillainhan se heittelee, ja tällöin, jos ovis olisikin ollut vaikka heti kierron alkuun niin voisi olla kolmas elinviikko alkiolla meneillään. Nämä on kuitenkin suht epätodennäköisiä, koska yleisimmin epäsäännöllinen ovis on milloin on, mutta siitä kahden viikon päästä alkaa seuraavat kuukautiset.

Älä ryyppää enää ja onnea!

Ennen positiivista testiä alkoholi kyllä vaikuttaa ja voi vaurioittaa alkiota.  Usein varmaan siinä tapauksessa käy niin, että raskaus keskeytyy heti alkuunsa, mutta ei aina. Mitää turvallista aikaa ei ole koko raskauden aikana alkoholin suhteen.

14/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että olet taukki...

Vierailija
15/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7272 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että olet taukki...

Mitä juoppoja täällä kaikki on kun ei voi elää ilman viinaa, vaikka elämän suurimmat toiveet on vaakalaudalla?

Vierailija
16/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia sitä alkoholia pitää käyttää jos on tarkoituksena hankkia lapsi? Ainiin sori unohdin, tässä maassa naidaan vaan kännissä ja lapset siitetään kännissä.

Vierailija
17/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi nimenomaan hiirikokeiden mukaan vaurioittaa alkiota/sikiötä jo ennen positiivista raskaustestiä. Tosin on mahdotonta sanoa, onko juomisella ollut vaikutuksia vai ei, tuuristakin kiinni. 

Vierailija
18/18 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi nimenomaan hiirikokeiden mukaan vaurioittaa alkiota/sikiötä jo ennen positiivista raskaustestiä. Tosin on mahdotonta sanoa, onko juomisella ollut vaikutuksia vai ei, tuuristakin kiinni. 

No sen voin sanoa, että mitään vitaaminia se ei ainakaan ole sille sikiölle eli ei mitään hyötyä ainakaan. Siis ei hemmetti tätä hiiri kansaa, ''lähetään ottaa häppää ja ollaan suomileijjonia''. Sitten selvinpäin ollaan kakat housussa ja katellaan lattiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan