Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen elänyt kaksi vuotta toimeentulotuella

Vierailija
22.10.2017 |

Tai oikeastaan toimeentulotukea vastaavalla rahamäärällä.

Olen opiskelija ja minulla ei ole oikeutta opintoetuuksiin, koska opintotukikuukaudet on käytetty. Opiskelen siis toista tutkintoani. Tulona ovat 0 euroa. Mies tienaa nettona 1800 euroa kuukaudessa. Meillä on omistusasunto, josta lainan lyhennys + yhtiövastike on 1000 euroa. Emme ole ottaneet lyhennysvapaata, koska emme ole kokeneet sitä tarpeellisesksi.

Meillä jää siis asumismenojen jälkeen rahaa 800 euroa kuukaudessa, josta maksamme kaiken. Myös sähköt, vedet, lääkkeet ja vakuutukset, jotka toimeentulotukiasiakkaille maksaa Kela. Kahden henkilön toimeentulotuen perusosa on siis 828 euroa, jos jollakin ei ole tietoa.

En ollut edes tajunnut, että elämme "toimeentulotuella", kunnes siskoni sanoi, että elämämme yhtä vähällä rahalla, kun toimeentulouen saajat. Meistä ei tunnu siltä. Olemme jopa pystyneet säästämään ja lähdemme pidennetylle viikonlopulle Ranskaan loppuvuodesta.

Mediasta on aina saanut sen kuvan, että elämä tt-tuella on rankkaa ja aina on rahat loppu. Riippuu tietysti miten ne käyttää. Mutta en enää ihmettele näitä ideologisesti työttömiä, koska hyvin pärjää näinkin, jos elämään ei kaipaa muuta sisältöä tai ei ole tulevaisuuden haaveita työuran suhteen.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä